Verhalen waar gebeurd of gefantaseerd.

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

_Nele_
Lid geworden op: 06 feb 2007, 19:20

27 aug 2008, 12:08

Lieve Bomi,

eindelijk op het Forum geraakt!
Dank je voor je bezoekjes en
lieve woorden!
Heb het zo druk op mijn blog
soms 50 in GB!
Een fijne halve week

liefs

Nele

Afbeelding

ria
Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Locatie: waar het goed is om wonen...

29 aug 2008, 11:54

Afbeelding
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

Morgenstern
Lid geworden op: 04 mei 2006, 13:15
Locatie: Wachtebeke

29 aug 2008, 22:04

Bomi
Afbeelding Morgenstern en Herman

Assa
Lid geworden op: 30 okt 2007, 15:29
Locatie: Vlaams brabant

30 aug 2008, 14:01

Bomi,ik wens u een fijn weekend

Afbeelding
Groetjes Assa
Groetjes van assa

Bomi
Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
Locatie: Hasselt

30 aug 2008, 14:48

-
-
-


Voor al de vriendelijke bezoekers een bedankje en een zonnig plaatje!

Groetjes,

Bomi

- - - - Afbeelding

Kleine zonnebloem in het hart geplaatst van een grote.
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

Bomi
Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
Locatie: Hasselt

01 sep 2008, 18:29

-
-
-

Jaarmarkt.



Elk jaar de dinsdag van de kermisweek is er jaarmarkt, een traditie die nog altijd in ere
wordt gehouden. De plaats waar alles zich afspeelt ligt vlak bij de kermis, zó dat het ene
in het andere overloopt. Rond 9u ’s morgens opent de markt, voor velen eindigt dat
’s avonds laat, ergens in één of ander staminee.


De muziek van de kermis klinkt over de ganse markt!
De gewone wekelijkse kramen komen nú op de tweede plaats. Grote attractie zijn de standwerkers, die proberen je weer een nieuw toestelletje aan te smeren, altijd zogezegd
beter, dan alles wat er voordien al was. Bovenop krijg je er nog dát speciale hulpstukje bij, zoveel vervangmesjes, een haakje om het ding op te hangen allemaal er gratis bovenop.
Ze brengen dat op ’n manier dat het moeilijk is je niet te laten vangen.
“ Bovendien dames omdat we vandaag dé speciale kermismarkt hebben krijgen jullie er nog een korting van € 2 bovenop ‘ op de toon van ‘ nu jij, zeg dáár maar eens ‘ neen ‘ tegen. “
De geldbeugels worden bovengehaald, de man haast zich iedereen zo vlug mogelijk te bedienen om daarna snel aan een volgende demonstratie te beginnen.


Zo staat er niet ééntje maar wel een vijftiental. Ze proberen elkaar te overtroeven, je lijkt onnozel als je niet op hun aanbod ingaat.
Een héél eenvoudig kraampje trekt de bijzondere aandacht van de kinderen, de ouders achter zich aan trekkend, drummen ze om op de eerste rij te staan. Een man als clown verkleed heeft er het mooiste ballonnenkraam ooit gezien. Allerlei kleuren, allerlei modellen hangen wiegend in de wind.
Waar het eigenlijk om gaat is met ballonnen allerlei dingen maken, draaien en vorm geven tot diertjes, hoedjes, zitbankjes, molentjes enz. De kinderen kijken met grote ogen toe!
Een clown die zijn geheimen prijs geeft, geduldig uitlegt en nog ééns voordoet hoe het moet, vindt je niet elke dag. Fluitend draait en plooit hij, ondertussen staat achter hem een jonge dame vlotweg ballonnen te verkopen. Kassa, kassa!


Verderop speelt een bandje populaire muziek, vooral mikkend op het publiek dat op een paar terrassen zit. Je kunt er je favoriete song laten spelen, tegen betaling natuurlijk.
De terrassen zitten eivol, geef toe van al dat slenteren krijg je dorst en een hapje gaat er ook wel in. Aan eten en drank geen gebrek, op verspreidde plaatsen tussendoor, staan hotdog en onze nationale frietkramen. Overal lopen jonge gasten met bakjes frieten, ’n bal gehakt of een hamburgerworst er boven op.

Het grote springkasteel is weer een trekpleister voor de kleineren, schoenen uit en hopsa springen maar. De ouders genieten als ze hun kroost bezig zien. Stralende ogen zijn het bewijs dat ze er pret aan beleven.

Een paar zeepbellen cirkelen door de lucht! Zodra de kinderen dat ontdekt hebben is er geen houden aan, willen ze weten waar die vandaan komen. Om het hoekje, naast het springkasteel, staat een klein kraampje met allemaal hoge ronde potjes erop. Rode potjes met een groen dekseltje.
Aan de binnenkant van het deksel zit een staafje met grote lus aan ’t eind. We kennen het allemaal wel, bellen blazen. Vroeger maakte moeder een sopje van groene zeep en met een gebogen ijzerdraadje lukte het ook. De verkoper blaast slierten glinsterende bellen, de ene vast aan de andere, grote en kleine door elkaar, hij zwiert ze dan met ’n grote zwaai hoog boven zijn hoofd. Gevangen door ’n licht briesje zweven ze door de lucht. Overal rond dat kraam zie je natte vlekken op de grond waar de luchtbellen uit elkaar gespat zijn. Gretige kinderhanden reiken naar de potjes terwijl ondertussen de ouders betalen.
Uren pret die niet al te duur betaald wordt.


Een gedeelte van de bezoekers gaat richting kermis, anderen richting centrum, nog anderen gewoon naar huis moe en voldaan. Je hebt er die met pakjes beladen zijn, je hebt er ook die hun plezier op ’n andere manier gezocht hebben. Eén ding hebben ze gemeen, de dag was voor elk op zijn manier onvergetelijk!



Bomi



- - - - - - - - - Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bomi op 01 sep 2008, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

bo'ke
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:47

01 sep 2008, 20:52

lieve Bomi,


'k Voel de gezellige sfeer bij het lezen van het verhaal 'jaarmarkt'.
Maar ik raak er pas rond een uur of vier, in de namiddag wel te verstaan, met de bedoeling toch nog een paar kraampjes te bekijken.
:( Tot nu toe is me dit niet gelukt.
Hoe het komt weet ik niet, maar rond het vieruurtje zijn mensen super babbelachtig en er is altijd wel iemand die me aanspreekt met de woorden: 'Maar mens toch, dat is al lang geleden dat we jou hebben gezien.' Wegsteken of doorlopen lukt niet meer, geen ontkomen aan.
Eind september, ik waag het terug ...


een blije groet
bo
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan

dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan

'zalig genieten'
.

neske
Lid geworden op: 01 aug 2007, 19:48
Locatie: Vlaams Brabant

04 sep 2008, 13:09

Bomi, hoe jij dat kan beschrijven,

Het is net of ik er op de jaarmarkt bijloop.

Bij ons is het vrijdag braderie, maar ze voorspellen regen...


groetjes
neske

Bomi
Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
Locatie: Hasselt

04 sep 2008, 13:22

-
-

Bo en ook Neske,


Jullie waardering was aangenaam om lezen, het is al een ouder

verhaal over 'kermisdinsdag' Hier begint traditiegetrouw de kermis

de zondag na de 17de september en duurt van zondag tot zondag. De laatste

jaren hebben we altijd forfait gegeven, het is een hele afstand al schuifelend afleggen.


Laat ons zeggen dat ik ze al 60 jaar heb bezocht dat is wel
voldoende om te weten hoe het er aan toegaat!


Vriendelijke groetjes,

Bomi

- - - - - - - - - Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bomi op 04 sep 2008, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

Assa
Lid geworden op: 30 okt 2007, 15:29
Locatie: Vlaams brabant

04 sep 2008, 13:34

Goede namiddag Bomi,

U kan dat zeer tof vertellen,over de jaarmarkt...
verleden donderdag was bij ons jaarmarkt,en ja het is gezellig
maar en geld klopperij,ze kunnen het goed uitleggen ge zou er met open ogen inlopen.

Bo,ik hoop dat ge eens tot aan de kraampjes geraakt...

Afbeelding
Groetjes~~Assa
Groetjes van assa

Bomi
Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
Locatie: Hasselt

04 sep 2008, 15:26

-
-

Assa, bedankt voor 't mooie plaatje!


Tja die jaarmarkt is inderdaad niet goedkoop.
De laatste jaren dat wij gingen hadden we de 3 kleink.
bij, vandaar die ballonnen en bellen-blaas-potjes.
De beste afspraak was elk een som(metje) en zelf laten
betalen, daarna op is op! nog leerzaam ook.


Groetjes

bomi
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

gustilpe
Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
Locatie: vlaams brabant

04 sep 2008, 16:56

lieve Bomi,

'Jaarmarkt' heel mooi, als je het verhaal leet zie je zo alles voor je ogen gebeuren.

Hier is de jaarmarkt in oktober, misschien sta ik daar zelf met een kraampje, eerst nog vergaderen.
Maar het begint te dringen!

fijne avond,
gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!

Morgenstern
Lid geworden op: 04 mei 2006, 13:15
Locatie: Wachtebeke

04 sep 2008, 18:25

Bomi
Afbeelding Morgenstern en Herman

Bomi
Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
Locatie: Hasselt

05 sep 2008, 10:15

.
.


' Opium voor het volk '

De titel, gelezen in een krant waar het over politiek ging, mooie beloften van politici om brave burgers te paaien, had bij mij een andere uitwerking dan wat de politiek ermee bedoelde.


Opium voor 't volk.




Ze bestaan echt de dagelijkse drugs waar we allemaal aan verslaafd zijn, elk op zijn eigen manier en smaak.
Ga eens na welk genot een tas koffie je geeft, gedronken zwart als de nacht of met een wolkje melk. Het heeft iets speciaal, de geur die je neus prikkelt en de warmte die gans je lijf doortrekt, overheerlijk, zalig! Langzaam tot rust komen met een hete kop koffie, slokje per slokje drink je nieuwe energie, je humeur stijgt naarmate de vloeistof in je tas daalt. Genieters willen graag een koekje of een chocolade bonbon erbij, stilletjes aan raken ze in de zevende hemel
Na een vermoeiend, zenuwslopend karwei, jezelf belonen met een kop koffie is één van de werken van barmhartigheid!


Chocolade nog zo een gelukzaligheid. Wat een waaier aan variatie, zwart, melk, nootjes en allerlei smaken van vullingen Toch zweren de kenners bij zwart. Het aroma de pure smaak van chocolade krijg je alleen bij fondant. Het simpele genot van een beker warme chocolademelk is al even groot als van een tas koffie. Op een koude winteravond een grote beker warme melk, één reepje fondant, één koffielepeltje honing en een klein scheutje rum is genieten met een hoofdletter, opwekkend voor lichaam en geest.


’n Hete kop thee geeft hetzelfde opwekkende gevoel. Tea time is voor de Engelsen iets heiligs. Iedereen heeft al gehoord van de ‘Five o’ clock visit’ een must voor de Britten. De schalen met gebak doen de ronde, je kiest en wordt bediend. Ontelbaar zijn de grote theehuizen. Tussen het genieten door worden dankbaar de laatste nieuwtjes uitgewisseld. Het is een sociaal gebeuren op zich! De privé ontvangsten in de society zijn nog belangrijker, hoe hoger de status van de gastvrouw hoe beter de gasten zich voelen, het gevoel iets te betekenen in de maatschappij blijft nog dagen nazinderen. Opwekkend toch!


Och er zijn nog zoveel legale pepmiddelen, een simpele warme kom bouillon op een koude dag, daar kikker je van op. ’n Warme grog van rode wijn met pijpkaneel, honing en citroen smaakt altijd. Voor de Hasselaren en andere liefhebbers hoort daar nog een scheutje jenever bij. Nergens staat geschreven dat je eerst verkouden of grieperig moet zijn om jezelf eens te verwennen met een warme grog. Beter ‘voorkomen dan genezen’ zegt de volksmond!
Ons aller gesmaakt aperitiefje mogen we niet vergeten. Van een glaasje witte wijn tot de dry martini’s zullen onmiddellijk de sfeer veranderen. Zit je in de put, voel je, je een beetje down een glaasje geestrijk vocht doet wonderen!


Wat is het allerbelangrijkste bij al onze legale drugs? Goed gezelschap! Alleen drinken, je eens verwennen, knus in de zetel bij de haard kan natuurlijk ook. Met vrienden of familie smaakt alles toch net dát ietsje beter, goed gezelschap is een zegen, onbetaalbaar!
Een echte opknapbeurt voor lichaam en geest!


Bomi

( 2004 )



- - - Afbeelding
Laatst gewijzigd door Bomi op 05 sep 2008, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

Bomi
Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
Locatie: Hasselt

05 sep 2008, 11:05

-
-


Gustilpe en Morgenstern,

Sorry ik had jullie even over 't hoofd gezien, natuurlijk
mijn welgemeende dank voor jullie aanwezigheid.

Groetjes,


- - - - - - - - - Afbeelding
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!