mijmeringen 2

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

gustilpe

04 jul 2010, 14:02

aan Ria, elisa, Bomike, Alterego, Norman,

hartelijk dank voor als het moois wat ik hier mag vinden aan teksten, ppt'kes en prengen.
Echt fijn dat ik jullie hier mag zien!

Normaal zou ik nu verder gaan met het verhaal maar door de ramp wacht ik tot morgen uit respect voor de slachtoffers!

Bomike, dat heb je goed gezien. Mijn man riep mij al vroeg in zijn bureau om het erge nieuws te laten zien op zijn pc bij HLN nieuws.

zie hieronder de foto van HLN

Afbeelding

België stuurt een B-Fast-team van acht man met pompen, generatoren en een waterzuiveringsstation naar Roemenië om er de bevolking te helpen die af te rekenen heeft met zware overstromingen. Vooral een dijkbreuk en een ingestorte dam hebben een echte chaos veroorzaakt. Er zijn al tientallen doden gevallen. Dat heeft de FPD Binnenlandse Zaken gemeld.

uit HLN

De getroffen streek bezochten we in 2007!
Ik betuig hierbij mijn medeleven aan alle slachtoffers!

gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!

Robol

04 jul 2010, 20:01

Beste Gustilpe

Op zoek naar wat verfrissing
kwam ik hier voorbij
er stond helaas
geen Stella klaar voor mij

dus drink ik als een vlinder
het nectar van de bloemen

mvg

Robbe

Afbeelding
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...

gustilpe

05 jul 2010, 09:14

Robbe,
een Stella heb ik niet, ik had wel een Leffe!

bedankt!

..... vervolg

Timisoara

We hebben tijd vandaag, 110 km op voorsprong, slechts 180 km te rijden, of 3 à 4 uur ,
dat komt goed uit om de stad te bezoeken, alhoewel we hier een paar jaren geleden reeds waren.

Ondanks het verschrikkelijke wegdek kan je niet anders dan deze stad te waarderen.
In de 19de eeuw behoorde hij tot Hongarije en was de meest ontwikkelde stad, die zelfs in sommige opzichten Budapest voorbijstreefde.
De bewoners lijken hier opgeruimder dan elders.
In deze stad werd het startschot gegeven voor de Roemeense opstand tegen het regime van dictator Cheausescu. Het is een stad dat optimisme uitstraalt dat je elders in Roemenië met een vergrootglas moet zoeken.

De vonk van de revolutie

Timisoara is niet voor niets trots op de rol die de stad speelde gedurende de hete decembermaand van 1989. Directe aanleiding voor de Roemeense revolutie was de aangekondigde verbanning van de etnisch Hongaarse predikant Laslo Tokés, die vanuit zijn gemeente in Timisoara naar het platteland zou worden verplaatst vanwege opruiende activiteiten. Op 16 december 1989 strandden de pogingen van reguliere eenheden echter op een grote groep aanhangers die de verbanning van Tokés probeerden te voorkomen. Rellen braken uit en de politie moest zich terugtrekken. De volgende dag werd het leger te hulp geroepen, waarbij het op het Piata Victoriei tot gevechten kwam waarbij meer dan honderd doden vielen. Toen deze soldaten echter doorkregen dat hun tegenstanders niet alleen extreme Hongaren waren (zoals hun verteld werd) maar ook Roemenen, ebde de wil om de opstand te breken snel weg. Op 19 december werd duidelijk dat het leger de zijde koos van het volk en Timisoara had zijn plaats in de geschiedenis verworven. Twee dagen later sloeg de vonk over naar Boekarest.

Timisoara is de vierde stad in Roemenië en telt een 330.000 inwoners. Als je hier aankomt voelt het niet aan alsof je in Roemenië bent. Timosoara lijkt meer een Hongaarse stad. In de loop der tijden heeft de stad veel nationaliteiten gekend: Roemenen, Duitsers, Hongaren, Joden, Serven, Bulgaren, Tsjechen en vele andere.

De stad heeft een aantal heel gezellige pleinen, zoals het terrasjesplein Piata Unirii met tegenover elkaar de Servisch-Orthodoxe en Rooms-Katholieke kerk. Rondom het plein staan 18e eeuwse huizen.

Afbeelding
het Piata Uniriii met de grote katholieke kerk, het Piata Victorei met het operagebouw

Een ander plein is het Piata Victorei, een statig langwerpig modern plein met het Operagebouw Het plein loopt uit op de enorme orthodoxe kathedraal. Dit was de plaats waar de meeste decemberslachtoffers vielen onder de bevolking van Timisoara.

Afbeelding
de Orthodoxe kerk, hier begon de revoltie; kanonnen uit de revolutie

Het is zeer aangenaam hier enkel uurtjes rond te wandelen, we middagmalen zoals de gehele reis op een terrasje, geen bol soep en een homp brood deze keer, maar een slaatje, moeilijk te vinden buiten de steden.

Na de middag zeggen we de stad vaarwel.

Een 120 km verder door een zeer dun bevolkte streek, er is niet veel te zien, hier en daar een colhoze, bereiken we de grens. We verlaten Roemenië met gemengde gevoelens, enerzijds laten we veel vrienden achter in moeilijke tijden en omstandigheden, anderzijds voelen we ons meer thuis in Hongarije dat veel meer naar het Westen is gericht.

Afbeelding
colhoze

wordt vervolgd....

Assa

05 jul 2010, 16:51

Lieve Gustilpe

Ik ben ondertussen,jou verhaal aan het lezen,
het is de moeite,ik moet jou en je echtgenoot bewonderen voor wat u beiden voor die mensen doen.

Afbeelding

Lieve groetjes~~Assa
Groetjes van assa

_Nele_

05 jul 2010, 17:53

Afbeelding

lieve Gustilpe,

genoten van je reisverslag.

Overstromingen gebeuren zo dikwijls
de laatste tijd.En bij mensen die
het al moeilijk hebben om te overleven

lieve groeten

Nele

schrijfster

06 jul 2010, 13:29

Afbeelding

Lieve Gustilpe,

Bedankt, dat jij je prachtige reis verhalen
met ons wilde delen.
Al het lief en leed met menselijke nood
beschreven.

Jouw inzet, met die van je man
zal bij velen daar een glimlach
om hun lippen toveren.
Met dankbaarheid terug denken aan jullie,
helpende vanuit On the wings of love!

Lieve groet schrijfster :wink:
Tonen wat je hebt,is niet laten zien wie je bent.

gustilpe

06 jul 2010, 17:55

Assa, wat een mooi werkje, echt heel mooi!
Nele, waarschijnlijk worden de overstromingen er nog erger, men is bevreesd voor morgen tot zaterdag, hopelijk is het vals alarm.
schrijfster, we krijgen er ook zelf veel voor terug, als je ziet hoe dankbaar de mensen zijn, dan is de inzet heel graag gedaan.

Assa, Nele, en schrijfster, heel fijn dat jullie weer kwamen lezen, en voor het liefs dat jullie hier plaatsten, het loopt naar zijn einde, van harte bedankt!

.... vervolg

Terug in Hongarije

Onmiddellijk valt het verschil op, de wegen zijn duidelijk beter, we zien minder handarbeiders op het land, maar meer tractoren, paard en kar zie je nog zelden.

De eindbestemming voor vandaag is Szeged, een stad van 180.000 inwoners, gelegen aan de Tisza. In 1879 had de stad te maken met een enorme overstroming, van de 6.000 huizen bleven er slechts 300 gespaard. Met hulp van het buitenland kwam de stad weer tot bloei.

Het centrum is heel gezellig en is verkeersvrij, het is zondag vandaag, er is heel wat volk.
Wandelend zien we de Tisza ook hier buiten zijn oevers, sportcentra en nabije huisjes staan onder water. Tijdens ons verblijf in Roemenië regende het onophoudelijk in Hongarije, Roemenië bleef gelukkig gespaard. De vrienden in het huisje waar we de eerste dagen samen verbleven met heel goed weder, waren gedoemd om al de dag na ons vertrek de gehele tijd binnen te blijven.
Mei gaf Hongarije evenveel regen als normaal in een gans jaar. Met onze terugkomst is de zon er!

De dom van Seged valt onmiddellijk op, een monumentaal bouwwerk, met een koepel in Byzantijnse stijl en biedt plaats voor 5.000 mensen. Men vindt er verder gebouwen in verschillende stijlen zoals classicisme en jugendstil. We vinden overnachting in een sporthotel dicht bij de Tisza.

Afbeelding
de Dom van Szeged; het centrale plein; Seged kent verscheidene gebouwen in jugenstil

Afbeelding
de Tisza buiten zijn oevers; huizen en sportacomodatie onder water

Maandag 7 juni:

We hebben afspraak met onze vrienden in Pécs. Samen bezoeken we twee dagen deze stad, dit jaar Culturele Hoofdstad van Europa. Er is enorm gewerkt aan de restauratie, niet iedereen is er gelukkig mee want ook hier is nog veel armoede alhoewel de levenstandaard toch een stuk beter is dan in Roemenië.
Pécs is een van de interessantste steden van Hongarije. Waar andere steden volledig verwoest of minstens zwaar beschadigd werden door de Turken, is Pécs door de vreemde heersers gespaard gebleven. De Turken kozen deze strategisch liggende plaats voor de vestiging van hun hoofdkwartier. Kerken werden verbouwd tot moskeeën. Pécs kon als enige stad in Hongarije een groot deel van haar oriëntaalse karakter behouden.

Pécs heeft een mediterraan klimaat, de warmste regio van het land, wij hebben er 32°.

Er zijn geen ogen genoeg om de schoonheid en netheid van de stad te bewonderen.

Er is een prachtig levendig oud centrum, het grote plein, op het Széchenyi tér (wat is Hongaars toch moeilijk) staat de Sint-Augustinus kerk, ze is een voormalige moskee uit de 16de eeuw, en werd later door de jezuïeten verbouwd tot de katholieke kerk in de binnenstad. De minaret werd vervangen door een klokkentoren.
Het doet vreemd aan een moskee te zien, (al is het een katholieke kerk) in dit katholieke land.

Het Széchenyi tér is het levendige centrum van Pécs, wat bouwkunst betreft een van de kleurrijkste plaatsen van Hongarije. Het plein is omgeven met prachtige monumenten en historische panden.

Op het domplein staat de statige Sint-Petrus kathedraal met vier torens, we bezoeken de kathedraal en de crypte. Er worden op het plein opgravingen gedaan uit de Romeinse tijd, er is al heel wat bloot gelegd, we bezoeken de site.

In de Kàptalan Utca is bijna elk huis een museum, we bezoeken enkel de binnenkoeren.

We genieten van het rond kuieren, een waar genoegen met af en toe wat uitrusten op een bank en gewoon alles gadeslaan.
Kindjes lopen door de fonteinen om verkoeling te zoeken, eerst schuchter, daarna worden de kleertjes nat, tenslotte lopen ze door de fonteinen in hun slipje.

In de omliggende straatjes vinden we nostalgische winkeltjes en eetgelegenheden op gezellige terrasjes, waar we met ons vieren ’s avonds gebruik van maken. Het eten is hier helemaal anders dan in Roemenië, keuze te over en heel lekker.

Afbeelding
het Széchenyi tér, een heel gezellig plein

Afbeelding
de moskee, nu katholieke kerk op het Széchenyi tér

Afbeelding
de kathedraal; de synagoge; gezellige straatjes; fontijn met vier stierenkoppen

Na bijna alle hoekjes van de binnenstad doorlopen te hebben verlaten we op 9 juni deze stad vol mooie herinneringen.

wordt vervolgd…..
Laatst gewijzigd door gustilpe op 07 jul 2010, 08:16, 1 keer totaal gewijzigd.

elisa20

06 jul 2010, 21:39

Gustilpe ,

Ik volg je boeiend relaas in knap geschreven proza
Nu met uitleg over Hongarije en mooie beelden van dit land

Dank je voor deze enige reeks,

Groetjes,
elisa

gustilpe

08 jul 2010, 11:34

elisa,

erg bedankt voor jouw bezoekje, heel fijn!

..... vervolg

Stilaan loopt de reis naar het einde toe

We rijden de grens over naar Oostenrijk, kort voor de grens met Duitsland nemen we de afslag naar Tsjechië waar we een 100 kilometer verderop het pittoreske stadje Cesky Krumlov willen bezoeken.
Spijtig is het al avond als we er aan komen. Het stadje, 15.000 inwoners is na Praag de grootste toeristische attractie van Bohemen. Het is een romantisch middeleeuws stadje aan de Moldau. De meer dan driehonderd historische gebouwen getuigen van een rijke geschiedenis.
Sinds 1992 prijkt het stadje op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.
Heerlijk is het te dwalen door de kronkelende nauwe straatjes en te genieten van de antieke huizen.
Enkele jaren geleden bezochten we het stadje in de herfst, met de herfstkleuren lijkt het nog mooier.

We vinden een zeer mooi plekje voor overnachting in een heel oud gebouw met een brede stenen trap. Op elke trap staat een beeld uit klei. De kamer bestaat uit twee delen, het eerste deel heeft een houten vloer, er staat een oude kast, een oud kookvuur met allerlei deurtjes, een oud strijkijzer en koffiemolen, een oude naaimachine, een radio van na de oorlog, een oude zetel, in het slaapgedeelte staat een schommelstoel, nog een naaimachine maar het bed is nieuw.
Dit gebouw en zijn inboedel straalt pure nostalgie uit!

AfbeeldingCesky Krumlov

De afstand van Cesky Crumlov naar huis is 954 km, na een zware reis teveel voor één dag. Net zoals verleden jaar besluiten we met een tussenstop in Traben-Trarbach in het hart van de Moezelstreek. Het stadje is meerdere keren verwoest door brand, daarom ziet men hier geen vakwerkhuizen in tegenstelling met buur Bernkastel waar Traben-Trarbach eigenlijk deel van uitmaakt. Men vindt er wel Jugendstil bouwwerken. Het stadje is tot bloei gekomen dankzij de wijnhandel.
Bij het buitenrijden van het stadje de volgende morgen zien we tot onze verbazing en teleurstelling een helikopter de wijnvelden besproeien. Water zal het niet geweest zijn!

AfbeeldingTraben-Trarbach

Na 20 dagen en 6278 km zijn we terug thuis, moe maar tevreden!

Enkele bemerkingen Roemenië:

-over het algemeen is het wegennet verbeterd en er worden snelwegen aangelegd met de hulp van de Europese Gemeenschap.
-door het gebruik van minderwaardige materialen vertonen wegen van slechts enkele jaren oud terug gaten
-kleine dorpen worden vergeten, meestal is slechts de hoofdweg die dwars door het dorp loopt verhard
-bestuurders lappen verkeersregels aan hun laars, rijden vaak als gekken
-het autopark is toegenomen,doch een heel aantal wagens zou hier de autokeuring niet halen, men ziet nog overal Dacia’s uit de jaren 1969-1980
-in sommige streken ziet men nieuwbouw doch van uitgeweken Roemenen die eens de pensioenleeftijd bereikt terugkomen
-de economische crisis grijpt hier heel diep in, armoede neemt snel toe, werkloosheid stijgt, buitenlandse investeringen blijven uit
-buiten de steden verandert er niets
-de bevolking veroudert, jongeren vertrekken naar het buitenland
-bij een gemiddelde koopkracht van 100 in Europa, heeft de Belg een koopkracht van 115, de Roemeen heeft een koopkracht van 45, slechts de Bulgaar doet slechter met een koopkracht van 41; Hongarije heeft een koopkracht van 63.
-de BTW stijgt van 19 naar 24%
-elke staatsambtenaar moet 25% van zijn loon inleveren
-de 15% inlevering op de pensioenen komt er na hevig protest en veel betogingen toch niet door
-verkeerde investeringen, zie hierboven in Boekarest en andere steden duizenden staande klokken waar niemand om vraagt
-terwijl hier kloosters en kerken sluiten worden in Roemenië 9.000 nieuwe kerken gebouwd, kloosters kennen een bloei
-zeer weinig toeristen, we zagen geen enkele Belg, geen enkele wagen met Belgische nummerplaat, slechts één Nederlandse mobilhome
-de burgers hebben geen vertrouwen in de politiek, de communistische partij maakt vooruitgang
-de mensen verwachten veel van de Europese Gemeenschap
-er is nog steeds veel corruptie
-Roemenen zijn zeer gastvrij, buren lopen in en uit langs de achterdeur, staat het eten op tafel dan eten ze gewoon mee
-Roemenen zijn heel sociaal, in de parken speelt men gezelschapspellen, vooral schaak op speciaal voorziene schaaktafels
-paard en kar zijn nog altijd wijd verspreid
-elke stad of dorp kent zijn festiviteiten, de gehele bevolking viert mee
-bij een feest behoort folklore, elke streek heeft zijn specifieke kledij
-Roemenië is arm, zeer arm!

Afbeelding
ook dit is een hoofdweg en geen uitzondering, zo gaat het vaak kilometers en kilometers zigzagrijdend

Deze reis werd weer een ongelooflijke ervaring en laat onuitwisbare sporen na.
Roemenië kunnen we nooit meer vergeten, we dragen het land en zijn bevolking mee diep in ons hart!
Als onze gezondheid het toelaat gaan we volgend jaar zeker terug!

Allen bedankt die kwamen lezen en voor de steun!
gustilpe

Assa

08 jul 2010, 15:44

Gustilpe,kom je efkens dag zeggen,

Afbeelding

Groetjes~~Assa
Groetjes van assa

Bosrankje

09 jul 2010, 00:18

Afbeelding

Lieve Gustilpe,

Na je leerzaam, boeiend, gevoelvol relaas over jullie reis
en belevenissen in Roemenie, wat ben ik blij dat je even
naar Tsjechië bent gegaan, naar de Moldau die voor mij veel
betekent ( betekende in een ver verleden) als land maar vooral
door de muziek van Smetana...

Daarom deze ppt en ook dit :
http://www.youtube.com/watch?v=_zuCPYxnqH4

Als je de ogen sluit, hoor je het leven van een stroom (op sommige
plaatsen een rivier en soms zelfs een beekje) de Moldau...
En als men weet dat Smetana dit schreef toen hij al doof was...
Hoe moet hij van zijn land met een prachtige natuur en kultuur
gehouden hebben om het zo te kunnen voelen, beschrijven en uiten...
zo goed dat iedereen die ernaar luistert diep ontroerd wordt...

Hij was ook koorleider, operadirigent, pianist, componist
en muziekcriticus, en ondernam concertreizen doorheen heel Europa.,
gesteund door Klara Schumann en Liszt. Zo iemand laat je ook zeker
niet onverschillig, denk ik, Gustilpe...

Lieve warme juligroetjes van Alter en Rankje

Ps. Nogmaals bedankt voor je verfrissend bezoek in ons laar :wink: :D

Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....

ferry

09 jul 2010, 00:30

lieve lieve Roos

laat mij eerst zeggen dat ik blij ben dat jullie goed en wel en veilig weer thuis gekomen zijn !!

met het schaamrood op de wangen moet ik toegeven dat ik een paar
stukken in het begin gelezen heb maar nog niet alles , het is gewoonlijk
middernacht als ik ergens een stukje lees en manlief is al naar Bethelehem
vertrokken

ik ga alles eens afprinten en dan lezen achter mekaar als een boeiend ontroerend reisverhaal met ook triestige pagina's heb ik gezien !

dank voor de bezoeken met zoals altijd mooie en gesmaakte tekst
foto's of illustratie's !!

het is een heerlijk gevoel de pop of het speelgoed in kinderhanden te zien
wat een metamorphose : het geschilderde schooltje , veel vrolijker

ik moet eens goed gaan kijken op je topic heb ik nu gelezen dat je kortelings weer vertrekt ?
lieve mens , als dat zo is : waar haal je de energie vandaan
jij ongelooflijke duizendpoot , een geschenk voor deze wereld

dat ik (buiten tv zien en heel veel in de tuin ) zo slecht bijgeraak op het forum is zeker geen desinteresse hoor . Maar dat weet je wel

wij zijn naar een barbecue geweest van KAV en KWB. daar kwam een
akkordeonist spelen , we kregen allemaal een bundeltje vlaamse liedjes van vroeger en moesten meezingen !! Heel plezant !!
Ik heb het onze meegenomen en thuis copies gemaakt , toen er 4 koppels
kwamen eten voor mijn echtgenoot zijn 73 e verjaardag kwam ik met de bundeltjes tevoorschijn , zei dat ze het nagerecht moesten verdienen door te zingen
ze hebben dan toch allemaal meegezongen zo goed en zo kwaad mogelijk en ook goed gelachen
zingen is toch fijn ook al heb ik mijn stem van vroeger niet meer
het brengt toch veel vreugde , dat weet jij wel
dag lieve mens, tot lezen , ik ga mijn echtgenoot vervoegen .
een foto durf ik niet zetten want ik ben toch weer in de topic beginnen typen
Veel liefs Fernanda
Een glimlach keert steeds naar u terug

gustilpe

10 jul 2010, 10:21

Assa,

heel mooi jouw werkje,
heel fijn om het hier te plaatsen,
ik sta er altijd in bewondering voor!

Het zal vandaag weer drukkend warm worden,
volgende week belooft men beter.

Rankje en Alter,

en of ik 'de Moldau' ken!
Smetana raakte ook mijn ziel diep!
Hoe je zo'n muziek kunt schrijven zonder het zelf te kunnen horen,
is voor mijn begrip te groot.

Tsjechië, ik ken enkel Praag en Cesky-Krumlov en de weg die er naartoe leidt, ooit kom ik er misschien toe om het land verder te verkennen. Maar deze twee steden zijn alvast parels!

Fernanda,

neem maar jouw tijd om te lezen!
Vlaamse liedjes zingen, ja dat doe ik ook heel graag,
Voor volgend werkjaar in het koor speel ik met het idee een open zangavond in te richten met kende liedjes waar iedereen kan meezingen.
Proficiat met de verjaardag van jouw man.

En inderdaad ik vertrek op 25 juli naar Peru, een bezoek brengen aan mijn schooltje aldaar.

Warme zonnige juligroeten, probeer jullie koel te houden,
bedankt voor het geplaatste!

gustilpe

Afbeelding
ik breng wat verkoeling mee!

Norman12

10 jul 2010, 10:54

.
Eindelijk ook eens een prentje van mij
Groetjes,Norman12

Afbeelding

elisa20

10 jul 2010, 13:32

Dag Gustilpe,

Na het slot van je boeiend verslag,
wens ik je een hartelijke proficiat !!!
Ik heb de ganse reeks - met mooie foto's - opgeslagen