mijmeringen

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

gustilpe

17 jan 2008, 10:46

Alter en Rankje, bedankt dat jullie kwamen lezen over mijn neef Raoul.

Alter, je schreef o.a. ook: Vlaanderen zendt zijn zonen uit. Toen wij nog thuis waren was mijn oudste broer bij de KSA, deze jongerenvereniging kende een enorme bloei in West-Vlaanderen, velen van de KSA-leiding werden missionaris, in Bissegem weet ik er zeker zeven die ik onmiddellijk kan opnoemen, Raoul was daar een van.

Bo, ook aan jou bedankt dat je tijd uittrok om over mijn neef te lezen en je commentaar.

Sunset, bedankt voor je tijd en voor het gedicht dat je hier plaatste, en bedankt voor je pb'tje, ik maak tijd om je gedichten te lezen en geniet ervan.

Twee gedichten van mijn toen 14-jarige zoon, echt van een puber vind ik

Het sneeuwt
het landschap is wit
de lucht vol vlokken
en de hemel donker

ik voel me

Een bloem die
langzaam ontluikte
en nu, veel te vroeg,
geplukt en in een vaas gezet wordt

Morgen is
alles weer grijs
grijzer dan voorheen
het zal allemaal voorbij zijn

ik voel me

Een wervelende orkaan
die zich kapot beukt
op het werk van
de mens en luwt

Maar die morgen weer zal opstaan
en vechten, voor het recht
voor het leven, de schoonheid
vechten voor de liefde

hij tekende met:
F Piscus Ichtus

Golven
zijn onstuitbaar
spoelen over alles heen,
slechts mensen kunnen hen tot staan brengen,
misschien.

Golven
zijn vernietigend,
slokken vruchtbare gronden op,
nemen het lange werk van mensen in bezit,
soms.

Golven
zijn opbouwend,
beïnvloeden klimaten,
mensen profiteren ervan,
soms.

Golven
zijn gevaarlijk,
bedreigen mensen en principes,
mensen maken er zelf deel van uit,
soms.

Golven
zijn zoveel,
hebben met beweging of actie te maken,
hebben met mensen te maken,
meestal.

F. Piscus Ichtus
vriendschap is het kostbaarste geschenk!

Bosrankje

17 jan 2008, 14:20

Beste Gustilpe,

Je mag zeker blij en trots zijn op de
"pubergedichten" van je zoon !

Is hij blijven schrijven ? Ik hoop het !

Lieve groetjes in vrede en vriendschap
van Alter en Rankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....

bo'ke

17 jan 2008, 19:12

Gustilpe,

Een puber die niet enkel over de liefde schrijft,
ook niet zwartgallig, maar die probeert
diepzinniger te schrijven. Knap!!!

een blije groet
bo
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan

dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan

'zalig genieten'
.

Azuur

18 jan 2008, 18:23

heel mooi , die gedichten van je zoon !
Ik zoek een mens...

_Nele_

18 jan 2008, 21:53

Kom jou en je zoon een fijn en gezellig Week-end
wensen!!

lieve groeten

Nele

Afbeelding

sunset

19 jan 2008, 10:15

Beste,

Voor mij is het vijfde seizoen (carnaval ) - als ex-Prins - sinds gisteren volop bezig. Dus nog meer - plezierige - drukte.
Toch wil ik je snel tussendoor een heel fijn weekend komen wensen.

verkiezingen op ’t Afrikaans continent

stank van honderdduizend branden
vrouwen, kinderen verkracht
narren die (g)één waarheid kenden
knoken die men simpel brak

voorwaarts wordt de strijd gedragen
afslachten in willekeur
enkel haat en drank en moorden
over ‘t land een dodengeur.
sunset 19-01-2008

Groetjes, sunset
Ik denk niet, ik voel. Want ik prefereer het hart boven het verstand.

gustilpe

19 jan 2008, 13:23

Alter en Rankje, Bo, Azuur, bedankt voor jullie bezoek, altijd welkom!

Mijn zoon is filosoof en politieker, hij schrijft heel veel, maar of hij nog gedichten schrijft dat weet ik niet, in zijn puberteit schreef hij heel wat gedichten, in het 5de jaar Grieks-Latijnse organiseerde hij een poëzieavond op zijn school en in de retorica een reto-show.

Nele, bedankt voor je lieve wensen.

Sunset, geniet dit weekend maar van je carnaval. Bedankt voor je gedicht, waarheid mooi beschreven maar o zo wreed!

Lang geleden kwamen we elkaar tegen
en na een tijdje begon er iets te kiemen
het zaad van de liefde

langzaam groeide er iets tussen ons
een hechte band, meer dan vriendschap
de band van de liefde

we kozen helemaal voor elkaar
we besloten na je studies te trouwen
het teken van de liefde

we bevolkten het nestje, vier op een rij
een dochterje, drie zonen
het resultaat van de liefde

40 jaar in lief en leed,
en nog geen moment verveeld
dag na dag het jawoord geven
sinds het pensioen nog dichter
samen leven

40 jaar met elkaar verbonden
met veel vreugde, soms wat pijn
de liefde kan niet altijd
ten top zijn

we zitten in het lege nest,
geen syndroom, maar opperbest!
al zien we heel graag komen
het groeiend nageslacht
de kracht van de liefde

Robol

19 jan 2008, 14:44

mooi gedichtje, Gustilpe

40 jaren, doe er nog vele bij !

Robbe

Afbeelding
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...

bo'ke

19 jan 2008, 15:37

Gustilpe,

prachtig toch !!

Afbeelding

'zalig genieten'
.

Morgenstern

19 jan 2008, 16:19

Gustilpe
Afbeelding Morgenstern & Herman

gustilpe

20 jan 2008, 13:34

dank aan Robbe, Bo en Morgenstern voor jullie bezoekje en wat je achterliet, altijd deugddoend!

kaas en wijn
meer moet dat niet zijn
in een krakvolle zaal
iedereen aan het avondmaal

de koorleden volop aan 't werk
want tesamen staan ze sterk
om onze kas te spijzen
want in de loop van 't jaar is ze aan 't verdwijnen

het is anders dan zingen
maar we moeten ons wel bedwingen
zoveel volk, we hadden het niet verwacht
maar het heeft vooral veel vreugde gebracht

het koor wordt dus geäpprecieerd
we hebben daar veel uit geleerd
niet opgeven, elke week repeteren
niemand moet er zich voor generen

en een bloemenverkoop voor 't goede doel
ons mensen zijn warm, zeker niet koel
dit zijn hier slechts karamelleverzen
ik moet mijzelf wat beterschap toe wensen

nu ben ik moe
mijn ogen vallen toe
't is vandaag rustdag
'k hou nu een kleine siësta!
Laatst gewijzigd door gustilpe op 28 jan 2008, 18:04, 1 keer totaal gewijzigd.

gustilpe

21 jan 2008, 13:15

Twee van mijn grote interessepunten zijn geschiedenis en filosofie.

Nu er op Canvas een reeks loopt over China, dacht ik misschien kan ik daar iets over schrijven.

Na mijn trip door China verleden jaar, ben ik zo wat gebeten door dit onmetelijke land, ook al omdat dochter Iilse en schoonzoon Hans er een jaar ontwikkelingswerk mochten doen.

CHINA, het "Rijk van het Midden"

China is één van de oudste en rijkste beschavingen, reeds gekend in het derde millennium. Het is een cultuur waarvan de continuïteit nooit werd onderbroken. Toen de Grieken nog barbaren waren was hun maatschappij reeds beschaafd. Een maatschappij die de vooruitgang en ondergang heeft meegemaakt.

De poëtische tradities gaan terug tot 1700 v. J.C. en nog veel verder in de tijd van de filosofische leerstellingen, gebaseerd op idealisme die begrijpelijk en diepzinnig blijft.

Een zeer efficiënte moraal, een sociale organistaie die meer mensen bij mekaar hield dan enig ander systeem in de geschiedenis, en dat gedurende eeuwen. Volgens de filosofen is dat een ideale vorm van regeren, die in 1911 door de revolutie teniet werd gedaan.

Zeer oude monumenten zijn er niet te vinden.

Tegenover een materiële erfenis heeft China altijd de voorkeur gegeven aan een spirituele en filosofische erfenis met respect voor de morele waarden van de voorvaders.
De passie voor de Oudheid ligt meer in oude schilderijen, kunstwerken in brons, keramiek en kalligrafie, die een onvergelijkbare bekwaamheid en een gevoel voor schoonheid hebben bereikt.

Poëzie, is maar een deel van de Chineese literatuur. Reeds heel vroeg werden de belangrijkste feiten van de vorst en de wonderen waarvan de officiële schriftgeleerden getuigen waren, neergepend. Dit beroep van geschiedkundige heeft China een unieke massa historische documenten opgeleverd. In een steunpunt van de Chinese Muur heeft men documenten gevonden die dateren van het jaar 150 en die feiten vertellen uit de jaren 21 tot 137.

In China voelt men zelfs vandaag de aanwezigheid van het verleden in de spirituele continuïteit, waarin de voorvaderlijke verering belangrijk is.
Fu-Hsi is de eerste legendarische keizer die regeerde rond 2850 v.C. Hij mag terecht beschouw worden als de eerste filosoof door zijn mystieke en dualistische stelling tussen de "Yang" (het positieve, actieve, creatieve en hemelse licht van de warmte en het leven) en de "Yin" (voor de negatieve, passieve en wereldse duisternis van koude en van de dood).

Rond 1123, met het "Boek van de Veranderingen" door Wen Wang, verschijnt de eerste Chinese stelling. In diezelfde periode zou Chou-Kung, volgends de traditie , de Chou-li of Wet van Chou geschreven hebben, die gedurende meer dan tweeduizend jaar het Chinese regeringsstelsel heeft beheerd.

Lao-tseu (604-517 v.C.) was een groot filosoof en een wijs man. Zijn leuze: "Het stilzwijgen is wijsheid"
De Tao-Te-Ching of "Boek van de Weg naar de Deugdzaamheid" zou door hem geschreven zijn. De tekst word beschouwd als de belangrijkste taoïstische filosofie, een mengeling van geesten-, natuur, en voorvaderverering. De taoïstische filosofie is de godsdienst van een belangrijke minoritiet Chinezen gebleven.

CONFUCIUS (551-479 v.C.) begon op 22-jarige leeftijd aan zijn onderricht over geschiedenis, poëzie en de eigendomsregels. Zoals Socrates onderricht hij mondeling in plaats van schriftelijk. Hij preekt de regels van wellevendheid en een persoonlijke ascese. Hij prijst welwillendheid tegenover alle mensen aan en de naleving van gerechtigheid en morele regels in de persoonlijke, sociale en publieke relaties. Zijn grootste bezorgdheid was dat orde in de Staat moet heersen. Daarvoor vormde hij mannen die zouden leven in eerbaarheid en volgens reglementen.

Men mag Confucius als de grootste van alle filosogen beschouwen. Zijn leer is de basis van het confucianisme, dat gedurende meer dan 2000 jaar de Chinese filosofie zal beheersen.

Rond 450 v. C. volgt Mo-Ti Confucius op. Hij is de profeet van de universele liefde. "In dien mensen mekaar zouden liefhebben, zou de sterke zich de zwakke niet ot prooi maken". Deze pacifist had talrijke volgelingen en gedurende twee eeuwen hebben predikheren van zijn gedachten er een religie van gemaakt, die niet heeft kunnen overleven nadat zijn schriften werden verbrand.

In diezelfde periode prijst Yang-Chu de filosofie van "ieder voor zichzelf".

Rond 300 v.C. komt Mencius in opstand tegen deze egoïstische filosofie en ook tegen het idealisme van Mo-Ti. Voor hem zijn de mensen goed van aard. Hij geeft de voorkeur aan een monarchie boven democratie. Onder een democratie moet men heel het volk opvoeding geven, terwijl men onder een monarchie maar één man moet overtuigen en bekeren tot de wijsheid: de vorst. Hij schreef het boek "Boek van Mencius" één van de beroemdste boeken van de klassieke filosofie, dat de gesprpekken verteld die hij had met de groten van zijn tijd. De politieke ideeën van deze confuciaanse filosoof zullen opnieuw opgenomen worden vanaf de 9de eeuw.

Dan is er nog Chuang-tseu, een idealist die "terug naar de natuur" predikte, en Hsün-tseu, die de nood aan wetten predikte, aangezien de mensen van nature slecht zijn door hun natuurdriften.

wordt vervolgd...

gustilpe

21 jan 2008, 16:16

...vervolg

In het begin van onze jaartelling deed het BOEDDHISME zijn intrede, dat langs de "Zijde Route" uit India kwam. Reeds in de 5de eeuw zal deze religie, die zich heeft aangepast aan de cultus van de Voorvaders, zich verspreiden in heel China en in alle lagen van de maatschappij. Het Boeddhisme zal een ware revolutie teweeg brengen in het gedachteleven van China, ook in de ethiek van de kunst.

De Zijde Route heeft ook bijgedragen tot goede relaties tussen Vatikaan en China. In Xian heeft men een gedenksteen teruggevonden waarop de christelijke geloofsbelijdenis en het onze Vader staan gebeiteld. Men weet ook dat talrijke missionarissen naar China trokken. Vanaf de 12de eeuw, onder de Mongolen, heerst aan het keizerlijk hof een zeer goede verstandhouding met de "vreemdelingen". Ze onderwijzen, aardrijkskunde, wiskunde, kalendertijdrekening, sterrenkunde, en mechaniek met haar toepassingen. Pater Verbiest, een Vlaming zal met het bouwen van sterrenkundige instrumenten belast worden

De veroordeling van Rome van de cultus van de Voorvaders en van de leer van Confucius zullen een einde maken aan de goede relaties en de culturele uitwisselingen met Europa worden onderbroken.
Pas in 1840 zullen deze terug aangeknoopt worden.
Intussen burgert het katholicisme zich in, in het bijzonder bij de intellectuelen en de burgerij. Maar de revolutie zal de missionarissen uitwijzen. De vervolgingen waren talrijk en vandaag nog is het moeilijk christen te zijn in China.

De islam doet zijn intrede in de 12de eeuw met de Mongolen, maar blijft beperkt tot de bevolking van de steppen. maar ook in Xian is er een islamitische wijk met moskee en souks.

De Chinezen zijn de minst religieuze mensen die de geschiedenis heeft gekend. Dit verklaard waarom zij nooit geboeid zijn geraakt noch door de islam, noch door het christendom, die de hemel voorstelde die reeds door het boeddhisme beloofd werd, terwijl wat zij zoeken de zekerheid is van een hemel hier op aarde.

groeten

gustilpe

bo'ke

21 jan 2008, 17:17

Beste Gustilpe,

Zeer interessant om lezen.

Ik heb volgende boeken gelezen. Misschien iets voor jou...

'Het Lelietheater' van Lulu Wang
en
'Wilde Zwanen', drie dochters van China van Jung Chang

een blije groet
bo

'zalig genieten'
.

_Nele_

22 jan 2008, 13:19

Gustilpe,

hier heel wat bijgelezen!
heel interressant over China!
Het Westen kiest de laatste tijd ook meer voor zekerheid op van geluk op aarde.Men mag de vooruitgang niet tegenhouden,maar toch
spijtig dat veel waarden van ons geloof te loor gaan!!

Je bent blijkbaar Westvlaamse en in Brabant blijven "plakken".Ik ben Oostvlaamse ,en woon al 40jaar in Vlaams Brabant

lieve groeten

Nele