mijmeringen
-
ferry - Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:59
Gustilpe :
heel mooi gedicht van Phil Bosmans , die kan heel positief schrijven !
ook een baken kan het bij storm hard te verduren krijgen
mischien even kopje onder maar altijd komt dat baken terug boven
God zij dank dat er bakens zijn in de levenszee!!Liefs Fernanda
heel mooi gedicht van Phil Bosmans , die kan heel positief schrijven !
ook een baken kan het bij storm hard te verduren krijgen
mischien even kopje onder maar altijd komt dat baken terug boven
God zij dank dat er bakens zijn in de levenszee!!Liefs Fernanda
Een glimlach keert steeds naar u terug
-
Robol - Lid geworden op: 25 dec 2004, 14:48
Ik kan alleen Ferry beamen.
Even gezocht naar Phil Bosmans...
Bosmans werd geboren in het Limburgse Gruitrode op 1 juli 1922. Zijn vader was een kleine boer. Het gezin telde vier kinderen. Toen hij zestien was verhuisde de familie naar Genk. Hij bracht een groot deel van zijn jeugd door in de onmiddellijke omgeving van de mijnen en de mijnwerkers.
In 1941 trad hij in Rotselaar in bij de paters Montfortanen. Hij bleef er tot het einde van de oorlog. In 1945 trok hij naar Oirschot in Nederland waar hij op 7 maart 1948 priester werd gewijd.
In 1954 was Phil Bosmans ingestort. Twee jaar lang kon hij amper iets doen. Zijn oversten wilden hem niet belasten en gaven hem veel vrije tijd. Zo kon hij ingaan op het verzoek van pater Loop om de Bond zonder Naam in Vlaanderen te helpen uitbouwen. Vanaf 1957 heeft Phil zich volledig toegelegd op de realisatie ervan.
Uitgeverij Lannoo kwam met de idee honderd telefoonboodschappen die hij geschreven had, te bundelen tot het boek ‘Menslief, ik hou van je’. Het verscheen in 1972. Het werd het meest verkochte boek in Vlaanderen. Het is ondertussen aan zijn zesenvijftigste druk toe. Alleen in Vlaanderen en Nederland werden er 800.000 exemplaren verkocht. In Duitsland werden tot vandaag in totaal twee miljoen exemplaren verkocht. Het boek is zelfs vertaald naar het Esperanto.
In 1968 en 1991 ontving Phil Bosmans de Visser Neerlandiaprijs. In datzelfde jaar mocht hij ook de prijs van de Vlaamse Gemeenschap in ontvangst nemen.
Tot 1991 was Phil Bosmans voorzitter en afgevaardigd beheerder van de Bond zonder Naam. Op 1 juli 1991 werd hij officieel opgevolgd door de Scheutist Frans Van Oudenhove.
In december 1994 kreeg Phil Bosmans een zwaar verkeersongeval. Enkele maanden later werd hij bovendien nog getroffen door een herseninfarct. Sinds de beroerte is pater Bosmans gehandicapt. Zijn rechterarm en -been zijn verlamd.
mvg
Robbe
Even gezocht naar Phil Bosmans...
Bosmans werd geboren in het Limburgse Gruitrode op 1 juli 1922. Zijn vader was een kleine boer. Het gezin telde vier kinderen. Toen hij zestien was verhuisde de familie naar Genk. Hij bracht een groot deel van zijn jeugd door in de onmiddellijke omgeving van de mijnen en de mijnwerkers.
In 1941 trad hij in Rotselaar in bij de paters Montfortanen. Hij bleef er tot het einde van de oorlog. In 1945 trok hij naar Oirschot in Nederland waar hij op 7 maart 1948 priester werd gewijd.
In 1954 was Phil Bosmans ingestort. Twee jaar lang kon hij amper iets doen. Zijn oversten wilden hem niet belasten en gaven hem veel vrije tijd. Zo kon hij ingaan op het verzoek van pater Loop om de Bond zonder Naam in Vlaanderen te helpen uitbouwen. Vanaf 1957 heeft Phil zich volledig toegelegd op de realisatie ervan.
Uitgeverij Lannoo kwam met de idee honderd telefoonboodschappen die hij geschreven had, te bundelen tot het boek ‘Menslief, ik hou van je’. Het verscheen in 1972. Het werd het meest verkochte boek in Vlaanderen. Het is ondertussen aan zijn zesenvijftigste druk toe. Alleen in Vlaanderen en Nederland werden er 800.000 exemplaren verkocht. In Duitsland werden tot vandaag in totaal twee miljoen exemplaren verkocht. Het boek is zelfs vertaald naar het Esperanto.
In 1968 en 1991 ontving Phil Bosmans de Visser Neerlandiaprijs. In datzelfde jaar mocht hij ook de prijs van de Vlaamse Gemeenschap in ontvangst nemen.
Tot 1991 was Phil Bosmans voorzitter en afgevaardigd beheerder van de Bond zonder Naam. Op 1 juli 1991 werd hij officieel opgevolgd door de Scheutist Frans Van Oudenhove.
In december 1994 kreeg Phil Bosmans een zwaar verkeersongeval. Enkele maanden later werd hij bovendien nog getroffen door een herseninfarct. Sinds de beroerte is pater Bosmans gehandicapt. Zijn rechterarm en -been zijn verlamd.
mvg
Robbe
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...
And you'll never walk alone...
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
Ferry en Nele, bedankt voor jullie bezoekje, altijd fijn!
Robbe, bedankt voor je uitleg over Phil Bosmans, ik ken hem al lang door de spreuken van Bond zonder Naam, 'k ben blij dat jij hier een schets gaf over zijn leven, daar wist ik niet zoveel van, ook niet dat hij nu gehandicapt was.
Mijn oudste kleinzoon zit in de eerste Latijnnse in het college van de Montfortanen in Rotselaar, interessant om te weten dat Phil daar ingetreden is, nu kan ik mijn kleinzoon daarover vertellen.
Nog een schrijfsel van Phil Bosmans
LIEFDE MOET DE NORM ZIJN !
Alles is tevergeefs
als het hart niet functioneert.
Meer dan aan een comfortabel huis,
een welgevulde tafel
en een goede gezondheid
heeft de mens nood
aan liefde.
Want alleen in liefde
kan hij 'mens' worden
en voelt ook
de kleinste mens
zich veilig en geborgen.
HET GAAT OM LIEFDE!
LIEFDE ZO'N KLEIN WOORD OM ALLES TE ZEGGEN!
groetjes,
gsutilpe
Robbe, bedankt voor je uitleg over Phil Bosmans, ik ken hem al lang door de spreuken van Bond zonder Naam, 'k ben blij dat jij hier een schets gaf over zijn leven, daar wist ik niet zoveel van, ook niet dat hij nu gehandicapt was.
Mijn oudste kleinzoon zit in de eerste Latijnnse in het college van de Montfortanen in Rotselaar, interessant om te weten dat Phil daar ingetreden is, nu kan ik mijn kleinzoon daarover vertellen.
Nog een schrijfsel van Phil Bosmans
LIEFDE MOET DE NORM ZIJN !
Alles is tevergeefs
als het hart niet functioneert.
Meer dan aan een comfortabel huis,
een welgevulde tafel
en een goede gezondheid
heeft de mens nood
aan liefde.
Want alleen in liefde
kan hij 'mens' worden
en voelt ook
de kleinste mens
zich veilig en geborgen.
HET GAAT OM LIEFDE!
LIEFDE ZO'N KLEIN WOORD OM ALLES TE ZEGGEN!
groetjes,
gsutilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
Bosrankje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 20:42
Lieve gustilpe,
je schreef : Eigenlijk zoek ikzelf altijd mensen op met problemen om naar hen empatisch te luisteren en hen moed in te spreken, ik voel dit een beetje als een roeping.
Maar de afgelopen week verloor ik plots een schoonzuster, ik was diezelfde dag een vriendin nabij geweest die ook met verlies te maken had en er zwaar onder leed. Daarbij heb ik te maken met een onrustwekkende verdwijning van een schoonzoon bij onze beste vrienden, ik probeer hen zoveel mogelijk op te vangen en te steunen, een beetje teveel in één week, daar ben je zelf helemaal niet goed van.
Ik kan alleen beamen wat iedereen bij jou schreef !
En omdat het gedichtje van Phil Bosmans zo goed bij jou past,
heb ik er een illustratie van gemaakt. Ik hoop dat het je bevalt
Lieve groetjes van Alter en Rankje
Ps. bedankt voor je bezoek
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
-
Ria,
bedankt voor je bezoek en lieve woorden, het beste ook voor Leo.
Rankje,
bedankt voor de mooie illustratie die je maakte van het gedicht van Phil Bosmans, ben daar heel blij mee,
groetjes aan jullie beiden.
150 JAAR LOURDES
Vandaag is het precies de 150ste verjaardag van de Mariaverschijningen in Lourdes, een dorp aan de voet van de Pyreneeën.
Bernadette Soubirous was hier in 1858 vanaf 11 februari getuige van de verschijningen van Maria, nauwelijks vier jaar nadat de katholieke Kerk het dogma van de Onbevlekte Ontvangenis had afgekonidgd.
Maria verscheen er achttien keer tussen 11 februari en 16 juli 1858.
Het Medisch Bureau in Lourdes erkende 67 wonderen. De jongste genezene was twee jaar oud, de oudste vierenzestig.
Lourdes groeide uit tot wat vandaag ter plaatse wel eens fier de "wereldhoofdstad van het gebed" wordt genoemd.
Bij het begin van de 21ste eeuw bezoeken jaarlijks zowat 6 miljoen mensen deze plek.
De gebeurtenissen van 1858, het leven van Bernadette Soubirous, de ontwikkeling van 'het domein van de Grot' tot een bedevaartsoord, de organisatie van dit oord en de pastorale begleiding van de vele bezoekers, zijn kansen om met de boodschap van Lourdes, die geen andere is dan die van het Evangelie, de weg te gaan naar de diepte van het eigen bestaan.
Men kan in wonderen geloven of niet, voor mij is het wonderlijk, dat in Lourdes zovele jaren alle soorten volkeren van alle continenten, in geloof samenkomen om te bidden in grote verbondenheid over alle rassen, culturen en talen heen.
Feit is dat bezoekers, zowel zieken als gezonden met kracht, moed en gesterkt terug huiswaarts keren, is dat geen wonder?
gustilpe
bedankt voor je bezoek en lieve woorden, het beste ook voor Leo.
Rankje,
bedankt voor de mooie illustratie die je maakte van het gedicht van Phil Bosmans, ben daar heel blij mee,
groetjes aan jullie beiden.
150 JAAR LOURDES
Vandaag is het precies de 150ste verjaardag van de Mariaverschijningen in Lourdes, een dorp aan de voet van de Pyreneeën.
Bernadette Soubirous was hier in 1858 vanaf 11 februari getuige van de verschijningen van Maria, nauwelijks vier jaar nadat de katholieke Kerk het dogma van de Onbevlekte Ontvangenis had afgekonidgd.
Maria verscheen er achttien keer tussen 11 februari en 16 juli 1858.
Het Medisch Bureau in Lourdes erkende 67 wonderen. De jongste genezene was twee jaar oud, de oudste vierenzestig.
Lourdes groeide uit tot wat vandaag ter plaatse wel eens fier de "wereldhoofdstad van het gebed" wordt genoemd.
Bij het begin van de 21ste eeuw bezoeken jaarlijks zowat 6 miljoen mensen deze plek.
De gebeurtenissen van 1858, het leven van Bernadette Soubirous, de ontwikkeling van 'het domein van de Grot' tot een bedevaartsoord, de organisatie van dit oord en de pastorale begleiding van de vele bezoekers, zijn kansen om met de boodschap van Lourdes, die geen andere is dan die van het Evangelie, de weg te gaan naar de diepte van het eigen bestaan.
Men kan in wonderen geloven of niet, voor mij is het wonderlijk, dat in Lourdes zovele jaren alle soorten volkeren van alle continenten, in geloof samenkomen om te bidden in grote verbondenheid over alle rassen, culturen en talen heen.
Feit is dat bezoekers, zowel zieken als gezonden met kracht, moed en gesterkt terug huiswaarts keren, is dat geen wonder?
gustilpe
-
bo'ke - Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:47
Gustilpe,
Leuk dat je dit hier meldt.
En het jubeljaar begon op 8 december 2007, feest van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria en duurt tot 8 december 2008.
Ikzelf ben tweemaal naar Lourdes geweest.
een blije groet
bo
Leuk dat je dit hier meldt.
En het jubeljaar begon op 8 december 2007, feest van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria en duurt tot 8 december 2008.
Ikzelf ben tweemaal naar Lourdes geweest.
een blije groet
bo
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan
dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan
'zalig genieten'
.
dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan
'zalig genieten'
.
-
ferry - Lid geworden op: 19 feb 2007, 14:59
Gustilpe :
wat ik van Lourdes heb onthouden
was niet het zien van al die miserie ( waar ik jaren bang voor was )
maar de ongelooflijke inzet en dienstbaarheid van zoveel jonge mensen !!
Is dit misschien een deel van het wonder ! Liefs Fernanda
wat ik van Lourdes heb onthouden
was niet het zien van al die miserie ( waar ik jaren bang voor was )
maar de ongelooflijke inzet en dienstbaarheid van zoveel jonge mensen !!
Is dit misschien een deel van het wonder ! Liefs Fernanda
Een glimlach keert steeds naar u terug
-
_Nele_ - Lid geworden op: 06 feb 2007, 19:20
Een laatste valentijntje,op 14 februari verjaart mijn oudste kleindochter,een echt valentijntje!!
Hoe zou ik..
hoe zou ik je niet
herkennen in de
zonnestralen
in de wolkenslierten
in elke bloem
geurend door
me heen
in de wind
en de regen
kom ik je tegen
en zie ik jou
lieve groeten
Nele

Hoe zou ik..
hoe zou ik je niet
herkennen in de
zonnestralen
in de wolkenslierten
in elke bloem
geurend door
me heen
in de wind
en de regen
kom ik je tegen
en zie ik jou
lieve groeten
Nele

-
Bo, bedankt voor je aanvulling bij het Jubeljaar te Lourdes.
Ferry, jij schreef:...'de ongelooflijke inzet en dienstbaarheid van zoveel jonge mensen !!'
dat heb jij vooral onthouden van Lourdes, samen met wat ik hierboven schreef is dat voor mij 'het wonder'
Nele, bedankt voor je Valentijntje, ik wil hier tevens jou kleindochter gelukwensen met haar verjaarsdag!
Verleden zondag verkocht ik samen met KWB een 300-tal Valentijnsontbijten ten voordele van het project MANTHOC in Peru.
DE MANNEN KONDEN ZO VROUWTJE LIEF EVEN VERWENNEN

Deze "VALENTIJN"
zal nog fantastischer zijn!!!
Want naast de liefde voor elkaar
stellen we ondertussen een helpend gebaar.
De kinderen in Peru krijgen een leraar bij
met uw steun betaald, dat maakt hen super blij.
Dus terwijl je romantisch geniet
weet je dat je zo deze kinderen kansen biedt
Samen hand in hand over alle grenzen
Samen er zijn voor elkaar...
wat kan men beter wensen.
SMAKELIJK EN BEDANKT
Ferry, jij schreef:...'de ongelooflijke inzet en dienstbaarheid van zoveel jonge mensen !!'
dat heb jij vooral onthouden van Lourdes, samen met wat ik hierboven schreef is dat voor mij 'het wonder'
Nele, bedankt voor je Valentijntje, ik wil hier tevens jou kleindochter gelukwensen met haar verjaarsdag!
Verleden zondag verkocht ik samen met KWB een 300-tal Valentijnsontbijten ten voordele van het project MANTHOC in Peru.
DE MANNEN KONDEN ZO VROUWTJE LIEF EVEN VERWENNEN

Deze "VALENTIJN"
zal nog fantastischer zijn!!!
Want naast de liefde voor elkaar
stellen we ondertussen een helpend gebaar.
De kinderen in Peru krijgen een leraar bij
met uw steun betaald, dat maakt hen super blij.
Dus terwijl je romantisch geniet
weet je dat je zo deze kinderen kansen biedt
Samen hand in hand over alle grenzen
Samen er zijn voor elkaar...
wat kan men beter wensen.
SMAKELIJK EN BEDANKT
Laatst gewijzigd door gustilpe op 12 feb 2008, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Michelly - Lid geworden op: 03 feb 2005, 19:05
Gustilpe jij hebt toch enorm veel empathie en gevoel voor de minder bedeelden onder ons! De warmte straalt van het scherm in alles wat je schrijft.
Michelly
Michelly
De sterren zijn niet bang vuurvliegjes te lijken
(Rabindranath Tagore.)
sunset - Lid geworden op: 26 mar 2007, 11:42
Goedemorgen,
'k Heb veel te weinig tijd om alles te doen wat ik graag wil. Toch even komen bijlezen en je een prettige dag wensen.
ochtendmoment
de bomen zijn door ‘t eerste licht stil overgoten
en in de toppen glinstert bevend nog een blad
de hemel, zijig blauw en glad
een druppel dauw in vroege morgen al vergoten
en dennen door een warm rood omsloten
buigen eerbiedig voor de majesteitelijk wind
achter de berken lacht de maan naar ’t kind.
sunset 13-02-2008
Groetjes, sunset
'k Heb veel te weinig tijd om alles te doen wat ik graag wil. Toch even komen bijlezen en je een prettige dag wensen.
ochtendmoment
de bomen zijn door ‘t eerste licht stil overgoten
en in de toppen glinstert bevend nog een blad
de hemel, zijig blauw en glad
een druppel dauw in vroege morgen al vergoten
en dennen door een warm rood omsloten
buigen eerbiedig voor de majesteitelijk wind
achter de berken lacht de maan naar ’t kind.
sunset 13-02-2008
Groetjes, sunset
Ik denk niet, ik voel. Want ik prefereer het hart boven het verstand.