mijmeringen 2
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
een goeie morgen aan iedereen,
zoals jullie wellicht weten ligt mijn hart voor een deel in Peru.
Ik schreef reeds op mijn vorige topic over de strijd voor het behoud van het Amazonegebied als thuisland voor de Indianen en anderzijds de mijnbouwprojecten.
Daar mijn schooltje Jesus Trabajador ook in het noorden van Peru gelegen is volg ik met meer dan gewone aandacht de altijd weer oplaaiende strijd.
Sinds april dit jaar demonstreren de oorspronkelijke bewoners voor het behoud van hun rechten op de grond waar ze wonen. Ze beschuldigen de overheid ervan vervuilende en verwoestende bedrijven naar hun gebied te lokken die het Amazonewoud vernielen, met name de exploitatie van het regenwoud door buitenlandse concerns, die daar olie en mineralen winnen.
Op 6 juni escaleerde het gevecht tussen de Peruviaanse overheid en de inheemse betogers, boeren en indianen. Er vielen een vijftigtal doden.
De Peruviaanse overheid verklaarde na de hevige gevechten dat de inheemse betogers eerst hadden geschoten op de politie. Maar de betogers hadden geen vuurwapens en verweerden zich met traditionele speren en machetes.
De impact van de mijnen (eigenlijk een voorbode van een groots mijnbouwdistrict in de Hoge Amazone) op klimaat, waterhuishouding en de ecosystemen van de nevelwouden en het Amazonegebied zou daardoor onomkeerbaar zijn.
De lokale bevolking is uiterst bezorgd want het project bedreigt zowel de dagelijkse landbouwactiviteiten als de biodiversiteit van het gebied. Het Hoge Amaznegebied is het brongebied van vele rivieren. Dit unieke en kwetsbare ecosysteem voorziet het noorden van Peru van water en herbergt onder andere bedreigde diersoorten zoals de brilbeer en de Andestapir.
De grootste schrik is de vervuiling van de vruchtbare landbouwgronden die de ontginning van de mijnen met zich meebrengen. Yannacocha, de grootste goudmijn van Peru toonde dit aan.
Zo'n 10.000 kleine boeren rond Cajamarca (waar het schooltje gevestigd is) die vooral maïs en melk produceren, zijn het slachtoffer geworden van de watervervuiling door Yanacocha.
Peru is rijk aan goud, mineralen en grondstoffen. Helaas slepen de multi's alles weg. De grondstoffen worden uitgevoerd, niet bewerkt in het land zelf. De gewone Peruaan heeft dus niets aan de natuurlijke rijkdom van zijn land.
Daarbij worden de boeren verdreven naar de stad, waar ze geen werk vinden en in de grootste armoede leven.
Eigenlijk heerst er in geheel Peru onrust voor het ogenblik, Zo willen de Aymara-Indianen aan het Titicacameer in Puno samen met de Aymara-Indianen van Bolivia een onafhankelijke staat stichten.
Daarbij is er spanning met Bolivia nadat Peru besloot politiek asiel te verlenen aan een gewezen minister uit de vorige regering. Dat is niet naar de zin van Evo Morales, president van Bolivië, die net als Hogo Chavez in Venezuela, andere regeringshoofden nogal eens beledigingen naar het hoofd slingert. Dat heeft hij dus ook gedaan met de president van Peru, en dreigt er mee alle politieke betrekkingen te verbreken.
Nog iets over het project waar ik mij voor inzet, het schooltje voor arbeidende kinderen in Cajamarca: verleden week mocht ik een nieuwe subsidieaanvraag indienen bij de gemeente, hopelijk wordt er gevolg aan gegeven. Volgende week ken ik waarschijnlijk het resultaat.
Op 1 juli vertrekt mijn contactpersoon voor twee maanden naar Peru en zal er het schooltje bezoeken.
gustilpe
zoals jullie wellicht weten ligt mijn hart voor een deel in Peru.
Ik schreef reeds op mijn vorige topic over de strijd voor het behoud van het Amazonegebied als thuisland voor de Indianen en anderzijds de mijnbouwprojecten.
Daar mijn schooltje Jesus Trabajador ook in het noorden van Peru gelegen is volg ik met meer dan gewone aandacht de altijd weer oplaaiende strijd.
Sinds april dit jaar demonstreren de oorspronkelijke bewoners voor het behoud van hun rechten op de grond waar ze wonen. Ze beschuldigen de overheid ervan vervuilende en verwoestende bedrijven naar hun gebied te lokken die het Amazonewoud vernielen, met name de exploitatie van het regenwoud door buitenlandse concerns, die daar olie en mineralen winnen.
Op 6 juni escaleerde het gevecht tussen de Peruviaanse overheid en de inheemse betogers, boeren en indianen. Er vielen een vijftigtal doden.
De Peruviaanse overheid verklaarde na de hevige gevechten dat de inheemse betogers eerst hadden geschoten op de politie. Maar de betogers hadden geen vuurwapens en verweerden zich met traditionele speren en machetes.
De impact van de mijnen (eigenlijk een voorbode van een groots mijnbouwdistrict in de Hoge Amazone) op klimaat, waterhuishouding en de ecosystemen van de nevelwouden en het Amazonegebied zou daardoor onomkeerbaar zijn.
De lokale bevolking is uiterst bezorgd want het project bedreigt zowel de dagelijkse landbouwactiviteiten als de biodiversiteit van het gebied. Het Hoge Amaznegebied is het brongebied van vele rivieren. Dit unieke en kwetsbare ecosysteem voorziet het noorden van Peru van water en herbergt onder andere bedreigde diersoorten zoals de brilbeer en de Andestapir.
De grootste schrik is de vervuiling van de vruchtbare landbouwgronden die de ontginning van de mijnen met zich meebrengen. Yannacocha, de grootste goudmijn van Peru toonde dit aan.
Zo'n 10.000 kleine boeren rond Cajamarca (waar het schooltje gevestigd is) die vooral maïs en melk produceren, zijn het slachtoffer geworden van de watervervuiling door Yanacocha.
Peru is rijk aan goud, mineralen en grondstoffen. Helaas slepen de multi's alles weg. De grondstoffen worden uitgevoerd, niet bewerkt in het land zelf. De gewone Peruaan heeft dus niets aan de natuurlijke rijkdom van zijn land.
Daarbij worden de boeren verdreven naar de stad, waar ze geen werk vinden en in de grootste armoede leven.
Eigenlijk heerst er in geheel Peru onrust voor het ogenblik, Zo willen de Aymara-Indianen aan het Titicacameer in Puno samen met de Aymara-Indianen van Bolivia een onafhankelijke staat stichten.
Daarbij is er spanning met Bolivia nadat Peru besloot politiek asiel te verlenen aan een gewezen minister uit de vorige regering. Dat is niet naar de zin van Evo Morales, president van Bolivië, die net als Hogo Chavez in Venezuela, andere regeringshoofden nogal eens beledigingen naar het hoofd slingert. Dat heeft hij dus ook gedaan met de president van Peru, en dreigt er mee alle politieke betrekkingen te verbreken.
Nog iets over het project waar ik mij voor inzet, het schooltje voor arbeidende kinderen in Cajamarca: verleden week mocht ik een nieuwe subsidieaanvraag indienen bij de gemeente, hopelijk wordt er gevolg aan gegeven. Volgende week ken ik waarschijnlijk het resultaat.
Op 1 juli vertrekt mijn contactpersoon voor twee maanden naar Peru en zal er het schooltje bezoeken.
gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
lieve Assa,
wat een mooie morph bracht je mee,
een vlinder drie keer anders,
prachtig hoor, je kan er blijven
naar kijken!
BEDANKT!
Dinsdagavond weet ik waarschijnlijk
of de subsidieaanvraag goedgekeurd is.

ik breng jou een roosje uit mijn tuin,
de zon is er en morgen nog wat warmer
probeer ervan te genieten.
Ik krijg straks mijn twee jongste kleinkindjes,
2,5 jaar en 7 maanden om op te passen.
zonnige groetjes,
gustilpe
wat een mooie morph bracht je mee,
een vlinder drie keer anders,
prachtig hoor, je kan er blijven
naar kijken!
BEDANKT!
Dinsdagavond weet ik waarschijnlijk
of de subsidieaanvraag goedgekeurd is.

ik breng jou een roosje uit mijn tuin,
de zon is er en morgen nog wat warmer
probeer ervan te genieten.
Ik krijg straks mijn twee jongste kleinkindjes,
2,5 jaar en 7 maanden om op te passen.
zonnige groetjes,
gustilpe
-
Bomi - Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
-
-
Gustilpe, lieve,
Jouw Lientje is nog zo pril in vergelijking met het mijne.
Wat schattig toch, ze vindt het natuurlijk fijn als de papa
er mee speelt. Lief toch!
Die van ons zit in den blok, alledrie trouwens, de kaarsjes
vliegen de deur uit.
Heel gezellig weekend gewenst en . . .
- - - - - - - - - -
-
Gustilpe, lieve,
Jouw Lientje is nog zo pril in vergelijking met het mijne.
Wat schattig toch, ze vindt het natuurlijk fijn als de papa
er mee speelt. Lief toch!
Die van ons zit in den blok, alledrie trouwens, de kaarsjes
vliegen de deur uit.
Heel gezellig weekend gewenst en . . .
- - - - - - - - - -

Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!
-
Assa - Lid geworden op: 30 okt 2007, 15:29
Lieve Gustilpe,ik kom je een fijn weekend wensen,
mooie roosjes in je tuin,
Lientje is een schatje ik zou ze zo knuffelen,
lief met de papa,wens u zoon een fijne vaderdag van mij,
en u echtgenoot ook natuurlijk,

Groetjes~~Assa
mooie roosjes in je tuin,
Lientje is een schatje ik zou ze zo knuffelen,
lief met de papa,wens u zoon een fijne vaderdag van mij,
en u echtgenoot ook natuurlijk,

Groetjes~~Assa
Groetjes van assa
-
Neske,
bedankt voor het mooi prentje,
doet altijd plezier hoor en
er is nog geen nieuws hier,
ik wacht met ongeduld!
Bomike,
bedankt voor jouw bezoekje,
kleine kindjes worden vlug groot,
maar elke leeftijd heeft zijn charme hé!
ik wens de jouwen veel succes met hun examens.
Assa,
ook weer een prachtwerkje,
ik vraag mij altijd af waar jullie prenten halen
zonder achtergrond of verander je
de achtergrond?
Bedankt voor de lieve wensen!
Ik wens jullie allen een fijne zondag al regent het!
lieve groetjes,
gustilpe
bedankt voor het mooi prentje,
doet altijd plezier hoor en
er is nog geen nieuws hier,
ik wacht met ongeduld!
Bomike,
bedankt voor jouw bezoekje,
kleine kindjes worden vlug groot,
maar elke leeftijd heeft zijn charme hé!
ik wens de jouwen veel succes met hun examens.
Assa,
ook weer een prachtwerkje,
ik vraag mij altijd af waar jullie prenten halen
zonder achtergrond of verander je
de achtergrond?
Bedankt voor de lieve wensen!
Ik wens jullie allen een fijne zondag al regent het!
lieve groetjes,
gustilpe
-
Gisteren bezochten we Aken en Monschau
Aken, de stad van Karel de Grote. Aken verhief hij tot de hoofdstad van zijn Rijk in 794. Hij stierf er in 814. Van 936 tot 1531 werden er In de Dom dertig prinsen tot keizer gekroond.
De Dom werd gebouwd onder Karel de Grote op het einde van de 8ste eeuw, maar werd regelmatig verbouwd.
De Domschatzkammer is één van de rijkste van Duitsland.
Het stadhuis is gotisch en werd gebouwd in de 14de eeuw. De voorgevel is versierd met beelden van Duitse koningen, reliëfs en wapens. De kroonzaal op de eerste verdieping is het meest indrukwekkende door zijn gewelven, de fresco’s stellen de weldaden van Karel de Grote voor.

de Dom

het stadhuis
Monschau
Monschau wordt genoemd ‘de parel van de Eifel’ Het is een heel pittoresk stadje.
In 300 jaar is het stadsbeeld niet veranderd. Het is een stad met een historierijk verleden en een levend heden, met zijn typische vakwerkhuizen en typische gevels.
De burcht is ontstaan in de 13de eeuw en uitgebreid en ommuurd in de 15de eeuw.
Die Altstadt heeft een historische, middeleeuwse stadskern. In hoofdzaak leeft het stadje van toerisme en met zijn 2 miljoen dagtoeristen per jaar een metropool in de Eifel.
In het centrum vind je das rote Haus, een opvallend roodkleurig huis, het is het bekendste museum, het stamt uit 1752. Je kan er diverse antiek ingerichte kamers bezichtigen. Het eest beroemd is een eikenhouten wenteltrap die 2 verdiepingen met elkaar verbind.
Ook de moeite waard is het bezoek aan de Monschauer Glashutte, gevestig in een vroegere en laatste textielfabriek, gerenoveerd. Hier kan je wat tijd nemen om het glasblazen en de glasoven te naderbij te bekijken en/of de grote winkel te bezoeken, je vindt er vazen, serviesen, kunst of zelfs kerstballen.

Monschau met het rote Has en boven op de berg de burcht

de marktplaats
Aken, de stad van Karel de Grote. Aken verhief hij tot de hoofdstad van zijn Rijk in 794. Hij stierf er in 814. Van 936 tot 1531 werden er In de Dom dertig prinsen tot keizer gekroond.
De Dom werd gebouwd onder Karel de Grote op het einde van de 8ste eeuw, maar werd regelmatig verbouwd.
De Domschatzkammer is één van de rijkste van Duitsland.
Het stadhuis is gotisch en werd gebouwd in de 14de eeuw. De voorgevel is versierd met beelden van Duitse koningen, reliëfs en wapens. De kroonzaal op de eerste verdieping is het meest indrukwekkende door zijn gewelven, de fresco’s stellen de weldaden van Karel de Grote voor.

de Dom

het stadhuis
Monschau
Monschau wordt genoemd ‘de parel van de Eifel’ Het is een heel pittoresk stadje.
In 300 jaar is het stadsbeeld niet veranderd. Het is een stad met een historierijk verleden en een levend heden, met zijn typische vakwerkhuizen en typische gevels.
De burcht is ontstaan in de 13de eeuw en uitgebreid en ommuurd in de 15de eeuw.
Die Altstadt heeft een historische, middeleeuwse stadskern. In hoofdzaak leeft het stadje van toerisme en met zijn 2 miljoen dagtoeristen per jaar een metropool in de Eifel.
In het centrum vind je das rote Haus, een opvallend roodkleurig huis, het is het bekendste museum, het stamt uit 1752. Je kan er diverse antiek ingerichte kamers bezichtigen. Het eest beroemd is een eikenhouten wenteltrap die 2 verdiepingen met elkaar verbind.
Ook de moeite waard is het bezoek aan de Monschauer Glashutte, gevestig in een vroegere en laatste textielfabriek, gerenoveerd. Hier kan je wat tijd nemen om het glasblazen en de glasoven te naderbij te bekijken en/of de grote winkel te bezoeken, je vindt er vazen, serviesen, kunst of zelfs kerstballen.

Monschau met het rote Has en boven op de berg de burcht

de marktplaats
Laatst gewijzigd door gustilpe op 14 jun 2009, 13:34, 3 keer totaal gewijzigd.
-
elisa20 - Lid geworden op: 01 nov 2008, 18:10
Lieve Gustilpe,
Ik moest heel wat inhalen met lezen...Vandaag is dit gelukt
Voor Peru wens ik je dat de subsidieaanvraag lukt
Je schattige kleindochtertje Lientje ziet er gelukkig uit bij haar papa
En een mooi gedichtje hoort erbij!
Je tripje naar Aken en Monschau heb je mooi gepresenteerd, met mooie beelden en een vleugje geschiedenis
Nog verder een fijne zondag,
veel liefs van elisa
Ik moest heel wat inhalen met lezen...Vandaag is dit gelukt
Voor Peru wens ik je dat de subsidieaanvraag lukt
Je schattige kleindochtertje Lientje ziet er gelukkig uit bij haar papa
En een mooi gedichtje hoort erbij!
Je tripje naar Aken en Monschau heb je mooi gepresenteerd, met mooie beelden en een vleugje geschiedenis
Nog verder een fijne zondag,
veel liefs van elisa
-
bo'ke, Nele en Elisa,
voor de trouwe bezoekjes,
voor de mooie woorden,
voor de lieve wensen
zeer wel bedankt,
ik ben blij dat jullie er waren!
nog een fijne zondag verder!
lieve groetjes,
gustilpe

voor de trouwe bezoekjes,
voor de mooie woorden,
voor de lieve wensen
zeer wel bedankt,
ik ben blij dat jullie er waren!
nog een fijne zondag verder!
lieve groetjes,
gustilpe

-
Als een vogel
in de lucht
wil ik vliegen
rondcirkelend
en speurend
naar de einder
ballast achterlatend
hoger en hoger
zwevend op de thermiek
gedragen op het ritme
van de wind
naar de zon
wil ik vliegen
naar warmte
en tederheid
waar aarde en hemel
elkander raken!
gustilpe
in de lucht
wil ik vliegen
rondcirkelend
en speurend
naar de einder
ballast achterlatend
hoger en hoger
zwevend op de thermiek
gedragen op het ritme
van de wind
naar de zon
wil ik vliegen
naar warmte
en tederheid
waar aarde en hemel
elkander raken!
gustilpe