Verhalen uit de wereld
-
elisa20 - Lid geworden op: 01 nov 2008, 18:10
- Locatie: Prov. Antwerpen
Gustilpe,
Reeds had ik op je nieuwe topic komen lezen ...
en neem eindelijk ik de tijd om je proficiat te wensen
Het is heel fijn dat nu je teksten over 'de wereld'
samen brengt in één topic.
Ik kom verder je boeiende teksten over -nu- Peru
aandachtig en geboeid lezen
Peru verdient veel hulp, en jij draagt je steentje bij ...
Groetjes,
elisa
Reeds had ik op je nieuwe topic komen lezen ...
en neem eindelijk ik de tijd om je proficiat te wensen
Het is heel fijn dat nu je teksten over 'de wereld'
samen brengt in één topic.
Ik kom verder je boeiende teksten over -nu- Peru
aandachtig en geboeid lezen
Peru verdient veel hulp, en jij draagt je steentje bij ...
Groetjes,
elisa
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
- Locatie: vlaams brabant
Neske, Assa, Yna,
heel blij dat jullie er waren, heel mooie creaties!
Zeer bedankt!
elisa,
fijn dat jer ook was, en bedankt voor de lieve wensen!
Neem gerust je tijd, niets hoeft, alles mag, altijd welkom als het jou past!
Ook ik heb weinig tijd, daarbij komt nog het lentegevoel
dat ons meer naar buiten brengt.
Aan iedereen nog een fijne zondagavond,
gustilpe
heel blij dat jullie er waren, heel mooie creaties!
Zeer bedankt!
elisa,
fijn dat jer ook was, en bedankt voor de lieve wensen!
Neem gerust je tijd, niets hoeft, alles mag, altijd welkom als het jou past!
Ook ik heb weinig tijd, daarbij komt nog het lentegevoel
dat ons meer naar buiten brengt.
Aan iedereen nog een fijne zondagavond,
gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
- Locatie: vlaams brabant
De school JESUS TRABAJADOR (het eigenlijke project)
Het onderwijsproject dat hier wordt toegepast in de Jesus Trabajador School verschilt van het gewone staatsonderwijs dat veel te ver van de kinderen hun eigen leefwereld verwijderd is.
Omdat het gaat om kinderen in wiens leefwereld werken dagelijkse kost is, gebruikt men dat als invalshoek bij het lesgebeuren.
Een voorbeeld daarvan is het atelier Reposteria, waarin de kinderen brood en gebak leren bereiden, maar zonder het te beseffen, ook leren rekenen (maten, gewichten, breuken...), info krijgen over hygiëne, gezonde voeding, leren samenwerken... de andere vakken worden daaraan gekoppeld zoals taal, woordenschat... ze leren schrijven en leren samenwerken.

Ik maakte het mee hoe koekjes gebakken werden.
Aan de muur hangt in het groot: hygiëne is onze eerste regel!
De handjes worden zorgvuldig gewassen.
De ingrediënten worden bovengehaald, vormpjes en weegschaaltjes verschijnen op de tafels.
Zorgvuldig worden de ingrediënten afgewogen, het deeg wordt bereid er wordt duchtig geroerd, daarna wordt het deeg in de vormpjes gegoten. Op een bord staan de ingrediënten geschreven en de prijs per eenheid. Terwijl de koekjes in de oven staan worden de schriftjes bovengehaald, alles wordt zorgvuldig van het bord geschreven.
De kinderen berekenen de prijs per koekje, er moet ook rekening gehouden worden met het gasverbruik.
Na schooltijd kunnen de kinderen de koekjes per groepje verkopen in hun buurt, daarmede kunnen de fotocopie's betaald worden, er zijn geen handboeken. Is er geld over mogen de kinderen het overige geld verdelen binnen het groepje.

Er is ook het atelier houtbewerking waar eenvoudig speelgoed en meubilair o.a. de stoeltjes en tafeltjes van de klasjes gemaakt worden. Afgestudeerde leerlingen die nog geen werk vonden, mogen het atelier gebruiken om hun creativiteit te ontwikkelen en kunnen hun afgewerkte producten verkopen op de markten.

Sinds verleden schooljaar kwamen de groentetuintjes en het kweken van cavia's er bij.
De kinderen staan zelf in voor het onderhoud van de tuintjes en het verzorgen van de diertjes.
Feces van de diertjes worden gebruikt als meststof voor de tuintjes.
Groenten en cavia's komen ten goede aan het middagmaal van de kinderen, zo krijgen ze een betere en gevarieerdere voeding.


Ook de relatie tussen leerling en leerkracht is anders dan in het staatsonderwijs. De kinderen hebben een stem, leren hun mening te uiten, leren over hun rechten, maar krijgen ook verantwoordelijkheden.
Verder ziet Manthoc hun onderwijsproject als een model dat in het staatsonderwijs in het algemeen zou kunnen toegepast worden daar waar men te maken heeft met kinderen uit arme bevolkingsgroepen van het platteland of de armenwijken in de steden.
Ook de participatie van de ouders is belangrijk. Daarom is er vanuit de school een constante begeleiding van de ouders, vooral in die families waar er problemen zijn. Er is een maandelijkse bijeenkomst met de ouders gepland, de deelname daaraan is vrij regelmatig.
Men is er in geslaagd 80% van de ouders op te volgen, hun interesse in hun
familie en de aandacht voor het onderwijs van hun kinderen is duidelijk groter geworden.
De school wil een integrale opvoeding in drie dimensies aanbieden: affectie, kennis en psychologisch wat bijdraagt tot een beter en duurzamer leren.
Problemen
De kinderen van de school komen uit de sloppenwijk met grote gezinnen en jonge ouders, geïmmigreerd uit de bergdorpen, gebroken gezinnen met veel geweld, werkloosheid, alcoholisme enz. Dit veroorzaakt voor de kinderen ondervoeding, gedragsproblemen en een laag normbesef. De meeste gezinnen bevinden zich tussen armoede en extreme armoede.
Ondervoeding is een ernstig en chronisch probleem: 80% van de leerlingen lijdt eraan.
De ondervoeding belet dat de kinderen zich concentreren en leerstof opnemen, wat leidt tot een laag niveau van schoolse prestaties.
Er wordt les gegeven van 7:30 tot 13:00 daarna kunnen de kinderen voor enkele luttele centen een middagmaal op de school gebruiken. De meeste kinderen hebben niets gegeten als ze op de school aankomen. Er is een overeenkomst gesloten met de hogere instanties dat elk kind uit de armoedeklasse recht heeft op een glas melk per dag, dat uit zich in een aantal liters, doch de hoeveelheid blijkt onvoldoende voor een honderdtal leerlingen, daarom wordt er op de school havermoutpap van gemaakt die ze tijdens de speeltijd opgediend krijgen want de meeste kinderen komen op school zonder ontbeten te hebben.


De gehele werking van de school berust op sponsoring.
De werking van de 1ste graad konden we al een heel aantal jaren verzekeren door subsidie van de gemeente Ternat, het organiseren van allerhande activiteiten zoals het Moederdagontbijt, een gedeelte van de Kaas-en Wijnavond van het koor, plantjesverkoop, deelname aan de Jaarmarkt, deelname aan het Wereldfestival en giften van lieve welwillende mensen, waarvoor heel veel dank!
gustilpe
Het onderwijsproject dat hier wordt toegepast in de Jesus Trabajador School verschilt van het gewone staatsonderwijs dat veel te ver van de kinderen hun eigen leefwereld verwijderd is.
Omdat het gaat om kinderen in wiens leefwereld werken dagelijkse kost is, gebruikt men dat als invalshoek bij het lesgebeuren.
Een voorbeeld daarvan is het atelier Reposteria, waarin de kinderen brood en gebak leren bereiden, maar zonder het te beseffen, ook leren rekenen (maten, gewichten, breuken...), info krijgen over hygiëne, gezonde voeding, leren samenwerken... de andere vakken worden daaraan gekoppeld zoals taal, woordenschat... ze leren schrijven en leren samenwerken.

Ik maakte het mee hoe koekjes gebakken werden.
Aan de muur hangt in het groot: hygiëne is onze eerste regel!
De handjes worden zorgvuldig gewassen.
De ingrediënten worden bovengehaald, vormpjes en weegschaaltjes verschijnen op de tafels.
Zorgvuldig worden de ingrediënten afgewogen, het deeg wordt bereid er wordt duchtig geroerd, daarna wordt het deeg in de vormpjes gegoten. Op een bord staan de ingrediënten geschreven en de prijs per eenheid. Terwijl de koekjes in de oven staan worden de schriftjes bovengehaald, alles wordt zorgvuldig van het bord geschreven.
De kinderen berekenen de prijs per koekje, er moet ook rekening gehouden worden met het gasverbruik.
Na schooltijd kunnen de kinderen de koekjes per groepje verkopen in hun buurt, daarmede kunnen de fotocopie's betaald worden, er zijn geen handboeken. Is er geld over mogen de kinderen het overige geld verdelen binnen het groepje.

Er is ook het atelier houtbewerking waar eenvoudig speelgoed en meubilair o.a. de stoeltjes en tafeltjes van de klasjes gemaakt worden. Afgestudeerde leerlingen die nog geen werk vonden, mogen het atelier gebruiken om hun creativiteit te ontwikkelen en kunnen hun afgewerkte producten verkopen op de markten.

Sinds verleden schooljaar kwamen de groentetuintjes en het kweken van cavia's er bij.
De kinderen staan zelf in voor het onderhoud van de tuintjes en het verzorgen van de diertjes.
Feces van de diertjes worden gebruikt als meststof voor de tuintjes.
Groenten en cavia's komen ten goede aan het middagmaal van de kinderen, zo krijgen ze een betere en gevarieerdere voeding.


Ook de relatie tussen leerling en leerkracht is anders dan in het staatsonderwijs. De kinderen hebben een stem, leren hun mening te uiten, leren over hun rechten, maar krijgen ook verantwoordelijkheden.
Verder ziet Manthoc hun onderwijsproject als een model dat in het staatsonderwijs in het algemeen zou kunnen toegepast worden daar waar men te maken heeft met kinderen uit arme bevolkingsgroepen van het platteland of de armenwijken in de steden.
Ook de participatie van de ouders is belangrijk. Daarom is er vanuit de school een constante begeleiding van de ouders, vooral in die families waar er problemen zijn. Er is een maandelijkse bijeenkomst met de ouders gepland, de deelname daaraan is vrij regelmatig.
Men is er in geslaagd 80% van de ouders op te volgen, hun interesse in hun
familie en de aandacht voor het onderwijs van hun kinderen is duidelijk groter geworden.
De school wil een integrale opvoeding in drie dimensies aanbieden: affectie, kennis en psychologisch wat bijdraagt tot een beter en duurzamer leren.
Problemen
De kinderen van de school komen uit de sloppenwijk met grote gezinnen en jonge ouders, geïmmigreerd uit de bergdorpen, gebroken gezinnen met veel geweld, werkloosheid, alcoholisme enz. Dit veroorzaakt voor de kinderen ondervoeding, gedragsproblemen en een laag normbesef. De meeste gezinnen bevinden zich tussen armoede en extreme armoede.
Ondervoeding is een ernstig en chronisch probleem: 80% van de leerlingen lijdt eraan.
De ondervoeding belet dat de kinderen zich concentreren en leerstof opnemen, wat leidt tot een laag niveau van schoolse prestaties.
Er wordt les gegeven van 7:30 tot 13:00 daarna kunnen de kinderen voor enkele luttele centen een middagmaal op de school gebruiken. De meeste kinderen hebben niets gegeten als ze op de school aankomen. Er is een overeenkomst gesloten met de hogere instanties dat elk kind uit de armoedeklasse recht heeft op een glas melk per dag, dat uit zich in een aantal liters, doch de hoeveelheid blijkt onvoldoende voor een honderdtal leerlingen, daarom wordt er op de school havermoutpap van gemaakt die ze tijdens de speeltijd opgediend krijgen want de meeste kinderen komen op school zonder ontbeten te hebben.


De gehele werking van de school berust op sponsoring.
De werking van de 1ste graad konden we al een heel aantal jaren verzekeren door subsidie van de gemeente Ternat, het organiseren van allerhande activiteiten zoals het Moederdagontbijt, een gedeelte van de Kaas-en Wijnavond van het koor, plantjesverkoop, deelname aan de Jaarmarkt, deelname aan het Wereldfestival en giften van lieve welwillende mensen, waarvoor heel veel dank!
gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
Norman12 - Lid geworden op: 22 sep 2008, 22:00


Beste Gustilpe
Schitterende reportage
Jij koos de goeie deur
Spijtig genoeg zit de wereld vol van mensen die de deur van immorele bonussen kiezen
P.S Die drie deuren doen me aan een sprookje denken , maar ik ben de titel vergeten (gouden deur , zilveren deur , houten deur )
P.S. 1 (eigenlijk) Bedankt voor het gedicht van Toon Tellegen
-
YNA - Lid geworden op: 24 mar 2009, 20:34
- Locatie: Vl. Brabant
Gustilpe,
Ik wens je nog een fijne maandagavond !
Alles gelezen, er is nog zoveel armoe, ook bij ons. Het is niet evenredig verdeeld hé.
Dierenplezier !
Een haasje en een muis
die spelen buitenshuis
ze hangen aan ballonnen
en denken onbezonnen
we vliegen in de lucht
ze slaken wel een zucht
na zoveel proberen
ze gaan zich nu generen
het zal ons nooit lukken
de koordjes gaan in stukken
dan vallen we op de grond
en hebben we een blauwe kont.

diertjes van Norman gekregen
Groetjes
Yna
Ik wens je nog een fijne maandagavond !
Alles gelezen, er is nog zoveel armoe, ook bij ons. Het is niet evenredig verdeeld hé.
Dierenplezier !
Een haasje en een muis
die spelen buitenshuis
ze hangen aan ballonnen
en denken onbezonnen
we vliegen in de lucht
ze slaken wel een zucht
na zoveel proberen
ze gaan zich nu generen
het zal ons nooit lukken
de koordjes gaan in stukken
dan vallen we op de grond
en hebben we een blauwe kont.

diertjes van Norman gekregen
Groetjes
Yna
Wees blij en geniet.
-
Assa - Lid geworden op: 30 okt 2007, 15:29
- Locatie: Vlaams brabant
De school jesus trabajador,
Zo mooi beschreven dat het aangenaam was om lezen,
de kinderen doen hun best,koekjes bakken meubeltjes maken voor te verkopen,tof
alleen de Caviatjes erg dat men zo een lieve beestjes moeten doden voor de kindjes te voeden,maar wat moet moet hé.

Gustilpe geniet maar van het mooie weer.
Groetjes van assa
Zo mooi beschreven dat het aangenaam was om lezen,
de kinderen doen hun best,koekjes bakken meubeltjes maken voor te verkopen,tof
alleen de Caviatjes erg dat men zo een lieve beestjes moeten doden voor de kindjes te voeden,maar wat moet moet hé.

Gustilpe geniet maar van het mooie weer.
Groetjes van assa
Groetjes van assa




