Verhalen uit de wereld
-
Bosrankje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 20:42

Lieve Gustilpe,
We hebben jou gemist maar binnenkort ben je terug
in ons midden met mooie foto's en verhalen...
Tot schrijfs en veel liefs van Alter en Rankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
woord en zin.....
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
Assa,k', bo'ke, rankje, Yna'ke, Neske, Norman, elisa, Ria,
Na 6757 km zijn we terug in ons landje
Meerdere keren waren jullie hier op bezoek voor en tijdens mijn aanwezigheid waar ik heel blij mee ben en mijn topic levendig bleef, een heel lieve dankjewel, voor iedereen een lieve glimlach
Heel binnenkort kom ik bij jullie op bezoek en begin ik hier mijn verslag, maar eerst eventjes uitrusten.
enkele huisjes zoals men overal ziet, hier in Sacadate waar het schooltje gelegen is
Na 6757 km zijn we terug in ons landje
Meerdere keren waren jullie hier op bezoek voor en tijdens mijn aanwezigheid waar ik heel blij mee ben en mijn topic levendig bleef, een heel lieve dankjewel, voor iedereen een lieve glimlach
Heel binnenkort kom ik bij jullie op bezoek en begin ik hier mijn verslag, maar eerst eventjes uitrusten.
enkele huisjes zoals men overal ziet, hier in Sacadate waar het schooltje gelegen isvriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
Gast

Welkom thuis, gustilpe!
Bedankt voor de mooie zonnebloemen.
Dat jij de moed vond om reeds in verschillende topics langs te komen, chapeau!
Wanneer je genoeg uitgerust bent,
kijk ik ernaar uit jouw reisverslag te lezen.
lieve zomergroeten van
elleke
-
Bosrankje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 20:42

Lieve Gustilpe,
De glimlach van een zonnebloem,
van bijen het obsederend gezoem
aan 't wandelen langs korenvelden
vlinders zagen wij daar heel zelden

Heel blij je terug te 'zien', lieve vriendin en bedankt om ondanks je
moeheid na die lange reis, toch even in ons Laar te komen.
Rust nog een beetje en dan... kom ons vertellen zoals je zo goed kunt...
Veel liefs van ons beiden
Alter en Rankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
woord en zin.....
woord en zin.....
-
schrijfster - Lid geworden op: 26 sep 2008, 16:16

Welkom terug lieve Gustilpe,
verwelkom je terug met de bloem die
centraal staat in ons gezin!!
Bedankt
voor je snelle bezoek en groet,
met warme groet terug schrijfster
Tonen wat je hebt,is niet laten zien wie je bent.
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
Assa,ke, elisa, elleke, Alter en Rankje, Nele, Norman, schrijfster,
bedankt dat jullie er waren met mooie prentjes en lieve woorden.
Hier volgt het begin van het verhaal:
Roemenië 2012
De wagen tjokvol geladen vertrokken we op 16 juni Oostwaarts, een kleine 900 km voor de boeg. Rahtsmannsdorf een onooglijk Duits dorpje, een 20 km voor Passau in het Bayrische Wald is sinds jaren onze eerste verblijfplaats voor één nacht. Een ouder echtpaar, man 85 jaar zijn vrouw enkele jaren jonger baten er een soort B&B uit met drie kamers voor overnachting, voor hoelang nog vragen we ons elk jaar weer af.
’s Morgens bij het ontbijt ontmoet je er vrij zeker Vlamingen op weg naar of bij terugkeer uit Kömlö onze volgende halte, op een 680 km of een 120 km voorbij Boedapest.
En zo ook nu geschiedde, pas aan de ontbijttafel hoorde ik West-Vlaams, daar wij beiden ook uit West-Vlaanderen afkomstig zijn kon ik het niet laten het koppel aan te spreken en ja de Izegemnaren kwamen van Kömlö, alwaar een 20-tal oude huisjes gekocht werden door Vlamingen die er hun vakantieverblijf van maakten en vaak verhuren aan familie of vrienden.
Zo ook verblijven wij er elk jaar enkele dagen in het huisje van vrienden als tussenstop naar of van Roemenië.
Thuis vertrokken bij regenweer werd het in Duitsland alsmaar zonniger en warmer, in Hongarije wordt het werkelijk heet.
Dwars door het platteland bezaaid met zonnebloemvelden, op elke elektriciteitspaal een ooievaarsnest komen we in Kömlö aan, de thermometer op het terras staat op 38°.
In het dorpje zelf valt niet veel te beleven, maar dat wordt ruimschoots vergoed door de rust die er vanuit gaat, behalve landbouwvoertuigen en soms overstekend wild is er bijna geen verkeer.
De bevolking van het dorpje bestaat grotendeels uit zigeuners, zo behoort 80% van de kinderen in de lagere school tot die bevolkingsgroep.
Zoals in Roemenië en overal in andere landen worden de zigeuners er geminacht.
Toch is de leefsituatie van de Roma minderheid in Hongarije gemiddeld nog altijd beter dan in Bulgarije en Roemenië. Hongarije heeft al redelijk veel gedaan om de algemene achterstelling van Roma weg te werken.
Ik hoor hier enkele opmerkelijke feitjes: als een kind op 12-jarige leeftijd de lagere school verlaat wordt er een groot feest gegeven want nu is het kind eindelijk van school af…. jongeren hangen doelloos rond. Een mij welbekende dame had medelijden met een zigeunergezin alwaar de kinderen er armtierig bijliepen, ze bracht er grote zakken goede klederen kort daarna zag ze een laaiend vuur, al die goede klederen werden verbrand, ze willen enkel de laatste mode. Staat er een huis een tijdje leeg, deuren en ramen worden opgebroken en meegenomen voor brandhout enz
Doch konden we al meermaals ervaren als je hen wandelend tegenkomt zeggen ze spontaan heel vriendelijk goeiedag.

enkele sfeerbeelden uit Kömlö
wordt vervolgd.....
bedankt dat jullie er waren met mooie prentjes en lieve woorden.
Hier volgt het begin van het verhaal:
Roemenië 2012
De wagen tjokvol geladen vertrokken we op 16 juni Oostwaarts, een kleine 900 km voor de boeg. Rahtsmannsdorf een onooglijk Duits dorpje, een 20 km voor Passau in het Bayrische Wald is sinds jaren onze eerste verblijfplaats voor één nacht. Een ouder echtpaar, man 85 jaar zijn vrouw enkele jaren jonger baten er een soort B&B uit met drie kamers voor overnachting, voor hoelang nog vragen we ons elk jaar weer af.
’s Morgens bij het ontbijt ontmoet je er vrij zeker Vlamingen op weg naar of bij terugkeer uit Kömlö onze volgende halte, op een 680 km of een 120 km voorbij Boedapest.
En zo ook nu geschiedde, pas aan de ontbijttafel hoorde ik West-Vlaams, daar wij beiden ook uit West-Vlaanderen afkomstig zijn kon ik het niet laten het koppel aan te spreken en ja de Izegemnaren kwamen van Kömlö, alwaar een 20-tal oude huisjes gekocht werden door Vlamingen die er hun vakantieverblijf van maakten en vaak verhuren aan familie of vrienden.
Zo ook verblijven wij er elk jaar enkele dagen in het huisje van vrienden als tussenstop naar of van Roemenië.
Thuis vertrokken bij regenweer werd het in Duitsland alsmaar zonniger en warmer, in Hongarije wordt het werkelijk heet.
Dwars door het platteland bezaaid met zonnebloemvelden, op elke elektriciteitspaal een ooievaarsnest komen we in Kömlö aan, de thermometer op het terras staat op 38°.
In het dorpje zelf valt niet veel te beleven, maar dat wordt ruimschoots vergoed door de rust die er vanuit gaat, behalve landbouwvoertuigen en soms overstekend wild is er bijna geen verkeer.
De bevolking van het dorpje bestaat grotendeels uit zigeuners, zo behoort 80% van de kinderen in de lagere school tot die bevolkingsgroep.
Zoals in Roemenië en overal in andere landen worden de zigeuners er geminacht.
Toch is de leefsituatie van de Roma minderheid in Hongarije gemiddeld nog altijd beter dan in Bulgarije en Roemenië. Hongarije heeft al redelijk veel gedaan om de algemene achterstelling van Roma weg te werken.
Ik hoor hier enkele opmerkelijke feitjes: als een kind op 12-jarige leeftijd de lagere school verlaat wordt er een groot feest gegeven want nu is het kind eindelijk van school af…. jongeren hangen doelloos rond. Een mij welbekende dame had medelijden met een zigeunergezin alwaar de kinderen er armtierig bijliepen, ze bracht er grote zakken goede klederen kort daarna zag ze een laaiend vuur, al die goede klederen werden verbrand, ze willen enkel de laatste mode. Staat er een huis een tijdje leeg, deuren en ramen worden opgebroken en meegenomen voor brandhout enz
Doch konden we al meermaals ervaren als je hen wandelend tegenkomt zeggen ze spontaan heel vriendelijk goeiedag.

enkele sfeerbeelden uit Kömlöwordt vervolgd.....
Laatst gewijzigd door gustilpe op 10 jul 2012, 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
YNA - Lid geworden op: 24 mar 2009, 20:34
Hallo Gustilpe,
Ook blij dat je heelhuids bent teruggekeerd. Steeds een grote belevenis zo te lezen. Wij wachten met spanning op het vervolg van uw reisverhaal maar rust eerst maar eens goed uit, het zal je zeker deugd doen.
Ik wens je nog een ontspannende avond
groetjes
Yna

afb. van Norman
Ook blij dat je heelhuids bent teruggekeerd. Steeds een grote belevenis zo te lezen. Wij wachten met spanning op het vervolg van uw reisverhaal maar rust eerst maar eens goed uit, het zal je zeker deugd doen.
Ik wens je nog een ontspannende avond
groetjes
Yna

afb. van Norman
Wees blij en geniet.
-
Alterego1 - Lid geworden op: 20 jan 2006, 14:05
Zwarte dagen
Zwarte dagen
donkere nachten
afgewisseld met
zon en klaarte.
Dagen glijden
voorbij in stille
nietszeggende kreten
van onmacht!
Lusteloze uren
zoeken warmte
aandachtig snakkend
naar antwoorden.
Wachten op
wat of wie of toch
maar neen oplossend
in het niets.
Morgen misschien
komt uiteindelijk
het antwoord
waarop je wacht!
Gustilpe
Gustilpe,
Je gedicht 'Zwarte dagen' staat vandaag in Poëzie v.d. dag
en in het Prentenkabinet.
Graag heten we je ook 'Welkom Thuis' en lezen met
aandacht het verslag van je reis,dat ook voor ons verrijkend is.
Want in tegenstelling met het hier geplaatste gedicht waren het
in Roemenië wellicht geen zwarte dagen,maar dagen vol zonneschijn.
Vriendelijke groetjes van ons beiden,
Rankje en Alter
To be or not to be,that's the question
Niemands meester,niemands knecht
Niemands meester,niemands knecht