Verhalen uit de wereld
-
Bosrankje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 20:42
Lieve Gustilpe,
Deze ptt hebben wij in het Prentenkabinet geplaatst omdat je
bij ons hoort (als eregast) en vanaf april zal er maandelijks
één van jouw gedichten bij Poëzie van de dag verschijnen en
de ppt ervan in het Prentenkabinet.
Wat " De school JESUS TRABAJADOR (het eigenlijke project)"
betreft, heb ik bij gebrek aan tijd, je relaas opgeslagen en zal
het later rustig lezen...
Tot schrijfs en lieve groetjes van ons beiden
Alter en Rankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
woord en zin.....
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
Norman, Assa'ke, Yna, Neske,
heel blij met al die mooie plaatjes ben ik
ze sieren mijn topic kleurrijk!
Alter,
mooi het ppt'ke met het konijntje,
heel binnenkort is het de paashaas die komt.
Bedankt dat jullie er waren!
Rankje,
wat prachtig de ppt van de vogeltjes,
ik ben er heel blij mee, lief hé die vogeltjes,
heel erg bedankt!
Nu is hetzelfde aan 't gebeuren,
ik zie regelmatig een paar koolmeesjes
af en aan naar het vogelhuisje gaan.
Een heel fijn weekend samen met alter.
De zon zal er misschien niet zijn
maar geniet van elkaar!
dankbare lentegroetjes,
gustilpe
heel blij met al die mooie plaatjes ben ik
ze sieren mijn topic kleurrijk!
Alter,
mooi het ppt'ke met het konijntje,
heel binnenkort is het de paashaas die komt.
Bedankt dat jullie er waren!
Rankje,
wat prachtig de ppt van de vogeltjes,
ik ben er heel blij mee, lief hé die vogeltjes,
heel erg bedankt!
Nu is hetzelfde aan 't gebeuren,
ik zie regelmatig een paar koolmeesjes
af en aan naar het vogelhuisje gaan.
Een heel fijn weekend samen met alter.
De zon zal er misschien niet zijn
maar geniet van elkaar!
dankbare lentegroetjes,
gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
PERU
Enkele weetjes
Peru is 40 x zo groot als België en telt ongeveer 30 miljoen inwoners waarvan 10 miljoen in Lima.
Naar schatting bestaat de Peruaanse bevolking voor 47% uit raszuivere indianen, voor 32% uit mestiezen en 12% uit blanken, voornamelijk van Spaanse afkomst; 3% is van Aziatische en Afrikaanse herkomst. De meeste indianen wonen in de Andes en in het Amazonegebied terwijl blanken en mestiezen veelal aan de kust wonen, en dan nog met name in grote steden als Lima, Arequipa en Trujillo. Op de sociale ladder staan de blanken nog steeds op de hoogste trede, daarna komen de mestiezen en ver daaronder pas de indianen. Na Bolivia is Peru het Zuid-Amerikaanse land met het grootste percentage indianen.
Peru is een land van superlatieven:
* Peru beschikt over 28 typen klimaat van de 32 die er over de hele wereld onderscheiden worden
* Peru heeft 80 microklimaten
* Peru heeft de grootst ecologische diversiteit ter wereld
* Peru heeft het droogste woestijngebied ter wereld: de Atacama woestijn, het klimaat van deze woestijn wordt veroorzaakt door de koude Humboldstroom die water uit de poolzeeën langs de kust van Peru laat stromen. Door de extreme droogte is leven hier nauwelijks mogelijk. Men vindt er wel hier en daar Indianendorpjes.
* De kust van Peru bezit een van de rijkste visgronden ter wereld, vooral ansjovis
* Peru heeft het grootst aantal aardtekeningen ter wereld, in de streek van Nazca
* Er leven in Peru zo'n 1800 vogelsoorten
* Islas Ballestas is een paradijs voor zeevogels, Jan van Gent, meeuw, aalscholver, de Inca-Stern, men vind er o.a. ook pinguins, robben zeeleeuwen
* In 1998 heeft El Nino een zware tol geëist onder deze dieren, van de naar schatting 180.000 zeeleeuwen en pelsrobben die langs de Peruaanse kust leefden hebben in totaal 30.000 dieren het overleefd.
* Peru heeft het hoogst bevaarbare meer ter wereld: het Titicacameer gelegen op 3810 m boven de zeespiegel
* Peru heeft de diepste canyon ter wereld: de Colcan Canyon die maar liefst 1600 m diep is.
* De natuur is van oneindige schoonheid, de Andes met haar nevelslierten, een magisch land
* Daarnaast het Amazonegebied met de regenwoudindianen. Ze zijn de oorspronkelijke bewoners van het Amazone-laagland. De levensstijl van sommige stammen is door het contact met de westerse mens grondig gewijzigd. Andere stammen vermijden bijna elk contact met de westerse mens.
* Peru heeft een rijke Incacultuur
wordt vervolgd....
de Inca-stern met de bekende guano, een uitstekende meststof, vroeger alom bekend, was een belangrijke bron van inkomsten. sinds het ontstaan van de kunstmeststoffen eerder te verwaarlozen
de bekende candelabro, hij vergaat nooit, geen wind geen regen, hij lijkt onaantastbaar
tientallen zeeleeuwen rusten in de zon
aardtekeningen, geometrische figuren en dierenfiguren, niemand weet exact waar ze vandaan komen. er is door meerderen onderzoek naar gedaan o.a. door de Duitse Maria Rilke, men kwam tot geen eensluidend besluit
hier ziet men de kolibrie
een bergdorpje, de mensen kijken uit naar toeristen om hun handwerk te verkopen, daarleven ze van
de Colcan canyon, diep huizen de condors onderaan hebben ze hun nesten, met de thermiek zweven ze 's morgens naar boven

Enkele weetjes
Peru is 40 x zo groot als België en telt ongeveer 30 miljoen inwoners waarvan 10 miljoen in Lima.
Naar schatting bestaat de Peruaanse bevolking voor 47% uit raszuivere indianen, voor 32% uit mestiezen en 12% uit blanken, voornamelijk van Spaanse afkomst; 3% is van Aziatische en Afrikaanse herkomst. De meeste indianen wonen in de Andes en in het Amazonegebied terwijl blanken en mestiezen veelal aan de kust wonen, en dan nog met name in grote steden als Lima, Arequipa en Trujillo. Op de sociale ladder staan de blanken nog steeds op de hoogste trede, daarna komen de mestiezen en ver daaronder pas de indianen. Na Bolivia is Peru het Zuid-Amerikaanse land met het grootste percentage indianen.
Peru is een land van superlatieven:
* Peru beschikt over 28 typen klimaat van de 32 die er over de hele wereld onderscheiden worden
* Peru heeft 80 microklimaten
* Peru heeft de grootst ecologische diversiteit ter wereld
* Peru heeft het droogste woestijngebied ter wereld: de Atacama woestijn, het klimaat van deze woestijn wordt veroorzaakt door de koude Humboldstroom die water uit de poolzeeën langs de kust van Peru laat stromen. Door de extreme droogte is leven hier nauwelijks mogelijk. Men vindt er wel hier en daar Indianendorpjes.
* De kust van Peru bezit een van de rijkste visgronden ter wereld, vooral ansjovis
* Peru heeft het grootst aantal aardtekeningen ter wereld, in de streek van Nazca
* Er leven in Peru zo'n 1800 vogelsoorten
* Islas Ballestas is een paradijs voor zeevogels, Jan van Gent, meeuw, aalscholver, de Inca-Stern, men vind er o.a. ook pinguins, robben zeeleeuwen
* In 1998 heeft El Nino een zware tol geëist onder deze dieren, van de naar schatting 180.000 zeeleeuwen en pelsrobben die langs de Peruaanse kust leefden hebben in totaal 30.000 dieren het overleefd.
* Peru heeft het hoogst bevaarbare meer ter wereld: het Titicacameer gelegen op 3810 m boven de zeespiegel
* Peru heeft de diepste canyon ter wereld: de Colcan Canyon die maar liefst 1600 m diep is.
* De natuur is van oneindige schoonheid, de Andes met haar nevelslierten, een magisch land
* Daarnaast het Amazonegebied met de regenwoudindianen. Ze zijn de oorspronkelijke bewoners van het Amazone-laagland. De levensstijl van sommige stammen is door het contact met de westerse mens grondig gewijzigd. Andere stammen vermijden bijna elk contact met de westerse mens.
* Peru heeft een rijke Incacultuur
wordt vervolgd....
de Inca-stern met de bekende guano, een uitstekende meststof, vroeger alom bekend, was een belangrijke bron van inkomsten. sinds het ontstaan van de kunstmeststoffen eerder te verwaarlozen
de bekende candelabro, hij vergaat nooit, geen wind geen regen, hij lijkt onaantastbaar
tientallen zeeleeuwen rusten in de zon
aardtekeningen, geometrische figuren en dierenfiguren, niemand weet exact waar ze vandaan komen. er is door meerderen onderzoek naar gedaan o.a. door de Duitse Maria Rilke, men kwam tot geen eensluidend besluit
hier ziet men de kolibrie
een bergdorpje, de mensen kijken uit naar toeristen om hun handwerk te verkopen, daarleven ze van
de Colcan canyon, diep huizen de condors onderaan hebben ze hun nesten, met de thermiek zweven ze 's morgens naar boven
-
Bomi - Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
-
-
Gustilpe,
Zag net je reactie bij mij, fijn dat er een glimlach bij
hoorde dat doet deugd voor allebei.
Peru met al zijn charmes maar ook zijn armoede heeft
me weer wat geleerd, iets wat heel diep zat. Bij het lezen
over die vogelmeststof herkende ik het woord guano.
Lang geleden hoorde ik het mijn grootvader tegen mijn vader
zeggen dat, dat in onze tuin moest.
Nooit heb ik geweten dat het door wat die vogels achterlieten
bestond.
Wat zit de wereld simpel in elkaar als je de oplossing weet.
Gezellig weekend,
bomi.
-
Gustilpe,
Zag net je reactie bij mij, fijn dat er een glimlach bij
hoorde dat doet deugd voor allebei.
Peru met al zijn charmes maar ook zijn armoede heeft
me weer wat geleerd, iets wat heel diep zat. Bij het lezen
over die vogelmeststof herkende ik het woord guano.
Lang geleden hoorde ik het mijn grootvader tegen mijn vader
zeggen dat, dat in onze tuin moest.
Nooit heb ik geweten dat het door wat die vogels achterlieten
bestond.
Wat zit de wereld simpel in elkaar als je de oplossing weet.
Gezellig weekend,
bomi.
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!
-
Bomi'ke,
bedankt dat je kwam lezen en kijk je zag hier waar guano vandaag kwam
zoals je zegt zo simpel maar je moet het weten hé.
.... vervolg Peru
10% van de bevolking is rijk, de helft van de bevolking leeft onder de armoedegrens, in sommige streken tot 77% en 51% leeft in extreme armoede.
De Indianen, de grootste bevolkingsgroep heeft nauwelijks macht of zeggenschap in de maatschappij. Voor een deel heeft dit te maken met het verleden, toen het Indianen verboden was hoge functies te bekleden, anderzijds zoals ik vermeldde in bovenstaand schrijven door het gebrekkig onderwijs en door de noodzaak dat kinderen verplicht worden te werken om in hun eigen levensonderhoud of dat van hun gezin te kunnen voorzien.
De gemiddelde leertijd bedraag 5 jaar in dat gemiddelde zitten ook de universitairen inbegrepen. Onder de bergbewoners is de scholingsgraad het laagst, ofwel zijn er geen scholen in hun omgeving ofwel is er een school maar geen leraar, leraars worden achterstallig of slecht betaald en wie in de stad studeerde komt zelden terug naar het bergdorp. Bijkomend probleem zoals ik reeds eerder aanhaalde, het noodzakelijk lesmateriaal en de uniformen moeten zelf aangeschaft worden en dat is niet voor iedereen haalbaar.
De gezondheidszorg is in de steden goed uitgebouwd voor wie geld heeft, in de dorpen is het zich behelpen met een vliegende dokter of bij traditionele genezers met kruiden en amuletten.
Corruptie is een kwaal die al heel lang heel diep geworteld zit in de Peruaanse maatschappij op alle niveaus ook in het dagelijkse leven.
Een voorbeeldje: Het geld voor sociale projecten komt niet waar het moet. Er is een project waar ieder arm kind recht heeft op een glas melk per dag. Bepaalde vrouwen worden aangeduid melkpoeder te verdelen in de armenwijken. Ze krijgen lijsten met de namen van de armsten, maar op die lijsten zetten ze zelf namen van niet-armen of verkopen het melkpoeder op de markten.
De Minister van welzijn had daarvan gehoord, kwam zelf naar Lima om orde op zaken te stellen. Er kwam een grote betoging op gang van de rijkere vrouwen door Lima, met de vuist omhoog schreeuwden ze, wij willen ook melk voor onze kinderen. Sommige van die vrouwen werden gevolgd, ze kwamen uit de rijkste wijken. Resultaat, de minister droop af!
Nog een voorbeeld van corruptie: in Lima zowel als in Cuzco rijden bussen van dezelfde busmaatschappij met identieke nummerplaat rond.
Het openbaar vervoer loopt helemaal mank, elke week zijn er bus ongevallen, 20, 40 doden zijn echt geen uitzondering, wordt beschouwd als een fait divers, maar onnoemelijk leed voor wie achterblijft.
Van Lima naar Cajamarca bedraagt de rijtijd per bus 20 uur, veelvuldig worden gedurende de nacht bussen overvallen en dit in afspraak met de chauffeurs, reizigers moeten onder bedreiging van wapens al hun bezittingen afgeven.
Ikzelf overbrug die afstand liever per vliegtuig al kost het mij ettelijke euro’s meer.
Op het moment is er economische groei in Peru, de armen profiteren niet mee. Het geld wordt verkeerd geïnvesteerd, bevoorbeeld in plaats van wegen aan te leggen wordt er bij het binnekomen van een stad een poort geplaatst, in het centrum een groot standbeeld, een fontein enz. de gewone Peruaan heeft daar niets aan.
De regering kent niet de prioriteiten, kan men hen dat verwijten? Weten ze zelf, hebben ze ooit geleerd wat prioriteit is?
Die groei is voor een belangrijk deel te danken aan de overvloed aan grondstoffen die in het land te vinden zijn. Mijnbouwbedrijven uit de hele wereld hebben flink verdiend aan bijvoorbeeld zilver, goud, koper, lood en zink uit Peru. Maar de armste Peruanen hebben nauwelijks iets gemerkt van de economische groei.
Indianen komen vaak op straat, ze horen van economische groei, we zien er niets van zeggen ze, begrijpelijk.
Voor het ogenblik heerst er veel onrust in verband met water.
De waterproblemen komen later aan bod.
gustilpe
bedankt dat je kwam lezen en kijk je zag hier waar guano vandaag kwam
.... vervolg Peru
10% van de bevolking is rijk, de helft van de bevolking leeft onder de armoedegrens, in sommige streken tot 77% en 51% leeft in extreme armoede.
De Indianen, de grootste bevolkingsgroep heeft nauwelijks macht of zeggenschap in de maatschappij. Voor een deel heeft dit te maken met het verleden, toen het Indianen verboden was hoge functies te bekleden, anderzijds zoals ik vermeldde in bovenstaand schrijven door het gebrekkig onderwijs en door de noodzaak dat kinderen verplicht worden te werken om in hun eigen levensonderhoud of dat van hun gezin te kunnen voorzien.
De gemiddelde leertijd bedraag 5 jaar in dat gemiddelde zitten ook de universitairen inbegrepen. Onder de bergbewoners is de scholingsgraad het laagst, ofwel zijn er geen scholen in hun omgeving ofwel is er een school maar geen leraar, leraars worden achterstallig of slecht betaald en wie in de stad studeerde komt zelden terug naar het bergdorp. Bijkomend probleem zoals ik reeds eerder aanhaalde, het noodzakelijk lesmateriaal en de uniformen moeten zelf aangeschaft worden en dat is niet voor iedereen haalbaar.
De gezondheidszorg is in de steden goed uitgebouwd voor wie geld heeft, in de dorpen is het zich behelpen met een vliegende dokter of bij traditionele genezers met kruiden en amuletten.
Corruptie is een kwaal die al heel lang heel diep geworteld zit in de Peruaanse maatschappij op alle niveaus ook in het dagelijkse leven.
Een voorbeeldje: Het geld voor sociale projecten komt niet waar het moet. Er is een project waar ieder arm kind recht heeft op een glas melk per dag. Bepaalde vrouwen worden aangeduid melkpoeder te verdelen in de armenwijken. Ze krijgen lijsten met de namen van de armsten, maar op die lijsten zetten ze zelf namen van niet-armen of verkopen het melkpoeder op de markten.
De Minister van welzijn had daarvan gehoord, kwam zelf naar Lima om orde op zaken te stellen. Er kwam een grote betoging op gang van de rijkere vrouwen door Lima, met de vuist omhoog schreeuwden ze, wij willen ook melk voor onze kinderen. Sommige van die vrouwen werden gevolgd, ze kwamen uit de rijkste wijken. Resultaat, de minister droop af!
Nog een voorbeeld van corruptie: in Lima zowel als in Cuzco rijden bussen van dezelfde busmaatschappij met identieke nummerplaat rond.
Het openbaar vervoer loopt helemaal mank, elke week zijn er bus ongevallen, 20, 40 doden zijn echt geen uitzondering, wordt beschouwd als een fait divers, maar onnoemelijk leed voor wie achterblijft.
Van Lima naar Cajamarca bedraagt de rijtijd per bus 20 uur, veelvuldig worden gedurende de nacht bussen overvallen en dit in afspraak met de chauffeurs, reizigers moeten onder bedreiging van wapens al hun bezittingen afgeven.
Ikzelf overbrug die afstand liever per vliegtuig al kost het mij ettelijke euro’s meer.
Op het moment is er economische groei in Peru, de armen profiteren niet mee. Het geld wordt verkeerd geïnvesteerd, bevoorbeeld in plaats van wegen aan te leggen wordt er bij het binnekomen van een stad een poort geplaatst, in het centrum een groot standbeeld, een fontein enz. de gewone Peruaan heeft daar niets aan.
De regering kent niet de prioriteiten, kan men hen dat verwijten? Weten ze zelf, hebben ze ooit geleerd wat prioriteit is?
Die groei is voor een belangrijk deel te danken aan de overvloed aan grondstoffen die in het land te vinden zijn. Mijnbouwbedrijven uit de hele wereld hebben flink verdiend aan bijvoorbeeld zilver, goud, koper, lood en zink uit Peru. Maar de armste Peruanen hebben nauwelijks iets gemerkt van de economische groei.
Indianen komen vaak op straat, ze horen van economische groei, we zien er niets van zeggen ze, begrijpelijk.
Voor het ogenblik heerst er veel onrust in verband met water.
De waterproblemen komen later aan bod.
gustilpe
-
Yna,
twee fijne werkjes, hoe doen jullie dat toch?
Jouw bezoekjes maken mij blij, dankjewel!
Norman,
bedankt voor jouw bezoekje en de mooie prenten.
Peru is inderdaad een heel mooi land om op bezoek te gaan
maar je wordt er ook geconfronteerd met een schreinende realiteit.
We doen verder met de druppel, elke druppel is de moeite.
Nog een fijne dag verder,
gustilpe
twee fijne werkjes, hoe doen jullie dat toch?
Jouw bezoekjes maken mij blij, dankjewel!
Norman,
bedankt voor jouw bezoekje en de mooie prenten.
Peru is inderdaad een heel mooi land om op bezoek te gaan
maar je wordt er ook geconfronteerd met een schreinende realiteit.
We doen verder met de druppel, elke druppel is de moeite.
Nog een fijne dag verder,
gustilpe
-
Iets helemaal anders:
Als de stilte…
Als de stilte pijn doet
als de stilte stiller is dan stil
in een versteende maatschappij
mag ik dan jouw hand vast houden?
Als de stilte niet te harden is
als alle hoop rondom mij is verdwenen
van mens, van ding, van dier vervreemd
niets mij nog kan raken
mag ik dan bij jou wenen?
Als te stilte troost komt bieden
als is het misschien slechts een tijdje
als ik de taal der vriendschap zie
zelfs in heel kleine dingen
mag ik bij jou mijn blijdschap tonen?
Als de stilte mij kracht komt geven
mijn verdriet vertaald, begrepen
en ik weer verder naar de toekomst kan
gehard tegen pijn en stoot
maar nog in wankel evenwicht
wil je dan mijn oase zijn?
Als de stilte is verdreven
ik weer genieten, lachen kan
om een dansende vlinder in de zon
en om gekleurde regenbogen
wil je dan samen met mij lachen?
gustilpe
Als de stilte…
Als de stilte pijn doet
als de stilte stiller is dan stil
in een versteende maatschappij
mag ik dan jouw hand vast houden?
Als de stilte niet te harden is
als alle hoop rondom mij is verdwenen
van mens, van ding, van dier vervreemd
niets mij nog kan raken
mag ik dan bij jou wenen?
Als te stilte troost komt bieden
als is het misschien slechts een tijdje
als ik de taal der vriendschap zie
zelfs in heel kleine dingen
mag ik bij jou mijn blijdschap tonen?
Als de stilte mij kracht komt geven
mijn verdriet vertaald, begrepen
en ik weer verder naar de toekomst kan
gehard tegen pijn en stoot
maar nog in wankel evenwicht
wil je dan mijn oase zijn?
Als de stilte is verdreven
ik weer genieten, lachen kan
om een dansende vlinder in de zon
en om gekleurde regenbogen
wil je dan samen met mij lachen?
gustilpe
-
Bosrankje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 20:42

Gewoon prachtig, pakkend, gevoelvol, lieve Gustilpe...
Je hebt het weer zo goed verwoord, bedankt
Tot schrijfs en lieve groetjes van ons beiden
Alter en Rankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
woord en zin.....
woord en zin.....