Met OPEN HANDEN - bezinning, gebeden, meditatie.
-
ria - Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.
-

Met een paar dagen vertraging
wil ik toch nog hulde brengen
aan de Heilige Jozef,
de echtgenoot van Maria
en de voedstervader van Jezus.
In het Evangelie wordt weinig
over hem verteld, hij was een
nederig man, die door zijn liefde
en zijn werk zorg droeg voor
het Heilig Gezin van Nazareth.
Hij kan als voorbeeld gesteld worden,
voor allen die dagelijks in liefde
en overgave hun taak vervullen.
Die trouw zijn en nederig,
maar ook hun verantwoordelijkheden
opnemen, als die van hen gevraagd worden.
Jozef, die met zijn zwangere Bruid, Maria,
op weg trok, voor de volkstelling.
Terwijl onderweg het Kindje geboren werd.
En later toen ze op de vlucht moesten
naar Egypte, zoals de Engel hem bevolen had.
Jozef heeft altijd gedaan, wat van hem
werd verwacht. Hij wist heel goed dat het
Kind in zijn woning Gods Zoon was.
Wat een genade, maar tegelijkertijd,
wat een verantwoordelijkheid.
De liefde tussen het echtpaar,
was puur en ongeschonden.
Ze hielden van elkaar als ieder ander paar.
Maar de reinheid van Maria werd nooit geschonden.
Wat een mooie mens, die Jozef.
God had geen betere vader op aarde
voor Zijn Zoon kunnen uitkiezen.
Jozef, is de patroon van de werklieden,
maar ook in het uur van onze dood
is hij een machtige voorspreker bij God.
Dank om even met mij hierover te bezinnen.
ria
-

Vandaag het hoogfeest van Maria Boodschap
Aankondiging van de Engel Gabriël aan Maria
Negen maanden vr.de geboorte des Heren herdenken wij hoe zijn komst door de engel Gabriel werd aangekondigd. Om duidelijker te laten uitkomen dat 25 maart eerst en vooral een feest des Heren is, heeft men in de nieuwe Liturgische Latijinse boeken de oorspronkelijke benaming van dit feest hersteld: aankondiging van de Heer.
Op deze dag vieren wij het begin van onze verlossing, de vervulling van het profetisch woord zoals dit in het Evangelie wordt vermeld. Zie, maagd zal zwanger worden en een zoon ter wereld brengen (Mt. 1, 23), de intrede van Christus in deze wereld; slachtoffers en gaven hebt Gij niet gewild maar Gij hebt voor Mij een lichaam bereid...
Ik ben gekomen, o God, om Uw wil te doen. (Hebr. 10, 5-7)
-
Our Future - onze toekomst.
Ik heb geen glazen bol en u ook niet. Maar ik ben niet blind, u waarschijnlijk ook niet. Doof ben ik evenmin, en lezen kan ik ook. Als je kijkt, luistert, leest, naar alles wat er in de wereld gebeurt, zou je soms denken en zeggen: "eigenlijk gaat het toch nog niet zo slecht". "Ja, er zijn oorlogen, ja er is geweld. Maar de leiders van onze volkeren doen er alles aan om het tij te keren." Was het maar zo. Misschien gebeuren hier en daar goede dingen, die tijdelijke oplossingen bieden, maar op grotere schaal rammelt het als nooit tevoren. U vindt mij een pessimist. Ik moet u tegenspreken, dat ben ik niet. Maar ik sta ook niet te jubelen en te dansen met betrekking tot de toekomst van de wereld. Zelfs niet met de toekomst van Europa, van ons land en de welstellende westerse landen. Allemaal zullen wij op één of andere manier getroffen worden. Er wordt zo vaak gesproken en terecht gewesen over "global warming" en de gevolgen daarvan voor de hele wereld. Dat is één aspect, maar er zijn er andere die nog veel meer ellende kunnen brengen.
Dus toch pessimist? Neen, maar wel realist. Ik sta open voor de hulp en de wegwijzers die ons regelmatig van Hierboven worden aangerijkt.
Deze keer wil ik speciaal schrijven over de "Locutions to the world". Sinds 2010 ontvangt een dame uit de USA innerlijke inspraken, die ze aan de wereld moet bekend maken.
Zoals iedereen, hoop ik, was ik in het begin heel voorzichtig, maar hoe langer de inspraken duren, des te meer besef ik dat het geen geintjes zijn en ook geen fabeltjes.
Het heeft ook niets te maken met andere zogenaamde (valse) profeten. De Locuties worden voorafgegaan door een woord van de geestelijke leider van de dame.
De teksten zijn in het Engels. Ik zou U aanraden, als u belangstelling hebt, de eerste boodschappen te lezen en daarna deze die betrekking hebben op 2013 en vooral 2014.
Sommige teksten zijn afkomstig van Jezus zelf, anderen van Maria. Soms van hen beiden. Het is geen hocus-pocus voor de toekomst. Maar een oproep om Gods plannen in de wereld te helpen realiseren, o.a. door gebed, bekering. Kortom door God een plaats te geven in de wereld en in ons leven die Hem toekomt.
Het begin: http://www.locutions.org/
Samenvatting van al de boodschappen of locuties: http://www.locutions.org/read-the-locutions/
http://www.locutions.org/category/mary-and-2014/
klik onderaan op "Older Entries" - dat is het vervolg,
eigenlijk zou daar Newer Entries moeten staan.
Maar die linken zijn waarschijnlijk per vergissing omgewisseld.
LEES WAT JEZUS ZELF ZEGT OVER RUSLAND en zijn doelstelling.
MAR244. THE RUSSIAN BEAR Revealing God’s Plan
(Reader, these are very special locutions, given in an extraordinary way.)
The Russian bear has swallowed up his first territory (Crimea). He is still hungry and will continue to swallow people and territories. He only understands one thing – a force that will not allow him to do this. The West sits at its tables and discusses, while Russia gobbles up its territories.
The West does not see the importance of the coming months., nor the extent to which Russia is ready to go, to add more people and more land to its empire. When these months are over and Russia has reached the full extent of its aggression (for now), the West will have lost much of its prestige and will never regain the position that it holds now.
What is happening in these months will not be reversible. These events will be like the amputation of an arm or a leg.
There will be a new world reality. Everything will be tilted. The ramifications will touch every country in Europe and America. These leaders will have foolishly delayed, while Russia moved ahead with firm purpose. All of this is the fruit of policies that have not taken the evil of Russia seriously, as if the collapse of the Iron Curtain or the removal of the Berlin Wall really changed the soul of the nation of Russia.
When these months are completed and the people and the land have been given to Russia without a single shot being fired by the West, then the next series of events will take place. The West will be much weaker. It has no leader and no goals. Especially, it has no faith.
Comment: Jesus speaks about the next few months and the results of the Russian aggression.
Jesus: The Russian Bear
The Russian bear has swallowed up his first territory (Crimea). He is still hungry and will continue to swallow people and territories. He only understands one thing – a force that will not allow him to do this. The West sits at its tables and discusses, while Russia gobbles up its territories.
The West does not see the importance of the coming months., nor the extent to which Russia is ready to go, to add more people and more land to its empire. When these months are over and Russia has reached the full extent of its aggression (for now), the West will have lost much of its prestige and will never regain the position that it holds now.
What is happening in these months will not be reversible. These events will be like the amputation of an arm or a leg. There will be a new world reality. Everything will be tilted. The ramifications will touch every country in Europe and America.
These leaders will have foolishly delayed, while Russia moved ahead with firm purpose. All of this is the fruit of policies that have not taken the evil of Russia seriously, as if the collapse of the Iron Curtain or the removal of the Berlin Wall really changed the soul of the nation of Russia.
When these months are completed and the people and the land have been given to Russia without a single shot being fired by the West, then the next series of events will take place. The West will be much weaker. It has no leader and no goals. Especially, it has no faith.
Comment: Jesus speaks about the next few months and the results of the Russian aggression.
MAR24. USING THESE LOCUTIONS: Revealing God’s Plan
MARY
(Again a special locution)
I will no longer be silent. For decades, I have been telling the Church that Russia is the problem and it must be consecrated to my Immaculate Heart. The Church has chosen not to listen to my voice.
It has even silenced those voices, especially Sr. Lucy’s, which carried my message. Now, you are reaping the harvest which you have sown.
I will wait no longer. You, O Church, have buried my messages. You have hidden them. You have refused to reveal them. You have even twisted them. Because your voice does not send forth to the world the secrets of Fatima, nor do you obey the commands that I made at Fatima, I will bypass you.
I will begin to use these special locutions in a new and more powerful way. I will hold back nothing. I will reveal through these locutions what should have been revealed by the Church. I will do this slowly, piece by piece, truth by truth. I will do this in a consistent way so each person can easily follow my words and be led to the correct conclusions.
I must do this because you have not done this. You have turned aside from Fatima and the Fatima prophecies about Russia spreading its errors. You have not been a faithful watchman, warning my people and the world. Because you have not used your worldwide voice, I will use this little voice of my locutions.
Comment: For some reason, the Church has kept the Fatima secrets hidden. Mary promises to use these locutions to reveal what the people need to know.
Waarom geloof ik dat deze openbaringen werkelijk van de Hemel komen?
1. Heel de geschiedenis van de mensheid, heeft God met zijn schepselen gesproken, in het Oude Testament gebeurde dit vooral door de profeten.
2. In het Nieuwe Testament was het Jezus zelf, die de woorden van Zijn Vader aan de wereld verkondigde.
3. In de Bijbel, vooral dan in het Evangelie, vinden we die Woorden terug, omdat Jezus zelf het Woord is.
4. Zou Hij ons nu in de steek laten? Zeker niet, Hij heeft zijn volgelingen beloofd: " Ik zal met U zijn tot aan het einde van de tijden."
5. En dit is dan mijn persoonlijke interpretatie. Fatima, en het verzoek van Maria om Rusland toe te wijden aan Haar Onbevlekt Hart, door de Paus, te samen met alle bisschoppen van de Kerk, heeft nog altijd niet plaats gevonden.
Ik heb mij afgevraagd, vooral na de val van het communisme, "waarom Rusland". Wij hebben nu toch niets meer van hen te vrezen. En PLOTS, eigenlijk zonder aanleiding steekt Rusland opnieuw zijn klauwen uit. Rusland waar het communisme ontstond.
Jezus zegt: "When these months are completed and the people and the land have been given to Russia without a single shot being fired by the West, then the next series of events will take place. The West will be much weaker. It has no leader and no goals. Especially, it has no faith.
6. Ik heb op TV reeds gehoord, dat er verscheidene landen, vroeger onder communistisch bewind, of onder voogdij van Rusland zelf, bang zijn voor dit scenario.
Het is vijf voor twaalf, misschien later. Laten wij luisteren naar de oproep van uit de Hemel, en doen wat we kunnen doen; gebed en bekering.
ria39
bedankt om tot het einde te lezen.
Ik heb geen glazen bol en u ook niet. Maar ik ben niet blind, u waarschijnlijk ook niet. Doof ben ik evenmin, en lezen kan ik ook. Als je kijkt, luistert, leest, naar alles wat er in de wereld gebeurt, zou je soms denken en zeggen: "eigenlijk gaat het toch nog niet zo slecht". "Ja, er zijn oorlogen, ja er is geweld. Maar de leiders van onze volkeren doen er alles aan om het tij te keren." Was het maar zo. Misschien gebeuren hier en daar goede dingen, die tijdelijke oplossingen bieden, maar op grotere schaal rammelt het als nooit tevoren. U vindt mij een pessimist. Ik moet u tegenspreken, dat ben ik niet. Maar ik sta ook niet te jubelen en te dansen met betrekking tot de toekomst van de wereld. Zelfs niet met de toekomst van Europa, van ons land en de welstellende westerse landen. Allemaal zullen wij op één of andere manier getroffen worden. Er wordt zo vaak gesproken en terecht gewesen over "global warming" en de gevolgen daarvan voor de hele wereld. Dat is één aspect, maar er zijn er andere die nog veel meer ellende kunnen brengen.
Dus toch pessimist? Neen, maar wel realist. Ik sta open voor de hulp en de wegwijzers die ons regelmatig van Hierboven worden aangerijkt.
Deze keer wil ik speciaal schrijven over de "Locutions to the world". Sinds 2010 ontvangt een dame uit de USA innerlijke inspraken, die ze aan de wereld moet bekend maken.
Zoals iedereen, hoop ik, was ik in het begin heel voorzichtig, maar hoe langer de inspraken duren, des te meer besef ik dat het geen geintjes zijn en ook geen fabeltjes.
Het heeft ook niets te maken met andere zogenaamde (valse) profeten. De Locuties worden voorafgegaan door een woord van de geestelijke leider van de dame.
De teksten zijn in het Engels. Ik zou U aanraden, als u belangstelling hebt, de eerste boodschappen te lezen en daarna deze die betrekking hebben op 2013 en vooral 2014.
Sommige teksten zijn afkomstig van Jezus zelf, anderen van Maria. Soms van hen beiden. Het is geen hocus-pocus voor de toekomst. Maar een oproep om Gods plannen in de wereld te helpen realiseren, o.a. door gebed, bekering. Kortom door God een plaats te geven in de wereld en in ons leven die Hem toekomt.
Het begin: http://www.locutions.org/
Samenvatting van al de boodschappen of locuties: http://www.locutions.org/read-the-locutions/
http://www.locutions.org/category/mary-and-2014/
klik onderaan op "Older Entries" - dat is het vervolg,
eigenlijk zou daar Newer Entries moeten staan.
Maar die linken zijn waarschijnlijk per vergissing omgewisseld.
LEES WAT JEZUS ZELF ZEGT OVER RUSLAND en zijn doelstelling.
MAR244. THE RUSSIAN BEAR Revealing God’s Plan
What is happening in these months will not be reversible. These events will be like the amputation of an arm or a leg.
There will be a new world reality. Everything will be tilted. The ramifications will touch every country in Europe and America. These leaders will have foolishly delayed, while Russia moved ahead with firm purpose. All of this is the fruit of policies that have not taken the evil of Russia seriously, as if the collapse of the Iron Curtain or the removal of the Berlin Wall really changed the soul of the nation of Russia.
Jesus: The Russian Bear
What is happening in these months will not be reversible. These events will be like the amputation of an arm or a leg. There will be a new world reality. Everything will be tilted. The ramifications will touch every country in Europe and America.
These leaders will have foolishly delayed, while Russia moved ahead with firm purpose. All of this is the fruit of policies that have not taken the evil of Russia seriously, as if the collapse of the Iron Curtain or the removal of the Berlin Wall really changed the soul of the nation of Russia.
MAR24. USING THESE LOCUTIONS: Revealing God’s Plan
MARY
(Again a special locution)
I will no longer be silent. For decades, I have been telling the Church that Russia is the problem and it must be consecrated to my Immaculate Heart. The Church has chosen not to listen to my voice.
It has even silenced those voices, especially Sr. Lucy’s, which carried my message. Now, you are reaping the harvest which you have sown.
I will wait no longer. You, O Church, have buried my messages. You have hidden them. You have refused to reveal them. You have even twisted them. Because your voice does not send forth to the world the secrets of Fatima, nor do you obey the commands that I made at Fatima, I will bypass you.
I will begin to use these special locutions in a new and more powerful way. I will hold back nothing. I will reveal through these locutions what should have been revealed by the Church. I will do this slowly, piece by piece, truth by truth. I will do this in a consistent way so each person can easily follow my words and be led to the correct conclusions.
I must do this because you have not done this. You have turned aside from Fatima and the Fatima prophecies about Russia spreading its errors. You have not been a faithful watchman, warning my people and the world. Because you have not used your worldwide voice, I will use this little voice of my locutions.
Comment: For some reason, the Church has kept the Fatima secrets hidden. Mary promises to use these locutions to reveal what the people need to know.
Waarom geloof ik dat deze openbaringen werkelijk van de Hemel komen?
1. Heel de geschiedenis van de mensheid, heeft God met zijn schepselen gesproken, in het Oude Testament gebeurde dit vooral door de profeten.
2. In het Nieuwe Testament was het Jezus zelf, die de woorden van Zijn Vader aan de wereld verkondigde.
3. In de Bijbel, vooral dan in het Evangelie, vinden we die Woorden terug, omdat Jezus zelf het Woord is.
4. Zou Hij ons nu in de steek laten? Zeker niet, Hij heeft zijn volgelingen beloofd: " Ik zal met U zijn tot aan het einde van de tijden."
5. En dit is dan mijn persoonlijke interpretatie. Fatima, en het verzoek van Maria om Rusland toe te wijden aan Haar Onbevlekt Hart, door de Paus, te samen met alle bisschoppen van de Kerk, heeft nog altijd niet plaats gevonden.
Ik heb mij afgevraagd, vooral na de val van het communisme, "waarom Rusland". Wij hebben nu toch niets meer van hen te vrezen. En PLOTS, eigenlijk zonder aanleiding steekt Rusland opnieuw zijn klauwen uit. Rusland waar het communisme ontstond.
Jezus zegt: "When these months are completed and the people and the land have been given to Russia without a single shot being fired by the West, then the next series of events will take place. The West will be much weaker. It has no leader and no goals. Especially, it has no faith.
6. Ik heb op TV reeds gehoord, dat er verscheidene landen, vroeger onder communistisch bewind, of onder voogdij van Rusland zelf, bang zijn voor dit scenario.
Het is vijf voor twaalf, misschien later. Laten wij luisteren naar de oproep van uit de Hemel, en doen wat we kunnen doen; gebed en bekering.
ria39
bedankt om tot het einde te lezen.
-
Zien met de ogen van God door Paus Franciscus
Beste broeders en zusters, goedemorgen!
Vandaag beginnen we met een catechesecyclus over de gaven van de Heilige Geest. U weet dat de Heilige Geest de ziel, het levenssap vormt van de Kerk en van elke christen: Hij is de Liefde van God die van ons hart zijn woning maakt en met ons een gemeenschap aangaat. De Heilige Geest is altijd met ons, is altijd in ons, in ons hart.
Volheid
De Geest zelf is “de gave van God” bij uitstek (vgl. Joh.4,10), een geschenk van God, en op zijn beurt verdeelt Hij verschillende geestelijke gaven aan degene die Hem ontvangt. De Kerk onderscheidt zeven gaven, een getal dat symbolisch volheid betekent, volledigheid; wij leren ze als wij ons voorbereiden op het sacrament van het vormsel en wij smeken ze af in het oude gebed dat de ‘Sequens van de Heilige Geest’ wordt genoemd. De gaven van de Heilige Geest zijn:wijsheid, inzicht, raad, sterkte, kennis, vroomheid en ontzag voor God.
Wijsheid
De eerste gave van de Heilige Geest, volgens die lijst, is dus de wijsheid. Maar het gaat hier niet simpelweg om de menselijke wijsheid, die de vrucht is van kennis en ervaring. In de Bijbel wordt verteld dat Salomon, op het moment dat hij tot koning van Israël werd gekroond, om de gave van wijsheid heeft gebeden (vgl. 1 Kon.3,9). En de wijsheid is precies dat: de genade om alles te kunnen zien met de ogen van God.
Het oog van God
Dat is dus eenvoudig gezegd: de wereld zien, situaties, omstandigheden, problemen, alles zien met de ogen van God. Dat is wijsheid. Soms zien wij alle dingen al naargelang zij ons bevallen of overeenkomstig de toestand van ons hart, met liefde of met haat, met afgunst… Nee, dat is niet het oog van God. De wijsheid is dat wat de Heilige Geest in ons bewerkt, zodat wij alles zien met de ogen van God. Dát is de gave van wijsheid.
De intimiteit met God
En natuurlijk ontspruit die aan de intimiteit met God, aan de intieme relatie die wij hebben met God, uit de relatie van de Zoon tot de Vader. En de Heilige Geest geeft ons de gave van wijsheid als wij die relatie hebben. Als wij in gemeenschap zijn met de Heer, dan is het alsof de Heilige Geest ons hart omvormt en het Zijn volledige warmte en Zijn voorliefde voor ons laat voelen.
Een prachtig en levend teken
De Heilige Geest maakt de christen dus ‘wijs’. Niet in de zin echter dat hij een antwoord heeft op alle vragen, dat hij alles weet, maar in de zin dat hij ‘weet heeft’ van God, weet hoe God handelt, weet wanneer iets van God komt en wanneer niet; hij bezit die wijsheid die God aan onze harten schenkt. Het hart van de wijze mens in deze betekenis smaakt en ruikt naar God. Het is zo belangrijk dat er in onze gemeenschap zulke christenen zijn! Alles in hen spreekt van God en wordt een prachtig en levend teken van zijn aanwezigheid en van zijn liefde.
Liefhebben met het hart van God
En dit is iets dat we niet dat we zomaar kunnen improviseren, dat we niet uit onszelf kunnen verwerven: het is een gave die God geeft aan hen die zich onderwerpen aan de Heilige Geest. De Heilige Geest woont in ons, in ons hart; wij kunnen naar Hem luisteren, of we kunnen niet naar Hem luisteren. Als we naar de Heilige Geest luisteren, leert Hij ons die weg naar de wijsheid, schenkt Hij ons de wijsheid die erin bestaat te kijken met de ogen van God, te horen met de oren van God, lief te hebben met het hart van God en over zaken te oordelen met het oordeel van God. Dat is de wijsheid die de Heilige Geest ons schenkt, en wij kunnen die gave allemaal krijgen. We hoeven er de Heilige Geest alleen maar om te vragen.
Moeders en kinderen
Denk aan een moeder thuis met haar kinderen, dan weer doet er een iets, dan bedenkt een ander weer iets anders, en de arme moeder loopt heen en weer met de problemen van haar kinderen. En wanneer moeders moe worden en tegen hun kinderen schreeuwen, is dat wijsheid? Ik vraag het jullie: tegen de kinderen schreeuwen, is dat wijsheid? Wat zeggen jullie: is dat wijsheid of niet? Nee! Maar als de moeder daarentegen het kind opneemt, het zacht vermaant en tegen hem zegt: “Dit mag je niet doen want……”, en het hem uitlegt met veel geduld, is dat de wijsheid van God? Ja! Dat is wat de Heilige Geest ons in het leven schenkt!
Een nieuw begin
Nu, in het huwelijk bijvoorbeeld, de echtgenoten – man en vrouw – maken ruzie, en dan kijken ze niet naar elkaar, of, als ze wel naar elkaar kijken, doen ze dat met een kwaad gezicht: is dat de wijsheid van God? Nee! Maar als zij daarentegen zeggen: “Nou, de storm is voorbij, laten we het goedmaken”, en dan maken ze weer een nieuw begin op de weg naar de vrede: is dat wijsheid? [De mensen op het plein: “Ja!”] Welnu, dat is de gave van wijsheid. Moge zij in onze huizen komen, tot de kinderen en tot ons allen!
Allemaal geheiligd worden
En dit kun je niet leren: het is een geschenk van de Heilige Geest. Daarom moeten wij de Heer vragen dat Hij ons de Heilige Geest en de gave van wijsheid schenkt, van die wijsheid van God die ons leert te kijken met de ogen van God, te voelen met het hart van God, te spreken met de woorden van God. En zo, met die wijsheid, gaan we verder, bouwen we het gezin op, bouwen we aan de Kerk en zullen we allemaal geheiligd worden.
Zetel der Wijsheid
Laten we vandaag vragen om de genade van wijsheid. En laten we Onze-Lieve-Vrouw, die de Zetel der Wijsheid is, om deze gave vragen: dat zij ons deze genade schenkt. Dank jullie wel!
bron: Katholiek Nieuwsblad Nl.
Beste broeders en zusters, goedemorgen!
Vandaag beginnen we met een catechesecyclus over de gaven van de Heilige Geest. U weet dat de Heilige Geest de ziel, het levenssap vormt van de Kerk en van elke christen: Hij is de Liefde van God die van ons hart zijn woning maakt en met ons een gemeenschap aangaat. De Heilige Geest is altijd met ons, is altijd in ons, in ons hart.
Volheid
De Geest zelf is “de gave van God” bij uitstek (vgl. Joh.4,10), een geschenk van God, en op zijn beurt verdeelt Hij verschillende geestelijke gaven aan degene die Hem ontvangt. De Kerk onderscheidt zeven gaven, een getal dat symbolisch volheid betekent, volledigheid; wij leren ze als wij ons voorbereiden op het sacrament van het vormsel en wij smeken ze af in het oude gebed dat de ‘Sequens van de Heilige Geest’ wordt genoemd. De gaven van de Heilige Geest zijn:wijsheid, inzicht, raad, sterkte, kennis, vroomheid en ontzag voor God.
Wijsheid
De eerste gave van de Heilige Geest, volgens die lijst, is dus de wijsheid. Maar het gaat hier niet simpelweg om de menselijke wijsheid, die de vrucht is van kennis en ervaring. In de Bijbel wordt verteld dat Salomon, op het moment dat hij tot koning van Israël werd gekroond, om de gave van wijsheid heeft gebeden (vgl. 1 Kon.3,9). En de wijsheid is precies dat: de genade om alles te kunnen zien met de ogen van God.
Het oog van God
Dat is dus eenvoudig gezegd: de wereld zien, situaties, omstandigheden, problemen, alles zien met de ogen van God. Dat is wijsheid. Soms zien wij alle dingen al naargelang zij ons bevallen of overeenkomstig de toestand van ons hart, met liefde of met haat, met afgunst… Nee, dat is niet het oog van God. De wijsheid is dat wat de Heilige Geest in ons bewerkt, zodat wij alles zien met de ogen van God. Dát is de gave van wijsheid.
De intimiteit met God
En natuurlijk ontspruit die aan de intimiteit met God, aan de intieme relatie die wij hebben met God, uit de relatie van de Zoon tot de Vader. En de Heilige Geest geeft ons de gave van wijsheid als wij die relatie hebben. Als wij in gemeenschap zijn met de Heer, dan is het alsof de Heilige Geest ons hart omvormt en het Zijn volledige warmte en Zijn voorliefde voor ons laat voelen.
Een prachtig en levend teken
De Heilige Geest maakt de christen dus ‘wijs’. Niet in de zin echter dat hij een antwoord heeft op alle vragen, dat hij alles weet, maar in de zin dat hij ‘weet heeft’ van God, weet hoe God handelt, weet wanneer iets van God komt en wanneer niet; hij bezit die wijsheid die God aan onze harten schenkt. Het hart van de wijze mens in deze betekenis smaakt en ruikt naar God. Het is zo belangrijk dat er in onze gemeenschap zulke christenen zijn! Alles in hen spreekt van God en wordt een prachtig en levend teken van zijn aanwezigheid en van zijn liefde.
Liefhebben met het hart van God
En dit is iets dat we niet dat we zomaar kunnen improviseren, dat we niet uit onszelf kunnen verwerven: het is een gave die God geeft aan hen die zich onderwerpen aan de Heilige Geest. De Heilige Geest woont in ons, in ons hart; wij kunnen naar Hem luisteren, of we kunnen niet naar Hem luisteren. Als we naar de Heilige Geest luisteren, leert Hij ons die weg naar de wijsheid, schenkt Hij ons de wijsheid die erin bestaat te kijken met de ogen van God, te horen met de oren van God, lief te hebben met het hart van God en over zaken te oordelen met het oordeel van God. Dat is de wijsheid die de Heilige Geest ons schenkt, en wij kunnen die gave allemaal krijgen. We hoeven er de Heilige Geest alleen maar om te vragen.
Moeders en kinderen
Denk aan een moeder thuis met haar kinderen, dan weer doet er een iets, dan bedenkt een ander weer iets anders, en de arme moeder loopt heen en weer met de problemen van haar kinderen. En wanneer moeders moe worden en tegen hun kinderen schreeuwen, is dat wijsheid? Ik vraag het jullie: tegen de kinderen schreeuwen, is dat wijsheid? Wat zeggen jullie: is dat wijsheid of niet? Nee! Maar als de moeder daarentegen het kind opneemt, het zacht vermaant en tegen hem zegt: “Dit mag je niet doen want……”, en het hem uitlegt met veel geduld, is dat de wijsheid van God? Ja! Dat is wat de Heilige Geest ons in het leven schenkt!
Een nieuw begin
Nu, in het huwelijk bijvoorbeeld, de echtgenoten – man en vrouw – maken ruzie, en dan kijken ze niet naar elkaar, of, als ze wel naar elkaar kijken, doen ze dat met een kwaad gezicht: is dat de wijsheid van God? Nee! Maar als zij daarentegen zeggen: “Nou, de storm is voorbij, laten we het goedmaken”, en dan maken ze weer een nieuw begin op de weg naar de vrede: is dat wijsheid? [De mensen op het plein: “Ja!”] Welnu, dat is de gave van wijsheid. Moge zij in onze huizen komen, tot de kinderen en tot ons allen!
Allemaal geheiligd worden
En dit kun je niet leren: het is een geschenk van de Heilige Geest. Daarom moeten wij de Heer vragen dat Hij ons de Heilige Geest en de gave van wijsheid schenkt, van die wijsheid van God die ons leert te kijken met de ogen van God, te voelen met het hart van God, te spreken met de woorden van God. En zo, met die wijsheid, gaan we verder, bouwen we het gezin op, bouwen we aan de Kerk en zullen we allemaal geheiligd worden.
Zetel der Wijsheid
Laten we vandaag vragen om de genade van wijsheid. En laten we Onze-Lieve-Vrouw, die de Zetel der Wijsheid is, om deze gave vragen: dat zij ons deze genade schenkt. Dank jullie wel!
bron: Katholiek Nieuwsblad Nl.
-

Matteüs 21: Intocht in Jeruzalem
Toen ze Jeruzalem naderden en bij Betfage op de Olijfberg kwamen, stuurde Jezus er twee leerlingen op uit. Zijn opdracht luidde: "Ga naar het dorp dat daar ligt. Vrijwel direct zullen jullie er een ezelin zien, die daar vastgebonden staat met haar veulen. Maak de dieren los en breng ze bij me. En als iemand jullie iets vraagt, antwoord dan: 'De Heer heeft ze nodig.' Dan zal men ze meteen meegeven."
De leerlingen gingen op weg en deden wat Jezus hun had opgedragen. Ze brachten de ezelin en het veulen mee, legden er mantels op en lieten Jezus daarop plaatsnemen. Vanuit de menigte spreidden velen hun mantels op de weg uit, anderen braken twijgen van de bomen en spreidden die uit op de weg. De talloze mensen die voor hem uit liepen en achter hem aan kwamen, riepen luidkeels: "Hosanna voor de Zoon van David! Gezegend hij die komt in de naam van de Heer. Hosanna in de hemel!"
Toen hij Jeruzalem binnenging, raakte de hele stad in rep en roer. "Wie is die man?" wilde men weten. Uit de menigte werd geantwoord: "Dat is Jezus, de profeet uit Nazaret in Galilea."
Jezus ging de tempel binnen, hij joeg iedereen weg die daar iets kocht of verkocht, gooide de tafels van de geldwisselaars en de stoelen van de duivenverkopers omver en riep hun toe: "Er staat geschreven: 'Mijn huis moet een huis van gebed zijn,' maar jullie maken er een rovershol van!"
Toen kwamen er in de tempel blinden en verlamden naar hem toe, en hij genas hen.
De hogepriesters en de Schriftgeleerden zagen welke wonderen hij verrichtte en hoorden de kinderen in de tempel "Hosanna voor de Zoon van David!" roepen, en ze waren hoogst verontwaardigd. Ze gingen hem vragen: "Hoort u wat ze zeggen?" En Jezus antwoordde hun: "Jazeker! Hebt u dan nooit gelezen: 'Door de mond van kinderen en zuigelingen hebt u zich een loflied laten zingen'?"
Zo liet hij hen staan, en hij ging de stad uit, naar Betanië, waar hij de nacht doorbracht.
Morgen zondag wordt op VRT1 de Eucharistieviering van Palmzondag uitgezonden van uit onze parochiekerk. Wie niet naar de kerk kan gaan, maar toch de viering wil meemaken, kan dit dus op de Belgische TV zender VRT1 volgen vanaf 10u. Welkom
Het teken van de vijgenboom
Toen hij vroeg in de morgen naar de stad terugkeerde, kreeg hij honger. Langs de weg zag hij een vijgenboom staan. Hij liep ernaartoe, maar er zaten alleen maar bladeren aan. Daarop zei hij tegen de boom: "Nooit ofte nimmer zul je meer vrucht dragen!"
Ogenblikkelijk verdorde de vijgenboom. Toen de leerlingen dat zagen, vroegen ze verbaasd: "Hoe kan het dat die vijgenboom zo plotseling verdorde?"
Jezus antwoordde: "Ik verzeker jullie: als jullie geloven zonder te twijfelen, zul je niet alleen teweeg kunnen brengen wat er gebeurde met de vijgenboom, maar zul je zelfs tegen die berg kunnen zeggen: 'Kom van je plaats en stort je in zee,' en het zal gebeuren. Alles waarom jullie in je gebeden vragen zullen jullie krijgen, als je maar gelooft."
Onderricht aan hogepriesters, oudsten en Farizeeën
Toen hij naar de tempel was gegaan en daar onderricht gaf, kwamen de hogepriesters en de oudsten van het volk naar hem toe. Ze vroegen hem: "Op grond van welke bevoegdheid doet u die dingen? En wie heeft u die bevoegdheid gegeven?"
Jezus gaf hun ten antwoord: "Ik zal u ook een vraag stellen, en als u mij daarop antwoord geeft, zal ik u zeggen op grond van welke bevoegdheid ik die dingen doe.
In wiens opdracht doopte Johannes? Kwam die opdracht van de hemel of van mensen?" Ze overlegden met elkaar en zeiden: "Als we zeggen: 'Van de hemel,' dan zal hij tegen ons zeggen: 'Waarom hebt u hem dan niet geloofd?' Maar als we zeggen: 'Van mensen,' dan krijgen we het volk over ons heen, want iedereen houdt Johannes voor een profeet."
Dus gaven ze Jezus als antwoord: "We weten het niet."
Daarop zei hij tegen hen: "Dan zeg ik u ook niet op grond van welke bevoegdheid ik die dingen doe. Wat denkt u van het volgende? Iemand had twee zonen. Hij zei tegen de een: 'Jongen, ga vandaag in de wijngaard aan het werk.' De zoon antwoordde: 'Ik wil niet,' maar later bedacht hij zich en ging alsnog. Tegen de ander zei de man precies hetzelfde. Die antwoordde: 'Ja, vader,' maar ging niet. Wie van de twee heeft nu de wil van zijn vader gedaan?"
Ze zeiden: "De eerste." Daarop zei Jezus: "Ik verzeker u: de tollenaars en de hoeren zijn u voor bij het binnengaan van het koninkrijk van God. Want Johannes koos de weg van de gerechtigheid toen hij naar u toe kwam. U geloofde hem niet, de tollenaars en de hoeren wel. En ook al zag u dat, u hebt u niet willen bedenken en hem alsnog willen geloven.
Luister naar een andere gelijkenis. Er was eens een landheer die een wijngaard aanlegde en hem omheinde. Hij groef er een kuil voor de wijnpers en bouwde een uitkijktoren. Toen verpachtte hij hem aan wijnbouwers en ging op reis.
Tegen de tijd van de druivenoogst stuurde hij zijn knechten naar de wijnbouwers om zijn vruchten in ontvangst te nemen. Maar de wijnbouwers grepen de knechten, ze mishandelden er een, doodden een ander en stenigden een derde.
Daarna stuurde de landheer andere knechten, een grotere groep dan eerst, maar met hen deden ze hetzelfde. Ten slotte stuurde hij zijn zoon naar hen toe, met de gedachte: Voor mijn zoon zullen ze wel ontzag hebben.
Toen de wijnbouwers de zoon zagen, zeiden ze onder elkaar: "Dat is de erfgenaam! Kom op, laten we hem doden en zo zijn erfenis opstrijken," en ze grepen hem vast, gooiden hem de wijngaard uit en doodden hem.
Wanneer nu de eigenaar van de wijngaard komt, wat moet hij dan met die wijnbouwers doen?"
Ze antwoordden: "De onmensen! Laat hij ze op een mensonwaardige manier ombrengen en de wijngaard verpachten aan andere wijnbouwers, die de vruchten wel aan hem afdragen wanneer het daar de tijd voor is."
Daarop zei Jezus tegen hen: "Hebt u dit nooit in de Schriften gelezen: 'De steen die de bouwers afkeurden is de hoeksteen geworden. Dankzij de Heer is dit gebeurd, wonderbaarlijk is het om te zien.' Daarom zeg ik u: het koninkrijk van God zal u worden ontnomen, en gegeven worden aan een volk dat het wel vrucht laat dragen. Wie over die steen struikelt zal gebroken worden, en iedereen op wie die steen valt zal worden verpletterd."
Matteüs 26: Jezus met kostbare olie gebalsemd
Toen Jezus deze laatste rede had uitgesproken, zei hij tegen zijn leerlingen: "Over twee dagen is het, zoals jullie weten, Pesach. Dan wordt de Mensenzoon uitgeleverd om gekruisigd te worden."
Ondertussen kwamen de hogepriesters en de oudsten van het volk bijeen in het paleis van de hogepriester, Kajafas. Daar beraamden ze het plan om Jezus door middel van een list gevangen te nemen en hem te doden. "Maar niet op het feest," zeiden ze, "want dan komt het volk in opstand."
Toen Jezus in Betanië in het huis van Simon - degene die aan huidvraat had geleden aanlag voor een maaltijd, kwam er een vrouw naar hem toe. Ze had een albasten flesje met zeer kostbare olie bij zich en goot die uit over zijn hoofd.
De leerlingen ergerden zich toen ze dit zagen en zeiden: "Wat een verspilling! Die olie had immers duur verkocht kunnen worden, dan hadden we het geld aan de armen kunnen geven."
Jezus hoorde het en zei: "Waarom vallen jullie deze vrouw lastig? Zij heeft iets goeds voor mij gedaan.
Want de armen zijn altijd bij jullie, maar ik zal niet altijd bij jullie zijn.
Door die olie over mij uit te gieten, heeft ze mijn lichaam voorbereid op het graf.
Ik verzeker jullie: waar ook ter wereld het goede nieuws verkondigd zal worden, zal ter herinnering aan haar verteld worden wat zij heeft gedaan."
Daarop ging een van de twaalf, die met de naam Judas Iskariot, naar de hogepriesters en zei: "Wat krijg ik van u als ik hem aan u uitlever?" Ze betaalden hem dertig zilverstukken.
Vanaf dat moment zocht hij een gunstige gelegenheid om hem uit te leveren.
een vredevolle zondag gewenst
en een goed begin van de GOEDE WEEK.
ria
-
En Robbe, heb je bekenden gezien?Robol schreef:Goed opgelet bij de H. MIs op tv opgedragen in de kerk van Sint Antonius abt...of ik bekenden zag. Wel mooi gezongen !
mvg
Robbe
Leo is gebedsleider (o.a. bij begrafenissen).
Ook vorige zondag was hij erbij, heb je hem erkend?
Dank voor je reactie,
Vreugdevol Paasfest,
ria
-
Is Leo dan zo hard veranderd? (was o.a. lector)Robol schreef:
Beste Ria
ik moet eerlijk zeggen dat ik geen bekend gezicht zag !
Het kleine meisje met de palm stal wel de show !
mvg
Robbe
Of.....wordt jij een beetje vergeetachtig?
Niet erg, ons bezoek aan Beringen
is ook al weer een tijd geleden.
Zou ik Robbe nog erkennen?
In zijn mooie gedichten in ieder geval
en in de foto's van zijn vriendelijke gulle vallei.
groetjes,
ria
-
"100.002" MERCI - DANK U - THANK YOU - VIELEN DANK

De klokken kwamen uit Rome, vulden straten en pleinen,
strooiden eieren in het rond.
Daarna vlogen ze allen naar hun plaatsen in de torens.
Zij kennen de weg, want ze doen die al jaren.
Sommige klokken zijn meer dan honderd jaar oud.
Maar op een torenklok komt niet zo gauw sleet. Vandaar!
Ik, met mijn 75 lentes zie me zo'n tochtje niet meer afleggen.
Wat ik wel kan en deed, is een briefje schrijven naar Rome,
met de vraag dat de klokken zeker zouden langskomen.
Immers, onze kleinkinderen zaten al op hete kolen.
Vorige jaren landden ze in Afrika.
Zouden ze Vlaanderen weten liggen?
Zo'n klein lapje grond, in vergelijking met het immense Afrika?
Wat onze kleinkinderen nog niet weten is dat die klokken in
vele oorlogsgebieden in Afrika en elders in de wereld,
helemaal niet kunnen landen.
Nog minder zijn ze op de hoogte van het feit dat vele kerken worden vernield,
en de klokken geen kracht meer hebben om hun vleugels uit te slaan.
Gelukkig dat ze alle ellende van de wereld nog niet op hun kleine
schouders moeten nemen.
Maar de ellende is er, en vele kinderen worden er door getroffen,
zelfs hier in ons landje van belofte.
LEVEN, LICHT, VREDE, VERRIJZENIS, NIEUW LEVEN,
dat is wat Pasen echt betekent.
Klokken, die horen er al eeuwen bij en eieren van paaskippen,
maar ook chocolade uit de "derde" wereld.
Werden de boeren en hun helpers eerlijk betaald, voor die lekkernijen?
Zodat ook hun kinderen niet moeten werken, maar naar school kunnen gaan?
O wereld van rijkdommen, boven en onder de aarde.
Maar dikwijls zo slecht verdeeld.
Waar de ene in overdaad leeft en de andere aan ondervoeding sterft.
PASEN, vooraf gegaan door 40 dagen vasten. Vasten, wat betekent dat?
"Soberheid," in woord en daad. "Niet 'ik' maar de ander."
De ander die alleen door hulp van derden geholpen kan worden,
misschien zelfs gered.
Misschien was Pasen voor U een tijd van herbronning.
Misschien was het vooral vakantie!
Wij hebben niet het recht om over elkaar te oordelen, maar ik ben
steeds geïnspireerd geweest door voorbeelden van mensen die wijs
waren en Jezus' Paasboodschap begrepen hadden.
Ik dank U indien U zo iemand bent, die mij op weg zet.
Want ieder van ons leeft in een wereld met al zijn verleidingen
en allemaal kunnen wij hulp gebruiken, om te zijn of te worden:
"minzaam, vredevol, dankbaar en delend,
(foto Korea)
vooral met allen die zorg en hulp nodig hebben."

mijn hart schreit, en het uwe?
ria
De klokken kwamen uit Rome, vulden straten en pleinen,
strooiden eieren in het rond.
Daarna vlogen ze allen naar hun plaatsen in de torens.
Zij kennen de weg, want ze doen die al jaren.
Sommige klokken zijn meer dan honderd jaar oud.
Maar op een torenklok komt niet zo gauw sleet. Vandaar!
Ik, met mijn 75 lentes zie me zo'n tochtje niet meer afleggen.
Wat ik wel kan en deed, is een briefje schrijven naar Rome,
met de vraag dat de klokken zeker zouden langskomen.
Immers, onze kleinkinderen zaten al op hete kolen.
Vorige jaren landden ze in Afrika.
Zouden ze Vlaanderen weten liggen?
Zo'n klein lapje grond, in vergelijking met het immense Afrika?
Wat onze kleinkinderen nog niet weten is dat die klokken in
vele oorlogsgebieden in Afrika en elders in de wereld,
helemaal niet kunnen landen.
Nog minder zijn ze op de hoogte van het feit dat vele kerken worden vernield,
en de klokken geen kracht meer hebben om hun vleugels uit te slaan.
Gelukkig dat ze alle ellende van de wereld nog niet op hun kleine
schouders moeten nemen.
Maar de ellende is er, en vele kinderen worden er door getroffen,
zelfs hier in ons landje van belofte.
LEVEN, LICHT, VREDE, VERRIJZENIS, NIEUW LEVEN,
dat is wat Pasen echt betekent.
Klokken, die horen er al eeuwen bij en eieren van paaskippen,
maar ook chocolade uit de "derde" wereld.
Werden de boeren en hun helpers eerlijk betaald, voor die lekkernijen?
Zodat ook hun kinderen niet moeten werken, maar naar school kunnen gaan?
O wereld van rijkdommen, boven en onder de aarde.
Maar dikwijls zo slecht verdeeld.
Waar de ene in overdaad leeft en de andere aan ondervoeding sterft.
PASEN, vooraf gegaan door 40 dagen vasten. Vasten, wat betekent dat?
"Soberheid," in woord en daad. "Niet 'ik' maar de ander."
De ander die alleen door hulp van derden geholpen kan worden,
misschien zelfs gered.
Misschien was Pasen voor U een tijd van herbronning.
Misschien was het vooral vakantie!
Wij hebben niet het recht om over elkaar te oordelen, maar ik ben
steeds geïnspireerd geweest door voorbeelden van mensen die wijs
waren en Jezus' Paasboodschap begrepen hadden.
Ik dank U indien U zo iemand bent, die mij op weg zet.
Want ieder van ons leeft in een wereld met al zijn verleidingen
en allemaal kunnen wij hulp gebruiken, om te zijn of te worden:
"minzaam, vredevol, dankbaar en delend,
(foto Korea)vooral met allen die zorg en hulp nodig hebben."

mijn hart schreit, en het uwe?
ria
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Lieve Ria , en al onze forumvrienden , ik heb genoten van alles wat hier geschreven staat ! En zo zijn de drukke dagen en dit gehele Paasgebeuren alweer voorbij !
Maar diep in onze harten blijft alles nog levend nawerken , en dat wil ik nog graag even doorgeven in dit volgende lied :
" Op die heuvel daarginds , stond een ruw - houten kruis ,
Het symbool van vervloeking en schuld ,
Maar dat kruis werd de mens , tot het kostbaarst kleinood ,
Daar Gods wet aan dat hout werd vervuld .
O , dat ruw - houten kruis , door de wereld gesmaad ,
Heeft een wond're bekoring en macht ,
Want Gods Zoon liet zijn troon , Hij droeg smaadheid en hoon ,
Om de vreugd' die dat kruis voor ons bracht !
Van dat ruw - houten kruis , met het bloed van Gods Zoon ,
Straalt een licht dat door niets wordt gedoofd .
Vol van schoonheid en pracht , vol van reddende kracht ,
Voor een ieder die in Hem geloofd .
Help mij Heer ! aan dat kruis trouw te zijn tot de dood ,
Ook als hier smaad en spot is mijn loon ;
Want dat kruis droeg mijn straf , nam de schuld van mij af ;
't Werd de toegang voor mij tot Gods troon !
'k Klem mij daarom aan Golgotha's kruis ,
Tot de Heer komt en met Hem het loon ,
Als die grote dag aanbreekt en Hij ons dat kruis ,
dan verwisselt voor d' eeuwigheids kroon ! "
( uit Joh. De Heer , nr . 836 ) .
Maar diep in onze harten blijft alles nog levend nawerken , en dat wil ik nog graag even doorgeven in dit volgende lied :
" Op die heuvel daarginds , stond een ruw - houten kruis ,
Het symbool van vervloeking en schuld ,
Maar dat kruis werd de mens , tot het kostbaarst kleinood ,
Daar Gods wet aan dat hout werd vervuld .
O , dat ruw - houten kruis , door de wereld gesmaad ,
Heeft een wond're bekoring en macht ,
Want Gods Zoon liet zijn troon , Hij droeg smaadheid en hoon ,
Om de vreugd' die dat kruis voor ons bracht !
Van dat ruw - houten kruis , met het bloed van Gods Zoon ,
Straalt een licht dat door niets wordt gedoofd .
Vol van schoonheid en pracht , vol van reddende kracht ,
Voor een ieder die in Hem geloofd .
Help mij Heer ! aan dat kruis trouw te zijn tot de dood ,
Ook als hier smaad en spot is mijn loon ;
Want dat kruis droeg mijn straf , nam de schuld van mij af ;
't Werd de toegang voor mij tot Gods troon !
'k Klem mij daarom aan Golgotha's kruis ,
Tot de Heer komt en met Hem het loon ,
Als die grote dag aanbreekt en Hij ons dat kruis ,
dan verwisselt voor d' eeuwigheids kroon ! "
( uit Joh. De Heer , nr . 836 ) .
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
ria