mijmeringen
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
Een avond vol inspirerende meditatieve muziek om van te genieten en tot rust te komen!
met Terry Oldfield en Soraya Saraswathi
Terry Oldfield is vooral bekend om zijn meesterschap met fluit en panfluit.
Hij heeft de unieke eigenschap om de 'spirit of nature' doorheen zijn muziek tot stand te brengen, van de vogels in het regenwoud tot de walvissen in de oceanen.
Soraya Saraswati is spiritueel leraar.
Hun muziek raakt je tot in de kern van de ziel, zodat je helemaal tot rust komt.
De tekst van het lied dat mij bijzonder aanspreekt is:
Make me an instrument
Make me an instrument of peace
Make me an instrument of love
Make me an instrument, make me an instrument
Om mani padme hum
Om mani padme hum
Where there is darkness let there be light
Where there is blindness let there be sight
Where there is hatred let there be love
Where there is sorrow let there be joy
Where there is doubt let there be faith
Where there's despair let there be hope
Where there's oppression let there be freedom
Where there is war may there be peace.
Op You Tube staat een kort muzikaal fragment, spijtig niet 'Make me an instrument'
aan iedereen een fijn weekend gewenst,
gustilpe
met Terry Oldfield en Soraya Saraswathi
Terry Oldfield is vooral bekend om zijn meesterschap met fluit en panfluit.
Hij heeft de unieke eigenschap om de 'spirit of nature' doorheen zijn muziek tot stand te brengen, van de vogels in het regenwoud tot de walvissen in de oceanen.
Soraya Saraswati is spiritueel leraar.
Hun muziek raakt je tot in de kern van de ziel, zodat je helemaal tot rust komt.
De tekst van het lied dat mij bijzonder aanspreekt is:
Make me an instrument
Make me an instrument of love
Om mani padme hum
Om mani padme hum
Where there is darkness let there be light
Where there is blindness let there be sight
Where there is hatred let there be love
Where there is sorrow let there be joy
Where there is doubt let there be faith
Where there's despair let there be hope
Where there's oppression let there be freedom
Where there is war may there be peace.
Op You Tube staat een kort muzikaal fragment, spijtig niet 'Make me an instrument'
aan iedereen een fijn weekend gewenst,
gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
Bosrankje - Lid geworden op: 20 dec 2005, 20:42

http://hk.youtube.com/watch?v=d6rqI0x2Xeg
Lieve Gustilpe,
Lang geleden dat ik nog naar een cd van Terry Oldfield heb
geluisterd ! Bedankt dat je hem (en Soraya) hier vermeldt.
Toen ik cursussen Reiki, Tai-chi, Bach Bloesems en tibetaanse
filosofie volgde, heb ik veel cd's van hem gekocht...
Hoe dikwijls heb ik niet gemediteerd bij "Om mani padme hum"
door hem gespeeld !
Ik ben voor jou op Google en You Tube gaan kijken en gelukkig
heb ik een clip van "Make me an instrument" (9 min.) gevonden.
Nog veel luisterplezier !
Lieve groetjes in vrede, vreugde en vriendschap van
Alter en Rankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....
-
Nele,
bedankt voor het mooi plaatje ter gelegenheid van Werelddierendag, wie van mensen houdt, houdt ook van dieren en al wat leeft!
Jure,
bedankt dat je hier kwam lezen en voor je mooie commentaar!
Rankje,
bedankt voor jouw bezoek en voor de clip die je vond van 'make me an instrument'. Spijtig dat Soraya daar zo luid zingt, op de cd 'forever one' is het veel zachter en ook op het concert.
Misschien weet je niet dat Terry en Soraya dit jaar getrouwd zijn?
lieve groetjes,
gustilpe
bedankt voor het mooi plaatje ter gelegenheid van Werelddierendag, wie van mensen houdt, houdt ook van dieren en al wat leeft!
Jure,
bedankt dat je hier kwam lezen en voor je mooie commentaar!
Rankje,
bedankt voor jouw bezoek en voor de clip die je vond van 'make me an instrument'. Spijtig dat Soraya daar zo luid zingt, op de cd 'forever one' is het veel zachter en ook op het concert.
Misschien weet je niet dat Terry en Soraya dit jaar getrouwd zijn?
lieve groetjes,
gustilpe
-
De Wereld schreeuwt om drinkwater
Varend op de Dender tussen Aalst en Denderbelle tonen afgevaardigden van verschillende organisaties aan dat de problemen van teveel en te weinig water niet enkel toe te schrijven zijn aan natuurrampen of klimaatverandering maar ook aan internationale, politieke en sociale beslissingen.
Een korte samenvatting:
Hoewel wij hier veel te maken krijgen met regen heeft Vlaanderen toch een waterprobleem en daarbij zelfs even groot als in Spanje. Vlaanderen beschikt over heel weinig bronnen, we hebben een groot wegennet, daarbij is Vlaanderen verstedelijkt en voor een groot deel verhard. Elk jaar vermindert het grondwater, zelfs op het platteland waar slib afgezet is op de bovenste laag dat dringt het water niet genoeg in de grond,
Elke dag verbruikt Vlaanderen 1 miljard liter drinkwater, een duizelingwekkend getal!
900 miljoen mensen op onze planeet krijgen geen toegang tot drinkwater, niet enkel door droogte maar ook door economische waterschaarste vooral in de landen gesitueerd in het Zuiden.
Slechts 2,5 miljard mensen hebben kraanwater
De klimaatverandering zet sneller door dan verwacht:
- de laatste twee jaar smelt het ijs op de Noordpool onrustwekkend, als deze trend zich doorzet dan is de Noordpool binnen enkele jaren in de zomer ijsvrij
- ijsberen krijgen het moeilijk ’s zomers voedsel te vinden door te weinig grote ijsvelden, ze nemen hun toevlucht tot kannibalisme
- in de noordelijke zeeën boven Noord-Siberië werd grote hoeveelheden metaan gemeten
Enkele Afrikaanse landen kwamen ook aan bod o.a. Mali dat ook met een groot waterprobleem geconfronteerd wordt.
Een van mijn grote interessepunten ging naar de mijnconcessies en het daarbij horend waterprobleem in Peru, voor mij een bevestiging van mijn eigen uiteenzetting.
Minera Majaz & Montericco Metals heeft de concessie op zak om de grootste kopermijn van Peru te exploreren en te exploiteren, de Majazmijn.
Voor de ontginning van koper zijn chemicaliën nodig. Die vervuilen het rivierwater, waarvan de boeren afhankelijk zijn voor hun drinkwater en voor irrigatie van hun landbouwgronden.
Daarnaast zal de mijn elke dag 210.000 kubieke meter water gebruiken, dat zijn 24 Olympische zwembaden vol. Het watertekort dat daardoor ontstaat, zal dit vruchtbare gebied voorgoed veranderen in onbruikbare grond. Andere mijnen in Peru, zoals de Yanacocha goudmijn in Cajamarca, (waar mijn project gevestigd is) hebben dat aangetoond.
Bovendien ligt de mijnsite in de nevelwouden. De nevelwouden vormen een uniek maar kwetsbaar ecosysteem dat Noord-Peru van water voorziet. Dit gebied kent een uitzonderlijke biodiversiteit. De boomkap en het exsessieve watergebruik die gepaard gaan met de mijnindustrie betekenen het einde voor dit ecosysteem.
Zo zijn er tal van voorbeelden te vinden in Peru.
In het drinkwater van de Yannacocha-mijn in en rond Cajamarca is zelfs in de jaren negentig arsenicum gevonden, arsenicum wordt gebruikt om de ertsen te zuiveren. Er volgde geen veroordeling, het gerecht, de media en de politiek werden omgekocht.
De mijnen zijn in het bezit van buitenlanders, de gewone Peruaan verdient er niets aan, de ertsen worden uitgevoerd naar eigen land voor verwerking. De boeren zijn de slachtoffers, Yannacocha kocht in de jaren negentig de vruchtbare gronden op voor 4 euro per ha, wie niet instemde werd met geweld verdreven en de gronden werden ingepalmd, Yannacocha werd niet veroordeeld.. De boeren vluchten naar de steden, en vinden er zelden werk!
Zo kan ik nog doorgaan en doorgaan….
Gustilpe
Varend op de Dender tussen Aalst en Denderbelle tonen afgevaardigden van verschillende organisaties aan dat de problemen van teveel en te weinig water niet enkel toe te schrijven zijn aan natuurrampen of klimaatverandering maar ook aan internationale, politieke en sociale beslissingen.
Een korte samenvatting:
Hoewel wij hier veel te maken krijgen met regen heeft Vlaanderen toch een waterprobleem en daarbij zelfs even groot als in Spanje. Vlaanderen beschikt over heel weinig bronnen, we hebben een groot wegennet, daarbij is Vlaanderen verstedelijkt en voor een groot deel verhard. Elk jaar vermindert het grondwater, zelfs op het platteland waar slib afgezet is op de bovenste laag dat dringt het water niet genoeg in de grond,
Elke dag verbruikt Vlaanderen 1 miljard liter drinkwater, een duizelingwekkend getal!
900 miljoen mensen op onze planeet krijgen geen toegang tot drinkwater, niet enkel door droogte maar ook door economische waterschaarste vooral in de landen gesitueerd in het Zuiden.
Slechts 2,5 miljard mensen hebben kraanwater
De klimaatverandering zet sneller door dan verwacht:
- de laatste twee jaar smelt het ijs op de Noordpool onrustwekkend, als deze trend zich doorzet dan is de Noordpool binnen enkele jaren in de zomer ijsvrij
- ijsberen krijgen het moeilijk ’s zomers voedsel te vinden door te weinig grote ijsvelden, ze nemen hun toevlucht tot kannibalisme
- in de noordelijke zeeën boven Noord-Siberië werd grote hoeveelheden metaan gemeten
Enkele Afrikaanse landen kwamen ook aan bod o.a. Mali dat ook met een groot waterprobleem geconfronteerd wordt.
Een van mijn grote interessepunten ging naar de mijnconcessies en het daarbij horend waterprobleem in Peru, voor mij een bevestiging van mijn eigen uiteenzetting.
Minera Majaz & Montericco Metals heeft de concessie op zak om de grootste kopermijn van Peru te exploreren en te exploiteren, de Majazmijn.
Voor de ontginning van koper zijn chemicaliën nodig. Die vervuilen het rivierwater, waarvan de boeren afhankelijk zijn voor hun drinkwater en voor irrigatie van hun landbouwgronden.
Daarnaast zal de mijn elke dag 210.000 kubieke meter water gebruiken, dat zijn 24 Olympische zwembaden vol. Het watertekort dat daardoor ontstaat, zal dit vruchtbare gebied voorgoed veranderen in onbruikbare grond. Andere mijnen in Peru, zoals de Yanacocha goudmijn in Cajamarca, (waar mijn project gevestigd is) hebben dat aangetoond.
Bovendien ligt de mijnsite in de nevelwouden. De nevelwouden vormen een uniek maar kwetsbaar ecosysteem dat Noord-Peru van water voorziet. Dit gebied kent een uitzonderlijke biodiversiteit. De boomkap en het exsessieve watergebruik die gepaard gaan met de mijnindustrie betekenen het einde voor dit ecosysteem.
Zo zijn er tal van voorbeelden te vinden in Peru.
In het drinkwater van de Yannacocha-mijn in en rond Cajamarca is zelfs in de jaren negentig arsenicum gevonden, arsenicum wordt gebruikt om de ertsen te zuiveren. Er volgde geen veroordeling, het gerecht, de media en de politiek werden omgekocht.
De mijnen zijn in het bezit van buitenlanders, de gewone Peruaan verdient er niets aan, de ertsen worden uitgevoerd naar eigen land voor verwerking. De boeren zijn de slachtoffers, Yannacocha kocht in de jaren negentig de vruchtbare gronden op voor 4 euro per ha, wie niet instemde werd met geweld verdreven en de gronden werden ingepalmd, Yannacocha werd niet veroordeeld.. De boeren vluchten naar de steden, en vinden er zelden werk!
Zo kan ik nog doorgaan en doorgaan….
Gustilpe
-
bo'ke - Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:47
lieve Gustilpe,
'k Ben hier op het gemak even komen
bijlezen. Goed om zulke thema's eens
extra in het daglicht te brengen.
een blije groet
bo
'k Ben hier op het gemak even komen
bijlezen. Goed om zulke thema's eens
extra in het daglicht te brengen.
een blije groet
bo
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan
dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan
'zalig genieten'
.
dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan
'zalig genieten'
.
-
ria - Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
de wereld schreeuwt om drinkwater.
Gustilpe, wat je schrijft is weer eens zo waar,
maar ook dat de rijken het voor het zeggen hebben
en heel dikwijls ook het laatste woord hebben, helaas.
Nu voert de wereld nog strijd om olie,
maar binnenkort zal ze een nog grotere strijd moeten
voeren om drinkbaar water en waarschijnlijk zullen
er dan nog meer slachtoffers vallen.
Wat kunnen wij er aan doen?
lieve groet,
ria
Gustilpe, wat je schrijft is weer eens zo waar,
maar ook dat de rijken het voor het zeggen hebben
en heel dikwijls ook het laatste woord hebben, helaas.
Nu voert de wereld nog strijd om olie,
maar binnenkort zal ze een nog grotere strijd moeten
voeren om drinkbaar water en waarschijnlijk zullen
er dan nog meer slachtoffers vallen.
Wat kunnen wij er aan doen?
lieve groet,
ria
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.
-
Bomi - Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
-
-
Lieve Gustilpe,
Bedankt om je warme woorden van welkom.
Het doet plezier!
Je aanklacht of uiteenzetting over ons klimaat en alles wat met waterschaarste te maken heeft, met belangstelling gelezen. Het is zo duidelijk en zo wáár. Wat Ria zegt klopt ook, wat kunnen we er zelf als eenling aan doen?
Om maar enkele dingen te noemen, hier staat een grote regenwaterton met kraantje. Voor al het tuinwerk, ook ramen zemen enz. wordt het gebruikt. Wat het wasgoed betreft en de vaatwas kan je sommige dingen zonder voorwas-spoelen doen. De vraag is of dat het probleem oplost, wat niet wegneemt dat alle beetjes helpen.
Ik was aan zee met de trein en een stukje met de tram, je denkt dan fijn de auto thuis ( energievriendelijk ) maar ook het openbaar vervoer verbruikt energie, natuurlijk gaan er in een trein méér mensen. Het energieverbruik is mede verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde.
Een mens kan blijven opnoemen, het zijn beslissingen over onze hoofden heen genomen.
Vriendelijke groeten,
Bomi
( hopelijk niet te ernstig om weer te beginnen )
-
Lieve Gustilpe,
Bedankt om je warme woorden van welkom.
Het doet plezier!
Je aanklacht of uiteenzetting over ons klimaat en alles wat met waterschaarste te maken heeft, met belangstelling gelezen. Het is zo duidelijk en zo wáár. Wat Ria zegt klopt ook, wat kunnen we er zelf als eenling aan doen?
Om maar enkele dingen te noemen, hier staat een grote regenwaterton met kraantje. Voor al het tuinwerk, ook ramen zemen enz. wordt het gebruikt. Wat het wasgoed betreft en de vaatwas kan je sommige dingen zonder voorwas-spoelen doen. De vraag is of dat het probleem oplost, wat niet wegneemt dat alle beetjes helpen.
Ik was aan zee met de trein en een stukje met de tram, je denkt dan fijn de auto thuis ( energievriendelijk ) maar ook het openbaar vervoer verbruikt energie, natuurlijk gaan er in een trein méér mensen. Het energieverbruik is mede verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde.
Een mens kan blijven opnoemen, het zijn beslissingen over onze hoofden heen genomen.
Vriendelijke groeten,
Bomi
( hopelijk niet te ernstig om weer te beginnen )
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!
-

Herfst is paddestoelentijd
in het bos staan ze overal verspreid
ze bestaan uit vele soorten
met naam te vinden in hun paspoorten
maar 'k heb er geen verstand van
de kennis behoort niet aan alleman
sommigen heel lekker in de braadpan
smakelijk begeleid met het vocht uit een wijnkan
wees voorzichtig bij het plukken
ook te gebruiken in je bloemstukken
anderen laat je maar beter staan
of ze komen terecht in je bloedbaan!
gustilpe
-
Bomi - Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
-
-
Gustilpe,
Wat een lieve woorden op mijn topic, heel hartelijk bedankt!
Je stukje over paddestoelen doet me denken aan de tijd (eeuwen geleden) dat mijn grootvader in alle vroegte als het eerste licht er was paddestoelen ging plukken ( en hij kende er wat van ) Een grote halfversleten lederen tas vol, die dan bij ons in de keuken terecht kwam. Smullen geblazen, die smaak vergeet je nooit.
Liefs,
Bomi
- - -
-
Gustilpe,
Wat een lieve woorden op mijn topic, heel hartelijk bedankt!
Je stukje over paddestoelen doet me denken aan de tijd (eeuwen geleden) dat mijn grootvader in alle vroegte als het eerste licht er was paddestoelen ging plukken ( en hij kende er wat van ) Een grote halfversleten lederen tas vol, die dan bij ons in de keuken terecht kwam. Smullen geblazen, die smaak vergeet je nooit.
Liefs,
Bomi
- - -

Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!
-
schrijfster - Lid geworden op: 26 sep 2008, 16:16
bedankt voor lieve reactie,een heel mooie dag toegewenst. schrijfsterTonen wat je hebt,is niet laten zien wie je bent.
-
In mijn achtertuin ligt een natuurgebied
velden, weiden en daarachter bosgebied
in de week van het bos, door scholieren druk bezocht
door de Vlaamse overheid een tijd geleden aangekocht
arm aan toegankelijk bos, een welvaart voor de streek
men kan gemakkelijk over de bruggen over de beek
veel mensen genieten van een mooie wandeling
voor anderen dient het bos voor een fikse looptraining
al wandelend kan ieder bezoeker er aangenaam verpozen
door de uitbreiding genieten van het groen zonder te blozen
voor dit bos en natuurdomein is er een beheerplan
het doel is nog meer bosuitbreiding nu het nog kan
gekenmerkt door afwisseling tussen bos en open terrein
het welslagen hangt af van de gevoerde beleidslijn
de bosoppervlakte in Vlaanderen achteraan in 't peloton
nochtans zeer goed voor gezondheid en beter dan gazon
de meeste van onze schaarse bossen zijn niet betreedbaar
doch voor zuurstof zijn ze meer en meer onvervangbaar
het bos wordt doorkruist met water in beken en poelen
ontvangt 1500 kinderen deze week, hoor ze lachen en joelen
meer bos betekent vooral ook meer houtproductie
de verscheidene bodemtypes vergen een heuse studie
gelukkig hier te wonen aan de rand van dit domein
Hertigem- en Liedekerkebos, nergens kan het beter zijn!
gustilpe
velden, weiden en daarachter bosgebied
in de week van het bos, door scholieren druk bezocht
door de Vlaamse overheid een tijd geleden aangekocht
arm aan toegankelijk bos, een welvaart voor de streek
men kan gemakkelijk over de bruggen over de beek
veel mensen genieten van een mooie wandeling
voor anderen dient het bos voor een fikse looptraining
al wandelend kan ieder bezoeker er aangenaam verpozen
door de uitbreiding genieten van het groen zonder te blozen
voor dit bos en natuurdomein is er een beheerplan
het doel is nog meer bosuitbreiding nu het nog kan
gekenmerkt door afwisseling tussen bos en open terrein
het welslagen hangt af van de gevoerde beleidslijn
de bosoppervlakte in Vlaanderen achteraan in 't peloton
nochtans zeer goed voor gezondheid en beter dan gazon
de meeste van onze schaarse bossen zijn niet betreedbaar
doch voor zuurstof zijn ze meer en meer onvervangbaar
het bos wordt doorkruist met water in beken en poelen
ontvangt 1500 kinderen deze week, hoor ze lachen en joelen
meer bos betekent vooral ook meer houtproductie
de verscheidene bodemtypes vergen een heuse studie
gelukkig hier te wonen aan de rand van dit domein
Hertigem- en Liedekerkebos, nergens kan het beter zijn!
gustilpe