Mijmeringen 3
-
Bomi - Lid geworden op: 09 aug 2002, 20:54
-
-
Gustilpe,

Weer bijgelezen, langzaam begint het wat op onze wereld,
die wij kennen, te lijken.
Mooie foto's, ook Assa haar kleinkinderen, echte snoepjes, en
Norman zorgt weer voor een glimlach.
Liefs,
Bomi
-
Gustilpe,

Weer bijgelezen, langzaam begint het wat op onze wereld,
die wij kennen, te lijken.
Mooie foto's, ook Assa haar kleinkinderen, echte snoepjes, en
Norman zorgt weer voor een glimlach.
Liefs,
Bomi
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!
-
gustilpe - Lid geworden op: 04 okt 2007, 20:52
Rankje, bedankt voor het mooi plaatje!
Assa, mooi meisjes jouw kleinkinderen, je mag er fier op zijn, bedankt om de foto's hier te plaatsen en voor de interesse, dat het hen goed mag gaan.
Norman, ik zag de link, binnenkort beginnen de lessen terug, ik zal almaar beginnen oefenen
Bedankt!
Yna, een prachtige pauw bracht je mee met een knuffel, bedankt!
Bomike, zo is het inderdaad vanaf Slowakije gelijkt het al een stuk beter op thuis. Bedankt om het komen lezen en voor het mooi plaatje!
Aan iedereen een fijne dag verder!
Deel 13
Van Slowakije naar Tsjechië
We bezoeken Ceské Budejovice, de grootste stad van Zuid-Bohemen aan de oevers van de Moldau. Het heeft een mooi historisch centrum met het Raadhuis uit de 16de eeuw, in de 17de eeuw herbouwd in barokke stijl.

Pisek heeft de oudste stenen brug van Bohemen uit de 13de eeuw

In Terezin vlakbij Litomerice stoppen we even aan een vervallen gebouw. We kruisen de binnenplaats, nemen er enkele foto’s. Op het moment dat we willen verder rijden daagt plots een man op die ons uitleg wil verschaffen. Het wordt laat, we moeten dringend slaapplaats zoeken doch de man dringt aan. We bezitten geen Tsjechische Kronen maar het blijkt geen probleem te zijn.
Het gebouw leren we, is het Premonstratenzerklooster Doksany uit de 12de eeuw. De man toont ons de Romaanse crypte die vier rijen pilaren bevat. Elke pilaar heeft een verschillend kapittel dat wijst op de uniciteit van de mens! De man troont ons verder mee tot bij een deur waar hij blijkbaar achter woont. Hij gaat binnen en komt terug met een drietalig boekje, in Tsjechisch, Duits en Frans, over de geschiedenis van het klooster. Geen Tsjechische Kronen, geen probleem 80 eurocent is ook goed, we geven hem een euro.
Het klooster is nog bewoond door een 20-tal zusters hoewel ik hoegenaamd niet zag waar dit wel mag zijn.

Litomerice, een mooie stad aan de Elbe staat onder monumentenzorg!

Kort daarna steken we de Duitse grens over, de tocht gaat verder naar Dresden, we bezoeken de Frauenkirche, vandaar naar de Moezelstreek waar we overnachten en langs Luxemburg terug naar Ternat waar we aankomen met 6179 km op de teller.

We doorkruisten 7 landen, hoewel Hongarije, Slowakije en Tsjechië zeker niet mogen gerekend worden tot de rijke landen is er toch een drastisch verschil met Roemenië waar paard en kar nog tot het dagelijks leven behoren evenals handenarbeid op het land, de hooimijten enz, Roemenië steekt met kop en schouders boven de andere landen uit wat armoede betreft gevolgd door Hongarije. We zijn zeer dankbaar voor de geldelijke steun die we kregen van het koor, familie, vrienden en sommige anderen, wees zeker dat het geld goed besteed wordt, de bewijzen zijn in ons bezit!
We hopen, als onze gezondheid het toelaat, om volgend jaar terug te keren, we hopen op voldoende steun zodat we het project ‘Dar din dar’ of ‘Gift by gift’ kunnen verderzetten, We beseffen heel goed het is een druppel op een hete plaat maar die druppel is er dan toch!
Wie het project in Roemenië wil steunen kan in pb het rekeningnummer vragen, bij voorbaat hartelijk dank.
Een dankjewel aan allen die hier iets achterlieten en aan alle lezers!
gustilpe
Assa, mooi meisjes jouw kleinkinderen, je mag er fier op zijn, bedankt om de foto's hier te plaatsen en voor de interesse, dat het hen goed mag gaan.
Norman, ik zag de link, binnenkort beginnen de lessen terug, ik zal almaar beginnen oefenen
Yna, een prachtige pauw bracht je mee met een knuffel, bedankt!
Bomike, zo is het inderdaad vanaf Slowakije gelijkt het al een stuk beter op thuis. Bedankt om het komen lezen en voor het mooi plaatje!
Aan iedereen een fijne dag verder!
Deel 13
Van Slowakije naar Tsjechië
We bezoeken Ceské Budejovice, de grootste stad van Zuid-Bohemen aan de oevers van de Moldau. Het heeft een mooi historisch centrum met het Raadhuis uit de 16de eeuw, in de 17de eeuw herbouwd in barokke stijl.

Pisek heeft de oudste stenen brug van Bohemen uit de 13de eeuw

In Terezin vlakbij Litomerice stoppen we even aan een vervallen gebouw. We kruisen de binnenplaats, nemen er enkele foto’s. Op het moment dat we willen verder rijden daagt plots een man op die ons uitleg wil verschaffen. Het wordt laat, we moeten dringend slaapplaats zoeken doch de man dringt aan. We bezitten geen Tsjechische Kronen maar het blijkt geen probleem te zijn.
Het gebouw leren we, is het Premonstratenzerklooster Doksany uit de 12de eeuw. De man toont ons de Romaanse crypte die vier rijen pilaren bevat. Elke pilaar heeft een verschillend kapittel dat wijst op de uniciteit van de mens! De man troont ons verder mee tot bij een deur waar hij blijkbaar achter woont. Hij gaat binnen en komt terug met een drietalig boekje, in Tsjechisch, Duits en Frans, over de geschiedenis van het klooster. Geen Tsjechische Kronen, geen probleem 80 eurocent is ook goed, we geven hem een euro.
Het klooster is nog bewoond door een 20-tal zusters hoewel ik hoegenaamd niet zag waar dit wel mag zijn.

Litomerice, een mooie stad aan de Elbe staat onder monumentenzorg!

Kort daarna steken we de Duitse grens over, de tocht gaat verder naar Dresden, we bezoeken de Frauenkirche, vandaar naar de Moezelstreek waar we overnachten en langs Luxemburg terug naar Ternat waar we aankomen met 6179 km op de teller.

We doorkruisten 7 landen, hoewel Hongarije, Slowakije en Tsjechië zeker niet mogen gerekend worden tot de rijke landen is er toch een drastisch verschil met Roemenië waar paard en kar nog tot het dagelijks leven behoren evenals handenarbeid op het land, de hooimijten enz, Roemenië steekt met kop en schouders boven de andere landen uit wat armoede betreft gevolgd door Hongarije. We zijn zeer dankbaar voor de geldelijke steun die we kregen van het koor, familie, vrienden en sommige anderen, wees zeker dat het geld goed besteed wordt, de bewijzen zijn in ons bezit!
We hopen, als onze gezondheid het toelaat, om volgend jaar terug te keren, we hopen op voldoende steun zodat we het project ‘Dar din dar’ of ‘Gift by gift’ kunnen verderzetten, We beseffen heel goed het is een druppel op een hete plaat maar die druppel is er dan toch!
Wie het project in Roemenië wil steunen kan in pb het rekeningnummer vragen, bij voorbaat hartelijk dank.
Een dankjewel aan allen die hier iets achterlieten en aan alle lezers!
gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!
-
Assa - Lid geworden op: 30 okt 2007, 15:29
Gustilpe,ik kom je een gezellig en droog weekend wensen
na wat ik hier gelezen heb,mooi beschreven moet zeggen
heb ik beslist dat mijn steun voor Roemenie zal zijn,dat het goed besteed wordt daar twijfel ik niet aan.

Groetjes.. Assa
na wat ik hier gelezen heb,mooi beschreven moet zeggen
heb ik beslist dat mijn steun voor Roemenie zal zijn,dat het goed besteed wordt daar twijfel ik niet aan.

Groetjes.. Assa
Groetjes van assa
-
bo'ke - Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:47
Gustilpe,
Jamaar, je hebt geen andere keuze dan om gezond te blijven
want je hebt aldaar nog veel werk voor de boeg hé !!
en met wat steun, dat lukt zeker
een lieve groet
bo'ke
Jamaar, je hebt geen andere keuze dan om gezond te blijven
want je hebt aldaar nog veel werk voor de boeg hé !!
en met wat steun, dat lukt zeker
een lieve groet
bo'ke
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan
dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan
'zalig genieten'
.
dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan
'zalig genieten'
.
-
elisa20 - Lid geworden op: 01 nov 2008, 18:10
Gustilpe,
Van harte PROFICIAT voor je indrukwekkende reportage,
over de schrijnende toestanden in Roemenië
Hier is nog zoveel werk aan de winkel !
Een prachtige schrijfstijl en bijhorende foto's maken
van je verslag een topper !
Graag gelezen
en van harte dank
elisa
Van harte PROFICIAT voor je indrukwekkende reportage,
over de schrijnende toestanden in Roemenië
Hier is nog zoveel werk aan de winkel !
Een prachtige schrijfstijl en bijhorende foto's maken
van je verslag een topper !
Graag gelezen
en van harte dank
elisa
-
neske - Lid geworden op: 01 aug 2007, 19:48
Gustilpe,
Eindelijk heb ik het volledige reisverslag gelezen. Je hebt dat goed gedaan en mooi met die foto's erbij. Maar een vermoeiende reis denk ik zo.
nog een fijne zondagavond
neske
Eindelijk heb ik het volledige reisverslag gelezen. Je hebt dat goed gedaan en mooi met die foto's erbij. Maar een vermoeiende reis denk ik zo.
nog een fijne zondagavond
neske
Zoek de zonnekant in het leven de schaduw volgt vanzelf
-
schrijfster - Lid geworden op: 26 sep 2008, 16:16
Lieve Gustilpe,
eerstens wil ik je bedanken voor je niet aflatende steun in de afgelopen tijd,
die erg moeilijk was en nog is.
Langzaam probeer ik me weer
terug te gaan nestelen,
heb dit alles stilletjes gemist
Je reisverslagen ga ik binnenkort
de tijd voor maken om rustig te lezen!
Warme groetjes schrijfster
eerstens wil ik je bedanken voor je niet aflatende steun in de afgelopen tijd,
die erg moeilijk was en nog is.
Langzaam probeer ik me weer
terug te gaan nestelen,
heb dit alles stilletjes gemist
Je reisverslagen ga ik binnenkort
de tijd voor maken om rustig te lezen!
Warme groetjes schrijfster
Tonen wat je hebt,is niet laten zien wie je bent.
-
ria - Lid geworden op: 09 sep 2004, 13:19
Lieve Gustilpe,
Zojuist de 3 laatste delen van jouw boeiend reisverhaal
helemaal bijgelezen. Een dikke proficiat.
De foto's zijn ook heel mooi en de sfeerbeelden illustreren
wat je ons vertelt.
Als je volgend jaar terug gaat, heb je dan niemand nodig
om de valiezen te helpen dragen?
Ik denk dat mijn man wel kandidaat zou zijn.
Zelf zie ik zo'n lange reis niet meer zitten, hij wel!
Daarom ben ik dankbaar hier meer over die landen en de bevolking
te mogen vernemen.
Het was de moeite waard,
liefs en dank
ria
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.