mijmeringen

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

gustilpe

20 okt 2008, 15:33

lieve Bomi, BEDANKT, maar dat moest eigenlijk niet hoor!

Afbeelding

ZINTUIGEN

één en al kleurenpalet
van okergeel naar rood
naar roestbruin en donker
een streling voor het oog

het ruisen van de wind
het dwarrelen der blaadjes
het geritsel van een vogel
het is muziek voor het oor

de geuren van het bos
de geur van dennenbomen
van humus en boomhars
een prikkeling voor de neus

een tapijt van blaadjes
zachtjes verend op en neer
onder druk van je voet
speel ermee en fantaseer

voel de weldaad van het bos
de speling van het zonlicht
de warmte van haar stralen
adem diep en glimlach

proef in een lieflijk dorpje
na een fikse wandeling
de heerlijke "Pilzensuppe"
alle zintuigen voldaan

gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!

Bosrankje

21 okt 2008, 14:54

Afbeelding

Lieve Gustilpe,

Een heel mooie verwoording van de herfstinvloed op onze
zintuigen.....

Ik wil je ook bedanken voor je bezoeken in mijn Laar en
voor je begrip en je meeleven !

Lieve groetjes in vrede en vriendschap van Alter en Rankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....

Assa

21 okt 2008, 15:52

Hallo Gustilpe,nog een fijne dag

Mooi zintuigen,

Afbeelding
Groetjes assa
Groetjes van assa

bo'ke

21 okt 2008, 18:03

lieve Gustilpe,

'Met zintuigen'
kan me bekoren,
daar de woorden
mij laten meewandelen
en genieten. Mooi.

een blije groet
bo
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan

dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan

'zalig genieten'
.

gustilpe

22 okt 2008, 19:03

Bosrankje, assa en bo,

Afbeelding

bedankt!
gustilpe

gustilpe

22 okt 2008, 19:06

“ZONNE-ENERGIE”

Het viel ons op in Duitsland dat ze daar ver vooroplopen inzake zonne-energie tegenover ons land.
In de streek waar we verbleven werd massaal gebruik van gemaakt. Zeker één op vier huizen halen verwarming en/of elektriciteit uit zonne-energie, ook op de boerderijen ziet men op stallingen en schuren veelvuldig zonnepanelen.

Tot ver in de 19de eeuw werd het leeuwenaandeel van de energie geleverd door mensen, dieren, water, wind en allerlei combinaties daarvan.
Hout was de belangrijkste brandstof. Tot vandaag is de energiebehoefte steeds blijven stijgen en zijn we zeer sterk afhankelijk van fossiele en nucleaire brandstoffen.
Onze olieverslaving zal in de toekomst problematisch worden, de oneindige beschikbaarheid van energie en energiebronnen is niet langer vanzelfsprekend.
Toekomstige generaties zullen geconfronteerd worden met de eindigheid van deze reserves. Steenkool, aardolie en aardgas raken ooit op. En terwijl de voorraad slinkt, neemt de vraag toe.
De wereldbevolking groeit aan en het energieverbruik stijgt per hoofd. Verder is er ook het gigantisch probleem van de milieuvervuiling, denken we maar aan de toename van CO2 uitstoot, met alle nare gevolgen vandien.

Duurzame ontwikkeling betekent: “aan de behoeften van vandaag voldoen, zonder die van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen”. Energiegebruik en energieopwekking op een duurzame wijze op elkaar afstemmen om onze toekomst veilig te stellen.

Wijzelf hebben (nog) geen zonne-energie maar aangezien ik lid ben in mijn gemeente van ISDO (internationale samenwerking en duurzame ontwikkeling) kan ik niet anders dan daarover nadenken en wou ik graag dat schrijven plaatsen.

gustilpe

bo'ke

22 okt 2008, 19:29

Afbeelding

zonne-energie
nog altijd duur in aankoop,
maar na jaren heeft men
het terug verdiend.

interessant om hier aan te halen
:) bo
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan

dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan

'zalig genieten'
.

ria

23 okt 2008, 12:32

lieve gustilpe,
wat ben jij toch veelzijdig en bekommerd om zoveel dingen.

leuk dat je tussendoor toch nog tijd vind om er eens op uit te trekken
en te genieten van al het mooie dat de natuur ons biedt.

ZINTUIGEN, wat een liefelijk gedicht,
je liet ons echt meewandelen.

Nog een lieve groet,
het ga jullie goed,

ria :wink:
Onder uw bescherming, o Moeder van God en ook onze moeder.

Assa

23 okt 2008, 14:49

Nog een fijne dag,Gustilpe

Afbeelding
Groetjes assa
ps:mooie Morph dat u gemaakt hebt,
Groetjes van assa

schrijfster

23 okt 2008, 16:44

Afbeelding levenspad.

Een pad die een ieder van ons zal moeten gaan
het levenspad!

hallo gustilpe was ook even bij jou op bezoek
een mooi en zonnig weekend toegewenst. schrijfster
Tonen wat je hebt,is niet laten zien wie je bent.

gustilpe

24 okt 2008, 14:42

bo, Ria, Assa, schrijfster

Afbeelding

BEDANKT!

gustilpe

24 okt 2008, 14:52

Vandaag mocht ik voor de derde maal gaan spreken op de middelbare school Kruikenburg in Ternat over het project Manthoc in Peru.
Ik werd vriendelijk en beleefd onthaald door enkele leerlingen die mij begeleidden naar het lokaal. Alles stond in gereedheid, laptop, beamer, een drankje.
Een leerling leidde mij in, daarna was het mijn beurt.
Hier heerst nog discipline, respect en aandacht voor andere thema’s dan schoolvakken.
Gedurende anderhalf uur mocht ik met woord en beeld mijn geliefd schooltje uit Cajamarca voorstellen.

De meesten hier op het forum kennen wel het project maar voor de anderen in het kort:

Ik werk voor een project voor arbeidende kinderen. In Peru is het bittere noodzaak dat kinderen werken om hun steentje bij te dragen aan het gezinsbudget.
Omdat die kinderen uit de boot vallen in het staatsonderwijs richtte Manthoc twee scholen op, één in Lima en één in Cajamarca.

Het schooltje in Cajamarca krijgt geen enkele steun en moet werken met de inkomsten uit giften. Dit schooljaar dat begon in maart en eindigt eind december zijn er 90 leerlingen, verdeeld in drie groepen, niet volgens leeftijd maar volgens niveau van ontwikkeling en de vorderingen die ze maken.

Omdat hun leefwereld van werkend kind veraf ligt van het gewone onderwijs vertrekt men van het atelier ‘brood en gebak’. Zonder het te beseffen leren de kinderen rekenen, maten, gewichten, breuken enz, ook taal wordt daaraan gekoppeld en de basisbeginselen van hygiëne, de andere vakken volgen. Zo is er ook een atelier houtbewerking voor de ouderen
Wat ze produceren wordt verkocht en verdeeld onder de leerlingen, zo worden ze meer gemotiveerd om naar school te komen en is er minder kans tot spijbelen.
Er wordt les gegeven van 8 tot 13u, daarna gaan de kinderen werken…

Er is een enthousiaste groep jonge leerkrachten, onder leiding van directrice Lucille, waarmee ik een goed ontact onderhoud.
Daarnaast probeert men beroep te doen op stagiairs of vrijwilligers die enkele maanden in een leergroep kunnen meedraaien, want deze kinderen vragen veel aandacht, kunnen zich moeilijk concentreren, hebben leerachterstand enz...

Op school krijgen de kinderen havermoutpap en een broodje, vaak hun enige maaltijd die dag.

Het schooltje heeft met veel moeilijkheden te kampen:

de kinderen komen naar school zonder voorbereiding, hun sociale en motorische vaardigheden zijn niet of onvoldoende ontwikkeld, de kinderen weten nog niet hoe ze een pen of potlood moeten vasthouden.

Een tweede groot probleem is het loon van de onderwijzers, het Ministerie van Onderwijs beloofde al jaren geleden om de loonlast op zich te nemen, tot hiertoe is er nog niets van in huis gekomen.

De ondervoeding is mede oorzaak van het lage schoolrendement van de kinderen. In Peru is 25% van de kinderen onder de vijf jaar ondervoed, dat heeft zeer nadelige gevolgen voor hun latere ontwikkeling en schoolse prestaties.

Een aantal ouders toont geen interesse voor de opvoeding van hun kinderen, zien het nut van onderwijs niet in.

Een aantal kinderen toont edragsstoornissen, ze hebben zeer autoritaire ouders en worden vaak mishandeld.

Dit schooljaar kon ik door allerlei acties het loon van twee leerkrachten betalen, ik hoop dat ik dat kan volhouden toch voor een aantal jaren.

De voorstelling die ik gaf deze morgen is een eerste actie naar volgend schooljaar toe.
In januari 2009 organiseren we met ons koor een kaas- en wijnavond, een deel van de opbrengst komt ook ten goede aan het schooltje, daarnaast worden plantjes verkocht voor hetzelfde doel..
In maart organiseer ik voor de eerste maal voorjaarsbrunch, ben benieuwd naar de opbrengst…
Daarnaast heb ik een aantal mensen die een vrijwillige bijdrage leveren op een rekening, erkend door de Staat voor belastingaftrek. De rekening werd vorige jaar goed gespijzigd, ik hoop natuurlijk voor dit jaar hetzelfde.

Omdat ik sterk geloof in het belang van onderwijs, ook voor die arbeidende kinderen en omdat ik overtuigd ben dat het de enige manier is om enigszins uit de armoede te geraken
ben ik zeer gemotiveerd om er mee door te gaan.

gustilpe
Laatst gewijzigd door gustilpe op 24 okt 2008, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

gustilpe

24 okt 2008, 14:54

Afbeelding

bedeling van havermoutpap tijdens de speeltijd

gustilpe

24 okt 2008, 14:56

Afbeelding

gustilpe

24 okt 2008, 14:57

Afbeelding

het atelier brood en gebak