mijmeringen

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

gustilpe

24 okt 2008, 15:03

Afbeelding

leren schrijven is moeilijk!
vriendschap is het kostbaarste geschenk!

gustilpe

24 okt 2008, 15:04

Afbeelding

gustilpe

24 okt 2008, 15:12

Afbeelding

het atelier 'houtbewerking'

afgestudeerde leerlingen zonder werk kunnen hier in afwachting terecht, wat ze hier produceren mogen ze ook verkopen.

In 2006 bezocht ikzelf het project.

In juli en september van dit jaar bezocht Myriam Severijns uit Tongeren het project en bezorgde mij de foto's.
Zij verbleef er fulltime van 2001 tot 2007. Door familiale omstandigheden werd ze genoodzaakt, niet zonder heel veel spijt echter, om terug te keren naar ons land.
Ze is vast van plan om telkens in juli en augustus het project te gaan opvolgen en te evalueren.

gustilpe

24 okt 2008, 18:04

enkele hedendaagse moeilijkheden in mijn geliefd Peru

Voor het moment is de economische groei in Peru nog nooit zo hoog geweest, maar komt niet terecht bij de armen.

Het geld wordt helemaal verkeerd geïnvesteerd, vb in plaats van wegen aan te leggen in de steden wordt er bij het binnenkomen van de stad een grote poort geplaatst, in het centrum een groot standbeeld, een fontein enz, de gewone mens heeft daar niets aan...

De regering kent niet de prioriteiten, misschien kan men hen dat niet verwijten, ze hebben geen weet van wat prioriteit is.

Het openbaar vervoer loopt helemaal mank. elke week busongevallen, 20, 40 doden zijn echt geen uitzondering.
Van Lima naar Cajamarca bedraagt de rijtijd met bus 20u, veelvuldig worden gedurende de nacht bussen overvallen en dit in afspraak met de chauffeurs, reizigers moeten onder bedreiging van wapens hun bezittingen afgeven.

Het land is door en door corrupt, vb in Lima en in Cusco rijden bussen van dezelfde busmaatschappij met identieke nummerplaat rond.

Indianen komen vaak op straat, ze weten van de economische groei maar begrijpen niet dat welvaart traag en moeizaam gaat, we zien er niets van, zeggen ze. Ze betogen met duizenden en duizenden.

Het geld voor sociale projecten komt niet waar het moet, voorbeeld een project in de amenwijken waar melkpoeder verdeeld wordt onder de armsten. Bepaalde vrouwen van die wijken staan daarvoor in. Ze krijgen lijsten met de namen van de armsten, maar op de lijsten zetten ze zelf namen van niet-armen of verkopen het melkpoeder op de markten.

In het Amazonegebied wil men op een verantwoorde manier aan bosbouw doen. De Indiaanse bevolking is onaantastbaar in dit gebied, ze moesten met 65% toestemmen, de toestemming kwam er niet.
De regering besliste om zoals op andere plaatsen dat een gewone meerderheid moet volstaan, dat pikken de Indianen niet, eigenlijk staan ze hun vooruitgang in de weg zonder het te beseffen, gevolg de regering trekt zich weer terug, onmachtig tegen de duizenden betogers.

In de mijnen van Yanacocha vedienen de vaste arbeiders een goed loon van 2000 sol per maand maar de niet-vaste arbeiders verdienen slechts de helft en komen in opstand.

In heel Zuid-Amerika heerst er onrust. Zo willen de Aymara-Indianen van Peru, verblijvend aan het Titicacameer in Puno, samen met de Aymara-Indianan van Bolivië, verblijvend aan de overkant van het Titicacameer, een onafhankeklijke staat stichten.

Het land kent veel problemen maar de arbeidende kinderen dragen mijn hart weg!

gustilpe

Bosrankje

25 okt 2008, 09:55

Afbeelding

Lieve Gustilpe,

Bedankt voor je aanwezigheid op mijn topic met altijd lieve woorden
van begrip, meeleven, vriendschap.... het is zo hartverwarmend !!!
Je weet echt wat Universele Liefde is... het is een gave, wees gelukkig
want het is niet aan iedereen gegeven

We zijn ook blij met jou persoonlijk kennis te hebben kunnen maken,
zoals jij, met de steun van je man, je inzet voor velerlei projecten
dat is echt bewonderenswaardig, en daar kan men niet anders dan
eerbied voor opbrengen !

Bij de Indianen, zou je totemnaam zijn : "Bezige bij met 't gouden hart"

Lieve groetjes in vrede, vreugde, hoop en vriendschap

Alter en Rankje
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....

Assa

25 okt 2008, 16:29

Hallo Gustilpe,nog een fijn weekend :)

Het is met veel aandacht dat ik hier heb gelezen,
ik bewonder u voor wat u doet,voor u geliefd Peru en nog veel meer neem ik aan,

Afbeelding
Vele groetjes~~assa
Groetjes van assa

bo'ke

25 okt 2008, 20:35

lieve Gustilpe,

Het allerbeste toegewenst met
het project Manthoc in Peru.

een blije groet
:) bo
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan

dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan

'zalig genieten'
.

Bomi

25 okt 2008, 23:26

-
-

Lieve Gustilpe,

Ja ik weet dat jouw project je na aan het hart ligt, mensen
met jouw inzet verdienen alleen maar succes. Zoals het spreekwoord zegt, 'vele kleintjes maken één groot ' Mooie foto's!

Je vriendelijke woorden gelezen over Allerheiligen, bedankt. Toch is het zo dat er in die dagen veel gedaan wordt voor de schone schijn. Ik wil niet heiliger zijn dan de paus maar je liefde zit in je hart en in je geest, met iets simpel groen uit je tuin en veldbloemetje doe je al veel om van een gebedje maar te zwijgen, Toch ben ik geen kerkpilaar.

Wens je een rustige nacht en fijn weekend.

Groetjes

Bomi

- - - - - Afbeelding
Afbeelding
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

gustilpe

26 okt 2008, 19:36

Rankje, Assa, Bo, Bomi, BEDANKT!

Afbeelding

gustilpe

26 okt 2008, 19:38

Afbeelding

de ppt is een test, wat schoonheidsfoutjes, toch wou ik het hier plaatsen!
gustilpe
Laatst gewijzigd door gustilpe op 27 okt 2008, 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Bomi

26 okt 2008, 23:11

-
-
-

Gustilpe lieve,

Mijn opendeurdag voorbij, iedereen weer naar huis, een beetje opruimwerk nadien.
Een makkelijke zetel om ' het journaal ' of wat er nog van rest
te zien.
Is alles wat overblijft, na een zondag, een avond met mijn dierbaren rondom mij.

Een snelle hap nadien, na ' Witse' heb ik het wat TV aangaat wel gezien. Kwam toen dolend hier terecht, al die lieve, wijze kindersnoetjes maakten me blij. Hoeveel zon brengen kinderen in het leven van een mens, man of vrouw.
Genieten in kleuren, geelgroen rood of blauw.

Vriendelijke groetjes,

Bomi

Zomaar een laatavondgebedje!

- - - - - - - Afbeelding
Afbeelding
Laatavond.
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

Assa

27 okt 2008, 17:44

Hallo Gustilpe,

Mooi gedaan,spijtig dat de wereld zo in een zit!
het is niet eerlijk!

Afbeelding
Vele groetjes~~assa
Groetjes van assa

gustilpe

27 okt 2008, 22:39

Bomi, bedankt voor jouw bezoekje en wat je achterliet

Assa, bedankt voor het mooi plaatje, en je hebt gelijk, de wereld is niet eerlijk!

Verleden zaterdag bezocht ik zoals elk jaar Kevelaer, een lief stadje dichtbij de Nederlandse grens en slechts een 20-tal km van Venlo.

Kevelaer is bekend als bedevaartsoord (ik kom hier niet als pelgrim maar op vriendenbezoek, dat neemt niet weg dat ik ook telkenmale mijn kaarsje kom aansteken).

Elk jaar bezoeken honderdduizenden mensen het Maria oord. Ze komen uit gans Europa, vooral uit Duitsland, Nederland, België en Luxemburg.

Het begon in 1641 toen handelsreiziger Hendrik Busman driemaal een mysterieuze oproep kreeg: “Op deze plek moet je voor mij een kapelletje bouwen” en zo gebeurde.

Het genadeoord Kevelaer wil een plek van gebed en bezinning zijn waar men zich thuis en geborgen voelt.

Op het grote plein vinden we verscheidene gebouwen, allerleerst:

De Genadekapel,
ze wordt bezocht door gelovigen van alle leeftijden, vrouwen en mannen, van zoekende en twijfelende, gelovige en vertrouwende mensen. Het interieur bevestigt de indruk, dat hier kunstenaars en ambachtslieden gegrepen waren door de geest, hun hoogste kunnen geven voor Maria, troosteres der bedrukten, vanwege haar innerlijke schoonheid als mens vol genade.
Voor het Genadebeeld , waarrond later een zeshoekige kapel werd gebouwd naar model van de kapel in Scherpenheuvel, is een raam aangebracht opdat de passerende mensen van buiten een blik op de Moeder kunnen werpen.

De kaarsenkapel
is de oudste bedevaartskerk van Kevelaer. De vele wapenschilden, de geofferde bedevaartskaarsen, en de voetschildjes laten de oude traditie van veel processies zien, maar ook dat deze bedevaart nog springlevend is.

De Basiliek
Is toegewijd aan Marie Tenhemelopneming. Hier vinden de grotere diensten plaats. Hier ervaart het Volk Gods zich met Maria in gebed verzameld, zoals in de handelingen van de apostelen wordt beschreven.
De pelgrim die innerlijke rust zoekt, kan zijn blik richten op de rijke beschilderingen en kan al mediterend een beeld van de heilsgeschiedenis en het christelijk leven in de liturgie overwegen.

gustilpe
Laatst gewijzigd door gustilpe op 27 okt 2008, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.

gustilpe

27 okt 2008, 22:41

Afbeelding

de Genadekapel inhet midden van het plein

gustilpe

27 okt 2008, 23:06

Afbeelding

links: de kaarsenkapel,aan de vele wapenschilden en de bedevaartkaarsen ziet men dat deze bedevaartplaats nog springlevend is.

rechts:de basiliek fraai beschilderd