instellingen binnen ISPConfig

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Opa Gieke
Lid geworden op: 07 mar 2006, 09:59
Locatie: regio Antwerpen

02 jun 2010, 18:52

Op een oud bakje heb ik de Ubuntu 10.04 Server Edition geinstalleerd. Aan de hand van de volgende howto

http://www.howtoforge.org/perfect-serve ... spconfig-3

heb ik ISPConfig volledig kunnen installeren. Maw Ik heb een perfect servertje draaien. Het is mijn bedoeling om deze server te gebruiken

* om mijn muziek (die op mijn NAS staat) via mijn Logitech Squeezebox, die gekoppeld is aan m'n Stereoketen, af te spelen. Dit werkt inmiddels; ook het automatisch mounten van mijn NAS functioneert perfect.

* ik kan m's server vanuit verschillende PC's en/of OS benaderen en aan sturen. Echt geinig !

* enkel met de configuratie (zeg maar settings) binnen de ISPConfig omgeving baart me zorgen. Voor de versie 3 van ISPConfig is er géén handleiding te vinden, én de handleiding van de versie 2 is niet bruikbaar!

Wie heeft ervaring met ISPConfig ? Zo zou ik graag antwoord krijgen op de volgende vragen :

- Welke settings voor Fetchmail (zowel mails bij de ISP als bij Gmail)?
- Welke settings voor IMAP ? Welke settings op de verschillende clients ?
- hoe koppelen aan een account bij dyndns.com
- .... (ja wat komt er misschien nog allemaal bij kijken ?)

Ik weet het : dit is een ambitieus project ! Maar het is wel leerzaam en uitdagend !
Gie
* PC, AMD Athlon II X3, 4 Gb DDR3, 3 Removable HD's (Vista, Win7 & Ubuntu 10.04)
* Laptop, AMD Turion 64x2 TL-60, 2Gb Ram, dual boot Vista & Ubuntu 10.04
* Asus EeePC 1000h dual boot XP & Ubuntu NBR
* D-LINK NAS DNS-323 : 2 x 500 Gb in RAID1

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

03 jun 2010, 17:26

The installer automatically configures all underlying services, so no manual configuration is needed.
http://www.howtoforge.org/perfect-serve ... onfig-3-p5
:wink:
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

Opa Gieke
Lid geworden op: 07 mar 2006, 09:59
Locatie: regio Antwerpen

05 jun 2010, 12:46

Inderdaad Nougabolle, in deze howto staat heel duidelijk uitgelegd hoe dat je ISPConfig moet installeren op de Ubuntu 10.04 server edition. Ik heb deze howto dan ook heel minitieus gevolgd.

Via http://192.168.1.10:8080/ (dit is het vaste IP Adres, dat ik heb voorbehouden aan mijn servertje) geraak ik moeiteloos in het Login scherm van ISPConfig. Als ik me aanmeld met Username = 'admin' en mijn (reeds geupdated) password, kom ik onmiddellijk op het tabblad E-mail domeinen terecht.

En hier stopt het dan voor mij. Ik heb tot nu toe nog nooit een server draaiend gehad; laat staan een mailserver. Dus alles (letterlijk ALLES) is voor mij chinees.

Daarom mijn beroep op hulp van mede forum gebruikers : wie kan me hiermee helpen ? Wat moet ik waar invullen om

* voor een aantal gebruikers (om te starten 2 = ikzelf en mijn vrouw)
* de respectievelijke mails accounts (zowel bij onze ISP als bij onze webhooster, als ook onze Gmail accounts)

op te halen. Deze dan locaal op de server te stockeren (mogelijks ook een geautomatiseerde Backup van al die mails naar mijn NAS).

Ik zou dan willen dat de e-mail clients via IMAP de voor hen bestemde mails kunnen opvragen op de server.

Is mijn opzet nu duidelijker ? Ik google nu al een heel tijdje, maar heb nog geen oplossing gevonden. Of ken jij een beter (zeg maar gemakkelijker) alternatief ?

Gie
* PC, AMD Athlon II X3, 4 Gb DDR3, 3 Removable HD's (Vista, Win7 & Ubuntu 10.04)
* Laptop, AMD Turion 64x2 TL-60, 2Gb Ram, dual boot Vista & Ubuntu 10.04
* Asus EeePC 1000h dual boot XP & Ubuntu NBR
* D-LINK NAS DNS-323 : 2 x 500 Gb in RAID1

go4it
Lid geworden op: 31 jan 2008, 20:15

24 jun 2010, 23:39

Opa Gieke,

Kan je eens opsommen wat je met je server wil doen ?
Als je een eigen mailserver wil opzetten, met je eigen e-mail adres moet je een domain registreren, vb:

En je moet een vast ip-adrs hebben ! ( speciaal kontrakt !)

lees ook: http://server.idemdito.org/svt/mail/eig ... server.htm
gr,

Dirk

Opa Gieke
Lid geworden op: 07 mar 2006, 09:59
Locatie: regio Antwerpen

25 jun 2010, 11:02

Beste Dirk,

Eerst en vooral wil ik hartelijk danken voor je antwoord. Ik begon al een beetje te panikeren omdat ik géén antwoord ontving

Wat wil ik met mijn servertje aanvangen ?

1. (Maar dit item is al volledig opgelost en operationeel) Op het servertje moet de software "Squeezebox Server" permanent draaien. Deze software moet permanent operationeel zijn om mijn muziek af te spelen via mijn Logitech Squeezebox. Al mijn muziek staat op mijn NAS; zodat deze NAS ook permanent gemounted moet blijven.

2. Het servertje moet fungeren als mailserver, zodat de verschillende gebruikers hun respectievelijke mails bij de respectievelijke hosters (Telenet, Gmail, Yahoo mail, Hotmail & eigen domain) kunnen ophalen via hun eigen mailclient en dit dan via het IMAP protocol. Deze mails blijven dan lokaal (=server) bijgehouden en worden dan gebackuped naar de NAS (deze is dan toch al permanent gemounted en/of via een image weggeschreven naar de NAS.

Binnen mijn eigen netwerk heeft mijn servertje een fixed IP adress gekregen (192.168.1.10), en mijn router beschikt over de mogelijkheid om mijn account gegevens bij DynDNS.org in te brengen zodat ik ook voor de buitenwereld blijkbaar een fixed IP adres heb. Maw én indien ik het allemaal goed voorheb ik géén speciaal kontrakt met mijn provider nodig.

Een eigen domain is ook geregistreed, dus ging ik ervan uit dat dit allemaal in orde was.

Mijn vraag is feitelijk heel simpel : welke gegevens dien ik waar in te brengen in ISPConfig en/of in de verschillende onderliggende prg's in UBUNTU Server ? Want daar wringt het schoentje; de samenhang tussen al die componenten : wat - waar - hoe en bij voorkeur ook waarom (ik wil van dit verhaal nog iets bijleren en niet als een aapje gewoon klakkeloos iets gaan intikken)

Mvg,

Gie
* PC, AMD Athlon II X3, 4 Gb DDR3, 3 Removable HD's (Vista, Win7 & Ubuntu 10.04)
* Laptop, AMD Turion 64x2 TL-60, 2Gb Ram, dual boot Vista & Ubuntu 10.04
* Asus EeePC 1000h dual boot XP & Ubuntu NBR
* D-LINK NAS DNS-323 : 2 x 500 Gb in RAID1

go4it
Lid geworden op: 31 jan 2008, 20:15

25 jun 2010, 21:25

Gieke,

Wat jij probeert te doen is net zoals een externe account aanmaken op de nieuwe IMAP mail server van telenet.

Volgende parameters worden gevraagd:

E-mailadres: vb xxx.yyyy@hotmail.com
Accountnaam:
Accounttype: POP3 of IMAP
Gebruikersnaam van de externe account:
E-mailserver:
Wachtwoord:

Vind je een van de configuratie schermen waar je dergelijke info kan ingeven ?

Ik ken ISPCONFIG niet, dus ik kan je neit meer helpen dan deze vraag te stellen. Heb je egens gevonden dat de ISPCONFIG server in staat is mails op te halen van andere mailservers ?

gr Dirk