Goede morgen allemaal,
Ik was al om 05:30 uit de veren.
Om nog voor de aangekondigede warmte, een 50 meter lange en 2 meter hoge haagbeuk te snoeien. Wel heb ik zowat 2 meter ongemoeid gelaten, omdat er nog een merelnest - met 3 eitjes - in verborgen zit.
Mevrouw merel blijkt er echter alleen voor te staan en ik heb weinig hoop, dat dit verhaal goed zal aflopen, want broeden duurt 2 weken en dan nog 2 weken die kleintjes voeden in het nest , dat dan deels onbeschermd achterblijft.... Met de opgave, ze nadien ook buiten het nest nog geruime tijd te beschermen en verder te voeden.
Omdat ik hogerop enkele mooie woorden mocht lezen, heb ik even gezocht tussen mijn eigen schrijfsels, waar zeker 25 titels over "finaal afscheid nemen" tussen zitten. EEUWIGE VREDE zal ik nadien posten.
Nu, ja als 60-plusser weet men stilaan, dat dit leven eindig is. En niemand blijkt daar echt goed mee om te kunnen gaan. Mogelijk, omdat we het onderwerp uit de weg gaan.
Wel is mijn eigen ervaring, dat wanneer een geliefde ons verlaat er enkele essentiële zaken zijn, die we niet uit het oog mogen verliezen.
- Die geliefde, zal ons ook zo graag zien, dat zij/hij vurig hoopt, dat zij die achterblijven toch nog (terug) gelukkig kunnen zijn en/of worden.
- Wijzelf hebben een stapel mooie herinneringen bewaard, waarop we met vertedering kunnen terug vallen.
- En de wederzijdse liefde is iets, dat ooit in ons eigen hart is gegroeid en opengebloeid en dat gevoel laat ons niet in de steek.
- Maar wanneer "leegte & gemis" toch (nog) pijn doen, moeten we durven onszelf de kans gunnen, een gepaste invulling te zoeken om die akelige stilte te verdrijven.
Het blijft natuurlijk heel spijtig, wanneer iemand ons dient te verlaten, maar door onszelf in een donkere put te verbergen, lossen we zeker dat verdriet niet op. Een wonde doet altijd pijn, maar daar kan heling op volgen.
Doch onszelf blijven kwellen, daar halen we niemand mee terug en wordt ook niemand (zeker wijzelf niet) echt beter van.
We sturen via ons verdriet een signaal uit, zodat het empathie opwekt in onze naaste omgeving. Maar de mensen die ons benaderen met de beste bedoelingen, mogen we ook niet afstoten, door onszelf af of op te sluiten.
Wat ons natuurlijk niet het recht ontzegt, om volgens ons eigen ritme een brugje (herop) te bouwen naar de toekomst, die we nog altijd moeten durven invullen, alvorens we zelf de lijn van die onvermijdelijke horizon overschrijden.
Welgemeende hartelijke groeten,
SW