1960 en verder - 6é linie bataljon luchtbal antwerpen.

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

cinemakke

16 jun 2009, 19:12

hallo luchtballers,

Ik ben mijn legerdienst begonnen in de pantserschool te Stockem als kroo, en naar het 6e li Bon op de Luchtbal vanaf Juni 1959 tot 28 Maart 1960. Ik was er bij de Staff Cie,waar ik de RP moest opvolgen, maar omdat Jacobs nog 3 maanden moest doen ging ik naar de opvoedingsdienst (Filmoperator);van mijn medesoldaten bij het 6e herinner ik mij nog verschillende namen, zoals: 1e Lt Rauwens (Cie comandant); Adjudant Nelissen (CSM); Adj.Kro De Gryse (opvoedingsofficier); Sergeant Van Praet Louis (sportmonitor); Sergeant Rongé (†) (nen toffe gast, blies voor de afzwaaiers de "LAST POST" op trompet.); Sergeant De Saegher (menage); Sergeant majoor Van Dam (Koreaveteraan en CSM 1e cie), er was een bv die noemde Van de Waeter (chaufeur bedford)
Verder waren er natuurlijk ook dienstplichtigen ; zoals de voornoemde ; Jacobs ? (RP); SM Arteel ? ( Bediende opvoedingsdienst); SM De Paepe Fred, (Dendermonde); SM Verreckt Franciscus, (Aarschot); SM D'Hollander Walter, (Antwerpen); SM Michels Jos, (was wielrenner); SM D'Hondt Rudy (S4) (Burcht); SM Scheurwegs ?; SM Geudens (of Geuens); Kplm De Greef ? (RP); SM Backx ?, (radiomagazijn); SM Goossens ?, (jeepchauffeur); SM Swinnen, ? (jeepchauffeur); SM Bautsen ? (jeepchaufeur); SM Boeykens ?, ; er waren ook nog 2 Kroo's van Arlon en er was een muziek groepje die zich "De Limburgse appeltjes"noemden, en zovele andere waar ik mij de namen niet meer van herinner. ook had ik contact met jongens van de 1e en 2e Cie,zoals de klaroenblazer, en het personeel van de refter troep,(die zaten rechtover de cinemazaal) maar daarvan herinner ik mij, spijtig genoeg na 50 jaar, geen enkele naam meer.Ik ben afgezwaaid in Leopoldsburg (Ruiterijkamp) op 28 Maart 1960, nadat de klaroen (naam vergeten) voor mij alleen omdat ik de enige afzwaaier was de last post heeft geblazen. Wanneer iemand zich hiervan iets herinnert kreeg ik graag een berichtje.
groetjes van Albert
Laatst gewijzigd door cinemakke op 15 aug 2009, 11:41, 10 keer totaal gewijzigd.

cinemakke

18 jun 2009, 13:34

Afbeelding
Dat ben ik dus, maar wel in 1959, dus nu 50 jaar geleden.

Afbeelding
Staff Cie:1959/60 rechts Franciscus vereckt wie herkent zich in de anderen na 50 jaar

Afbeelding
nog een deel van de Staff Cie in 59/60 links staat SM Scheurweghs

P.S ik heb er ook nog een sm Swinnen gekend van de klas '58
Laatst gewijzigd door cinemakke op 09 aug 2010, 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Korfballer

10 aug 2009, 15:56

Hey kameraden van de lichting 1956. Eerst enkele maanden opleiding gedaan in het 3de Opleidingscentrum Majoor Blairon te Turnhout. Daar enkele weken in quarantaine geweest wegens "hersenvliesontsteking". Nadien overgeplaatst naar het 6de Linie op de Antwerpse Luchtbal. Dan naar de 1ste Cie om nadien als "loper" in onderhoud te gaan naar de Staf Cie. Een nachtelijk ongeval gebeurde er toen in de Cie Zware Wapens waar ene Albert Vermeersch uit zijn bed gevallen is en op slag dood was. Toen sliepen we nog met een bed boven en een onder. Eén dag later moesten de bedden uiteen gezet worden. En dit terwijl er een heel deel kamers leeg stonden. Ook nog wacht gelopen aan het Koninklijk Paleis in de maand februari van 1957. Afgezwaaid op 25 oktober 1957 toen minister Van den Boeynants de dienstpliciht van 18 naar 15 maanden bracht en ik toen 17 maanden "binnen" was. Een kamergenoot van me was Pierre Vinikas hij was postbode van het 6de Linie !
Ludo Wils

cinemakke

08 okt 2009, 15:33

charter schreef:he daar mannen van het 6è linie ik ook ben ene van deze eenheid
maar ik ben van de klas 1959-1960 ik was bij de 3 è companie en was chauffeur ik heb wacht gedaan aan het paleis ven de koning in Brussel en ben in 1960 naar congo geweest vanaf juni tot einde legerdienst ik heb in congo gelegen op komru in Usumbura zijn er nog van deze klas ik ken mog eene De wilde - leyten -fillet - Beerings van de gemeente Geel (hadden thuis autobussen ) de groetjes
Hallo charter.
Ik was ook van de klas 1959/1960, maar heb mijn opleiding gekregen vanaf 1 April 1959, in de pantserschool te Stockem.In Juni ben ik dan gemuteerd naar het 6e Li Bon op de luchtbal 2 dagen in de 3e Cie en dan naar de Staff Cie. Ik zat op de opvoedingsdienst, was Filmoperator en verdeelde de films voor het garnizoen Antwerpen, waarschijnlijk hebt gij mij daar als de filmoperator gekend, heb eens een meningsgeschil gehad met de CSM van de 3e Cie over een zogezegde opleidingsfilm, die ik niet wou afspelen voor de 3e Cie, omdat ik vrij van dienst was en klaar stond om naar huis (sic) te gaan. Had wel gevolgen.

Strijder

09 feb 2010, 19:05

Hallo Jongens,
Ik ben ook een ancien van de 6 de linie bataljon. Ik was van de lichting 1965 en ik was in de 3 de cie . Ik herinner mij nog die kleine strenge Kapitein Van Gerven , en de dag dat die voorgoed weg ging was het een groot feest voor ons . Hij werd opgevolgd door Luit. Hoste die vele meer menselijker was. Ik herinner mijn ook chef Vervoort, Fets en Verachtert die mijn chef was van het 2de peleton. Als miliciens herinner ik mij nog Stulens Filip, Marcel Tielens , Streulens, Vandevoorde, Verlee, Verbrugge en nog vele andere. Mijn naam was Terclavers Josè. Ik hoop dat er nog reacties op komen maar daar vrees ik een beetje voor want tenslotte zijn wij nu al zestigers.

cinemakke

23 apr 2010, 15:31

Afbeelding

Dit is een foto genomen, ik denk vorig weekend, te Hamme 2010 tijdens de samenkomst van 14 anciens van het 6e Linie Bon. Spijtig dat er geen oproep of melding verscheen op Seniorennet, wellicht was de opkomst dan wel groter geweest. Maar misschien is er toch iemand die enkele personen herkend, al zijn ze allemaal nogal veranderd sedert hun militaire dienst.

geert van havermaet

24 apr 2010, 12:59

cinemakke schreef:Afbeelding

Dit is een foto genomen, ik denk vorig weekend, te Hamme 2010 tijdens de samenkomst van 14 anciens van het 6e Linie Bon. Spijtig dat er geen oproep of melding verscheen op Seniorennet, wellicht was de opkomst dan wel groter geweest. Maar misschien is er toch iemand die enkele personen herkend, al zijn ze allemaal nogal veranderd sedert hun militaire dienst.
Mijn vader Gustaaf Van Havermaet heeft deze bijeenkomst georganiseerd hij is van de lichting 1958 en nog steeds op zoek naar soldaten van die lichting .

Arno1942

21 mei 2010, 21:43

Ook ik was gekazerneerd in de Luchtbalkazerne te Antwerpen bij de 2. Cie van april 1961 tot maart 1962. Enkele namen die mij nog te binnen schieten : Kolonel Gevers, 2. Cie Commandant Hernalsteen, Kapitein Vanackere, CSM Dhont, KRO De Bosschere (+), 1. Sergant Bogaerts, Verhoeven, KROO Jacobs, Miliciens kamer 112 : Eykmans, Fermont, Ghyselinck, Gruwier, Desmet, Boonen, Geerts, De Wachter, Dewerchin, Driesen, Hendricks, De Wolf, Jansen, Coekelkoren, enz ... ikzelf ben Frans Eggermont (stamnummer 6111998). Midden in de jaren 90 hadden wij een re-unie in Koksijde.
Laatst gewijzigd door Arno1942 op 24 mei 2010, 09:00, 1 keer totaal gewijzigd.

drieske

23 mei 2010, 21:21

Hallo,karottetrekkers,

Ik was van de lichting 65-66 bij het 6-de linie,3-de Cie,A.T.K(anti-tank),
maar namen kan ik me slecht herinneren(sclerose waarschijnlijk).
Wel meen ik me te herinneren dat er een Verlee rondliep die 'k weet
niet hoelang na zen klasse deed,daar konden ze niets mee aanvangen.
Ook weet ik nog dat er een oud-kongo para off.rondliep die wat zou te doen gehad hebben met de dood van Lumumba(werd er gefluisterd).
Verder zag ik daar ook Meester Piet Van Eeckhaut (oud-voorz.prov.raad O-Vl.)
gaan,want die kon,zoals ik,nie goed lopen tijdens de zaterdagse cross en kreeg van de sport-adj. schoppen onder zen kont en van"hoe zijde nie
beschaamd,zo jong en niet kunnen lopen"!
Ook Jan Decleir (staf-cie)mochten we daar bewonderen,die gaf toen al
voordrachten(da was ene waar toekomst in zat!)
Al bij al was het geen slechte tijd,we kregen een soort volwassen-worden
en trek uwe plan-opleiding,"t eten was goed en niet ver van huis.
Als ik nog foto's van die tijd mocht vinden dan zet ik ze op dit forum.
Ter plaatse rust en rust ter plaatse!
Drieske
Win 10 pro-Bullguard -Toshiba Satellite-350 gb
Win 10 home-Bullguard-Medion-1 tb

cinemakke

10 aug 2010, 22:08

Hallo Luchtballers
De stafcie van het 6e Li Bon, was in mijn tijd, dat was midden 1959 tot eind Maart 1960, een kleine Cie, samengesteld met miliciens van verschillend slag, ikzelf, en later nog een andere kwamen van de pantserschool in Stockem, verder waren er van de administratie van Vilvoorde, sommigen van de ttr van Mechelen, en ook nog chaufeurs van Turnhout en Heverlee. Slechts enkele kwamen uit de opleidingscie van het 6e Li zelf, daar kwam nog bij, dat ik door mijn dienst, op de sectie IE, en als enige filmoperator, weinig contact had met andere miliciens, en met de BV's al helemaal niet, al waren er dat ook maar een handvol, er was er slechts 1 intern nl. SBV J. Van de Waeter een Bedford chaufeur.
Op de fotos van mijn vorige inzending, staat practisch de ganse Cie klaar, om op weekend te vertrekken (alleen de miliciens natuurlijk), ook de 1e en 2e cie had men samengevoegd bij gebrek aan potentiel, enkel de 3e cie (opleiding) en de cie zware wapens van Kap. Vos was redelijk bemand.
Ik zou het prettig vinden, moest er toch iemand van mijn lichting, zich geroepen voelen om zich bekend te maken, al begin ik stilaan te twijfelen.

Hopkins

14 nov 2012, 08:36

Ik heb mijn legerdienst gedaan bij het 6de Linie te Hoogboom. Ik ben in November 1977 begonnen in Heverlee voor opleiding van chaufeur Lichte Voertuigen en motorrijder. Daarna in December naar Hoogboom bij de Staf & Diensten Cie. . En ik dacht van direct een goei job te hebben als chauffeur, maar ik heb eerst nog 4 weken in het Fortje van Kapellen, voertuigen mogen kuisen, met mazout en olie en een verfborsteltje. De Cie. Commandant was Capt. De Lille en onze CSM wasChef De Greave. De RSM was Adjudant Hellinck. Adjudant Boots was de verantwoordelijke voor de Garage. Er waren erbij die klaagden dat het zo streng was in Hoogboom, maar ik ben nog 2 maand naar Arlon, de Infanterie school afgedeeld, daar was het toch wel strenger. Als Infanterist moest ge de hemdvest uit de broek dragen, met de gordel er boven op, maar als de dan naar Stockem moest, kreeg men daar weer naar Uw voeten van de RSM v.d. Pansterschool, omdat men in de Pansterschool de hemdvest in de broek moest dragen. Kortom ik heb er geen spijt van dat ik mijn legerdienst bij het 6de Linie heb gedaan.
Met de glimlacht
Hopkins

Hopkins

14 nov 2012, 08:36

Ik heb mijn legerdienst gedaan bij het 6de Linie te Hoogboom. Ik ben in November 1977 begonnen in Heverlee voor opleiding van chaufeur Lichte Voertuigen en motorrijder. Daarna in December naar Hoogboom bij de Staf & Diensten Cie. . En ik dacht van direct een goei job te hebben als chauffeur, maar ik heb eerst nog 4 weken in het Fortje van Kapellen, voertuigen mogen kuisen, met mazout en olie en een verfborsteltje. De Cie. Commandant was Capt. De Lille en onze CSM wasChef De Greave. De RSM was Adjudant Hellinck. Adjudant Boots was de verantwoordelijke voor de Garage. Er waren erbij die klaagden dat het zo streng was in Hoogboom, maar ik ben nog 2 maand naar Arlon, de Infanterie school afgedeeld, daar was het toch wel strenger. Als Infanterist moest ge de hemdvest uit de broek dragen, met de gordel er boven op, maar als de dan naar Stockem moest, kreeg men daar weer naar Uw voeten van de RSM v.d. Pansterschool, omdat men in de Pansterschool de hemdvest in de broek moest dragen. Kortom ik heb er geen spijt van dat ik mijn legerdienst bij het 6de Linie heb gedaan.
Met de glimlacht
Hopkins