LEGERDIENST 62 A TE LOMBARDSIJDE-ESSENTHO EN KORBACH DEEL 2
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Hier een beetje uitleg over het Hawk systeem, voor de Non Believers of de mensen die twijfelden aan de accuraatheid van het systeem. Voor de Thomassen onder ons.
Operational Status
The basic MIM-23A HAWK entered service in 1960 and the MIM-23B I-HAWK in 1973. I-HAWK remains in service with the following countries: Bahrain, Belgium, Denmark, Egypt, France, Germany, Greece, Iran, Israel, Italy, Japan, Jordan, South Korea, Kuwait, Netherlands, Norway, Portugal, Saudi Arabia, Singapore, Spain, Sweden, Taiwan, United Arab Emirates and USA. It is reported that ex-US Army National Guard HAWK systems will be sold to Indonesia. Belgium, Denmark, France, Germany, Greece, Italy, Netherlands and USA have implemented Phase 1 and Phase 2 improvements. Many of the other countries are following suit. The Phase 3 upgrade programme is in production for Egypt, Greece, Israel, Saudi Arabia, Spain, Sweden, Taiwan and the US Marine Corps. A study started in 1996 to upgrade Italian HAWK missiles to the Phase 3 standard. In the early 1980s Israel upgraded its HAWK systems in order to maintain their viability against an increasing threat. This system was used in August 1982 to shoot down a Syrian Air Force MiG-25R Foxbat-B photo-reconnaissance aircraft flying at M2.5 on a high level 21,000 m plus sortie near Jounié, north of Beirut. HAWK missiles defending Kuwait against the Iraqi invasion in August 1990 are reported to have shot down seven aircraft and one helicopter with 12 missiles launched. A US trial firing of two modified HAWK missiles against a short-range ballistic missile was successfully completed in June 1991, using a Patriot AN/MPQ-53 radar feeding data to the HAWK battery via a secure digital datalink. Between 1988 and 1997 there have been 13 tests made firing one or two HAWK missiles against MGM-52 Lance short-range ballistic missile targets, with nine rated as successful intercepts. A modification programme was started by the US Marine Corps in 1992 to improve the performance of AN/TPS-59 radars to enable them to acquire and track tactical ballistic missiles to act as early warning sensors for HAWK batteries transferring target data using a JTIDS link. In 1994 HAWK missiles successfully intercepted two short-range ballistic missile targets, having been cued by an AN/TPS-59 radar at White Sands Missile Range. A test was also successful against a tactical ballistic missile and two low flying cruise missile targets, with simultaneous engagements. These trials also demonstrated the remote engagement section capability, with a launcher and HPI radar located several kilometres forward of the battery command post. It is reported that the US Marine Corps has 1,000 missiles with the MIM-23K ATBM capability and 11 modified AN/TPS-59 radars.
Ik vond het systeem goed in elkaar zitten, deftig gemaakt.
Daar ik zelf technicus ben, hielp ik soms bij de reparatie.
Ik kom uit de industrie en heb in het jaar 2000 zaken gezien van machines die in de USA in elkaar waren geflensd, onze Europese automatisering stond daar tegen over zeker 15 jaar voor!!
Zijn de ruimte tuigen ook op zo'n manier gemaakt, dan is het telkens een wonder dat ze na een missie terug keren uit de ruimte
MVGr.
PapaFreddy
Operational Status
The basic MIM-23A HAWK entered service in 1960 and the MIM-23B I-HAWK in 1973. I-HAWK remains in service with the following countries: Bahrain, Belgium, Denmark, Egypt, France, Germany, Greece, Iran, Israel, Italy, Japan, Jordan, South Korea, Kuwait, Netherlands, Norway, Portugal, Saudi Arabia, Singapore, Spain, Sweden, Taiwan, United Arab Emirates and USA. It is reported that ex-US Army National Guard HAWK systems will be sold to Indonesia. Belgium, Denmark, France, Germany, Greece, Italy, Netherlands and USA have implemented Phase 1 and Phase 2 improvements. Many of the other countries are following suit. The Phase 3 upgrade programme is in production for Egypt, Greece, Israel, Saudi Arabia, Spain, Sweden, Taiwan and the US Marine Corps. A study started in 1996 to upgrade Italian HAWK missiles to the Phase 3 standard. In the early 1980s Israel upgraded its HAWK systems in order to maintain their viability against an increasing threat. This system was used in August 1982 to shoot down a Syrian Air Force MiG-25R Foxbat-B photo-reconnaissance aircraft flying at M2.5 on a high level 21,000 m plus sortie near Jounié, north of Beirut. HAWK missiles defending Kuwait against the Iraqi invasion in August 1990 are reported to have shot down seven aircraft and one helicopter with 12 missiles launched. A US trial firing of two modified HAWK missiles against a short-range ballistic missile was successfully completed in June 1991, using a Patriot AN/MPQ-53 radar feeding data to the HAWK battery via a secure digital datalink. Between 1988 and 1997 there have been 13 tests made firing one or two HAWK missiles against MGM-52 Lance short-range ballistic missile targets, with nine rated as successful intercepts. A modification programme was started by the US Marine Corps in 1992 to improve the performance of AN/TPS-59 radars to enable them to acquire and track tactical ballistic missiles to act as early warning sensors for HAWK batteries transferring target data using a JTIDS link. In 1994 HAWK missiles successfully intercepted two short-range ballistic missile targets, having been cued by an AN/TPS-59 radar at White Sands Missile Range. A test was also successful against a tactical ballistic missile and two low flying cruise missile targets, with simultaneous engagements. These trials also demonstrated the remote engagement section capability, with a launcher and HPI radar located several kilometres forward of the battery command post. It is reported that the US Marine Corps has 1,000 missiles with the MIM-23K ATBM capability and 11 modified AN/TPS-59 radars.
Ik vond het systeem goed in elkaar zitten, deftig gemaakt.
Daar ik zelf technicus ben, hielp ik soms bij de reparatie.
Ik kom uit de industrie en heb in het jaar 2000 zaken gezien van machines die in de USA in elkaar waren geflensd, onze Europese automatisering stond daar tegen over zeker 15 jaar voor!!
Zijn de ruimte tuigen ook op zo'n manier gemaakt, dan is het telkens een wonder dat ze na een missie terug keren uit de ruimte
MVGr.
PapaFreddy
-
johnradar - Lid geworden op: 09 feb 2009, 23:24
Dag iedereen,
Zijn er nog mensen die de verhuis hebben meegemaakt Lombardsijde sept / Okt. 1969 naar Korbach 62 A . ik zelf ben afgezwaaid 30 Oktober 1969
Eerst was ik ingedeeld na 3 maand Turnhout (als chauffeur ) voor Essentho, maar dat veranderde op het laatste moment naar Lombardsijde, ben daar dan zo'n 6 a 7 maand gebleven en dan de definitieve verhuis meegemaakt naar Korbach in Kazerne Kapitein Paul Claes.
Ik herinner me nog sommige namen uit die tijd;
Pierre Jean uit Oostende
Moke , als ik me nog kan herinneren woonde rond Middelkerke
Vandenbroucke
carette
strobbe
Luitenant Govaerts
commandant Buytaert
Kan men ergens ook groepsfoto's uit die tijd terug vinden?
Hopelijk enkele positieve reakties.
Dank bij voorbaat
De Schacht Johnny
Oostende
Zijn er nog mensen die de verhuis hebben meegemaakt Lombardsijde sept / Okt. 1969 naar Korbach 62 A . ik zelf ben afgezwaaid 30 Oktober 1969
Eerst was ik ingedeeld na 3 maand Turnhout (als chauffeur ) voor Essentho, maar dat veranderde op het laatste moment naar Lombardsijde, ben daar dan zo'n 6 a 7 maand gebleven en dan de definitieve verhuis meegemaakt naar Korbach in Kazerne Kapitein Paul Claes.
Ik herinner me nog sommige namen uit die tijd;
Pierre Jean uit Oostende
Moke , als ik me nog kan herinneren woonde rond Middelkerke
Vandenbroucke
carette
strobbe
Luitenant Govaerts
commandant Buytaert
Kan men ergens ook groepsfoto's uit die tijd terug vinden?
Hopelijk enkele positieve reakties.
Dank bij voorbaat
De Schacht Johnny
Oostende
LEGERDIENST
- TURNHOUT 01 NOV 68 tot 30 Jan. 69
- LOMBARDSIJDE FEB 69 ingedeeld 62A B Batt.
- VERHUIS Korbach SEP/OKT 69
AFGEZWAAID 30 OKT 69
AFGEZWAAID 30 OKT 69
-
guidosan - Lid geworden op: 23 mar 2006, 11:08
Een prettige dag gewenst
-
guidosan - Lid geworden op: 23 mar 2006, 11:08
Het Kwartier Lombardsijde heeft een vriendenkring opgericht. Al diegene die in het verleden ook maar iets te maken hebben gehad met dit kwartier, zij het als milicien of als actieve, alsook iedereen die in een luchtdoelartillerie eenheid hebben gediend zijn welkom in deze vriendenkring. Surf eens naar volgende website http://www.vklaql.be/
en neem een kijkje in deze uitstekend uitgewerkte site. U kunt er ook alle inlichtingen in terug vinden. Ik kreeg reeds verschillende vragen van geintresseerde personen maar verwijs iedereen hiermme naar het juist contact adres.
Groetjes en misschien tot weerzien op een van onze bijeenkomsten.
Guido
en neem een kijkje in deze uitstekend uitgewerkte site. U kunt er ook alle inlichtingen in terug vinden. Ik kreeg reeds verschillende vragen van geintresseerde personen maar verwijs iedereen hiermme naar het juist contact adres.
Guido
Een prettige dag gewenst
-
johnradar - Lid geworden op: 09 feb 2009, 23:24
Dag Guido,guidosan schreef:Het Kwartier Lombardsijde heeft een vriendenkring opgericht. Al diegene die in het verleden ook maar iets te maken hebben gehad met dit kwartier, zij het als milicien of als actieve, alsook iedereen die in een luchtdoelartillerie eenheid hebben gediend zijn welkom in deze vriendenkring. Surf eens naar volgende website http://www.vklaql.be/
Guido
bedankt voor uw reaktie en de info.
Groeten John
LEGERDIENST
AFGEZWAAID 30 OKT 69
AFGEZWAAID 30 OKT 69
-
Gast
Mooie site...al merk ik dat er bitter weinig miliciens op weer te vinden zijn, ik ben zeer zwak in het onthouden van namen, doch als ik ze lees weet ik het wel weer...toch hoop ik om mijn oude basis boordevol goeie herinneringen nog eens te mogen weerzien. Toen ik al in Duitsland was vernam ik daar het overlijden van een mede-KROO Guy Verbeke(n). Verongelukt thuis met een graafmachine denk ik (voorval 1976). In de overlijdens vond ik hiervan niets terug...alhoewel hij nog verbonden was met kwartier Lombardsijde. Een spijtige rem om me nog verbonden te voelen.guidosan schreef:Het Kwartier Lombardsijde heeft een vriendenkring opgericht. Al diegene die in het verleden ook maar iets te maken hebben gehad met dit kwartier, zij het als milicien of als actieve, alsook iedereen die in een luchtdoelartillerie eenheid hebben gediend zijn welkom in deze vriendenkring. Surf eens naar volgende website http://www.vklaql.be/
Guido
Gr Willem
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Dag HawkHawk schreef:Mooie site...al merk ik dat er bitter weinig miliciens op weer te vinden zijn, ik ben zeer zwak in het onthouden van namen, doch als ik ze lees weet ik het wel weer...toch hoop ik om mijn oude basis boordevol goeie herinneringen nog eens te mogen weerzien. Gr Willem
Ja je zult niet veel miliciens vinden bij deze vereniging, verleden jaar toen ik mijn aanvraag deed, hebben ze speciaal moeten vergaderen om me toe te laten.
Enfin alles is goed gekomen, heb daar al oude collegas teruggezien van in Essentho, zie die andere site!
Zij herkenden mij maar ik hen nie, een teveel aan aangekomen gewicht zeker, wat bij mij niet het geval is!
Ja Hubert je zou onze oude baas moeten terug zien, boer tieten, hij ziet er nog altijd hetzelfde uit, ondanks onze oudere leeftijd, en ook zijn bezorgdheid, vb drink niet te veel want je moet nog rijden met de auto, je zal dat wel opgemerkt hebben via de foto's.
Onze vriend van op deze site "Expert" heb ik daar ook ontmoet, en nog zovele andere.
Ja cdt Calcoen ging ik niet meer herkennen, wat een imposante fig is dat geworden.
Ja nu 24 maart ga ik terug naar Lombardsijde, maar het is zo dat ik daar nog sterke banden heb, daar zitten nog 2 aktieve vrienden van mij, vandaar!
Zo dat was het een beetje
MVGr.
PapaFreddy
-
kd29 - Lid geworden op: 29 sep 2007, 14:13
Yo de 62ste,
Voor de Hawk fans
GOING BACK TO 43A BRAVO SITE ANNO 1977
Veel plezier ermee...
Eerst nog eens de plattegrond >>> CWAR (A) EN CWAR (B) moet in feite HPIR (A) EN HIPR (B) zijn

Het Hoofdgebouw

Het landschap rond de site

Zicht vanaf Wachtkot

De ROR de PAR de HPIR

De PAR

De Highpower, de PAR en de CWAR

J. De Wilde aan het stuur

De Generatrices voor het hoofdgebouw

De Loader

Het Launcher Gebouw

De HAWK's

Parking achter het hoofdgebouw

Foto's By Fco-ke BRAVO 1977 Greetz.... 
Voor de Hawk fans
GOING BACK TO 43A BRAVO SITE ANNO 1977
Veel plezier ermee...
Eerst nog eens de plattegrond >>> CWAR (A) EN CWAR (B) moet in feite HPIR (A) EN HIPR (B) zijn

Het Hoofdgebouw

Het landschap rond de site

Zicht vanaf Wachtkot

De ROR de PAR de HPIR

De PAR

De Highpower, de PAR en de CWAR

J. De Wilde aan het stuur

De Generatrices voor het hoofdgebouw

De Loader

Het Launcher Gebouw

De HAWK's

Parking achter het hoofdgebouw

-
radio-operateurke - Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:58
Proficiat voor je foto's, kd29. Te zien aan de Bedford zijn de foto's een aantal jaartjes geleden genomen. Tot wederhoren en hou je gewapend???
-
Emteechauffeurke - Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:10
Hallo beste radio-operateurke!!radio-operateurke schreef:Proficiat voor je foto's, kd29. Te zien aan de Bedford zijn de foto's een aantal jaartjes geleden genomen. Tot wederhoren en hou je gewapend???
We spreken hier van het jaartal 1977 (vermoedelijk). Dat is de periode waar die beruchte en beroemde en eveneens beduchte Bedford's stillekes aan vervangen werden door de MAN-CARGO's ! Dus deze fotos zullen genomen zijn dat de Bedford's aan hun zwanezang bezig waren !!
Misschien nog even meegeven dat die MAN's tot 1983 aangeleverd werden !!
GRTZ,
EMTEEKEN
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Met dank aan kd29 voor het plaatsen van deze prachtige foto's!
In Essentho heb ik nooit zoveel Hawkraketten bijeen gezien. Op de duur zou een mens nog beginnen twijfelen of die er hoegenaamd wel waren
Ingewijden weten dat ik er mijn legerdienst vervulde in 1974. Het waren daar bovendien allemaal witte Hawkraketten. Ik heb er nooit een "kaki-hawkraket gezien
Heb jammer genoeg nooit met die legendarisch Bedfords of Magirussen gereden. Zelf was ik oh zo graag chauffeur geweest. Ondanks mijn rijervaring in het burgerleven gaven me me een plaatstje aan de CWAR radar. Let wel, ik deed het werk ook graag hoor.
Van chauffeurs tijdens de legerdienst heb ik altijd gehoord dat de meesten liever met de Bedford reden. Die Magirussen waren voor hen "monsters".
Moet wel zeggen dat die Bedfords wel aan het einde van hun latijn waren en dringend moesten vervangen worden. Denk niet dat ik ooit een "MAN" vrachtwagen tijdens mijn legerdienst gezien heb.
Af en toe, wanneer niemand het zag heb ik wel met een "Jeep-Willy gereden. Fantastische machine! Eigenlijk om heel eerlijk te zijn, ik was een beetje jaloers op degenen die wel chauffeur mochten spelen.
Ik herinner me het gekraak van de versnellingsbak bij het geven van "tussengas", die velen niet onder de knie hadden, van de Bedfords wanneer die ons naar de site brachten, waar we dus eigenlijk in de laadbak moesten plaatsnemen op houten "bankstellen".
Jongens wat een tijd
In Essentho heb ik nooit zoveel Hawkraketten bijeen gezien. Op de duur zou een mens nog beginnen twijfelen of die er hoegenaamd wel waren
Heb jammer genoeg nooit met die legendarisch Bedfords of Magirussen gereden. Zelf was ik oh zo graag chauffeur geweest. Ondanks mijn rijervaring in het burgerleven gaven me me een plaatstje aan de CWAR radar. Let wel, ik deed het werk ook graag hoor.
Van chauffeurs tijdens de legerdienst heb ik altijd gehoord dat de meesten liever met de Bedford reden. Die Magirussen waren voor hen "monsters".
Moet wel zeggen dat die Bedfords wel aan het einde van hun latijn waren en dringend moesten vervangen worden. Denk niet dat ik ooit een "MAN" vrachtwagen tijdens mijn legerdienst gezien heb.
Af en toe, wanneer niemand het zag heb ik wel met een "Jeep-Willy gereden. Fantastische machine! Eigenlijk om heel eerlijk te zijn, ik was een beetje jaloers op degenen die wel chauffeur mochten spelen.
Ik herinner me het gekraak van de versnellingsbak bij het geven van "tussengas", die velen niet onder de knie hadden, van de Bedfords wanneer die ons naar de site brachten, waar we dus eigenlijk in de laadbak moesten plaatsnemen op houten "bankstellen".
Jongens wat een tijd
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
-
Genieterke - Lid geworden op: 15 nov 2002, 01:36
Heerlijke periode, dubbel koppelen, geen stuurbekrachtiging een hoop motorlawaai en een luxe stuurhut!Persoonlijk reed ik liever met de Magirus dan met den Bedford
Het Genieterke
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX !
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Voor de kenners, misschien even de technische gegevens mededelen van die legendarische machines, CO2 uitstoot misschien bij vermelden
Het verbruik zal wel geen probleem geweest zijn, wetende dat wij als milicien in het jaar van de oliecrisis de "voertuigen" moesten "mazoetteren" (er een blinklaag opzetten), honderden liters mazoet werden zo maar weggespoten toen er hier in België "autoloze" zondagen waren, zegge en schrijve het jaar 1974, het jaar met een ongelooflijk nat voorjaar op weergebied.
Der Peet
Het verbruik zal wel geen probleem geweest zijn, wetende dat wij als milicien in het jaar van de oliecrisis de "voertuigen" moesten "mazoetteren" (er een blinklaag opzetten), honderden liters mazoet werden zo maar weggespoten toen er hier in België "autoloze" zondagen waren, zegge en schrijve het jaar 1974, het jaar met een ongelooflijk nat voorjaar op weergebied.
Der Peet
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)