62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?
Gast

07 dec 2007, 01:16

Welkom terug Expert...een mooie sportieve tijd in een fantastisch gebergte achter de rug lees ik.
Kan u me vertellen wie er in 1976 majoor werd in Essentho? Ook al was je toen in Kreta, je ziet blijkbaar nog de door mij "geviseerde" cdt'n. Ik denk aan deze off terug met respect ! :wink:
Gr Willem

papafreddy

07 dec 2007, 10:56

Expert schreef:Wat betreft je andere vraag: ik herinner mij inderdaad dat een officier van 62A vertrok naar het midden Oosten als UNO waarnemer. Ik geloof -maar ik ben niet zeker, het is alweer zo lang geleden- dat zijn naam Vandegard was.
Dag Expert

Alvast bedankt voor de reactie.
Wat betreft die naam, het zou kunnen dat het hem was maar die naam roept bij mij niks op vandaar, maar ik kan het verkeerd hebben he, tja tis al bijna 32 jaar geleden he.
Nogmaals bedankt en tot hoors
MVGr.
PapaFreddy

papafreddy

07 dec 2007, 11:06

Peetje Maurice schreef:Aan Papafreddy, zou ik willen vragen, wanneer hij eindelijk met zijn belevenissen uit 1976 (hét jaar van de hete zomer) gaat starten!
Het is hier de laatste dagen wel wat rustig op dit forumonderdeel, maar daar kan Papafreddy wel iets aan doen als hij ons laat genieten van zijn op de zolder gevonden notities.
Rustig Peet,
Haast en spoed is zelden goed tenzij men luizen vangen moet!!!

Nee Peet binnenkort begin ik eraan, maar ik zou dit willen doen gelijklopend met de datum van toen, dus ik begin in januari 2008 wat gelijk is met januari /76 maar 32 jaar later hé.
Met spijt voor u, il moet zeggen, dat ik met Lombardsijde begin, maar binnenkort zal ik een voorwoord geven om alles in zijn context van toen te zien, als je weet wat vooraf is gebeurdt kan je dan alles goed begrijpen.
Nee Peet de documentatie is niet op zolder gevonden maar op de kleerkast, maar was wel vergeten wat de details waren, wat er juist instond, natuurlijk worden de voorwerpen onder censuur geplaatst hé, ik zal proberen objectief de feiten te vertellen die plaats hebben gevonden en misschien soms met een rake opmerking of bedenking.

Tot volgs
PapaFreddy

kd29

07 dec 2007, 16:35

Hallo iedereen,

Voor de Hawkisten die willen weten waar onze sites van 43A en 62A waren kijk even op

http://bbs.keyhole.com/ubb/download.php?Number=373189

Daar staan ook alle Hawk en Nike sites van de bondgenoten op de kaart van Europa

Google Earth wel eerst installeren

Greetz Fco-Ke

radio-operateurke

09 dec 2007, 19:39

Bedankt kd29 voor het plaatsen van sites op google earth.
Volgens mij zijn de meeste sites buiten gebruik gesteld voor militaire doeleinden. Zeker de Hawks, die bestaan nl. niet meer; waartoe zouden al die niet meer gebruikte sites nog dienen? Is er iemand die een antwoord weet. Volgens ik zie was Westeuropa beschermd door een rakettenschild van hoogboven tot in Italie. Nooit geweten dat dit defensiesysteem zo een omvang had. Hoe werden al deze sites, die door veschillende naties bemand werden gecoordineerd? Verenigd Europa was in de zestigerjaren geen realiteit zoals nu. Graag enkele reacties zodat wij allen toch weer een stukje puzzel kunnen bijleggen in het geheel van kleine stukjes die we toch elk waren. Prettige week gewenst aan allen.
Gast

10 dec 2007, 00:55

Raf, ik ben al op enkele plaatsen geweest voor een blauwe muts...zij zijn moeilijk te verkrijgen, maar ik geef niet op...Het metalen kenteken heb ik al, nu enkel nog de spiegel en die verdomde muts, moet toch lukken tegen 11 november 2008 ?? Wij zijn de eerste militairen die "den grooten oorlog" door overlevering via onze grootouders life ten gehore kregen, straks zijn zelfs de veteranen van 40-45 allemaal dood...het is aan ons om hun offers in ere te houden. Jij en Monske doen dit reeds, Jullie zijn fijne kerels (figuurlijk dan toch), daarom hoop ik dat er nog ex-militairen hier op het forum zijn die jou ook even willen helpen aan die blauwe muts met rode spiegel maat 59.
Never surrender old pal !
Gr Willem :wink: :wink: :wink:

radio-operateurke

10 dec 2007, 09:34

Hawk, bedankt dat je nog steeds aandacht hebt voor mijn zoektocht. Wij blijven de moed niet opgeven maar 'k vind het toch raar dat er maar enkele mensen, waaronder jij en nog een paar anderen, waaronder een dame reageren. Allen vooralsnog dank voor het speurwerk. Tips zijn altijd welkom. :D :D

Expert

11 dec 2007, 20:34

(gedeeltelijke) antwoorden op een paar vragen:
- wie werd er in 1976 in 62A majoor?(Hawk)
Ik ben niet zeker. Ik weet WEL wie er niet majoor werd in 1976; Etienne Moons, Marcel Titeca of Philemon Eeckhout. Was het misschien Paul Govaerts?

- er liep inderdaad een luchtverdedigingsgordel van noord naar zuid-Europa, bestaande uit HAWK eenheden (1ste lijn), NIKE eenheden (2de lijn) en vliegtuigen (fighters). De eenheden (van verschillende nationaliteiten) die hieraan deelnamen werden onder NAVO-commando geplaatst en kregen dus hun bevelen van NAVO-hoofdkwartieren. In de jaren waarover we spreken heette dat hoofdkwartier (voor de Belgische eenheden) 2ATAF. Vandaar dat die fameuze "Taceval oefeningen" ook geleid en gecontroleerd werden door internationale ploegen. Je herinnert je misschien wel dat er dan Duitsers, Nederlanders en/of Amerikanen op de site kwamen. Dat waren soms kerels in blauw uniform omdat in sommige landen (Duitsland en Nederland bij voorbeeld) de HAWK eenheden deel uitmaakten van de luchtmacht. De controle die het NAVO hoofdkwartier kreeg over de eenheden in die verdedigingsgordels variëerde van heel losjes tot absoluut bevel naargelang de heersende alarmgraad, ook dat herinner je je misschien van tijdens die oefeningen.
Samengevat: de coördinatie van die eenheden gebeurde door NAVO hoofdkwartieren.

Groetjes,
expert

Peetje Maurice

11 dec 2007, 21:26

Expert schreef:In de jaren waarover we spreken heette dat hoofdkwartier (voor de Belgische eenheden) 2ATAF. Vandaar dat die fameuze "Taceval oefeningen" ook geleid en gecontroleerd werden door internationale ploegen.
Expert, de benaming 2ATAF, staat dit voor een afkoring van iets? Ik kan me met de beste wil van de wereld niet herinneren dat ik ooit zo'n woord (afkorting?) gehoord heb. Taceval oefeningen, in de soldatentaal Takaval, ja dat zullen de Hawkisten zich nog wel herinneren! De zogenaamde 'Tactische evaluatieoefeningen", waarbij dus een batterij met zijn hele hebben en houwen naar een andere locatie moest. Dat was geen lachtertje..

Met vriendelijke groeten!

Der Peet :wink:
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
Gast

11 dec 2007, 23:40

Ja Expert, het was cdt Govaerts die majoor werd.
En ja, die internationale taceval, -ik herinner me dit zeer goed- werd idd uitgevoerd met de door u genoemde nationaliteiten, ik meen nog te weten dat de verschillende nationaliteiten elkaar evalueerden en punten gaven op de verschillende uit te voeren taken. Ik was voor de oefeningen on site steeds "Reaction Force Comd", Ik kreeg dan het bevel over een vijftal soldaten om te patrouilleren in de onmiddellijke omgeving van de BOC. Met het nodige wapengekletter natuurlijk. Zo overmeesterden we eens een "vijandelijk" duo uit de gracht. We brachten hen over naar de BOC alwaar het hondenhok dienst deed als gevangenis. Cdt Titeca was toen wel erg tevreden. Ik vond persoonlijk deze oefeningen heerlijk, een jonge sportieve kerel die eindelijk nog eens vanachter zijn bureau en batterij telefoons op de BOC mocht komen. En eindelijk...nog eens met mijn lievelingswapen in de hand...het FAL-geweer.
Gr Willem

papafreddy

12 dec 2007, 01:07

Expert schreef:(gedeeltelijke) antwoorden op een paar vragen:
- wie werd er in 1976 in 62A majoor?(Hawk)
Ik ben niet zeker. Ik weet WEL wie er niet majoor werd in 1976; Etienne Moons, Marcel Titeca of Philemon Eeckhout. Was het misschien Paul Govaerts?

- er liep inderdaad een luchtverdedigingsgordel van noord naar zuid-Europa, bestaande uit HAWK eenheden (1ste lijn), NIKE eenheden (2de lijn) en vliegtuigen (fighters). De eenheden (van verschillende nationaliteiten) die hieraan deelnamen werden onder NAVO-commando geplaatst en kregen dus hun bevelen van NAVO-hoofdkwartieren. In de jaren waarover we spreken heette dat hoofdkwartier (voor de Belgische eenheden) 2ATAF. Vandaar dat die fameuze "Taceval oefeningen" ook geleid en gecontroleerd werden door internationale ploegen. Je herinnert je misschien wel dat er dan Duitsers, Nederlanders en/of Amerikanen op de site kwamen. Dat waren soms kerels in blauw uniform omdat in sommige landen (Duitsland en Nederland bij voorbeeld) de HAWK eenheden deel uitmaakten van de luchtmacht. De controle die het NAVO hoofdkwartier kreeg over de eenheden in die verdedigingsgordels variëerde van heel losjes tot absoluut bevel naargelang de heersende alarmgraad, ook dat herinner je je misschien van tijdens die oefeningen.
Samengevat: de coördinatie van die eenheden gebeurde door NAVO hoofdkwartieren.

Groetjes,
Voila
Wat ik altijd zegde dat Cdt Govaerts Maj werd in het najaar van '76.
Voordien was die op cursus voor promotie, vandaar dat we hem nooit hebben gezien voor september '76. (citeer Hawk).
Dan nam hij het comando over van Titeca die kapt cmd was.
Later is die Korpscmd geworden van 43A in de jaren '80.
Philemon Eeckhout was de S1 in '76, na de herschikking van de machten heeft da nu al een andere naam, vandaar verwijs ik naar "www.mil.be".
Die gordel van verdedeging werd ook "de BELT" genoemt, ik denk een of ander afkorting, helaas de namen vergeten, misschien komt het nog wel als ik mijn doc. doorneem.
Ja bij de belgen was onze HAWK eenheden een uitzondering, t.t.z. bij alle andere NAVO eenheden was luchtdoel artellerie luchtmacht met uitzondering van Belgie, vandaar die blauwe uniformen.
Je had verschillende soorten Tactecal Evaluation, je had eerst een oef op Bn niveau, daarna had je het op Natinaal niveau en pas daarna op NAVO level.
Vanuit de BOC was er een rechtstreekse verbinding naar 2ATAF, zodat de status van de Batterijen konden bepaald worden, eventrueel status verhogen, in een hoger allert status.
MVGr.
PapaFreddy

papafreddy

12 dec 2007, 01:20

Hawk schreef:Ik was voor de oefeningen on site steeds "Reaction Force Comd", Ik kreeg dan het bevel over een vijftal soldaten om te patrouilleren in de onmiddellijke omgeving van de BOC. Met het nodige wapengekletter natuurlijk. Zo overmeesterden we eens een "vijandelijk" duo uit de gracht. We brachten hen over naar de BOC alwaar het hondenhok dienst deed als gevangenis. Cdt Titeca was toen wel erg tevreden. Ik vond persoonlijk deze oefeningen heerlijk, een jonge sportieve kerel die eindelijk nog eens vanachter zijn bureau en batterij telefoons op de BOC mocht komen. En eindelijk...nog eens met mijn lievelingswapen in de hand...het FAL-geweer.
Gr Willem
Hallo
Wat je daar zegt Hawk, dit item heb ik in mijn dagboeken ook tegengekomen, ja je komt er ook in, je staat daar ook in beschreven.
Dit alles is doorgegaan in maart en april '76 de drie oefeningen telkens met enkele weken ertussen. Maar geduld in maart en april 2008 meer hierover, en hoe het hok van den Blacky werd gebruikt.
Ja toen stond je direct onder mijn bevel, te samen met je andere 3 kornuiten waarvan ik ook de namen heb teruggevonden samen met sommige Sm's, later ook meer hierover volgend jaar.
En de nachtelijke verplaatsingen, en hoe we schrokken 'smorgens waar we beland waren, tijdens de verplaatsing, zeker wanneer ik de reccee niet had gedaan voor de locatie, want dan moesten we blind de colonne volgen, twas natuurlijk "plezanter" als je zelf de colonne mocht leiden na een reccee, en zeker als je met een open jeep in een sneeuwstorm terecht kwam, want het weer daar kon van het ene moment naar het ander moment omslaan.
Zo nog een goede nacht
MVGr.
papaFreddy

michiel54

12 dec 2007, 12:15

Hallo nogmaals , ik ben hier in het bezit van een attest ( wou het inscannen maar het lukt niet ) even schetsen dus :
" Ik ondergetekende H. DESCHILDER maj. 2Comd bevestig hiermede dat de genaamde ' ik dus ' van het korps onder mijn bevel :
Beroepsmilitair is en deel uitmaakt van de BSD.
BPS 37 de 05-11-76
Handtekening: xxx
Naam : H. DESCHILDER
Rang : maj
Comd van 2Comd " einde citaat
Al was het maar om iets duidelijk te maken,
mvgr
Gast

12 dec 2007, 23:25

Hey Michiel, dat zal dan die majoor geweest zijn die ik daar altijd geweten heb, ik denk dat die op de staf zat. Maar ik ben zeker naar een aanstelling geweest van een cdt naar de graad van majoor...en Fred heeft die daarna ge(her)kend als maj. Govaerts.
Gr Willem :wink:

michiel54

13 dec 2007, 09:01

Ik herinner mij daar ook een kolonel ( twee sterren boven streep) , kleine man kalend met bril , reed (met chauffeur) in een zwarte opel kadet .
Stond op maandagmorgen (regelmatig) met zijn gevolg te pronken tijdens de vlaggengroet met trompetgeschal . Als hij passeerde in zijn wagen of te voet moesten wij in een ongelooflijke houding springen en groeten ( op straffe van ik weet niet hoeveel dagen ballen ) Ik heb trouwens nooit niet meegedaan aan die vlaggengroet daar ik steeds vrij van dienst was ( na een 24 u wacht op BOC ) ; ook niet met de bataljonscross vrijdagnamiddag .
mvgr