62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Ziehier mijn belevenissen op:
Vrijdag 05-03-1976
Ik en de Jules (mede KRO) hadden eigenlijk geen les die dag.
De 3 andere waren savonds naar de bar gegaan, dat zag ik niet zo zitten, daar ik nog enkele werkjes had zoals, sokken wassen, knopen aannaaien enz.
Bijgevolg tegen 22Hr zat ik in mijn bed, om ongeveer 23Hr wordt ik uit mijn bed gehaald door mijn vriend Daniel. Deze kwam me zeggen, dat mijn commandant me nodig had in de bar. Ja, ik kon het weeral raden, dat ik daar personen zou aantreffen die wel een klein beetje diep in het glas had gekeken. Ja, bij die Beroeps is dat schering en inslag. Ik tenslotte toch maar in mijn kleren geschoten om te gaan kijken. En het was zo zoals ik had gedacht. Den heb ik enkele VO’s. gedronken, dit is een beetje wodka met een half glas orange, en dit gaat zo niet naar je hoofd, maar best ook, want het is al erg genoeg zo, en zo werd het terug half 2.
Nog "een liefde is" voor de romantische zielen, deze items waren zeer gegeerd toen om mee te zenden in de brieven naar eventuele vriendinnen.

MVGr.
PapaFreddy
Vrijdag 05-03-1976
Ik en de Jules (mede KRO) hadden eigenlijk geen les die dag.
De 3 andere waren savonds naar de bar gegaan, dat zag ik niet zo zitten, daar ik nog enkele werkjes had zoals, sokken wassen, knopen aannaaien enz.
Bijgevolg tegen 22Hr zat ik in mijn bed, om ongeveer 23Hr wordt ik uit mijn bed gehaald door mijn vriend Daniel. Deze kwam me zeggen, dat mijn commandant me nodig had in de bar. Ja, ik kon het weeral raden, dat ik daar personen zou aantreffen die wel een klein beetje diep in het glas had gekeken. Ja, bij die Beroeps is dat schering en inslag. Ik tenslotte toch maar in mijn kleren geschoten om te gaan kijken. En het was zo zoals ik had gedacht. Den heb ik enkele VO’s. gedronken, dit is een beetje wodka met een half glas orange, en dit gaat zo niet naar je hoofd, maar best ook, want het is al erg genoeg zo, en zo werd het terug half 2.
Nog "een liefde is" voor de romantische zielen, deze items waren zeer gegeerd toen om mee te zenden in de brieven naar eventuele vriendinnen.

MVGr.
PapaFreddy
-
Markske55 - Lid geworden op: 14 feb 2008, 19:21
Peetje,
Heb reeds een aantal dingen gelezen op dit forum, en zo veel namen ontdekt, uit de D batterij waar ik diensdoende was.Ik veronderstel dat Evanist dit ook leest.
Ga nu enkele namen geven van de beroepsmilitairen en dan van de kamergenoten die ik goed gekend heb( jammer dat er al verschillende van overleden zijn natuurlijk) NB misschien is er iemand op dit forum die zichzelf herkent?
Hier gaan we: ben binnen gekomen in Essentho einde augustus '73 als agregaat operateur, na mijn opleiding in Turnhout. Mijn chef was wm DE wilde(genie), brig. Leurs (
werktuigkundige,ex zeeman) mijn kapt. ?( vergeten),eerste lt De mulder, lt lefevere ,olt Van Petegem, olt verheecke, chefs Delepo,Jacobs,Devlieger,Vanhulle,Goovaerts, Smeyers( chef mem Deroose ,keuken)Wm Franske?,Wm De poortere,brig.fernand Malfait(buschauffeur site D),Haesevoets(kolonelleke),Bv's csekalski,Trickels(radio)e.v.a, kamergenoten:André Bruylandts, Willy Van Laer,Schoors,Luyten,De maet,Walter Depotter,Lowieke van de marollen,Bert Heymans,Rudy kamer ernaast, Rudy De Tollenaere, mike stone,Dhond,De Maet,nog vergeten chef BSM Fernagut.
Allee dat zijn ze zo wat de mensen die ik mij herinner.
Moest er iemand zich hier in herkennen laat iets weten hé
Natuurlijk onze almoezenier Johan niet vergeten hé,(was van waregem, waar ik nog 4jaar vakschool gedaan heb.
Nb: was van Wvl.en woon reeds 30 jaar in prov.Antwerpen, werkzaam bij douane&accijnzen Vele groetjes allemaal.
[/b]
Heb reeds een aantal dingen gelezen op dit forum, en zo veel namen ontdekt, uit de D batterij waar ik diensdoende was.Ik veronderstel dat Evanist dit ook leest.
Ga nu enkele namen geven van de beroepsmilitairen en dan van de kamergenoten die ik goed gekend heb( jammer dat er al verschillende van overleden zijn natuurlijk) NB misschien is er iemand op dit forum die zichzelf herkent?
Hier gaan we: ben binnen gekomen in Essentho einde augustus '73 als agregaat operateur, na mijn opleiding in Turnhout. Mijn chef was wm DE wilde(genie), brig. Leurs (
werktuigkundige,ex zeeman) mijn kapt. ?( vergeten),eerste lt De mulder, lt lefevere ,olt Van Petegem, olt verheecke, chefs Delepo,Jacobs,Devlieger,Vanhulle,Goovaerts, Smeyers( chef mem Deroose ,keuken)Wm Franske?,Wm De poortere,brig.fernand Malfait(buschauffeur site D),Haesevoets(kolonelleke),Bv's csekalski,Trickels(radio)e.v.a, kamergenoten:André Bruylandts, Willy Van Laer,Schoors,Luyten,De maet,Walter Depotter,Lowieke van de marollen,Bert Heymans,Rudy kamer ernaast, Rudy De Tollenaere, mike stone,Dhond,De Maet,nog vergeten chef BSM Fernagut.
Allee dat zijn ze zo wat de mensen die ik mij herinner.
Moest er iemand zich hier in herkennen laat iets weten hé
Natuurlijk onze almoezenier Johan niet vergeten hé,(was van waregem, waar ik nog 4jaar vakschool gedaan heb.
Nb: was van Wvl.en woon reeds 30 jaar in prov.Antwerpen, werkzaam bij douane&accijnzen Vele groetjes allemaal.
[/b]
-
Zaterdag 06-03-1976
Oh ja, vandaag is het terug beginnen te sneeuwen, straks kan ik nog een sneeuwman opsturen per brief naar huis
Eindelijk even vrije tijd, ik moet zeggen we hebben een drukke week achter de rug, gans de week lessen zelfs deze dag, maar ik zal natuurlijk niet zeggen hoe goed er geslapen werd tijden die lessen, want die leerstof hadden we al gekregen te Lombardsijde, zodat dit ook begon tegen te steken met uitzondering van de Duitse wegcode
In het eerste geval werken? Daarna slapen als het mogelijk is?
We zijn hier nog met 4 KRO’S, deze week is de verdeling gebeurd. U moet weten dat onze eenheid gesplitst is in 2 kazernes, een te Essentho en de andere te Korbach. De verdeling is nu 50/50 gebeurd. Luc Vanneste afkomstig uit Ieper, en de Jules, een zuivere Limburger gaan naar Korbach. De Jules is ook OSC offr, wat ik in feite had gewenst, dit is sport en ontspanning.
Een ding vind ik het jammer dat Luc ginder zit, omdat hij normaal met de auto naar huis gaat, 6 uur rijden met de auto i.p.v. 10uur trein is toch een groot verschil. In Korbach is het ook veel beter, de stad die ongeveer de grootte is als Roeselare ligt op nog geen 20 min. gaan van de kazerne.
Dus zijn er meer mogelijkheden dan hier, dan alle dagen in de kazerne blijven, tussen die 4 muren.
Hier in Essentho zit ik nog opgeschept met Daniel Dauwe afkomstig van Womelgem, die is BCO op de D batt.
In feite heb ik de slechtste baan, ik ben bij de Staf & Diensten Bij d.w.z. ik moet alle dagen op mijn post zijn, als BOO op de BOC stelling, dus niet veel vrije tijd om toch eens uit te rusten of weg te gaan.
In feite heb ik nog niet gezegd wat we hier zoal uitspoken in onze vrije tijd, dan buiten bier drinken in de bar!
Eerst en vooral de cinema zaal waar we recente films kunnen zien tegen een inkom van 30Bfr, dit elke avond wanneer de projector niet stuk is!
Daarnaast heb u de bowling in de kelder onder de bar officieren, de TV zaal waar u naar de BRT kan kijken van een dag later, want de programma’s worden op videoband opgenomen.
Daarnaast een foto studio, waar we films kunnen afmaken.
Hier is ook een wielertoeristen club, de “Diemeltrappers”, ik heb me aangesloten, en de eerste maal dat ik naar België kom neem ik mijn koers fiets terug mee
Vanavond is er één galabal voor de Ooff. Het is te hopen dat ze ons niet komen uitnodigen want deze week is het al erg genoeg geweest in de bar!
Ik hoop vanavond om eens vroeg in bed te kruipen, als ze me nu maar weer niet uit mijn bed komen halen, want dat zou de beker doen overlopen.

Nog een icoontje waarmee de enveloppen werden afgesloten

MVGr.
PapaFreddy
Zaterdag 06-03-1976
Oh ja, vandaag is het terug beginnen te sneeuwen, straks kan ik nog een sneeuwman opsturen per brief naar huis
Eindelijk even vrije tijd, ik moet zeggen we hebben een drukke week achter de rug, gans de week lessen zelfs deze dag, maar ik zal natuurlijk niet zeggen hoe goed er geslapen werd tijden die lessen, want die leerstof hadden we al gekregen te Lombardsijde, zodat dit ook begon tegen te steken met uitzondering van de Duitse wegcode
In het eerste geval werken? Daarna slapen als het mogelijk is?
We zijn hier nog met 4 KRO’S, deze week is de verdeling gebeurd. U moet weten dat onze eenheid gesplitst is in 2 kazernes, een te Essentho en de andere te Korbach. De verdeling is nu 50/50 gebeurd. Luc Vanneste afkomstig uit Ieper, en de Jules, een zuivere Limburger gaan naar Korbach. De Jules is ook OSC offr, wat ik in feite had gewenst, dit is sport en ontspanning.
Een ding vind ik het jammer dat Luc ginder zit, omdat hij normaal met de auto naar huis gaat, 6 uur rijden met de auto i.p.v. 10uur trein is toch een groot verschil. In Korbach is het ook veel beter, de stad die ongeveer de grootte is als Roeselare ligt op nog geen 20 min. gaan van de kazerne.
Dus zijn er meer mogelijkheden dan hier, dan alle dagen in de kazerne blijven, tussen die 4 muren.
Hier in Essentho zit ik nog opgeschept met Daniel Dauwe afkomstig van Womelgem, die is BCO op de D batt.
In feite heb ik de slechtste baan, ik ben bij de Staf & Diensten Bij d.w.z. ik moet alle dagen op mijn post zijn, als BOO op de BOC stelling, dus niet veel vrije tijd om toch eens uit te rusten of weg te gaan.
In feite heb ik nog niet gezegd wat we hier zoal uitspoken in onze vrije tijd, dan buiten bier drinken in de bar!
Eerst en vooral de cinema zaal waar we recente films kunnen zien tegen een inkom van 30Bfr, dit elke avond wanneer de projector niet stuk is!
Daarnaast heb u de bowling in de kelder onder de bar officieren, de TV zaal waar u naar de BRT kan kijken van een dag later, want de programma’s worden op videoband opgenomen.
Daarnaast een foto studio, waar we films kunnen afmaken.
Hier is ook een wielertoeristen club, de “Diemeltrappers”, ik heb me aangesloten, en de eerste maal dat ik naar België kom neem ik mijn koers fiets terug mee
Vanavond is er één galabal voor de Ooff. Het is te hopen dat ze ons niet komen uitnodigen want deze week is het al erg genoeg geweest in de bar!
Ik hoop vanavond om eens vroeg in bed te kruipen, als ze me nu maar weer niet uit mijn bed komen halen, want dat zou de beker doen overlopen.

Nog een icoontje waarmee de enveloppen werden afgesloten

MVGr.
PapaFreddy
-
woefje - Lid geworden op: 08 nov 2004, 21:07
Beste vrienden er was wel een bowlingzaal in de kazerne namelijk in de kelder van de bar off .
Maar in de priode dat ik daar was namelijk 70 & 71 werd die nawelijks gebruikt, soms waren er kinderen van de bv die er gebruik van maakten
maar zelden. Zo weer een misverstand uit de weg geruimt van Essentho
De groeten
Woefje
Maar in de priode dat ik daar was namelijk 70 & 71 werd die nawelijks gebruikt, soms waren er kinderen van de bv die er gebruik van maakten
maar zelden. Zo weer een misverstand uit de weg geruimt van Essentho
De groeten
Woefje
-
launcher - Lid geworden op: 06 sep 2007, 21:00
Natuurlijklukakobe schreef:Hoi allemaal,
Ik ben Diederik Van Rillaer en was als wachtmeester gekazerneerd in Essentho, site Rhoden in de jaren 71-73. Zijn er hier op dit forum die ik ken of die mij kennen?
Ik was in Essentho (D-batterij) van januari 1972 tot juli 1972 als launcher.
Normaal zou ik er blijven tot mijn afzwaaien eind oktober 1972, maar omdat ik tijdens mijn legerdienst getrouwd was kreeg ik overplaatsing naar Belgie (Hasselt), via toenmalig minister van landsverdediging Vandenboeynants
Mijn mutatie gebeurde tijdens de jaarlijkse schietperiode op Kreta.
Ik vermoed dat "den Dolf" (kpt Semeese) nogal ogen getrokken heeft toen hij bij zijn terugkomst uit Kreta vernam dat ik ondanks zijn tegenwerkingen TOCH naar België werd gemuteerd...
Tja, met de steun van de juiste politiekers was (en is misschien ook nu nog) veel mogelijk.
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
In het jaar 1974 dat ik er geweest ben, heb ik over een bowlingzaal nooit iets gehoord.woefje schreef:Beste vrienden er was wel een bowlingzaal in de kazerne namelijk in de kelder van de bar off .
Maar in de priode dat ik daar was namelijk 70 & 71 werd die nawelijks gebruikt,
Waarschijnlijk was de bowlingzaal dan ingenomen door een soort bierkelder of een "Weinstube".
Het is dus best mogelijk dat er daar een bowlingzaal geweest is, misschien was die er nog in 1974, maar de bar officieren was verboden terrein voor miliciens, laat staan de kelder...tenzij men als milicien er moest gaan werken uiteraard. Is me nooit overkomen.
Mvg.
Der Peet
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Ik dacht nu wel echt dat je in de C batterij gelegen had Markske, waar ik dus "lag".Markske55 schreef:Peetje,
Heb reeds een aantal dingen gelezen op dit forum, en zo veel namen ontdekt, uit de D batterij waar ik diensdoende was
De namen die je daar in je posting komt op te noemen, ik herinner me er wel een paar. Ben dikwijls op de site te Rhoden geweest, om aldaar in de BCC oefeningen te doen.
Ik herinner me dat het daar een zeer mooi landschap was. De weg van Essentho naar Rhoden was werkelijk qua natuur zeer mooi. Samen met luitenant De Buyser ben ik er dikwijls geweest én daar ben ik ooit eens in de bar officieren geweest! Dat alleen al was een belevenis. Een milicien in de bar officieren, niet te geloven...
Mvg.
Der Peet
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
-
Dag PeetPeetje Maurice schreef: In het jaar 1974 dat ik er geweest ben, heb ik over een bowlingzaal nooit iets gehoord.
Het is dus best mogelijk dat er daar een bowlingzaal geweest is, misschien was die er nog in 1974, maar de bar officieren was verboden terrein voor miliciens, laat staan de kelder...tenzij men als milicien er moest gaan werken uiteraard. Is me nooit overkomen.
Mvg.
Der Peet
In 1976 was de bowling kelder wel toegankelijk voor miliciens, een of misschien twee avonden per week kon die door hen gebruikt worden, mits vooraf inschrijvingen.
Misschien gebeurde dit bij de Johan, dit deel van het verhaal weet ik zo niet, omdat ik in een andere positie stond!
MVGr.
PapaFreddy
-
Zondag 07-03-1976
Vandaag kuis ik nog maar eens mijn kamer, dan weet ik ook wat gedaan!
Buiten dit, is er niks te doen, en dus vervelen, dit is in feite het ergste wat je hebt tijdens de weekends, dat je niet weet wat gedaan!
Deze avond heb ik een film gaan zien: “ The man with the golden gan” met in de hoofdrol Roger Moore, een van mijn lievelings acteurs
MVGr.
PapaFreddy
Zondag 07-03-1976
Vandaag kuis ik nog maar eens mijn kamer, dan weet ik ook wat gedaan!
Buiten dit, is er niks te doen, en dus vervelen, dit is in feite het ergste wat je hebt tijdens de weekends, dat je niet weet wat gedaan!
Deze avond heb ik een film gaan zien: “ The man with the golden gan” met in de hoofdrol Roger Moore, een van mijn lievelings acteurs
MVGr.
PapaFreddy
-
opwekker - Lid geworden op: 07 mar 2008, 23:03
Bij toeval ben ik op dit forum terechtgekomen,ik was milicien in de C-batterij van september 1979 tot mei 80,mijn job was generator-operator op de c-site.Veel namen schieten me niet direct binnen,gezichten daarentegen...!
De volgende dagen zal ik de reacties op dit forum lezen(waar ik enkele uren zoet mee zal zijn denk ik)misschien zal dat mijn geheugen opfrissen,groetjes en een prettig week-end.
De volgende dagen zal ik de reacties op dit forum lezen(waar ik enkele uren zoet mee zal zijn denk ik)misschien zal dat mijn geheugen opfrissen,groetjes en een prettig week-end.
-
Gast
Tja,...die bowlingzaal, blijkbaar weet er niemand echt het fijne van. Feit is dat ontspanning meestal buiten de verschillende bars en de film een beetje selfmade was, of je nu soldaat-milicien, Kroo, Kro waart, we zaten daar in den bos, ver van alles af. Wat ik ook nog weet...beroeps boden me soms in ruil voor wat geld aan om hen met hun eigen wagen te vervoeren (soms met dienstplichtigen aan boord, ongeacht de graden) naar en van Marsberg. Pech, want ik had nog geen rijbewijs toendertijd. Maar daaruit kan ik toch deels besluiten dat de ontspanning graag buiten de kazerne gevonden werd. Duitsland had in die tijd al een vrij streng alcoholbeleid. Waarschijnlijk werden de zwarte nummerplaten met witte letters en cijfers en de gewone Belgische nummerplaten door der Polizei extra in de gaten gehouden. Persoonlijk was ik met weinig tevreden, een filmpje nu en dan, een paar glaasjes bier in de bar, wat sporten, wandelen of wat muziek luisteren in de bib van Johan. Nu de meesten van ons vijftigers of ouder geworden zijn zouden we geld geven om nog eens in zo'n mooie omgeving te mogen vertoeven. Zeg zelf, de harde winter van '75-'76, een koude wandeling in de sneeuw en daarna wegdommelen in de behaaglijke warmte op de kamer of even nagenieten bij een drankje in de bar. De daaropvolgende hete zomer gaf dan weer andere aangename perspectieven. Ik herinner me achter onze blok de weide waar ik velen zag zonnen op de talrijke warme zonnige zondagen.
Gr Willem
Gr Willem
-
radio-operateurke - Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:58
Hallo Markske, hier nog een oude D-batterijer; jij was zeker in de D-batt. ondergebracht. De beroeps die jij daar opnoemt heb ik ook bijna allen persoonlijk gekend in 1968-69. Rhoden lag idd. ong. 30 km. van Essentho, was ongeveer een driekwartier rijden met autobus of Bedford.
Eindelijk eens wat nieuwe gezichten, (of zijn het geschriften) op 't forum. Ja, Freddy, 'k kan wel geloven dat Cesar De Picker gene simpele was om te bevelen. Hij is een hele tijd mijn rechtstreekse chef geweest, maar ik kon er wel goed mee opschieten, zoals de meerderheid van mijn collega's. Hij kon fors uit zijn slof schieten maar was 't ook vlug vergeten. Ik denk niet dat hij ooit iemand van zijn team een verslag geschreven heeft. Allen prettig weekend en laat de ervaringen maar komen.
vervolg...Fernagut was in mijn tijd 1e chef en Van Damme was BSM. Mijn kapt. was Dumalin, maar die kan in 74 al weg geweest zijn. Lefevere was dan olt. Mijn luitenants waren De Smet en Schelfhout. Van Hulle, die al een poos overleden is was niet mijn beste vriend. De meeste oofrn. in D waren toffe gasten. KRO's waren er niet in 1969. P.S. De Picker is ook reeds lang overleden.
Eindelijk eens wat nieuwe gezichten, (of zijn het geschriften) op 't forum. Ja, Freddy, 'k kan wel geloven dat Cesar De Picker gene simpele was om te bevelen. Hij is een hele tijd mijn rechtstreekse chef geweest, maar ik kon er wel goed mee opschieten, zoals de meerderheid van mijn collega's. Hij kon fors uit zijn slof schieten maar was 't ook vlug vergeten. Ik denk niet dat hij ooit iemand van zijn team een verslag geschreven heeft. Allen prettig weekend en laat de ervaringen maar komen.
-
opwekker - Lid geworden op: 07 mar 2008, 23:03
Een paar maanden geleden werkte ik samen met een Brusselse medewerker,een echte avonturier,in een gesprek bleek dat hij ook
in Essentho was geweest!Drie jaar als bv. 1984-87, 62A was toen al
een franstalige eenheid.In die periode was nog slechts een bv.overge-
bleven uit de"nederlandstalige" tijd een zekere Pardou(die ik me ook
nog herinner van de C-batterij,een launcher.Pardou moest wel blijven
omdat hij met een Duitse gehuwd was;
in Essentho was geweest!Drie jaar als bv. 1984-87, 62A was toen al
een franstalige eenheid.In die periode was nog slechts een bv.overge-
bleven uit de"nederlandstalige" tijd een zekere Pardou(die ik me ook
nog herinner van de C-batterij,een launcher.Pardou moest wel blijven
omdat hij met een Duitse gehuwd was;
-
Hallo radio-op...radio-operateurke schreef: Fernagut was in mijn tijd 1e chef en Van Damme was BSM.
De Off die je opnoemt, de namen zeggen me niks meer, waren er waarschijnlijk al niet meer in 1976.
Die Vandamme, was dat een chef in uwe tijd?
Want een van mijn herstellers op de BOC was een Vandamme, was toen eerste chef, eind de jaren 70 is die adj geworden, maar helaas ook al overleden, een toffe gast, kon er goed mee overweg, eigenlijk met al mijn Ooff. Natuurlijk als we het over dezelfde persoon hebben natuurlijk. Misschien weet Hawk nog zijn voornaam van chef Vandamme?
Nog een goed weekend
MVGr.
PapaFreddy