Legerdienst Siegen

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

fredje59

19 sep 2006, 18:38

Om het iedereen nog makkelijker te maken kan je ook contact met me opnemen op volgend e-mailadres:
freddy.dalle@telenet.be

vele groeten en hoop op enige reactie van mijn kameraden gewezen soldaten.

fredje59 (Dalle freddy)

Verstokte Vlaming in Wall

26 sep 2006, 14:58

Siegen,bevr.Batal.+ ex belgisch Kongo 1959-1960

Welke kamaraden herinneren zich de periode Turnhout,dan Siegen,en in April 1960 het vertrek,als vrijwilligers,naar Kamina,en tenslotte het bekogelen,van "zwarte rebellen (?)" in Kolwezi,met ondersteuning van de Luchtmacht(Punt 50 a. u. b)Jammer viel daar onze makker PINKSTEREN.Sinsdien,persoonlijk,nooit meer een wapen ter hand genomen,zelfs niet op een " Foor".In Siegen,als bijna..tweetaliger op het kantoor van de CSM,nam ik toch af en toe plezier,een paar dagen,"Straf" te schrappen,voor de jongens van de Cie.Bevrijdings Bat.(Een manier om ze een beetje te bevrijden...van sommige narige karweitjes)Sorry,de namen van mijn makkers ben ik kwijt,maar zal nooit hun vriendschap vergeten,alhoewel ik in het Luikse woonde,en nog steeds woon.Wie kan zich hierbij aansluiten.Gielen Henri.
destijds de rozenkrans.Laat ons bidden,zei de pastoor,en ik sliep meteen in.

Craetbos

26 sep 2006, 17:38

en in welke Cie was u toen zo actief, wie was er Kapt en Csm

Craetbos

etje

26 sep 2006, 18:44

Mijn vader Verhulst Willy (beroepsmilitair) was van 1958 tot 1963 korporaal bij bat. Bevrijding in Cie. Verkenners en is ook naar Congo geweest. Misschien laat dit wel een belletje rinkelen.

Rechts op de foto is mijn vader in 1960 in Congo :

Afbeelding

26 sep 2006, 19:06

Goeien avond craetbos.ben jammer genoeg,voor mij,oninteressante details totaal,vergeten(is onvergefelijk,maar ja, de waarheid.Onze kap.heette BASTIJNS.een flinke officier,altijd goed verzorgd.is ook meegegaan(gevlogen,mind you)Naar Ex BelG Kongo.Eerst Kamina,een 6 tal weken,dacht ik,nadien,door naar E' Ville(Elisabethville),en dan,diegeen die mee waren,...aanval op Kowezi.Nooit z'on "Poepers " gehad,dan wanneerwe daar in volle nacht landen en geen lawaai mochten maken met onze "echte" yzeren wapens etc.Onze Majoor heette WEBER,hebben wij bijna nooit gezien,Was erder franstalig(gevoelig,??? Meer alleszins dan kap;Bastijns.De naam va de CSM ???Enn klein nerveuzig ventje,met een klein nerveuzig snorreke,en razend kon z'n peip het venster uitgooien,gedurende de "rapporten van zijn sergeanten .vandaar mijn nederige poging het spel op een menselijke beslissing van de straffen,neer te "Tikken"NOOIT GEEN OPMERKINGEN GEKREGEN, CHANCE TOCH ZEKER.hEEFT DIT GEBABEL IEMAND SOMMIGE HERINNERINGEN?AAN kAMINA?E' VILLE,? kOLWEZI DOEN OPWAKKEREN?dANK VOOR REACTIE?OP DIT FORUM ....

fredje59

27 sep 2006, 07:44

Afbeelding

Nog een beeld uit Siegen kazerne Normandie 1964-1965

fredje59
Laatst gewijzigd door fredje59 op 28 sep 2006, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.

27 sep 2006, 11:33

Aan ETJE en aan FREDJE 59

Siegen-Ex Belgisch Kongo...
Bedankt voor photo van de papa,ik denk hem te herkennen,waarbij ik een gewone dienstplichtige was in 59-60.We zouden mekaar zeker nu niet meer herkennen.Zoals gezegd moet ik echter wachten totdat iemand me herkent(eventueel)aan de hand van hetgeen ik kan ter herinnering brengen,is zolang geleden,niet.Als bediende op kantoor van de CSM,had ik ook minder kontakt met de kamaraden,in het alledaagse leven,en werd,ten onrechte een beetje gezien als een soort halve intellectueel,die meer in boeken snuffelde dan in in het onderhoud van zijn geweer.Behalve,in E'Ville,waar we in een school "gekazerneerd " waren,zonder prikkeldraad of iets ook,en er toch flink wat beleefd hebben,qua " uitgaan".Even "Kolwezi " vergeten,natuurlijk.In het begin,in E'Ville,mochten we bij de nog resterende blanken slapen,daar het er voor die burgers te onveilig was.Er waren,moet gezegd,nog enkel mannen,die bleven.De kinderen en de moeders waren reeds naar Belgie,geevacueerd,als mede de nonnekens etc.Wie kan verder meehelpen om me terug op het juiste spoor te komen ???Met dank hoor.

fredje59

27 sep 2006, 15:33

beste vrienden bevrijders

In mijn laatste berichtje staat een foutje is nie 1965-1965 maar het gaat wel degelijk over jaren 1964-1965 sorry daarvoor.

groeten
fredje 59

Foutje intussen rechtgezet en aangepast

fredje 59
Laatst gewijzigd door fredje59 op 28 sep 2006, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

fredje59

28 sep 2006, 19:53

Afbeelding

Zijn er mensen die dit herkennen of zichzelf herkennen?
Laat gerust iets weten ik kijk er alvast naar uit.

groeten

fredje59

Guy T

06 okt 2006, 14:57

Hallo iedereen

Ik wist niet van het bestaan van deze website af tot gisteren( en dit in verband met het betalen van een dwangsom indien.... enz)

Uit nieuwsgierigheid dan toch eens komen kijken , en natuurlijk ook naar het forum.

Zie ik daar het woord Siegen ergens verschijnen , en hups hier ben ik met mijn verhaaltje.

Wel ook ik ben iemand die een tijdje heeft verbleven in Siegen.
Bij de eerste kompagnie Ravitaillering en transport zoals het zo mooi heette, of de 1 cie Rav-Tpt.(als Sergenant ofte Wachtmeester)en mijn Chef noemde 1 opperwachtmeester Eric Depoortere( later adjudant)
de Cie com was toen "Milleke Vandenbroeck" , de Korpscommant Majoor VanderSluys.Nadien zijn er wel andere gekomen in die 4 jaar ook he.
!!

Het kleine kwartier daar beneden , langs de spoorweg,waar je soms lang moest aanschuiven of wachten aan de overweg.

Met gemengde gevoelens heb ik dit forum doorgebladerd, want het was voor mij niet altijd een leuke tijd ginds.

Maar dit neemt niet weg dat ik toch nieuwsgierig ben of ik hier vroegere collega's of kennissen tegenkom.

in die periode waren wij samen met de 1 cie Mat in het Kw Gilbert.

Een hele tijd was daar beneden ook de CMC gevestigd, maar die verhuisde nadien naar "Boven".

Er was ook een kleine afdeling van de "KL" ( iets van de militaire gebouwen denk ik), maar die exacte naam van die eenheid weet ik niet meer.

Als ik hier zo door het forum blader komen vele herrineringen boven , en sommige namen komen mij bekend voor.

De frietkotjes, de namen van Kwartieren, enz enz.
de tijd gaat snel want het is toch weer een hele poos geleden.

wanneer ik naar de foto's keek herkende ik zéér veel, maar als je ziet dat ongeveer alles is afgebroken besef je pas hoe vlug alles kan gaan.

Wij hebben nedien dan de verhuis gedaan naar "Het Kamp"(leopoldsburg) en de franstaligen hebben onze plaats ingenomen .

Een jaar nadien heb ik dan mutatie gedaan naar Heverlee enz enz

Om nog eens even terug tekomen op Siegen:

Ik ben er ooit nog eens teruggeweest(denk midden de jaren '80, en toen was het al heelwat veranderd, ik reed het zwembad, de cinema en de club voorbij zonder dat ik het merkte, en de binnenstad had ook al een serieuze verandering ondergaan.

Misschien is het de moeite , wie zal het zeggen, om nog es terug te keren, en eens te gaan zien hoe het er nu uit ziet.

Zo ik heb mijn verhaaltje gedaan en mss zijn er sommigen die zich hierin terugvinden.

Groetjes

flupke2

06 okt 2006, 17:29

@ guy T : als je even je volledige naam laat weten ,dan ken ik je misschien wel van destijds.Ikzelf was als jonge sgt van sep 73 tot bij de verhuis naar Leopoldsburg midden 75 bij de 1 Cie Mat.Eerst werkte ik er in de afdeling "non-stop" van het Pl Supply ,samen met Adjt Derockere , 1Sgt Jantje Beerlandt en Adjt Verheyen (met de grote wijnvlek in zijn aangezicht).Later nam ik dan het "centraal magazijn" over in de werkplaats voertuigen.Mijn Naam : Eddie Theys

adp

06 nov 2006, 16:13

Ik ben Andre De Pauw en was in de jaren 66-67 gekazerneerd in Siegen,
comp. Hoofdkwartier peleton verdediging.
Heb de meeste tijd doorgebracht als cantinier en barman BV's. en was beter bekend als "de snor".Ken enkel van mijn kamer nog de namen
Koeken en "de cisse".Benieuwd of ik hier enige reactie zal op krijgen.

raymond805

21 nov 2006, 00:10

Hoi Fokke , heb ook in die periode in Siegen geweest,van augustus 1961 tot juni 1962, ik weet nog dat we toen een strenge winter handen , ik was beneden bij de 1 comp Ordenance en stond in de garage een tijdje daarna moest ik op zending voor het ophalen van stukken en autoonderdelen
Mijn opleiding was ook in Doornik en vandaar met een cowboytrein naar Keulen Kalk, waar we op de DVD moesten overstappen richting Siegen, maar ze staken ons met 4 man en een korporaal op de trein naar Soest ,dat was ook een hele belevenis ,van Soest moesten we via de DVD die terug naar België reed vol afzwaaiers tot in Hagen daar werden we ophaald door BV 's met een FN camionette die nog vol rommel lag, het waren wel toffe gasten ,want ze stopte onderweg om iets te eten ,wij scheurde van de honger want in Soest hadden we niks gekregen .Dta zijn zo van die anekdotes die je nu niet meer meemaakt
Mon Somers
Gast

21 nov 2006, 14:09

Ik deed reeds eerder een oproep tot het inzenden van persoonlijke ervaringen, verhalen en anecdotes van al wie ooit in Siegen gekazerneerd was... en dit met de bedoeling deze per datum en eenheid te rangschikken om ze te bundelen en op internet te plaatsen.
Ondertussen zijn daarover al wat inzendingen binnengelopen.
Een aantal van deze ingezonden belevenissen zijn reeds te lezen op mijn website --> http://home.tele2.be/evb
In de "detailpagina's" op de pagina "Wie ben ik" in de rubriek "Link naar ex BSD eenheden en belevenissen van ex Siegenaars".
Graag wil ik mijn oproep nog eens bekrachtigen en deze nu ook uitbreiden tot al de gewezen BSD-garnizoenen.

Op 26 nov 2006 werden een 35-tal links in mijn website ingelast naar ex-BSD-eenheden of sites die op een of andere wijze trachten een link te vormen voor oudgedienden om elkaar terug te vinden.
Veel succes op uw zoektocht!
Deze links zijn te vinden op --> http://home.tele2.be/evb
In de "detailpagina's" op de pagina "Wie ben ik" in de rubriek "Link naar ex BSD-eenheden".

raymond805

21 nov 2006, 18:23

Hallo Fokke, heb je mailtje gekregen en de fotos gezien van de afbraak van de kazerne Gilbert,achter de tanks zag je nog juist de col de garde ,waar ik vele uurtjes gesleten heb als chauffeur piket en ook wacht gelopen van voor en achter aan de garages waar de grote vrachtwagens stonden de "broqueways" of zo iets thv de troepwinkel CMC . Ik ben er nog eens geweest juist als we getrouwd waren in 1965 en van toen is het geleden.We zijn dan nog iets gaan drinken in "Het plat dak " en kieken gaan eten in het "Goldene hanchen" in de oude stad .'s avonds zijn we nog naar de soldatencinema geweest hahaha nadien een pint gaan pakken in het kroegske voorbij de cinema ,was ook goed bekend in die tijd