leger terug invoeren ja/ neen

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Leger ja/neen

Ja
176
89%
Neen
22
11%

Totaal aantal stemmen: 198

Barki

08 jul 2009, 02:42

Het zou een verrijking zijn voor verantwoordelijkszin, wilskracht, karaktervorming, beleefdheid, tucht, kameraad-en groepszin wat tegenwoordig allemaal in kleine lettertjes wordt geschreven.
Het zou de tegenwoordige losbandigheid, en zoveel meer dingen bij heel wat jonge mensen toch zeker gedeeltelijk aan banden leggen die ten goede zouden komen in hun latere leven.

Barki :)
Zeg niet altijd wat je weet,maar weet steeds wat je zegt.

SDW

08 jul 2009, 04:58

Ik ga 100% akkoord met FLUPKE , vroeger wisten we enkel wat in onze buurt gebeurde, nu komt elk voorval ergens in de wereld op het kleine( of soms redelijk grote) SCHERM
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE

Flajo

13 jul 2009, 17:41

Ik vind het in-triest dat zovele "ouderen" zich zo neerbuigend en negatief uitlaten over onze "huidige jeugd".
Al eens nagedacht/nagegaan waarom sommige jongeren "losgeslagen" zijn? De huidige ouders (toch ook al enigszins ouderen) hebben gewoon geen tijd meer om zich met hun kinderen in te laten. Die-van-'t onderwijs zullen wel voor de opvoeding instaan. Daar worden ze per slot van rekening voor betaald...
50 jaar geleden zeiden onze voorouders ook al dat de "jeugd-van-vroeger" veel beter was dan die van tegenwoordig.
Niks nieuw onder de zon dus.
Wie dus "kakt" op onze eigen jeugd klasseer ik bij verzuurde ouderen...,
die thuis horen in een oud-peekes-huis, ver van de dagdagelijkse wereld.
Die oude kakkers zijn echt een voorbeeld van "verdraagzaamheid".

Barki

13 jul 2009, 18:38

Flajo schreef:Ik vind het in-triest dat zovele "ouderen" zich zo neerbuigend en negatief uitlaten over onze "huidige jeugd".
Al eens nagedacht/nagegaan waarom sommige jongeren "losgeslagen" zijn? De huidige ouders (toch ook al enigszins ouderen) hebben gewoon geen tijd meer om zich met hun kinderen in te laten. Die-van-'t onderwijs zullen wel voor de opvoeding instaan. Daar worden ze per slot van rekening voor betaald...
50 jaar geleden zeiden onze voorouders ook al dat de "jeugd-van-vroeger" veel beter was dan die van tegenwoordig.
Niks nieuw onder de zon dus.
Wie dus "kakt" op onze eigen jeugd klasseer ik bij verzuurde ouderen...,
die thuis horen in een oud-peekes-huis, ver van de dagdagelijkse wereld.
Die oude kakkers zijn echt een voorbeeld van "verdraagzaamheid".

Flajo,

Uw tekst heeft hier niets te maken met het leger of de legerdienst zelfs uw persoon is hier niet wenselijk in deze topic met dergelijke uitdrukkingen en opmerkingen daar waar iedereen hier voor elkaar respect opbrengt. Personen zoals jij waarbij beleefdheid, respect en schaamteloosheid voor de door u genoemde 'Wie dus kakt...........verzuurde ouderen.............................. tot einde van je schandelijk paragraaf'.

Mensen die het voor u en iedereen mogelijk gemaakt hebben door hun diensten en hun werken zowel op militair als burgerlijk vlak de huidige vrede mee hebben kunnen vrijwaren op deze manier te vereenzelvigen is een schande en toonbeeld van oneer voor uw persoon die dus wel degelijk nood heeft aan een bepaalde heropvoeding.

Eén ding nog, onze jeugd is niet slecht maar er zijn meer uitzonderingen dan vroeger die wat meer jeugdzorg al is het dan in het leger zouden kunnen gebruiken.

Mag ik u een wijze spreuk meegeven :

" VELEN ZOUDEN WIJS GEWORDEN ZIJN, INDIEN ZIJ ZICH NIET VOOR WIJS GEHOUDEN HADDEN "

voorn

13 jul 2009, 18:46

Ik ben beroepshalve veel in kontakt gekomen met jongeren (A2 en A1grad.) op training in het bedrijf.
Als men dan moet vaststellen dat de elementairste vormen van beleefdheid heden vervaagd zijn. Dan kan ik enkel vaststellen dat de opvoeding thuis en in het onderwijs mank lopen. En zie dit niet als meer mondigheid!
En dan lijkt mij een legerdienst een welgekomen centra van heropvoeding.Tot uw orders overste
Een gepensioneerde reservist zuurpruim :lol:

Flajo

13 jul 2009, 19:25

@ Barki,

Uw reactie is dus een typisch voorbeeld...
Voor het eerst plaats ik een bericht op dit item, en je stelt meteen dat mijn aanwezigheid op dit topic niet meer wenselijk is...
Van verdraagzaamheid en respect voor andermans mening gesproken...
Jij bent een voorbeeld voor onze jongeren...

voorn

13 jul 2009, 19:33

Bent U mischien zelf in het onderwijs, met baard,jeansbroek en zwart poloke (zelfs in bij burgervaders). Een voorbeeld voor onze jeugd.
Want daar is het verkeerd gelopen in het onderwijs in de jaren '60-70 . :cry:

Flajo

13 jul 2009, 19:47

@ Voorn,

U spreekt over de jaren 60-70.
Mag ik er u op wijzen dat wij in 2009 zitten...
Dus 40-50 jaar later dan uw suggestie.

voorn

13 jul 2009, 20:06

Daar deze jongeren rond de twintig jaar zijn; spreken we over één generatie die de boel in het honderd deed lopen. de onze.
Alles mocht, alles kon en straffen was uit den boze.
Respekt en beleefdheid was niet meer primair.
Ik ben nog altijd fier naar de stad te gaan winkelen opgekleed en op feesten en ceremonies in maatpak te verschijnen.

Flajo

13 jul 2009, 21:45

@ Voorn,

Dat is juist mijn punt.
Ik las daarstraks gans het topic hier en het stoorde me enorm hoe ouderen op de kap zitten van onze huidige jongeren en ze allemaal over dezelfde kam scheren. Terwijl ik uit ervaring (en neen, ik heb nooit in het onderwijs gestaan, maar heb wel gans mijn beroepsleven met 18-jarigen gewerkt) weet dat "het crapuul" een minderheid vormt.
Maar onze jongeren zijn wel het product van onze generatie.
Neem dus de ouders op de korrel en niet de jeugd.
Ik kan u verzekeren dat heel wat jongeren in verborgen, ellendige omstandigheden leven (materieel en mentaal). Daarom vind ik het niet fair dat zij aangevallen worden door buitenstaanders, die geen achtergronden kennen.

Barki

14 jul 2009, 02:14

Flajo schreef:@ Voorn,

Dat is juist mijn punt.
Ik las daarstraks gans het topic hier en het stoorde me enorm hoe ouderen op de kap zitten van onze huidige jongeren en ze allemaal over dezelfde kam scheren. Terwijl ik uit ervaring (en neen, ik heb nooit in het onderwijs gestaan, maar heb wel gans mijn beroepsleven met 18-jarigen gewerkt) weet dat "het crapuul" een minderheid vormt.
Maar onze jongeren zijn wel het product van onze generatie.
Neem dus de ouders op de korrel en niet de jeugd.
Ik kan u verzekeren dat heel wat jongeren in verborgen, ellendige omstandigheden leven (materieel en mentaal). Daarom vind ik het niet fair dat zij aangevallen worden door buitenstaanders, die geen achtergronden kennen.
Flajo,

dat je aan een dringende onderichtsbeurt toe zijt schijnt wel degelijk noodzakelijk.
Het is al erg dat je in je profiel schrijft dat je geslacht onbekend is of kom je van Mars ?
Dat je je eigen een zuurpruim noemt, ja dat wisten we al uit uw vorige topic en dat je dan als gepensioneerde zulke taal gebruikt dan heb je de top van de onwetendheid bereikt.
Het is hier niet mijn bedoeling van je te kwetsen of te beledigen maar gewoon een vaststelling.
Wat of wie durf jij nu 'buitenstaanders' noemen die geen 'achtergronden' kennen ?
Het is juist in een periode wanneer ze de puberteit gaan verlaten dat het nodig is van verantwoordelijkheid, plichtsbesef, beleefdheid, ploeggeest en kameraadschap op te bouwen om het hoofd te bieden in hun toekomstig leven en familie.
Wanneer ze dat hebben geleerd zoals destijds in het leger, wel dan kunnen ze dat meegeven aan hun kinderen en zou er heel waarschijnlijk minder miserie en ellende bestaan zoals jij ze beschrijft.
Uitzonderingen zijn er en zullen er altijd zijn.

voorn

14 jul 2009, 15:04

Dat het in de generatie vanaf onze jeugd scheef gelopen is; is niet de schuld van de ouders maar van de politici.
Ik heb niet gestemd voor tolerantie van druggebruik; ik heb het onderwijs niet hervormd, ik heb de legerdienst niet afgeschaft;ik heb er niet voor gezorgd dat er geen vinger mag uitgestoken worden naar bandelozen. Ik heb er niet voor gezorgd dat die twee moordenaars weeral onder de vleugels van het jeugdrecht binnenkort weer zo vrij als een vogeltje rondlopen.
Maar als je dit aanklaagd en vraagt dat ze mischien eens terug een burger of legerdienst invoeren; in de hoop dat een deel toch terug op de sporen raakt.....dan is men verzuurd.
Dat de groenen en dito intelektuelen zich bezig houden met de zure regen i.p.v wetten te stemmen die de maatschappij verzuren

wieke45

14 jul 2009, 16:53

Helemaal akkoord met Voorn, en je kan het lijstje met alles wat verkeerd gaat nog veel langer maken. Natuurlijk is het leger geen wondermiddel, maar het zou wel helpen, méér dan vele psy- en andere logen. Wat we ook duidelijk merken, hoe meer wetten hoe slechter het gaat.
Je beste vriend(in) was ooit een vreemde.

SDW

14 jul 2009, 17:46

Het zijn ook onze verkozen politieke mandatarissen welk de LEGERDIENST voorlopig hebben opgeheven.

eel veel van de huidige problemen zijn volgens mij het gevolg van een aantal politieke beslissingen die niet steeds gesteund werden door de kiezers.....MAAR wat doe je daar aan.

Ook de huidige druk op de ouders om te presteren en te verdienen om zo snel mogelijk al de luxe te kunnen aanschaffen.

Ook de huidie globelisatie van informatie heeft een aantal voordelen maar ook negatieve welk nog de familiesfeer of het onderwijs kunnen opvangen.

We zullen moeten leven met deze nieuwe samenleving welk natuurlijk zeer verschilt zeker als je in de jaren 30 geboren bent en de WWII ontbering hebt gekend

Tevens ben ik een van de gelukkige welk zijn LEGERDIENST nog heeft mogen vervullen en welk mij de weg heeft gewezn en mogelijk gemaakt tot mijn loopbaan.
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE

flupke2

14 jul 2009, 18:40

legerdienst terug invoeren met het oog op een verbetering van de tucht,verantwoordelijkheidsgevoel,kameraadschap en dergelijke ???
Volledig akkoord ,op één voorwaarde : het tuchtreglement terug invoeren zoals het bestond toen ik aan mijn legercarriere begon in 1966.Op het ogenblik dat de legerdienst werd opgeschort (niet afgeschaft!!)moest men als overste zéér goed opletten wat men tegen een dienstplichtige zegde of welke bevelen men gaf ,of men was zelf de pineut.