LEGERDIENST 62 A TE LOMBARDSIJDE-ESSENTHO EN KORBACH DEEL 2

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Peetje Maurice

13 sep 2009, 09:31

Hawk schreef:Rechtover mij (op bureel) zit er een oud sm van de lichting 1974 Peetje. :wink:
Gr Willem
Misschien herinner je nog zijn naam, ook al is dat allemal al zo lang geleden...laat eens iets weten aub
Mvg
Der Peet :wink:
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

johnradar

13 sep 2009, 09:35

Frimous, ga eens naar http://www.vklaql.be en daar zal je Roger Riekaert vermeld zien met veel ander oudgedienden.
Je kan je ook lid maken en alle bijeenkomsten bijwonen.
Gr Johnradar
LEGERDIENST
- TURNHOUT 01 NOV 68 tot 30 Jan. 69
- LOMBARDSIJDE FEB 69 ingedeeld 62A B Batt.
- VERHUIS Korbach SEP/OKT 69
AFGEZWAAID 30 OKT 69

Peetje Maurice

13 sep 2009, 09:44

johnradar schreef:Frimous, ga eens naar http://www.vklaql.be en daar zal je Roger Riekaert vermeld zien met veel ander oudgedienden.
Je kan je ook lid maken en alle bijeenkomsten bijwonen.
Gr Johnradar
Zeer interessante site! Mijn dank voor het mededelen ervan! De nostalgie komt boven... :(

Ik weet weeral wat gedaan op deze grijze zondagvoormiddag :wink:, er is zoveel te lezen en te zien op deze site!

Mvg
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

papafreddy

13 sep 2009, 12:37

Frimous schreef:Enkel namen die ik me meen te herinneren.
Lombardsijde
Chef Riekaert , gaf kaartlezen en topografie.
KRO Raeymaekers.
KRO Symons

Essentho:
CDT Leleu
WM Willy Godu
Kpt De Vos

Hopelijk nog een oude kennis tegen te komen.
Dag Frimous

Die namen die je hier noemt heb ik in mei ontmoet, en nu ook in oktober.
Er zijn 2 vriendenkringen, zie volgende linken:

http://anciens62a.net/
Dit is de site van oud gedienden van essentho met vele foto's

http://www.vklaql.be/
Dit is de site van oud gedienden die in Lombardsijde hebben verbleven, door uw opleiding hoort u daar ook bij.

MVGr
PapaFreddy (Lt bd)

radio-operateurke

13 sep 2009, 13:20

Hallo slapertjes,
na zoveel maanden terug wakker???
Het is wel positief dat iederen zo nu en dan het forum in 't oog houd.
U bedoelt met cdt. Leleu waarschijnlijk bataljonscommandant, want in 1968 was zijn graad reeds majoor.

Groetjes, Raf.
Gast

14 sep 2009, 00:43

Peetje Maurice schreef:
Hawk schreef:Rechtover mij (op bureel) zit er een oud sm van de lichting 1974 Peetje. :wink:
Gr Willem
Misschien herinner je nog zijn naam, ook al is dat allemal al zo lang geleden...laat eens iets weten aub
Mvg
De naam per privé doorgestuurd Peetje, ik hoop dan ook dat je hem kende. Als KROO maak ik me geen illusies meer op contact met de weinige mensen die ik kende.

Vr gr,

Willem :wink:

Peetje Maurice

14 sep 2009, 18:35

Hawk schreef:
Peetje Maurice schreef:
Gr Willem
Mvg
De naam per privé doorgestuurd Peetje, ik hoop dan ook dat je hem kende. Als KROO maak ik me geen illusies meer op contact met de weinige mensen die ik kende.

Vr gr,

Willem :wink:
Beste Hawk, ik heb geen 'privé-bericht doorgekregen op seniorennet.
Wil je aub nogmaals een poging doen?
Mvg
Der Peet

Frimous

16 sep 2009, 21:38

Ik herinner me ook dat de zomer van 75 erg warm was , de lessen bewapening die we toen gaven gingen soms gewoon in de duinen door.
Ook herinner ik mij een bruin getaande chef ( 50 + zijn naam schiet me niet te binnen) . Deze kerel was vrijgezel. Op een nacht kwam hij mij wakker maken en vroeg of ik niet enkele mensen kon mobiliseren om hem te komen helpen.Hij was nl. met zijn wagen , vriendin inclusief, vast gereden op het strand voor camping Cosmos. Na een geslaagde reddingsoperatie mochten we met zijn allen de rest van de nacht gratis mee vieren in de kantine van de Cosmos. Die ochtend bij de vlaggen groet was het natuurlijk ander koek. Ook aan de toenmalige BSM heb ik goede herinneringen.Ook zijn naam ontsnapt me. :D

Peetje Maurice

16 sep 2009, 21:57

Frimous schreef:Ik herinner me ook dat de zomer van 75 erg warm was , de lessen bewapening die we toen gaven gingen soms gewoon in de duinen door.
Ook herinner ik mij een bruin getaande chef ( 50 + zijn naam schiet me niet te binnen) . Deze kerel was vrijgezel. Op een nacht kwam hij mij wakker maken en vroeg of ik niet enkele mensen kon mobiliseren om hem te komen helpen.Hij was nl. met zijn wagen , vriendin inclusief, vast gereden op het strand voor camping Cosmos. Na een geslaagde reddingsoperatie mochten we met zijn allen de rest van de nacht gratis mee vieren in de kantine van de Cosmos. Die ochtend bij de vlaggen groet was het natuurlijk ander koek. Ook aan de toenmalige BSM heb ik goede herinneringen.Ook zijn naam ontsnapt me. :D
Ik ben er haast zeker van over wie het gaat, maar ik weet ook zijn naam niet meer. In het voorjaar van 1974 hadden we op het strand van Lombardsijde op vrijdagnamiddag, altijd het laatste uur van de dagindeling les bewapening. We moesten ons altijd haasten om ons klaar te maken om met de tram naar Oostende te rijden om aldaar de trein naar Gent te nemen.
Adjudant-Chef (ik weet zijn naam niet meer) verlangde van ons dat onze "Fal's' proper gekuist werden ook na de oefening en eiste dat het wapen ook geolied werd. Als ik me niet vergis moest dat met twee soorten olie gebeuren. Die Chef heeft sommigen dikwijls voor de gek gehouden. Ik herinner me de Fal van een milicien die hij niet kon uitstaan, het wapen was proper, geolied enzoverder. De "Chef" kon dat niet verdragen en stak de loop van het geweer in het zand, met als gevolg dat de jongen én zijn tram én zijn trein kwijt was om op weekend te vertrekken en pas de zaterdag naar huis kon. Is een echt waar gebeurd feit.
Die chef was inderdaad bruin getint in zijn gelaat en hij had ook een onderlip die er zo wat flauwtjes bijhing. Het is ook de man, tenminste als we het over dezelfde hebben die me het leven daar dikwijls heel zuur heeft gemaakt, want om de haverklap moest ik met mijn wapen naar de wapenmaker omdat er zogezegd iets aan mijjn"Fal" mankeerde. Er ontbrak hoegenaamd niets aan dat wapen, maar op zekere dag kreeg ik een andere "Fal" (de wapenmaker was het blijkbaar beu) en ik werd met dit nieuwe wapen zelfs topschutter... :D

Der Peet, SM Lombardsijde-Essentho, lichting 1974 :wink:

zoete

17 sep 2009, 12:30

in 1959 was ik als beroeps wapenmekanieker in lombardsijde,ik had in heverlee bij het 35 gta en chef gekend die nogal een groot gedacht over zichzelf had maar anders niets te zeggen had ,het waren in de gta allen beroepsmet enkele koreastrijders ,nu kwam die chef ook naar lombardsijde en had het daar voor het zeggen te samen met een klein adjudantje die dacht dat hij napoleon was
die chef ik weet zijn naam niet meer had en klein snorretje en een legerbrilletje op ,de eerste dagen dat hij daar was deed hij op de soldatenkamers onder de poten van de bedden kuisen met een baksteen,alle maanden kwam er blaadje uit over de gebeurtenissen in het kamp en daarin kreeg hij de naam van chef baksteen wat hij moeilijk kon verteren,en wraak nam met veel inspectie wapen vooral de zaterdag morgen en er veel jongens een beetje later naar huis konden
Op een dag deden wij als wapenmekaniekers wapenkontrole op de kamers alsook de wapens van de oof,chef baksteen wilde zijn wapen niet tonen dus werdt de kapitein erbij gehaald die hem het bevel gaf zijn wapen te tonen ik denk dat het een sten of vigneron was,een wapen met zoveel roest hadden wij nog niet gezien, wat de gevolgen voor hem hebben geweest dat weet ik niet maar wij hebben hem een ganse tijd niet gezien
Het is mogelijk dat dit dezelfde chef was die het de soldaten moeilijk maakte met de wapeninspectie

videomania

15 nov 2009, 16:09

Hello,
Dit is een nieuwe kennismaking met 62A. Ik ben van de lichting 1974, ben binnengegaan in Turnhout op 1 april ( geen aprilvis) en na 3 weken gemuteerd naar Essentho in de D batterij als centralist.
Ik was een gewone soldaat en heb mijn tijd uitgedaan met veel plezier.
Ik kan zeggen dat ik er veel van opgestoken heb, maar ik ben dan ook niet elke avond in de kantine blijven hangen. Tijdens mijn diensttijd was ik vertegenwoordiger voor Milac , ik was lid van "De Schakel" - de vereniging die instond voor het contact Burgers , lokale bevolking en de miliciens en ik ben 2 maal op missie getrokken om de vakantiekolonies voor gehandicapten te begeleiden naar Hertzogenrath bij Aken.

Ik ben nog in het bezit van de onthaalbrochure voor de miliciens en bezit nog wel wat fotomateriaal uit die tijd. Indien het interessant lijkt kan ik het inscannen en opsturen om on-line te plaatsen.

Ergens in een duistere hoek van mijn geheugen zitten er ook nog enkele namen.

Jean-Pierre Debacker uit Bavikhove - zat op het secretariaat van de BSM
Reginald Zwaenepoel van aan zee was Launcher - werkte als machinist bij de NMBS
Gino Buysse uit Roeselare ( korporaal na 6 maand) was radarbediener op de PAR - werkte als treinbegeleider bij de NMBS
Dhondt de RP van de kaserne uit het Gentse - zijn ouders hadden een juwelenzaak

Als "boefers " herinner ik mij héél goed Adj. Depicker ( enkele jaren geleden overleden)

Als RSM hadden we Fernagut die op dat moment adjudant was. Ook hij is enkele jaren terug overleden.

Kapitein Soeck die sportofficier was en de Cross van Korbach naar Essentho heeft georganiseerd in de maand juni '74. Daar heb ik ook aan deelgenomen en 5é geeindigd.
De eerste was een Limburger , een loader en zijn naam was Francelotti.

Zoals u ziet toch nog een tevreden milicien, ja ze bestaan echt

papafreddy

15 nov 2009, 16:37

videomania schreef: Kapitein Soeck die sportofficier was en de Cross van Korbach naar Essentho heeft georganiseerd in de maand juni '74. Daar heb ik ook aan deelgenomen en 5é geeindigd.
Hallo

Mag ik u erop wijzen dat de sport officier dat u noemt toen wel Kapt Snoeck Jef was, waarschijnlijk een schrijffout van U.

Met hem hebben we veel wedstrijden gelopen bij de duitsers samen met onze vriend Hawk.
Ik hoop hem nu al 2 jaren na elkaar terug te zien bij diverse samenkomsten, maar helaas is hij er telkens niet!!

MVGr.

PapaFreddy

Peetje Maurice

15 nov 2009, 18:39

videomania schreef:
Ik ben nog in het bezit van de onthaalbrochure voor de miliciens en bezit nog wel wat fotomateriaal uit die tijd. Indien het interessant lijkt kan ik het inscannen en opsturen om on-line te plaatsen.
Alle info uit die "mooie" tijd interesseert me ten zeerste! Nostalgie, dat wel, maar ik kijk nog altijd graag terug naar dat jaar 1974 toen ik op de 1ste februari naar de Luchtdoelartillerieschool van Lombardsijde vertrok, om vanaf eind april mijn "eenheid" in Essentho te gaan vervoegen
We hadden destijds niet veel én toch waren we tevreden, het is te zeggen ik toch! Uiteraard heb ik ook uitgekeken naar de dag dat ik het leger vaarwel kon zeggen, maar dat betekent niet dat ik er een slecht gevoel aan overgehouden heb, integendeel, ik deed mijn job als "vuurleider", met "e.i." dus graag en ik heb er toch veel bijgeleerd!
De namen die u daar komt op te noemen zeggen me niet veel, ik zal er deze avond eens mijn geheugen wat die namen betreft eens op de proef stellen :lol:
En toegegeven het 62ste A Hawk was toch wel gelegen in een mooie streek wat de natuur aangaat! Achteraf ben ik er nog twee keer geweest om herinneringen op te halen.

Vriendelijke groet,

74/0631 (als ik me niet vergis)

Peetje Maurice

15 nov 2009, 18:49

videomania schreef: Dit is een nieuwe kennismaking met 62A. Ik ben van de lichting 1974, ben binnengegaan in Turnhout op 1 april ( geen aprilvis) en na 3 weken gemuteerd naar Essentho in de D batterij als centralist.
Ik was een gewone soldaat en heb mijn tijd uitgedaan met veel plezier.
Ikzelf was "vuurleider" bij de C batterij, de "D" batterij herinner ik me redelijk goed, ik meen me te herinneren dat de "D" batterij af en toe wat straffe toeren kon uithalen. Dikwijls ben ik met officieren en onderofficieren naar diverse sites geweest om aldaar aan "simulator" training in Navo-verband te gaan doen. Ik had onder mijn "epaulette" de "S" kaart. Ik was een gewone recruut en met de beroeps kon ik het altijd goed stellen, ze hebben me in Essentho nooit iets in de weg gelegd of me het leven zuur gemaakt! Dat kan ik spijtig genoeg niet over Lombardsijde zeggen... Het derde bataljon Para was daar destijds ook gevestigd... en dat zegt genoeg en ik herinner me de stinkende franse WC's en het éne toilet op de gang die de toevloed aan miliciens 's morgens absoluut niet aankon.... :roll:

radio-operateurke

15 nov 2009, 19:56

Hallo Videomania,

hier een "ancien" uit het jaar 1968 te Essentho.
Je kan mijn tussenkomsten op het forum eens bekijken; zo leer je me ook een beetje kennen.
Cesar Depicker is een tijdje mijn baas geweest als transmissie-adjudant en Fernagut was dan 1e chef.

Mijn artilleriemuts doet nog steeds dienst bij talrijke Vaderlandslievende Plechtigheden, waar ik als Gewestvoorzitter aan deelneem.

Ook nog een dringende oproep aan "Monske" Pirlet.
Ik kan niet meer op je site van Verbarti.
Kan je me terug op weg helpen?
Groeten, Raf. :wink: