dienstplichtigen
-
Danny. - Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Dat was de ASIATAap schreef:...Die shelters werden gebouwd in de werkplaats/kazerne in Vilvoorde...
En de juiste naam van die batterij was de BA48
De verticale antenne (whip antenne) bestond uit 3 stukken MS-116, 1 stuk MS-117 en 1 stuk MS-118
Met volgende versterker, werd de AN/GRC-9 omgevormd tot een AN/GRC-1009 met een uitgangsvermogen van 100W

Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
Ramuntxo - Lid geworden op: 21 feb 2006, 10:13
Ik was in '67 vier maanden in opleiding in de kazerne Baron Michel waar je regelmatig modder en elastiekjes in de soep vond.
Verhuisde daarna naar Dellbrück waar ik elke woensdagmorgen met een AN/GRC9 in de ether moest.
De acht maanden dat ik dit ( in Bensberg ? ) deed slaagde niet één beroepsmilitair erin om met dat apparaat verbinding te krijgen met wie dan ook. En telkens als die weg ging stelde ik radio Monte Carlo in.
Verhuisde daarna naar Dellbrück waar ik elke woensdagmorgen met een AN/GRC9 in de ether moest.
De acht maanden dat ik dit ( in Bensberg ? ) deed slaagde niet één beroepsmilitair erin om met dat apparaat verbinding te krijgen met wie dan ook. En telkens als die weg ging stelde ik radio Monte Carlo in.
-
Aap - Lid geworden op: 10 aug 2013, 18:41
Jaa, den Asiat... Ik was er een week, op missie vanuit Neheim (ik was ook chauffeur) om een shelter te laten installeren. Dat was daar ongelooflijk. Al die boefers daar waren stuk voor stuk vaklui, maar... geweldige dronkaards. Ik en mijn maat, corporaal Aerts, moesten daar gewoon wachten. Gedronken dat wij daar hebben... En oa de infirmerie, waar wij logies hadden (onwetend) onder water laten lopen...
Aan Ramunt : Dat was niet moeilijk, want boefers werden niet aangesteld om hun (intelligentie) capaciteiten, de miliciens voor de Ttr. waren streng geselecteerd...
Aan Ramunt : Dat was niet moeilijk, want boefers werden niet aangesteld om hun (intelligentie) capaciteiten, de miliciens voor de Ttr. waren streng geselecteerd...
Ειδεναι μεν μηδεν πλην αυτο τουτο.(Socrates).
-
Neen .... ! Ik was ginds in 1968.
Ik zou nu zelfs niet meer weten hoe ik zo een AN/GRC9 zou moeten afstellen.
Ik kan ook geen morse meer, en ik kon destijds band 19.
Veel meer dan de Panciera op de hoek in Dellbrück herinner ik mij niet meer
.
Veel meer dan de Panciera op de hoek in Dellbrück herinner ik mij niet meer
-
Aan aap : wat je daar zegt is de waarheid als een koe. Acht maanden lang ontregelde ik de
AN/GRC9 met een muntstukje van 50 centiemen en geen enkele beroeps die dat apparaat weer geregeld kreeg.
En ik was bij de CADI, niet bij de 2de TTR
.
AN/GRC9 met een muntstukje van 50 centiemen en geen enkele beroeps die dat apparaat weer geregeld kreeg.
En ik was bij de CADI, niet bij de 2de TTR
-
Ik vind het eigenaardig dat er regelmatig van die verhalen uit vervlogen tijden opduiken en die met de tijd ook een eigen leventje gaan leiden, is dit eigen aan het ouder worden van de verteller of is het hier ook komkommer tijd?
Ramuntxo, neem me niet kwalijk, maar met jouw “belevenissen”heb ik toch iet of wat moeilijk, maar dat zal dan wel aan mij liggen zeker
Ramuntxo, neem me niet kwalijk, maar met jouw “belevenissen”heb ik toch iet of wat moeilijk, maar dat zal dan wel aan mij liggen zeker
Ramuntxo schreef:Ik was in '67 vier maanden in opleiding in de kazerne Baron Michel waar je regelmatig modder en elastiekjes in de soep vond.
De acht maanden dat ik dit ( in Bensberg ? ) (allo, daarjuist zat je in Delbruck, en nu 7 kilometer verderdeed slaagde niet één beroepsmilitair erin om met dat apparaat verbinding te krijgen met wie dan ook Dit hoefde ook niet, jij was het toch die daarvoor in Mechelen opgeleid werd, maar wie zou dan die opleiding gegeven hebben
. En telkens als die weg ging stelde ik radio Monte Carlo in. Ook hier heb ik sterke twijfels, daarom stelde ik ook de vraag naar de frequentie. Radio Monte Carlo was toch een commerciële zender die op het Franse publiek gericht was, maar of die op de korte golf te horen was, daar heb ik mijn twijfels over, dat er stations die me meerdere kilowatts in de lucht waren en op de korte golf te horen waren betwist ik niet
Ramuntxo schreef:Neen .... ! Ik was ginds in 1968.
Veel meer dan de Panciera op de hoek in Dellbrück herinner ik mij niet meer.]
Sorry, maar ….Ramuntxo schreef:Aan aap : wat je daar zegt is de waarheid als een koe. Acht maanden lang ontregelde ik de AN/GRC9 met een muntstukje van 50 centiemen Er waren inderdaad twee regelingen die op het voorpaneel van de zender toegankelijk waren, en die door middel van een muntstukje te bedienen waren, dit was het volume van de side tone (signaal dat men in de luidspreker of koptelefoon kon horen bij werking in morse),en het kalibreren van de oscillatoren geen enkele beroeps die dat apparaat weer geregeld kreeg en toch slaagde jij erin deze 8 maanden lang te ontregelen, men kan toch maar iets ontregelen dat vooraf geregeld was, er moest dus iemand deze telkenmale opnieuw regelen, of was jij dat zelf
.
En ik was bij de CADI, niet bij de 2de TTR.
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
Sorry, maar je haalt hier twee verschillende toestellen door elkaar, de AN/GRC-9 was een toestel dat in morse kon werken, en ook in amplitude modulatie, de AN/VRC-10 (en ook de 8 en de 9) waren toestellen die uitsluitend in frequentie modulatie werkten, ze werkten bovendien in veel hogere frequentebanden.Aap schreef:Prachtig.
Wij werkten als Radio's (op manoeuver, in de shelters) met station ANVRC10, dat was de ANGRC9 verbonden met de TP Coquelet. Dat station T400 werd gebruikt voor de P9, dagelijkse verbindingen vanuit "het peloton" in de kazerne, dat was wel mijn favoriete bezigheid, (2TTr was hoofdpost).
Ook een beetje last van de jaren
Groetjes
Danny
Danny
-
Goedemorgen brave jongen !
Ik weet niet of je ginds geweest bent, maar ik moest elke woensdag van Dellbrück naar Bensberg ( en terug ) om er in de ether te gaan. Ik geloof je op jouw woord dat de afstand tussen beide plaatsen 7 kilometer was.
Zin om veel naar de pijpen van die onbekwame beroepsmilitairen die we daar voorgeschoteld kregen hadden we inderdaad niet. Ze konden niet eens een radio regelen. Waarom zou ik het gedaan hebben ? Ze deden alsof ze alles beter wisten en konden amper een ketel water warmen.
Respekt afdwingen deden ze zeker niet.
Wat radio Monte Carlo betreft kan ik alleen maar zeggen dat de persoon die het programma presenteerde beweerde dat het die post was. En die was te bereiken door de AN/GRC9 terug te regelen en aan de antenne 6 elementen toe te voegen. Daarmee heb je nu ook de oplossing hoe het kwam dat het toestel elke daaropvolgende woensdagochtend terug geregeld was.
Misschien toch eens iets tweemaal lezen alvorens ongegronde kommentaar te geven ?
Ik weet niet of je ginds geweest bent, maar ik moest elke woensdag van Dellbrück naar Bensberg ( en terug ) om er in de ether te gaan. Ik geloof je op jouw woord dat de afstand tussen beide plaatsen 7 kilometer was.
Zin om veel naar de pijpen van die onbekwame beroepsmilitairen die we daar voorgeschoteld kregen hadden we inderdaad niet. Ze konden niet eens een radio regelen. Waarom zou ik het gedaan hebben ? Ze deden alsof ze alles beter wisten en konden amper een ketel water warmen.
Wat radio Monte Carlo betreft kan ik alleen maar zeggen dat de persoon die het programma presenteerde beweerde dat het die post was. En die was te bereiken door de AN/GRC9 terug te regelen en aan de antenne 6 elementen toe te voegen. Daarmee heb je nu ook de oplossing hoe het kwam dat het toestel elke daaropvolgende woensdagochtend terug geregeld was.
Misschien toch eens iets tweemaal lezen alvorens ongegronde kommentaar te geven ?
-
Danny. schreef:Sorry, maar je haalt hier twee verschillende toestellen door elkaar, de AN/GRC-9 was een toestel dat in morse kon werken, en ook in amplitude modulatie, de AN/VRC-10 (en ook de 8 en de 9) waren toestellen die uitsluitend in frequentie modulatie werkten, ze werkten bovendien in veel hogere frequentebanden.Aap schreef:Prachtig.
Wij werkten als Radio's (op manoeuver, in de shelters) met station ANVRC10, dat was de ANGRC9 verbonden met de TP Coquelet. Dat station T400 werd gebruikt voor de P9, dagelijkse verbindingen vanuit "het peloton" in de kazerne, dat was wel mijn favoriete bezigheid, (2TTr was hoofdpost).
Groetjes
Inderdaad Danny, 't is dan ook 40 jaar geleden....
Maar het was wel een feit dat we op manoeuvers steeds met de twee posten, gelijktijdig aan het werk waren, vandaar de verwarring misschien.
Danny
-
Danny. schreef:Sorry, maar je haalt hier twee verschillende toestellen door elkaar, de AN/GRC-9 was een toestel dat in morse kon werken, en ook in amplitude modulatie, de AN/VRC-10 (en ook de 8 en de 9) waren toestellen die uitsluitend in frequentie modulatie werkten, ze werkten bovendien in veel hogere frequentebanden.Aap schreef:Prachtig.
Groetjes
Maar het was wel een feit dat we op manoeuvers steeds met de twee posten, gelijktijdig aan het werk waren, vandaar de verwarring misschien.
Danny
-
Ter informatie, ik moet je laten weten dat ik een van die “boefers” geweest ben bij de transmissie van 1953 tot 1974 waarvan 18 jaar in Duitsland, en tijdens die tijd veel garnizoenen aangedaan heb waaronder Bensberg, Delbruck, Weiden, Westhoven, Neheim, Kassel, Siegen, Lüdenscheid, en, en … en dat ik met die “titel” geen probleem had en nu nog steeds niet, ik (wij, de beroepsmilitairen) stelde dit gelijk aan die andere “scheldwoorden” zoals “kiekenfretter, maneblusser, ajuin, stroppendrager, enz.”, ook heb ik tijdens dit verblijf in Duitsland verschillende dienstplichtigen gekend die tijdens hun verlofperiodes blijkbaar van alles hadden meegemaakt, en die bij hun terugkeer hierover bij hun kamergenoten kwamen stoefen (tiens, boefer rijmt op stoeferRamuntxo schreef:Goedemorgen brave jongen !Dit zal wel een beetje sarcasme of ironie zijn, of althans een poging tot …
Wees ook maar gerust, als ik dergelijke onwaarschijnlijke verhalen lees, dan herlees ik deze om mij ervan te overtuigen dat er werkelijk staat wat ik ervan begrepen heb, en ik aan dit verhaal heel weinig geloof echt (en ik blijf beleefd), vooral waar er hier iemand komt beweren 8 maanden lang de wekelijkse territoriale radionetten gesaboteerd te hebben, radionetten waarvan er een verslag van het resultaat van die verbindingen diende opgemaakt te worden en binnen gestuurd te worden.
Respect moet men niet afdwingen, dat is iets wat ieder welopgevoed persoon kan/moet verwachten.
Tot slot wil ik mij hier bij Aap (mens toch, had je geen andere nicknaam in jouw gedachten
-
Geen probleem met het door elkaar halen van die toestellen, ik was er dan ook iets langer mee bezigAap schreef:Danny. schreef:Sorry, maar je haalt hier twee verschillende toestellen door elkaar, de AN/GRC-9 was een toestel dat in morse kon werken, en ook in amplitude modulatie, de AN/VRC-10 (en ook de 8 en de 9) waren toestellen die uitsluitend in frequentie modulatie werkten, ze werkten bovendien in veel hogere frequentebanden.Aap schreef:Prachtig.
Groetjes
Danny
Groetjes
Danny
-
stevens-willy - Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
-
Hey Willy, wat een schat heb je daar ontdekt?
In die territoriale netwerken waarvan ik daar sprak werd er ook gewerkt met een combinatie waarvan de juiste naam mij nu eventjes ontsnapt, maar door enkele van die foto's te bekijken, daar zat als zender de BC191 in (van de combinatie SCR193), dat waren nogal toestellen, pure nostalgie.
Heden kan men natuurlijk veel meer in veel kleiner volume, maar dat waren meestal toestellen die in 40 - 45 dienst gedaan hadden.
Groetjes
Danny
In die territoriale netwerken waarvan ik daar sprak werd er ook gewerkt met een combinatie waarvan de juiste naam mij nu eventjes ontsnapt, maar door enkele van die foto's te bekijken, daar zat als zender de BC191 in (van de combinatie SCR193), dat waren nogal toestellen, pure nostalgie.
Heden kan men natuurlijk veel meer in veel kleiner volume, maar dat waren meestal toestellen die in 40 - 45 dienst gedaan hadden.
Groetjes
Danny