leger terug invoeren ja/ neen

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Leger ja/neen

Ja
176
89%
Neen
22
11%

Totaal aantal stemmen: 198

Tilly
Moderator SeniorenNet

23 sep 2007, 23:35

PLUTO 989 schreef:

Geplaatst: Za 22 Sep 2007, 19:30 Onderwerp: Goed of niet goed

--------------------------------------------------------------------------------

Wie vind het goed dat de legerdienst is afgeschaft.
Persoonlijk vind ik het niet goed.
Als ik de mannen onder elkaar hoor is dat het beste jaar van hun leven, als ze het achteraf bekijken.
En als ik de jeugd zie rondlopen, denk ik dat sommige wel wat disipline kunnen gebruiken.
Daarom men vraag : goed of niet goed
Weet alleen niet hoe je een poll aanmaakt.

Groetjes.

voorn schreef:

Geplaatst: Za 22 Sep 2007, 19:45 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Al was het voor velen een verloren jaar. Toch waren er jongens bij die eindelijk eens ontrokken werden aan moeders schoot.
Stoere nozems die eens in kontakt kwamen met orde en tucht.
En wat me in 1968 het meest verbaasde dat een colega reservist er les gaf in het hoofdkwartier aan analfabeten....en dat was een gevuld klasje!
Mischien een tweede kans voor onze nieuwe Belgen als het terug werd ingevoerd.
Voor mij JA

F.C.

Tarzan schreef:

Geplaatst: Za 22 Sep 2007, 20:29 Onderwerp:

En ik doe ook mee met de "JA" stemmers !

Er zijn er immers vele die nog wat extra opvoeding nodig hebben !

gert49 schreef:

Geplaatst: Zo 23 Sep 2007, 9:41 Onderwerp: Kweet het zomaar nie

Hallo,
ja of nee antwoorden is simpel, maar is dit wel zo??
Is een gedwongen leger nog nodig en is het financieel nog haalbaar???
Wat opvoeden betreft is dat de taak van het leger? Ik dank nee, daar zijn mogelijkheden genoeg, analfabeten kunnen terecht in het volwassen onderwijs, maar willen ze dat wel?
Opvoeden is een taak voor ouders (in de eerste plaats) en voor het onderwijs.
Opvoeden is meer dan een kind leren lezen en rekenen het is een dagelijkse bezigheid van kleine dingen, het goede voorbeeld geven.
Als mama met de kleine op een bus stapt, haar boodschappentas op een zitplaats zet en die niet wegdoet als de bus vol raakt, zal die kleine later ook nooit zijn plaats afstaan.
Als papa regelmatig door het rode licht rijdt omdat hij dat kleur al heeft gezien, dan doet die kleine dat later ook. idem met GSM'en
(ik zag laatst zelfs een agent in uniform en in een politiewagen lachend met de GSM achter het stuur) Wat een voorbeeld.
Mijn echtgenote staat meer dan 35 jaar in het onderwijs, als er vroeger een kleinen met straf naar huis ging gebeurde het wel eens dat de straf dubbel geschreven moest worden, eentje voor de juf en eentje voor de ouder(s). Nu neemt die ouder zelf de pen ter hand om de juf te laten weten dat zijne (of haar) kleine geen straf schrijft.
Soms werkt ook de maatschappij tegen zonder dat ze het beseffen.
Een dom voorbeeld???
Het € teken. Dit jaar zijn 100 den boeken door een schoolgemeenschap terug naar de uitgever verzonden omdat het € teken telkens achter het cijfer stond en niet ervoor (zoals het moet). Maar hoe kun je een kind van 10 leren hoe het moet als ze dagelijks op tv (de lotto bv), bij de winkels, bij de banken (die het zouden moeten weten) en ook thuis het steeds verkeerd zien.
Zal een jaartje legerdienst daaraan verhelpen denk je? ik denk het niet.
Gert49
let wel, ik was graag in de troep en had een prachtig jaar, en nee ik hing niet aan moeders rokken, want ik was al jaren bij de scouts en stond op het ogenblik van mijn oproeping in leiding.[/b]

Emteechauffeurke schreef:

Geplaatst: Zo 23 Sep 2007, 9:47 Onderwerp:

Tarzan schreef:
En ik doe ook mee met de "JA" stemmers !

Er zijn er immers vele die nog wat extra opvoeding nodig hebben !

Hoi Tarzan,

Er is ondertussen wel een soortgelijk topic opgestart, maar uit sympathie!

Ja , ik zeg volmondig jaaaa, het zou voor vele jongeren goed doen eens een jaartje onder de knoet te leven,leren wat discipline is.
Nu heb je dat fenomeen hangjongeren, die gaan steevast hun vaste plekje opzoeken voor te niksen, en zo kun je eindeloos doorgaan met redenen om aan te geven dat er in deze maatschappij iets schort!

Ja, vroeger was de dienstplicht iets wat bij de jongeren leefde, daar werd over gepraat enz. enz.

GRTZ,
ROBERT

24 sep 2007, 16:58

Zullen we dat dan maar doorsturen naar onze Heer Minister Flahaut !

Dan heeft hij eens iets anders te lezen dan de fakturen van zijn nutteloze aankopen !!!

:cry: :wink:

Emteechauffeurke

24 sep 2007, 17:58

Tarzan schreef:Zullen we dat dan maar doorsturen naar onze Heer Minister Flahaut !

Dan heeft hij eens iets anders te lezen dan de fakturen van zijn nutteloze aankopen !!!

:cry: :wink:

Awel, da zou nog eens een supergoed idee zijn zie!!Die zal nogal verschieten denk ik!! Lektuur dat hij niet gewoon zal zijn!! Als het er misschien nog van komt zal dat iets zijn voor zijne opvolger zeker????

GRTZ,
ROBERT :wink: :wink:
Suuuupppeeers yes!!!!!

erdero

24 sep 2007, 21:54

Een volmondig ja van mij ook , volledig akkoord maar mag ik vragen wie er als vrijwiliger naar voor zou durven komen om die moderne jeugd eens aantepakken als soldaatje :cry:

voorn

24 sep 2007, 22:17

Mischien iets als alternatieve straf voor misgelopen jongeren.
Een jaartje bij para's;kan men daar eens proberen de stoere bink te spelen.

F.C.

fotograafke

24 sep 2007, 23:17

Tijdens de legerdienst werd je duidelijk gemaakt wat gezag is, wat tucht is, wat wellevendheid is, wat vriendschap is, wat verantwoordelijkheid is, orde, discipline, stiptheid ....
Een voor een zaken waar de jonge mensen tegenwoordig zoveel moeite mee hebben.
Akkoord, men leert er ook hoe je moet "vechten en iemand uitschakelen" maar in de meeste eenheden was dat niet het belangrijkste van de opdracht.
Naar mijn mening zou het goed zijn mochten alle jongeren een korte maar intense opleiding krijgen zoals velen onder ons indertijd meegekregen hebben.
Daar leerde je "mens" zijn en een ander respecteren.

:!:

heinz1

25 sep 2007, 14:04

Beste,
Betreffende je "Poll", legerdienst ja of neen.
Ik lees daar van nuttige kaders en organisatie !!??, sorry, maar ik dacht te weten dat de legerdienst opgeschort was en niet afgeschaft !!??
Wie heeft die indertijd opgeschort, hoor je nog iets van deze politieker, neen, maar dat komt door andere stommiteiten.
En welke politieker gaat heden zijn carriere eraan opofferen om de opschorting teniet te doen !!?? Niemand.
Dus !!!!!!!!!!!!!

trippel

28 sep 2007, 20:06

:lol: Zeker en vast,en minstens voor twee jaar zodat ze van het straat weg zijn!

heinz1

29 sep 2007, 08:40

:idea: :!: Wie van straat, uwe zoon of kleinzoon, of die andere.....!?
Kunnen ze nadien weer klagen, van een verloren jaar, in uw geval twee jaar!? En de burgerdienst dan, kunnen ze helpen bij de gemeente of Burger bescherming, komaan man, wees eens redelijk, we leven in 2007, dat hoop ik toch!!!!!!!!!!
De zon schijnt voor elk van ons, gratis.

stevens-willy

29 sep 2007, 09:53

heinz1 schreef::idea: :!: Wie van straat, uwe zoon of kleinzoon, of die andere.....!?
Kunnen ze nadien weer klagen, van een verloren jaar, in uw geval twee jaar!? En de burgerdienst dan, kunnen ze helpen bij de gemeente of Burger bescherming, komaan man, wees eens redelijk, we leven in 2007, dat hoop ik toch!!!!!!!!!!
Financieel JA een verloren jaar.

Maar de levens ervaring weeg wel af tegen dat verloren jaar wat gij bedoeld.

En ook voor de duizenden nietsnutjes die er nu rond lopen (hangen).

Willy

voorn

29 sep 2007, 10:40

En de burgerdienst dan, kunnen ze helpen bij de gemeente of Burger bescherming, komaan man, wees eens redelijk, we leven in 2007, dat hoop ik toch!!!!!!!!!![/quote]

Ja we leven in 2007 en dan? Geef mij dan de samenleving van 1960 terug!
Orde en tucht....en geen gezanik van ouders over hun Oh zo gevoelige spruit.Die nu een mossel;nietsnut of bandeloze is geworden.
En van mij mag die gerust een jaar burgerdienst doen;maar dan iets nuttig er zijn handen tekort in de zorg en de straten en pleinen liggen er ook maar vies bij.....maar daar zijn de vakbonden dan weer tegen. Zelfs een beroepsdopper mag men niets verplichten.

F.C.

heinz1

29 sep 2007, 13:48

Beste,
Levenservaring, enz. 'k weet nog heel goed dat men mij verweet van een dronkaard te zijn geworden bij het leger, en voor niets meer deugde, het is daarom dat ik voor ongeveer 40 jaar beroeps ben geworden, een gezinnetje heb en heeeeel gelukkig ben. Gezien heb ik wat er van de toenmalige jeugd geworden is,het zijn nu onze bazen, dus niet niks, maar het zijn zij die de wetten veranderen in hun voordeel,en die wat geroepen hebben van ik zal zus en zo, waren per slot van rekening de makste lammetjes, thuis en op café afgeven van ik ik ik, sorry, juist niks, zo mak als iets.
En sorry, diegene wat nu op straat lopen te lummelen, zijn dat onze zoons, neen.... op en een enkeling na, de rest is .......(vul maar zelf in), en die zullen wel elders hun ervaringen opdoen !!
De vakbonden !!?? hoor ik U nu zeggen dat die te ver gaan ?
Maar ja, de vraag was voor of tegen.
En ik ben voor (met beperkingen), liever nog een burgerdienst, of zoals mijn zwitserse vriend, U vrijkopen, maar hier in Belgiekske, en dat geld ook voor die andere zogenaamde belgen.
Allez beste, ik wil geen zware discussie over iets waarover we niets meer te zeggen hebben, de jeugd van toen, hebben de touwtjes nu in handen.
Grt.
Heinz

PLUTO 989

01 okt 2007, 13:26

Er zou eigenlijk een soort legerdienst moeten komen voor jeugd die schoolmoe zijn en toch een stiel willen leren. Waarom niet. Ze zijn van de straat af en ze leren een job. Maar een voorstelletje. Denk dat er toch veel positieve resultaten kunnen uitkomen hoor. De leerplicht tot 18 jaar. Ze blijven van de school weg, ze worden geschorst, enz. T'ja waarom geen legerdienst voor hen. Wie weet wat er allemaal kan uit voortkomen voor de arbeidsmarkt, minder werklozen en de taak van de vergrijzende bevolking invullen i.p.v. direct mensen van andere landen gaan halen om hier te werken omdat "wij de job niet willen of kunnen". Ze leren eruit en hangen niet op straat hun leven te verknoeien. We moeten er toch belastingen voor betalen of ze nu later doppen of een opleiding in het leger. Mijn keuze is dan snel gemaakt voor wie ik belastingen moet betalen hoor. Liever voor diegene die iets leren of voor diegen die hun leven weggooien en op het slechte pad geraken.

heinz1

01 okt 2007, 14:01

:idea: Beste Pluto 989,
Schoolplicht tot 18 jaar !
Dadelijk daarna een leger- of burger- of ?-dienst, niet aan 10 à 13 fr, sorry 0,25à0,30 €, maar wel aan het minimuun stempelgeld!? daar zou ik mee akkoord kunnen gaan.
Maar wat met de jonge dames, ze hangen toch ook maar op straat te niksen en meer...!!!?
Om dan maar te zwijgen over de zonen met welstellende ouders, ze studeren (!!!) verder, want de ouders betalen toch de studie's, wat moet er dan met deze gasten gebeuren, ik zie het weer gebeuren zoals indertijd, ze worden om één of ander smoesje afgekeurd of vrijgesteld, en dat was het dan.
En neem nu, dat onze jonge mannen, na de schoolplicht en de ?-plicht, terugkomen, dan is hun werkplaats ingenomen door ....(jeweetwel).
Je moet verdomd goed opletten wat je schrijft, want plotseling kunnen ze nederlands lezen.
Ik voel dat we stilaan naar een heel andere discussie afdwalen, maar wat was de "Poll", lederdienst ja/neen !?
Als we dan toch bereid zijn belastingen te betalen (willen of niet), zeg ik ja, maaaaaaaaar wel be-of verloond, zoals b.v hierboven geschreven.
Grt. :!: :roll:

PLUTO 989

01 okt 2007, 14:43

Heinz,

Denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Het is helemaal niet bedoeld zoals jij denkt. En de meisjes, moet er soms geen kleren gewassen worden in het leger of gekookt worden. Of mss wel uitgroeien tot verpleegster? Probeer het alleen maar positief te brengen voor iedereen en op een goede samenleving voor iedereen. Voor mij is iedereen gelijk en ik probeer uit iedereen het goede naar boven te halen. En het leger is er niet alleen om te vechten maar ook om de vrede te bewaren op een goede samenleving voor iedereen.