Jeugd van Tegenwoordig

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

alloo
Lid geworden op: 14 jul 2006, 21:23
Locatie: mol

06 nov 2008, 19:16

De jeugd heeft het altijd gedaan, dat was vroeger zo ,en dat is nu nog, het verbeterd tenslotte voor elke generatie.Ik was in 1968 ,18 jaar, ben dus opgegroeid in de hippiejaren, toen werd er ook gezegd, wat moet daar van worden de jeugd van tegenwoordig, dat is nu 40 jaar geleden .Mijn legerdienst heb ik gedaan als Parra Comando, en de opdrachte toen, werden allemaal niet zonder morre uitgevoerd zoals ambi zegd, men deed het, omdat men moest, maar er werd zéér veel gemord van "vuile boever" en noem maar op,dit was wel tussen de millicien onderlings ,men mocht denken maar niets zeggen, De meeste onder ons herinneren nog de film "losbandigen jeugd" met James Dean, was in die tijd de jeugd beter????? en dit is nog langer geleden dan 40 jaar. Een ouder wordende mens vergeet dat hij of zij ook jong is geweest,en toen gebeurde er ook dingen die niet goed te praten zijn.

groetjes Alfons


ps. hoeveel hebben er, einde de jaren zestig, in het cachot gezeten die hun (langen )haren niet wilde laten knippen.

mobieltjes
Lid geworden op: 20 aug 2005, 20:56
Locatie: Oostvleteren (in de Westhoek, aan den Yzer)

21 dec 2008, 18:15

ik heb het programma slechts gedeeltelijk gezien. Wat ik ervan gezien heb strookt niet met de werkelijkheid. Was cadet in de jaren '60.
Ik werd gevraagd om mee te werken aan dit programma, maar als ik het zoal bekijk ben ik blij dat ik door omstandigheden niet in de mogelijkheid was om mee te werken.
Ik heb o.a. nooit meegemaakt dat we zo werden afgeblaft door een instructeur of begeleider. Ook werd er door ons, als cadettten, nooit zo degenererend over de oversten gesproken.
conclusie: slechte weerspiegeling van de realiteit.
de wereld is als een boek, wie niet reist leest slechts één bladzijde

Aime1955
Lid geworden op: 02 jan 2008, 23:10

21 dec 2008, 20:09

mobieltjes schreef:ik heb het programma slechts gedeeltelijk gezien. Wat ik ervan gezien heb strookt niet met de werkelijkheid. Was cadet in de jaren '60.
Ik werd gevraagd om mee te werken aan dit programma, maar als ik het zoal bekijk ben ik blij dat ik door omstandigheden niet in de mogelijkheid was om mee te werken.
Ik heb o.a. nooit meegemaakt dat we zo werden afgeblaft door een instructeur of begeleider. Ook werd er door ons, als cadettten, nooit zo degenererend over de oversten gesproken.
conclusie: slechte weerspiegeling van de realiteit.
Ik zie dat je van Oost-Vleteren bent.Ooit nog eens met de fiets daar rondgetoert om de ouderlijke woning van Jerome Leuridan op te sporen!
:)

Fokke
Lid geworden op: 05 aug 2004, 11:09
Locatie: Noorderkempen

21 dec 2008, 22:19

Een paar jaar geleden was daar die reeks over dat internaat, nu over de legerdienst. Ik krijg het schijt van zulke programma's. Ter info: In de jaren vijftig heb ik 5 jaar streng internaat "overleefd "en in 1961 een jaar soldaat in Siegen (na 3 maanden opleiding tot chauffeur in Turnhout).
Ik heb nooit zulke toestanden, als beschreven in de film, meegemaakt. Af en toe iets dat er in de verte op gelijkt en dat ik nu nog wel eens als min of meer leuk verhaal vertel.
Die reeksen zijn gemaakt als het boek van "De Witte" van Ernest Claes... De esbattementen van de Witte zijn de verzameling van alle sterke verhalen die Ernest Claes en zijn klasgenoten in hun jonge jaren hebben meegemaakt of zien gebeuren en dat laat hij dan door één hoofdfiguur beleven.
Idem die films over dat internaat en die legerdienst. Men heeft alle straffe toeren van tientallen jaren geconcentreerd laten beleven door één groep. Elk van die feiten zullen wel hebben voorgevallen maar niet in één groep of door één persoon. Ook ik kan over het internaat en mijn legerdienst straffe verhalen vertellen.
Ik heb maar één aflevering gezien en ben ontgoocheld weggezapt wegens té bij de haren getrokken. Ik rangschik die reeksen bij de stomme soaps en de Pfaffs en de Planckaerts en vraag mij of of ze daaraan zoveel geld moeten besteden! Het patronaatstoneel van voor en juist na de oorlog was vele malen zin- en waardevoller en werd opgevoerd door amateurs die dat op eigen kosten en met veel inzet brachten voor hun familie en kennissen.
Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort!

mobieltjes
Lid geworden op: 20 aug 2005, 20:56
Locatie: Oostvleteren (in de Westhoek, aan den Yzer)

22 dec 2008, 17:47

aime,

wij wonen nog maar korte tijd hier in de Westhoek. Zijn afkomstig van Antwerpen, en na mijn pensionering uitgeweken naar hier (hebben er nog geen nanoseconde spijt van gehad)
de wereld is als een boek, wie niet reist leest slechts één bladzijde

Aime1955
Lid geworden op: 02 jan 2008, 23:10

22 dec 2008, 18:21

mobieltjes schreef:aime,

wij wonen nog maar korte tijd hier in de Westhoek. Zijn afkomstig van Antwerpen, en na mijn pensionering uitgeweken naar hier (hebben er nog geen nanoseconde spijt van gehad)
Zalig fietsgebied en fijne mensen daar!