62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Wanneer ik mijn opleiding begon te Lombardsijde waren de eerste dagen echt niet te doen. We hebben ons toen enorm verveeld.We konden toch niet blijven kaarten, dag en nacht... Op zekere dag moesten we onze kledij gaan aanpassen. Alles was perfekt bij mij, behalve mijn "smokingbroek". De broek kon ik optrekken tot onder mijn oksels en daardoor was ik "gehandicapt" toen we moesten oefeningen doen in "smoke" kledij. Ik kon niet anders dan mijn smokingbroek met een "sisal" koord toebinden, van onder moest ik ze ook vastbinden,, want anders zou ik erover gestruikeld hebben.
De twee mutsen die ik kreeg zaten als gegoten. Wij hawkkisten kregen direkt een muts van de artillerie. Hét grote probleem was om die muts een beetje fatsoenlijk te maken. De muts moest gegoten zitten, dus aan de rechterzijde wat afhangende, anders had men een zogenaamde "piesersmuts"... We werden toen gedoopt...onze mutsen werden met bier gedoopt, we moesten dus ook bier uit de muts drinken.
Bij aankomst in Essentho werden we dan nog eens gedoopt door de "supers".
Die dopen waren soms afschuwelijk vulgair. Ik herinner me de doop van de D batterij, waar sommige lichaamsdelen werden ingesmeerd met de stof die we ook moesten gebruiken om onze "centuur" schoon te maken. Ik zal er hier niet bij vermelden om welke lichaamsdelen het ging...
Bij de C batterij verliep alles toch wat properder. Eénmaal gedoopt werd men dan door de meeste "anciens" meer gewaardeerd.
De doop van de miliciens kan men een beetje vergelijken met de dopen die thans nu nog plaatshebben aan sommige faculteiten van diverse universiteiten.
Oh wee, wanneer je het zou geriskeerd hebben om niet deel te nemen aan de doop...
Mvg
Peetje
PS: misschien eens laten weten hoe jullie werden gedoopt, met andere woorden, hoe de "anciens" met jullie omgingen toen jullie als "bleus" werden gedoopt...
De twee mutsen die ik kreeg zaten als gegoten. Wij hawkkisten kregen direkt een muts van de artillerie. Hét grote probleem was om die muts een beetje fatsoenlijk te maken. De muts moest gegoten zitten, dus aan de rechterzijde wat afhangende, anders had men een zogenaamde "piesersmuts"... We werden toen gedoopt...onze mutsen werden met bier gedoopt, we moesten dus ook bier uit de muts drinken.
Bij aankomst in Essentho werden we dan nog eens gedoopt door de "supers".
Die dopen waren soms afschuwelijk vulgair. Ik herinner me de doop van de D batterij, waar sommige lichaamsdelen werden ingesmeerd met de stof die we ook moesten gebruiken om onze "centuur" schoon te maken. Ik zal er hier niet bij vermelden om welke lichaamsdelen het ging...
Bij de C batterij verliep alles toch wat properder. Eénmaal gedoopt werd men dan door de meeste "anciens" meer gewaardeerd.
De doop van de miliciens kan men een beetje vergelijken met de dopen die thans nu nog plaatshebben aan sommige faculteiten van diverse universiteiten.
Oh wee, wanneer je het zou geriskeerd hebben om niet deel te nemen aan de doop...
Mvg
Peetje
PS: misschien eens laten weten hoe jullie werden gedoopt, met andere woorden, hoe de "anciens" met jullie omgingen toen jullie als "bleus" werden gedoopt...
-
Een citaat uit mijn "klein dagboekje" uit het jaar 1974.
Op 1 februari 1974 heb ik het leger vervoegd.
Vandaag 3 februari 197, een zondag.
"Eerste zondag in het leger. In de voormiddag niets doen dan wandelen. Naar de mis geweest om 10 uur, van de 13 die op onze kamer lagen, hebben er amper 2 de mis bijgewoond.
In de namiddag niets doen en naar de kantiene geweest. 's Avonds riskeerde ik me met nog enkele maten naar de kantiene. Terug op de eenzame kamer gekomenom zichtkaartjes te schrijven naar diverse vrienden en familieleden.
's Avonds naar de TV gekeken naar "een mens van goede wil" (in kleur).
Diverse lieven en ouders kwamen naar het kamp van vandaag om er hun geliefde te bezoeken".
Het eerste weekend was triestig, er was geen bezoek voor mij en ik kreeg toen al heimwee.
Het weekend daarop kon ik wel naar huis. Het eerste weekend mocht dat niet, omdat we de eerste februari onze eerste inspuiting hadden gekregen, dat was op zichzelf reeds een belevenis.
Eerlijk gezegd, ik zag het zo de eerste weken niet zitten, maar dat ging alsmaar beter, ik keek er naar uit dat de dag zou komen dat ik naar Essentho zou mogen vertrekken, maar dat zou nog zo'n drie maand duren. Eerst nog wat vernederingen van beroeps ondergaan, dat was het lot van iedere milicien. Die vernederingen, nee, dat vergeet een mens nooit!
Nog een zonnig weekend toegewenst!
Op 1 februari 1974 heb ik het leger vervoegd.
Vandaag 3 februari 197, een zondag.
"Eerste zondag in het leger. In de voormiddag niets doen dan wandelen. Naar de mis geweest om 10 uur, van de 13 die op onze kamer lagen, hebben er amper 2 de mis bijgewoond.
In de namiddag niets doen en naar de kantiene geweest. 's Avonds riskeerde ik me met nog enkele maten naar de kantiene. Terug op de eenzame kamer gekomenom zichtkaartjes te schrijven naar diverse vrienden en familieleden.
's Avonds naar de TV gekeken naar "een mens van goede wil" (in kleur).
Diverse lieven en ouders kwamen naar het kamp van vandaag om er hun geliefde te bezoeken".
Het eerste weekend was triestig, er was geen bezoek voor mij en ik kreeg toen al heimwee.
Het weekend daarop kon ik wel naar huis. Het eerste weekend mocht dat niet, omdat we de eerste februari onze eerste inspuiting hadden gekregen, dat was op zichzelf reeds een belevenis.
Eerlijk gezegd, ik zag het zo de eerste weken niet zitten, maar dat ging alsmaar beter, ik keek er naar uit dat de dag zou komen dat ik naar Essentho zou mogen vertrekken, maar dat zou nog zo'n drie maand duren. Eerst nog wat vernederingen van beroeps ondergaan, dat was het lot van iedere milicien. Die vernederingen, nee, dat vergeet een mens nooit!
Nog een zonnig weekend toegewenst!
-
Katholiek opgevoed thuis, ging ik zowel in Lombardsijde als in Essentho wekelijks op zaterdag naar de mis, thans "eucharistieviering". In Lombardsijde heb ik maar enkele keren de eucharistieviering "moeten" bijwonen, omdat ik de meeste weekends thuis was.
De meesten sprak dat niet aan (toen al).
In Essentho was de wekelijkse eucharistieviering altijd wel een belevenis.
Aalmoezenier Johan, wist er altijd "pit" in te steken. Wat me opviel, de mis werd door de meeste beroeps bijgewoond. Ze verzorgden ook de lezingen en de kinderen van de beroeps waren de misdienaars.
De miliciens schitterden door hun afwezigheid. Samen met één vriend van de kamer ging ik wekelijks mijn "zondagsplicht" vervullen en net zoals thuis, gingen we daarna naar de kantiene om er een pintje te drinken.
Opvallend was wel dat er nooit met ons beiden gelachen werd omdat we nog "gelovig" waren.
Het parochieblad werd me toegestuurd door de pastoor van de parochie en toen bestond ook nog zoiets als "MILAC", waar ik veel steun aan gehad heb.
De meesten sprak dat niet aan (toen al).
In Essentho was de wekelijkse eucharistieviering altijd wel een belevenis.
Aalmoezenier Johan, wist er altijd "pit" in te steken. Wat me opviel, de mis werd door de meeste beroeps bijgewoond. Ze verzorgden ook de lezingen en de kinderen van de beroeps waren de misdienaars.
De miliciens schitterden door hun afwezigheid. Samen met één vriend van de kamer ging ik wekelijks mijn "zondagsplicht" vervullen en net zoals thuis, gingen we daarna naar de kantiene om er een pintje te drinken.
Opvallend was wel dat er nooit met ons beiden gelachen werd omdat we nog "gelovig" waren.
Het parochieblad werd me toegestuurd door de pastoor van de parochie en toen bestond ook nog zoiets als "MILAC", waar ik veel steun aan gehad heb.
-
Gast
Hey Peetje, ik was als kroo misdienaar van deze heerlijke aalmoezenier Johan, misdienaar was meestal een soort dj zijn, want Johan liet meestal panfluitmuziek horen in zijn diensten, met gebarentaal liet hij me weten wanneer ik moest starten...en "uitsterven" ik herinner me die zondag dat ik samen met hem toekwam van andere uithuizige diensten. Ik was te laat om iets te eten...te laat binnengekomen...toen heeft hij de hele kazerne op stelten gezet...zijn gezel zou hoe dan ook eten!!! En ja ik kreeg een maaltijd, daar zorgde hij voor. Ik werkte ook voor hem in de leeszaal naast het paradeplein. Och Peet, wat was dit een zalig man, sorry dat ik dit zo schrijf...maar hij had het hart op de juiste plaats en ging door een vuur voor zijn jongens...ja, de aalmoezenier had invloed in de kazerne...Hij was dan ook gelijkgesteld met de graad van majoor...een gouden kruis met de zware baret er onder.
Gr willem
Gr willem
-
Aalmoezenier Johan was werkelijk een man met het hart op de juiste plaats! Ook ik heb veel in "zijn" leeszaal doorgebracht!Hawk schreef: sorry dat ik dit zo schrijf...maar hij had het hart op de juiste plaats en ging door een vuur voor zijn jongens...ja, de aalmoezenier had invloed in de kazerne...Hij was dan ook gelijkgesteld met de graad van majoor...een gouden kruis met de zware baret er onder.
Ik heb me trouwens al dikwijls afgevraagd wat er feitelijk van de man geworden is...
Mocht je er iets over weten Hawk, laat me iets weten, het is 33 jaar geleden dat ik de eer heb gehad zo'n prachtige mens te mogen ontmoeten, die zoals je komt te schrijven "door het vuur" zou gegaan zijn voor "zijn" jongens!
Mvg
De Peet
-
Ik kan me zijn familienaam met de beste wil van de wereld niet meer herinnerenDanny. schreef:Is de volledige naam van die almoezenier gekend?
Ik kan dit opzoeken of hij nog steeds in "het boek" staat.
Groetjes
Danny
Dus Hawk, jij weet het eventueel, de familienaam van aalmoezenier Johan die in Essentho was...
Ik kijk er naar uit.
Groetjes,
De Peet
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Peetje Maurice schreef:Mocht je er iets over weten Hawk, laat me iets weten, het is 33 jaar geleden dat ik de eer heb gehad zo'n prachtige mens te mogen ontmoeten, die zoals je komt te schrijven "door het vuur" zou gegaan zijn voor "zijn" jongens!
Mvg
De Peet
Dag Peetje Maurice en Danny
Ja Pater Johan was een fijne kerel, het is ook nog een West-Vlaming, vandaar zijn loaliteit, daar ik mede offr ben en ook West-Vlaming, weet ik wel iets meer dan jullie, hierbij dus was uitleg.
Zijn volledige naam is Johan Van Calbergh
Hij is almoezenier in Essentho geweest van 1972 tot 1977
Dan is hij naar de Marinebasis Zeemacht-Zeebrugge van 1977 tot 1990
Daarna is hij naar de Generale staf geweest te Evere.
In 1992 heeft die zijn 25 jaar priesterschap gevierd.
Die leeft nu in een klooster in Gijzenzele, ik schat hem rond de 65 jaar, ja de jaren gaan vlug voorbij he.
MVGr.
Papa Freddy
-
Danny. - Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Daar ik niet alles hier kan bekend maken, hier toch een deel ervan:
VAN CALBERGH Johan, geboren in 1938 in Oudenaarde O.M.I. (pater oblaat ??) priester gewijd in 1967.
Sinds 1998 pastoor in Sint-Hilarius Mullem.
Met dank aan onze pastoor voor de verstrekte informatie.
Is dus nog steeds "in dienst"
Adres, telefoonnummer en mailadres zijn ook gekend, maar die geef ik hier liever niet bekend.
Wie deze info ook wil kan ze per mail krijgen
Groetjes
Danny
VAN CALBERGH Johan, geboren in 1938 in Oudenaarde O.M.I. (pater oblaat ??) priester gewijd in 1967.
Sinds 1998 pastoor in Sint-Hilarius Mullem.
Met dank aan onze pastoor voor de verstrekte informatie.
Is dus nog steeds "in dienst"
Adres, telefoonnummer en mailadres zijn ook gekend, maar die geef ik hier liever niet bekend.
Wie deze info ook wil kan ze per mail krijgen
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
Met dank aan papa freddy én Danny!
Ik dacht dat Johan jonger was, maar de jaren gaan toch zo snel voorbij!
Als hij inderdaad nog altijd pastoor is op de parochie in Mullem, dan moet hij te vinden zijn in het telefoonboek onder parochies.
Van Calbergh, ja, dat klopt, zo was zijn familienaam!!!!!!!!!!! Mijn geheugen kan nu wat proberen uit te rusten, ik kon me zijn familienaam echt niet meer herinneren. Daar valt dus een last van mijn schouders!
Nog een prettige dag verder!
De Peet
Ik dacht dat Johan jonger was, maar de jaren gaan toch zo snel voorbij!
Als hij inderdaad nog altijd pastoor is op de parochie in Mullem, dan moet hij te vinden zijn in het telefoonboek onder parochies.
Van Calbergh, ja, dat klopt, zo was zijn familienaam!!!!!!!!!!! Mijn geheugen kan nu wat proberen uit te rusten, ik kon me zijn familienaam echt niet meer herinneren. Daar valt dus een last van mijn schouders!
Nog een prettige dag verder!
De Peet
-
Als men even googelt kan je nog het één en het ander te weten komen over onze trouwe, goede vriend, destijds aalmoezenier in Essentho:
OUDENAARDE - Pastoor Johan Van Calbergh gaat zondag voor de laatste keer de mis voor in de Sint-Hilariusparochie in Mullem. De inwoners zien hun pastoor niet graag vertrekken, want sinds zijn aanstelling in 1998 hebben zij hem leren kennen als een ruimdenkend en minzaam man.
Pater Johan Van Calbergh is vanaf oktober voltijds predikant voor het vierjarenproject van de Vlaamse Bisdommen inzake volwassenencatechese. Johan Van Calbergh was acht jaar pastoor in Mullem en diocesaan proost van de KVLV, LG en Boerenbond. Een andere priester van het decanaat zal Mullem van hem overnemen.
Deken André Peereboom heeft enkel lof voor de ,,herder van dit idyllische dorp met zijn wondermooi kerkje.'' De pastoor, die een talenknobbel heeft, lokte talrijke jonge trouwers naar Mullem voor hun huwelijksviering, maar ook veel ouders lieten er hun kinderen dopen
Bron: Het Nieuwsblad (oktober 2006)
Mvg
De Peet
OUDENAARDE - Pastoor Johan Van Calbergh gaat zondag voor de laatste keer de mis voor in de Sint-Hilariusparochie in Mullem. De inwoners zien hun pastoor niet graag vertrekken, want sinds zijn aanstelling in 1998 hebben zij hem leren kennen als een ruimdenkend en minzaam man.
Pater Johan Van Calbergh is vanaf oktober voltijds predikant voor het vierjarenproject van de Vlaamse Bisdommen inzake volwassenencatechese. Johan Van Calbergh was acht jaar pastoor in Mullem en diocesaan proost van de KVLV, LG en Boerenbond. Een andere priester van het decanaat zal Mullem van hem overnemen.
Deken André Peereboom heeft enkel lof voor de ,,herder van dit idyllische dorp met zijn wondermooi kerkje.'' De pastoor, die een talenknobbel heeft, lokte talrijke jonge trouwers naar Mullem voor hun huwelijksviering, maar ook veel ouders lieten er hun kinderen dopen
Bron: Het Nieuwsblad (oktober 2006)
Mvg
De Peet
-
Evarist - Lid geworden op: 13 jan 2006, 00:06
Beste vrienden, heb zopas dit forum ontdekt en zal pogen om er in de toekomst meer op te komen met enig nieuwtje of met toelichting indien ik deze kan verschaffen.
Ik was van 1/9/72 tot 31/12/75 beroepsonderofficier (wachtmeester) in Essentho. Was aanvankelijk een 4-tal maanden in de C-Bij als launchercomandant om vervolgens naar de D-bij overgeplaatst te worden waar ik enkele maanden dezelfde job heb uitgeoefend om vervolgens FCO te worden.
Ik was dan ook een jonge knaap, jonger dan sommige van de miliciens en vermoedelijk daardoor had ik een behoorlijke band met hen. Maar ja nu ben ik dus wat ouder en namen zijn ook voor mij een probleem. Niettegenstaande ik op 1/1/76 het leger verliet heb ik nog steeds nauwe banden met alles wat de "hawk" in het algemeen betreft. Hierdoor han ik wat betreft enkele namen die op het forum voorkomen toelichtingen geven, zoals:
Lt. Corstjens is op zeer jonge leeftijd overleden.
Chef Vanlerberghe met voornaam Guy was inderdaad een secuur man maar is wel joviaal.
Zowel Steenlandt als F. Van Dingenen zijn generaal geworden.
Adjudant-chef Depicker was inderdaad de baas van de radioverbindingen. Was evenwel een zonderling man waarmee men moeilijk contact kon hebben wanneer je niet rechtstreeks bij hem in dienst was.
Wat betreft de vriendenkring 62a meen ik te weten dat iedereen daar lid kan van worden. Ik meen zelfs dat een oud-milicien nu in het bestuur zetelt.
Dit jaar is de reünie voorzien op 10 mei in Dinant.
tot een volgende gelegenheid,
groeten,
Evarist
Ik was van 1/9/72 tot 31/12/75 beroepsonderofficier (wachtmeester) in Essentho. Was aanvankelijk een 4-tal maanden in de C-Bij als launchercomandant om vervolgens naar de D-bij overgeplaatst te worden waar ik enkele maanden dezelfde job heb uitgeoefend om vervolgens FCO te worden.
Ik was dan ook een jonge knaap, jonger dan sommige van de miliciens en vermoedelijk daardoor had ik een behoorlijke band met hen. Maar ja nu ben ik dus wat ouder en namen zijn ook voor mij een probleem. Niettegenstaande ik op 1/1/76 het leger verliet heb ik nog steeds nauwe banden met alles wat de "hawk" in het algemeen betreft. Hierdoor han ik wat betreft enkele namen die op het forum voorkomen toelichtingen geven, zoals:
Lt. Corstjens is op zeer jonge leeftijd overleden.
Chef Vanlerberghe met voornaam Guy was inderdaad een secuur man maar is wel joviaal.
Zowel Steenlandt als F. Van Dingenen zijn generaal geworden.
Adjudant-chef Depicker was inderdaad de baas van de radioverbindingen. Was evenwel een zonderling man waarmee men moeilijk contact kon hebben wanneer je niet rechtstreeks bij hem in dienst was.
Wat betreft de vriendenkring 62a meen ik te weten dat iedereen daar lid kan van worden. Ik meen zelfs dat een oud-milicien nu in het bestuur zetelt.
Dit jaar is de reünie voorzien op 10 mei in Dinant.
tot een volgende gelegenheid,
groeten,
Evarist
-
Met dank aan Evarist! Bij het lezen van zijn reply was ik wel even van de kaart dat onze goede vriend van destijds, onderluitenant Corstjens op heel jonge leeftijd gestorven is!Het was een man die ik nog zo voor mijn ogen zie! Hij kon ook zo mooi "marcheren" op de talrijke parades.
Beste Evarist, je was dus eigenlijk bij de D batterij, alhoewel je eerst een tijdje bij de C batterij geweest bent! Ik heb ook Van Steenland gekend en ik ken hem nog, want hij woont hier niet zo ver vandaan. "Soike" zeggen ze hier, pracht van een mens!
In het jaar 1974 was ik milicien-vuurleider bij de C batterij.
Bedankt voor het geven van al die namen, zoals daar zijn Van Lerberghe en Corstjens, maar jij bent eigenlijk dé man die de namen moet weten van alle beroeps (zowel onderofficieren als officieren) tijdens mijn legerdienst, dus vanaf de april 1974 tot december 1974.
Evarist, mocht je even de tijd en goesting hebben, wil deze namen van die mensen eens op dit forum brengen, ik zou je zeer dankbaar zijn!
Met vriendelijke groeten,
De Peet
Beste Evarist, je was dus eigenlijk bij de D batterij, alhoewel je eerst een tijdje bij de C batterij geweest bent! Ik heb ook Van Steenland gekend en ik ken hem nog, want hij woont hier niet zo ver vandaan. "Soike" zeggen ze hier, pracht van een mens!
In het jaar 1974 was ik milicien-vuurleider bij de C batterij.
Bedankt voor het geven van al die namen, zoals daar zijn Van Lerberghe en Corstjens, maar jij bent eigenlijk dé man die de namen moet weten van alle beroeps (zowel onderofficieren als officieren) tijdens mijn legerdienst, dus vanaf de april 1974 tot december 1974.
Evarist, mocht je even de tijd en goesting hebben, wil deze namen van die mensen eens op dit forum brengen, ik zou je zeer dankbaar zijn!
Met vriendelijke groeten,
De Peet
-
Evarist - Lid geworden op: 13 jan 2006, 00:06
Beste Peetje,
Ik vermoed dat:
uw batterijcomandant in 74 Gysemberghs was.
uw BSM Diseré Bellinckx ( snelle dochter )
QM: chef Vandenberghe Willy
MT (garage) chef Sanders en chef Devos
verder als operateurs:
Wm Breye William - Wm Kuyken ( the chip) - WM Verbeeck Ludo
chef Vanlerberghe - chef Viaene Freddy( nadien nog RSM 14a geworden in Lombardsijde) -Chef Grymonprez -
herstellers:
chef Six (PAR) - chef Debeyser (de Jules) - Marcel Deboeck ( missiles)
brigadiers Malfait Fernand - Haesevoets -
Dit zijn zowat de eerste die mij te binnen schieten en waarvan ik zeker ben dat ze tot de c-batterij behoorden.
Ik zal kijken om U een recente foto door te sturen van de samenkomst van 62a in 2006 in Lombardsijde.
Ik zal dan ook een stukje van mezelf vrijgeven daar Evarist uiteraard mijn nickname is.
alvast de groeten.
Ik vermoed dat:
verder als operateurs:
chef Vanlerberghe - chef Viaene Freddy( nadien nog RSM 14a geworden in Lombardsijde) -Chef Grymonprez -
herstellers:
Dit zijn zowat de eerste die mij te binnen schieten en waarvan ik zeker ben dat ze tot de c-batterij behoorden.
Ik zal kijken om U een recente foto door te sturen van de samenkomst van 62a in 2006 in Lombardsijde.
Ik zal dan ook een stukje van mezelf vrijgeven daar Evarist uiteraard mijn nickname is.
alvast de groeten.
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Dag EvaristBeste Evaris,
Ik vermoed dat:
verder als operateurs:
herstellers:
Ja die namen zeggen me wel iets daar ik daar ook was in 1976.
Ja Wm Kuyken was een van mijn ooffr., in 1976 was die gepromood tot 1WM en gemuteerd naar de BOC waar ik 2de cmd was samen met Cmd Titeca.
Ja die andere namen zeggen me ook iets van de C bat, jammer ik ben niet zo goed in namen, maar als ik ze hoor dan komt het allemaal terug, ja tis al zo lang geleden he, voor mij 30 jaar terug!!!!!!!!!!!,
tJa wat worden we oud he!!!!!!!!!
Ha was jij daar ook in mei in Lombardsijde bij de reunie, jammer dat ik eht nie vroeg genoeg had geweten, dan konden we elkaar ontmoeten, maar in 2008 ben ik er zeker bij als het God belieft en doorgaat, want Dinant is me te ver,
Ik heb er maar nood van gekregen in aug., via een offr van 14A, ik heb nog nouw kontakt met Lombardsijse,
MVGr,
Papa Freddy, (VF) zelfde initialen als Frederik Vandingenen, hij was toen (FV)