Legerdienst Siegen

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

erdero

23 sep 2007, 22:01

hello jeronimo en nonkeldi , dit jaar zal leopoldsburg niet lukken denk ik maar in mijn gedachten zit 2008 en er gelijk onze reunie houden 2 vliegen in 1 slag en de vriendenkringen zouden ook content zijn met de opkomst :D ben in de vriendenkring van gent , groetjes

fmoens

14 okt 2007, 22:43

[quote="dummy"]Hallo ex-miliciens,

Ik ben begin 68 van Leopoldsburg naar Siegen getransfereerd.Wij namen onze intrek in de Prins-Boudewijnkazerne in de blok rechtover de garages van de fulltracs.
Ik ben er chauffeur geweest van een fulltrack. Alle dagen onderhoud van deze rupsvoertuigen,God weet waarom.
In dit tijd waren de russen Praag binnengevallen. En waren we in de kazerne in alarm toestand. Parvi sed Magni was onze lijfspreuk,maar de schrik zat er toch een beetje in.
In deze kazerne hadden we ook een prachtige orkestje, nl.The Carpats.
Ik vraag me eigenlijk af, wat daar later van geworden is.Ze waren in alle geval wreed goed.
Mocht er iemand zijn die hier meer van weet,graag zijn reactie.Eén van mijn kamergenoten (Denderleeuw) zat samen met mij in de selectie van de voetbalploeg van de kazerne.
Kent er iemand nog sergeant Dewit en serg.Appelthans. Van mijn kamer ken ik alleen nog Van Nuffelen,Ballegeer,Journé(gentenaar), een lange van Denderleeuw en een kleine van Brussel.De gezichten ken ik nog wel allemaal, maar de meeste namen na 38 jaar komen er niet meer uit. Reageer eens als er een lichtje gaat branden.
In 1970 ben ik terug mijn kamp gaan doen op dezelfde plek.Maar het was er niet meer zo onderhouden.Tot hier mijn relaas.
Groet van bruine muts
Tuurke[/quote]
Laatst gewijzigd door fmoens op 21 jan 2009, 00:26, 2 keer totaal gewijzigd.

fmoens

14 okt 2007, 23:05

[quote="dummy"]Hallo ex-miliciens,

Ik ben begin 68 van Leopoldsburg naar Siegen getransfereerd.Wij namen onze intrek in de Prins-Boudewijnkazerne in de blok rechtover de garages van de fulltracs.
Ik ben er chauffeur geweest van een fulltrack. Alle dagen onderhoud van deze rupsvoertuigen,God weet waarom.
In dit tijd waren de russen Praag binnengevallen. En waren we in de kazerne in alarm toestand. Parvi sed Magni was onze lijfspreuk,maar de schrik zat er toch een beetje in.
Ik vraag me eigenlijk af, wat daar later van geworden is.Ze waren in alle geval wreed goed.
Mocht er iemand zijn die hier meer van weet,graag zijn reactie.Eén van mijn kamergenoten (Denderleeuw) zat samen met mij in de selectie van de voetbalploeg van de kazerne.
Kent er iemand nog sergeant Dewit en serg.Appelthans. Van mijn kamer ken ik alleen nog Van Nuffelen,Ballegeer,Journé(gentenaar), een lange van Denderleeuw en een kleine van Brussel.De gezichten ken ik nog wel allemaal, maar de meeste namen na 38 jaar komen er niet meer uit. Reageer eens als er een lichtje gaat branden.
In 1970 ben ik terug mijn kamp gaan doen op dezelfde plek.Maar het was er niet meer zo onderhouden.Tot hier mijn relaas.
Groet van bruine muts
Tuurke[/quote]
Hallo Karpatten,
The Karpats, Ik was de drummer en heb nog kontakt met de andere muzikanten. Vermeld je email en je krijgt foto's en ....
Laatst gewijzigd door fmoens op 14 okt 2007, 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.

fmoens

14 okt 2007, 23:17

dummy schreef:Hallo ex-miliciens,

Groet van bruine muts
Tuurke
The Carpats: feb.68 jan.69 Siegen
Voor gegevens neem contact francoismoens@hotmail.com

jeronimo

15 okt 2007, 19:00

Hallo carpatten.

Voor hen die het nog niet wisten. !!!!!!!
Op 26 oct. bijeenkomst van de carpatten in Leopoldsburg.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

Paul Siemons

16 okt 2007, 07:41

Nog altijd geen seniorennet 1 comp. ATK-ers van de lichting 75 hier aangemeld?

Mvg,

Paul Siemons

dummy

03 nov 2007, 10:59

Ik zoek info over oude legermakkers karpatten fulltrack chauffeurs onder sergeant Dewit te Siegen. Hier enkele namen. Alex Coenen(grootste en voetballer),Ballegeer,Van Teemsche,Van Balen,Journé(gentse),Van Nuffelen G(Betekom), Arthur Van Aerschot en de kleinste van Molenbeek Brussel afkomstig.
40 jaar geleden begon het in Leopoldsburg 03-11-1967 met 3-maand opleiding om daarna naar onze stek te vertrekken bij de karpatten rechtover de fulltrack garages.
Iemand die zich herkend? :idea:
Groeten alleszins van Tuurke

Roger den tone

16 nov 2007, 23:28

Ik ben toevallig op deze rubriek geraakt omdat ik gisteren toevallig op het internet de stad Siegen tegenkwam. Ik begon plots te mijmeren en ben eens gaan snuffelen via Google onder Karabiniers Siegen toen ik dit forum ontdekte. Groot was mijn verbazing dat er zo'n nostalgische berichten op dit forum te lezen zijn. :D
Ikzelf was ook een Carpat in de lichting 1972/1973 in de stafcompagnie in
de Bremenkazerne. 'k Heb nog foto's getrokken vanuit de 1e blok rechts van de ingang v.d. kazerne waar de stafcie toen gelogeerd was, rechtover was de Mess OO en nog zowat. Ik zie dat hier wat foto's staan.
Ik zal deze ook één dezer dagen eventjes inscannen en op deze site zetten. 't Zijn er echter niet veel.
Vanaf 1974, denk ik, zijn de Karpatten verhuisd naar Leopoldsburg.
Namen die ik mij nog herinner van toen :
Jules Robyns uit Ezemaal-Tienen, Danny Meuleman uit Oostkamp, Eddy De Wit uit St-Amandsberg, Philips uit Hasselt (mijn kamergenoten).
Ook Sneyers - kapper v.d. kazerne, Ponnet uit Herzele, Jan Hopstaken uit Antwerpen. 'k Heb die enige jaren terug eens op TV gezien in het Nieuws als één v.d. politiecommissarisen in Antwerpen. Was nochthans ne wrede kerel in dien tijd ! :lol:
Ook ene zeker Caethoven (klein manneke en vrachtwagenchauffeur), werkte bij Van Hool in Koningshooikt.
Er zullen mij misschien nog wel namen tebinnenschieten.
Als officieren en onderofficieren herinner ik mij de Luitenant Van Suetendaal (de Swiet) als S2, Philtjens als CSM van de StafCie en ook adjudant VandeWalle, welke voorzitter was van de schuttersclub (loodjesgeweer) onderaan links in de Mess OO.
Ook Adjudant Willekens, sportmonitor voor de Karpatten, waar we met de stafploeg bijna iedere morgen ons 10 à 15 km gingen lopen buiten de kazerne.
September 1972 toen we de wacht deden op het Munitiedepot met de Vigneron op scherp in de periode van de terreurgroep "Zwarte September" die op de Zomerspelen in Munchen Palestijnse en Israelische atleten ombrachten.
Wat plezantere lokaties : bij de Maf (café links en gehouden door een Antwerpenaar met een snor) en rechts "Trappekes op" en daarrechtover het fritkot met bratwurst !
Het was bij de Karpatten (en niet allen bij hen, zeker) de mode dat de nieuwe miliciens "kontrol" kregen op de kamer van de anciens, die zich voordeden als officier of OO. Ik heb vorig jaar eens op mijne zolder mijne BD teruggevonden, waar ik natuurlijk helemaal niet meer in geraak :lol: en in één van mijn borstzakjes vond ik nog de "tweesterren-latten" terug die ik van "de Swiet" in zijn bureau had gepikt. :twisted: .
Allée, degenen die zich hier herkennen of toch die periode meegemaakt hebben, laat maar horen........
Roger Peeters (alias den Tone)
Op den top ziet ge beter

Flajo

03 dec 2007, 17:33

Gegroet,

Met veel belangstelling dit Forum doorgenomen en zie, ik blijk nog een hele classeur te bezitten over mijn legerdienst.
Ik ben Jos Flamand uit Herentals - sdt-milicien 71.59732.
“Ingetreden” in Turnhout op 1 december 1971 (3 cie – kamer 158).
Op 04.01.1972 getransfereerd naar Siegen om magazijnier-chauffeur te worden bij 2A in de A-batterij – kamer 54.
Mijn oversten toen: Commandant Lt-Kolonel Vandenberghe
Commandant van de ABij was Lt Walter Ruyts, zijn rechterhand OLt Leo Geurts.
Mijn rechtstreekse overste was chef Van Loo (omstreken van Tielt – W-Vl. en in Siegen en omstreken wereldberoemde DJ ).
Mijn kamergenoten – allemaal chauffeurs, die in het burgerleven niets met auto’s te maken hadden: Guy Toussaint (een bakker uit Houthulst) – Peter Wille – Harry Spiliers uit Aspelare – Eddy Sillis uit Kortrijk – Eric(?) De Grote – Eric Platteau.
We lagen met 8 op één kamer: één naam ontsnapt mij dus.
Ik werkte ook nauw samen met 1Owm Vranckx uit Meldert bij Diest.
Samen met hem (en anderen) verzorgden wij de redactie van “Het Voske”, een maandblad van onze batterij.
In juni 1972 verhuisde 2A van Siegen naar Ludenscheid (wat me als chauffeur verschillende extra verlofdagen opleverde – zoveel kilometers zonder ongeval betekende een extra verlofdag). Ik reed wekenlang heen en terug. Eerst om alles voor te bereiden, op te kuisen, te schilderen, daarna volgde de feitelijke verhuis.
Namen die mij ook bijgebleven zijn: KRO Gadeyne (Gent) en Vandenbranden (Grimbergen) en KROO Baert en Fortje.
Ik zwaaide af op 25.11.1972.

Ik vermeld met opzet zoveel mogelijk namen in de hoop van toch “iemand” te bereiken.

Vriendelijke groet,
Jos Flamand

Herman45

04 dec 2007, 22:24

Eindelijk nog eens een bericht van iemand die in 2A gelegen heeft , weliswaar een 5 tal jaren nadat ik er was . Zie blz 6 van legerdienst Siegen ( herman45 ) Waar zitten de mannen van de periode 27 okt 1966 tot 28 april 1967 ?? . Bijgevoegd een foto met de toenmalige kok van de mess onderofficieren ( links op de foto ), hij was meestal kok tijdens de manoevers . En rechts op de foto , is als ik me niet bedrieg , de Chef Van Loo , toen vermoedelijk nog Wachtmeester . De naam van de kok weet ik niet meer , maar het was een erg goeie kok . Als er nog iemand zijn naam weet , laat eens horen !!

Afbeelding

Flajo

05 dec 2007, 18:40

Hallo Herman,

Dank voor uw reactie.
Ik kan je bevestigen dat de persoon rechts op jouw foto Wm Van Loo is.
Een zeer aimabele man. In de 11 maanden dat we samenwerkten nooit - nooit - één scheef woord gevallen. En ik moet zeggen dat we ook buiten de dienst samenwerkten, want ik was zijn vaste baby-sit. Heb er meer gebabysit terwijl zij ook thuis waren dan andersom. Het klikte gewoon.
Heb geprobeerd om een paar foto's-van-toen te plaatsen, maar dat lukt mij van geen kanten. Overigens zijn de zwart-wit foto's ofwel over- ofwel onderbelicht en de kleurenfoto's zijn angstwekkend aan het verkleuren (lees vervagen). 't Ja, ze zijn ruim 40 jaar oud hé. Kan je nagaan hoe oud wij wel zijn :lol: :lol: :lol:
Heb mij al dikwijls afgevraagd of die mensen nog leven. Ik meen te weten dat Commandant Ruyts overleden is. Een chique tiep, waar ik veel respect voor had, al ging hij regelmatig in de clinch met Van Loo omdat hij mij ook wou als baby-sit.
Boeffers hebben over 't algemeen een negatief imago, maar bij ons in de A-batterij waren dat echt heel toffe mensen, waar ik met plezier aan terugdenk. Ik heb echt geluk gehad.
Grts
Jos

Tilly
Moderator SeniorenNet

06 dec 2007, 15:28

Verplaatste berichten, hier bijeengebundeld onder hetzelfde thema: :idea:

prugny schreef:
Geplaatst: Zo 25 Nov 2007, 18:43 Onderwerp: Siegen

--------------------------------------------------------------------------------

Ik ben totaal nieuw op dit forum, doch heb met veel belangstelling de rubriek 'legerdienst' doornomen.
Samen met nog anderen stel ik vast dat over de periode 64/65 inderdaad weinig te vinden is. Ikzelf hoorde tot de 1°Cie PB (carpaten); veel namen herinner ik me niet meer. In het peleton waren ook weinig westvlamingen.
Misschien toch enkele leuke reacties ....

wieke45 schreef:
Geplaatst: Ma 26 Nov 2007, 12:06 Onderwerp: siegen

--------------------------------------------------------------------------------

Dan waren wij buren. Was in 64/65 bij eerste cie ATK.

hscbr schreef:

Geplaatst: Di 27 Nov 2007, 16:06 Onderwerp:

Ik krijg ook geen antwordt op mijn vraag.
Ik was bij de carpatten in 64 bij de verkenners.

prugny schreef:

Geplaatst: Wo 28 Nov 2007, 12:10 Onderwerp:

2 reacties, je zou inderdaad gaan denken dat er uit de periode 64/65 niet veel overlevenden meer overschieten ... of hebben die allemaal geen computer??
- Aan de ATK heb ik als herinnering dat bij onze aankomst in Siegen (juni '64), het bataljon carpatten op oefening was in Vogelsang en wij als nieuwe recrutten moesten gaan eten in de refter bij ATK.
- de 'verkenners' was weliswaar al dichterbij, doch is er niemand die ik meen te kennen
Alvast toch leuk voor jullie reactie, mvg

wher schreef:

Geplaatst: Wo 28 Nov 2007, 12:47 Onderwerp:

Hallo,
In 1964 , ik denk april ben ik 1 maand bij de carpaten geweest .
Wij zijn daar met 9 aangekomen voor 1 maand omdat we een maand te vroeg in onze companie in Dellbruck waren.
Na deze maand in Siegen zijn we dan terug naar Dellbruck vertrokken , ik ben dan ook nog 2 maal een maand in Ossendorf geweest.
mvg Wilfried

Hermy Wilfried
Loppem

jeronimo schreef:

Geplaatst: Wo 28 Nov 2007, 18:43 Onderwerp: siegen

Niet klagen jongens, ik was ook carabinier
Ik ben van de klas 53 en nooit heeft er iemand gereageerd,
nogthans heb ik enkele bijdragen geleverd op de site van de karabiniers. Ik denk dat er niet veel oudjes zijn die computeren.

pappiewa schreef:

Geplaatst: Do 29 Nov 2007, 21:04 Onderwerp:

't Ja oudwapenbroeders,het is lijk Jeromino het zegt,wij zijn uitzonderingen achter onze pc.Ben van klas 51 en was bij de cie mortieren
in de kazerne van het 2e linie boven op de berg.Reacties over dat bataljon en mijn cie heb ik nog nooit gezien op sennet,wel van de karpatten en bevrijding.

prugny schreef:

Geplaatst: Vr 30 Nov 2007, 18:32 Onderwerp:

Bedankt jullie voor de even teleurgestelde reactie, ik had er inderdaad meer van verwacht, maar zoals zo vaak, we zullen er ons maar bij neerleggen ....

yrneh schreef:

Geplaatst: Zo 02 Dec 2007, 9:56 Onderwerp: Re: Siegen

hallo ik ben ook bij de carpaten geweest maar in de lichting van 67/68 bij de 1'Cie stormfust , als je de kazerne uit komt moest je naar de berg op en aan de linkerkand was een frithok en twee cafe's,
Naar boven

karpatje schreef:

Geplaatst: Zo 02 Dec 2007, 16:54 Onderwerp: Carpat vande klas 1956

Hallo dag mensen alle maal
Zoals men schuilnaam al laat vermoeden ben ik ook een oud gediende van de Carpaten de kl 1956--1957 ,ik was een van de eerste die 15maanden moesten kloppen .In die periode is het leger ook gestart met de Nato vrijwilligers.Maar op dien moment had ik er nog geen benul van dat ik een jaar later 1958 weer dienst zou nemen ,uit nootzaak .
Bij de carpaten diende ik in de 2de komp 2de peleton .DeMol was onze kapt .dikke Bill onze RSM ,Plcondant D'hond o/lt .
als beroeps militair bij de kanonboeren om te gewennen ,als mekano werd ik in de keuken te werk gesteld ,van daar naar Hellersen Duitsland Ludenscheid , ordenance ,dan naar de yzer 1st bateljon tanks ,laser klas V
van daar naar 6de Lanciers in Siegen waar ik dan ben af geswaaied 1961dan was men terem afgelopen ,en er was weer volop werk ,maar het heeft me wel veel bij gebracht ,aan vanalles en nog wat ,wat er kan gebeuren in't leven goed en slechte dingen ,degoed periode onthoud ge en de slecht die verdringd ge die was het ,Carpaten houd U sterk !!!

prugny

06 dec 2007, 19:08

Bedankt Flajo voor de suggestie alles over Siegen in dezelfde rubriek te bundelen; dank aan Tilly voor de onverwachte hulp hierbij...

Ik vraag me weleens af hoeveel ex-soldaten hun kazerne in Siegen of gewoon de streek na hun legertijd hebben teruggezien!
Eerder per toeval kom ikzelf daar de laatste 30 jaar geregeld voorbij. soms jaarlijks of meermaals per jaar, soms ook met tussenpozen van één of meer jaren. In het begin, eind de jaren 70, ben ik een paar maal tot aan de poort van de kazerne geweest, de carpaten waren er dan al niet meer, en ook het oefendorp Troubach opgezocht. Zo heb ik ook het ganse terrein blaak weten liggen; afgelopen zomer was er oa een enorme Ikea verrezen.
Dit voorjaar heb ik tijdens een korte vakantie in de Eifel, ook Kamp Vogelsang bezocht. Spijtig een beetje een trieste aanblik wat betreft de soldatenkwartieren, die liggen er wat verkommerd bij. Het grote hoofdgebouw is tot een prachtige tentoonstellingsruimte omgebouwd. Men kan er beperkt rondwandelen; de oefenterreinen zijn niet toegankelijk, dat gebied wordt aan de natuur teruggegeven.

Flajo

06 dec 2007, 19:54

Beste,

Siegen onder één noemer brengen leek me de beste oplossing. Ondertussen merk ik dat er weer iemand een apart item geopend heeft.
Zo zie je maar dat iedereen er zijn mening op na houdt.
Ik zwaaide af eind november '72 en trouwde een paar maanden later. Op ons avondfeest waren heel wat van mijn chefs aanwezig. Omdat ik maar een paar dagen verlof kreeg op 't werk, zijn wij bij chef Van Loo een paar dagen gaan logeren.
Sindsdien nooit meer in Siegen geweest, ook niet meer in Ludenscheid.
't Leger was voor mij echt een afgesloten hoofdstuk, tot ik toevallig op Seniorennet het item "Legerdienst" vond. Dat roept wat herinneringen op, maar veel meer ook niet hoor. We zijn intussen ook 35 à 40 jaar ouder hé.
Als bruggepensioneerde kijk ik liever naar de toekomst... :lol: :wink:

Grts
Flajo

Herman45

06 dec 2007, 21:31

Enkele foto's vanaf 27 oktober 1966 omtrent 2A .

Het Paradeplein , de bok Modest (mascotte)
NB. Foto zicht op deel van Siegen verwijderd , dit was een vergissing . De juiste foto's volgen later .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Herman45 op 09 dec 2007, 10:34, 2 keer totaal gewijzigd.
REGIS ULTIMA RATIO