1971-72 - 43A Brakel

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

sonneke44

12 nov 2007, 23:19

visoog schreef:43a-ers,

Een reactie op de laatste berichten.
Ik denk dat het Liliane BELLEN was, VBV en vuurleidingsoperator in de DBij.
Ory was inderdaad de naam.
Bernabe 'Herr Bernabe' was een heel gekend figuur, DBij en de compagnon van de 'Bottle', Naassens, een Oostendenaar. Onder hun twee maakten ze de herbergen in Brakel en grote omgeving 'onveilig'.
Wat die blonde VBV betreft. De naam schiet me niet te binnen, maar is die later niet gehuwd met ene Truyens?

Mvg
Die pittige blonde heette Lieve (familienaam schiet me niet te binnen) en is inderdaad later getrouwd met E. Truyens.

groetjes, Sonja

sonneke44

13 nov 2007, 00:07

papafreddy schreef:
danys schreef:Hallo Papafreddy,

Ken je toevallig geen Commandant Van Maele ? Ik heb daar ooit eens wacht mee gehad op den Boc. Misschien kwam die wel van het 62ste ?
Hallo
Ja ik ken die Van Maele, in mijn tijd was die nog Olt he zoals ik.
En ja dus hij komt van 62A waar die dienst deed op de C bat. als 2de Cmd.
Ja het zit zo ver he, heb toch het een en ander terug kunnen ophalen via de brieven die ik naar mijn vriendin en later naar mijn vrouw schreef.
MVgr.
PapaFreddy
Hier wil ik ook even op reageren. Ja, Bob Van Maele ken ik ook. Hij is nog mijn ByCdt. geweest. Hij was toen kapitein en had het steeds aan de stok met onze BSM Wilfriedje. Zelf was ik toen in blijde verwachting van mijn dochter en moest dus noodgedwongen het administratieve werk van de batterij doen :cry:

groetjes, Sonja

Emteechauffeurke

13 nov 2007, 08:09

Hoi Sonneke,

Welkom hier hoor, zou het kunnen dat ik U heb gekend???
Gezien het jaartal 1978, ik was bij den Delta als milicien,ik was nogal ne grote blonde met destijds blond haar en bril!!
Ja, hier vind je de verhalen en herinneringen von damals!!
GRTZ,
ROBERT :roll:
Suuuupppeeers yes!!!!!

danys

13 nov 2007, 08:11

Beste Sonja,

In welke periode was jij in Brakel ?

Groeten,

Dany, kroo lichting 1986

sonneke44

13 nov 2007, 10:49

Emteechauffeurke schreef:Hoi Sonneke,

Gezien het jaartal 1978, ik was bij den Delta als milicien,ik was nogal ne grote blonde met destijds blond haar en bril!!
GRTZ,
Misschien wel. Ik zat ook op de Delta-batterij maar dan in die oude Bedford die daar op de site stond. Ik was nl. Herzkabel-operator, samen met ene Lucien (korporaal-chef). Ging wel altijd met de D mee op oefening, anders hadden jullie geen verbinding :)
Ik was de eerste vrouwelijke sergeant in Brakel, nogal een strenge (hoorde ik later hoor) haha
groetjes, Sonja

sonneke44

13 nov 2007, 10:53

danys schreef:Beste Sonja,

In welke periode was jij in Brakel ?

Groeten,

Dany, kroo lichting 1986
Nou, dat was voor jouw tijd Dany. Ik was wel regelmatig in de kazerne want ik woonde in de wijk. Mijn man was daar ook in dienst. Zijn naam: Boels David. Hij heeft jarenlang op de Bravo gezeten (als Launcher-commandant) en is later naar de Delta overgegaan. In 1983 is mijn dochter geboren en heb toen nog de bataljonsfeesten meegedaan. De volgende dag zat mijn militaire carriere erop :wink:
groetjes, Sonja

Emteechauffeurke

13 nov 2007, 13:53

sonneke44 schreef:

GRTZ,
Misschien wel. Ik zat ook op de Delta-batterij maar dan in die oude Bedford die daar op de site stond. Ik was nl. Herzkabel-operator, samen met ene Lucien (korporaal-chef). Ging wel altijd met de D mee op oefening, anders hadden jullie geen verbinding :)
Ik was de eerste vrouwelijke sergeant in Brakel, nogal een strenge (hoorde ik later hoor) haha
groetjes, Sonja

Hoi Sonneke,

Zat jij dan op wat wij noemde de MITE, dus de shelter die naast de BCC stond????? Normaal stond die wel op een MAGIRUS!! Allee ik ga wel uit van de veronderstelling!! Tijdens mijn diensttijd ben ik daar nog een schoolkameraad tegengekomen die dus in die MITE zat, het was een zekere STEUNS uit BORNEM.
Ja, dan kan het zijn dat je met mij bent meegereden, ik was dikwijls chauffeur wacht -eten naar den Delta -site in Hausheide!!
Namen zeggen mij na al die jaren niet zoveel meer, maar de gezichten, de meeste dan toch staan mij toch nog bij

GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!

Emteechauffeurke

13 nov 2007, 17:10

Hoikes allemaal!!

Ja, wat wij al ondertussen al jaren wisten word hier weeral eens bevestigd!!
Na zovele jaren, zowel miliciens als beroeps, zijn wij en blijven toch een hechte grote HAWK- FAMILIE!!
Wat wij DAMALS hebben meegemaakt, dat moeten wij blijven koesteren, en vooral de SPIRIT ALIVE houden, en het besef hebbende dat wij het toch ergens voor de huidige generatie mensen hebben gedaan die nu ergens in een veel betere en veiligere wereld zich kunnen manifesteren!!
De eerlijkheid gebied mij wel om een kanttekening te maken, mijn ervaring is wel dat sommige onverlaten zich niet goed bewust zijn van onze interventies von damals en toch het lef hebben om in ons aangezicht te spuwen zonder enige noties te hebben waar het eigenlijk over gaat!!
Ik denk wel dat ik hier de mening van vele ex. BSDers vertolk!!

GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!

sonneke44

14 nov 2007, 11:06

Emteechauffeurke schreef:
sonneke44 schreef:

GRTZ,
groetjes, Sonja

Hoi Sonneke,

Zat jij dan op wat wij noemde de MITE, dus de shelter die naast de BCC stond????? Normaal stond die wel op een MAGIRUS!! Allee ik ga wel uit van de veronderstelling!! Tijdens mijn diensttijd ben ik daar nog een schoolkameraad tegengekomen die dus in die MITE zat, het was een zekere STEUNS uit BORNEM.
Ja, dan kan het zijn dat je met mij bent meegereden, ik was dikwijls chauffeur wacht -eten naar den Delta -site in Hausheide!!
Namen zeggen mij na al die jaren niet zoveel meer, maar de gezichten, de meeste dan toch staan mij toch nog bij

GRTZ,
ROBERT
Nee, de MITE ken ik. Die stond inderdaad op een Magirus. Die Bedford die ik bedoel stond vlag bij de ready-building, waar de keuken was en zo. Als je naar buiten liep botste je bijna op dat ding. Hij stond vlak bij de trap die naar boven ging, naar die grote radar.
En ja, ik ben dikwijls met de vrachtwagen meegereden. Lekker fris achterop die bak bbbbrrrr, zeker in de winter.

Liebe Grüsse, Sonja :wink:

sonneke44

14 nov 2007, 11:12

Emteechauffeurke schreef:Hoikes allemaal!!

Ja, wat wij al ondertussen al jaren wisten word hier weeral eens bevestigd!!
Na zovele jaren, zowel miliciens als beroeps, zijn wij en blijven toch een hechte grote HAWK- FAMILIE!!
Wat wij DAMALS hebben meegemaakt, dat moeten wij blijven koesteren, en vooral de SPIRIT ALIVE houden, en het besef hebbende dat wij het toch ergens voor de huidige generatie mensen hebben gedaan die nu ergens in een veel betere en veiligere wereld zich kunnen manifesteren!!
De eerlijkheid gebied mij wel om een kanttekening te maken, mijn ervaring is wel dat sommige onverlaten zich niet goed bewust zijn van onze interventies von damals en toch het lef hebben om in ons aangezicht te spuwen zonder enige noties te hebben waar het eigenlijk over gaat!!
Ik denk wel dat ik hier de mening van vele ex. BSDers vertolk!!

GRTZ,
ROBERT
Helemaal terecht Robert (mag je toch zo wel noemen hé). Als ik vertel dat ik jaren in de BSD gezeten heb, zeggen ze nog steeds .... weeral een die van ons, belastingbetalers, profiteerde .... terwijl ze soms zelf helemaal niet in dienst geweest zijn.
Ze hebben geen ballen verstand van wat wij daar allemaal gedaan hebben en vooral, waarvoor we het gedaan hebben. Maar ja, wij hebben tenminste een gerust geweten en NIEMAND kan ons met de vinger nawijzen.
ik was, ben en blijf trots een BSD'er geweest te zijn!!!

groetjes, Sonja

Emteechauffeurke

16 nov 2007, 08:45

Hoi Sonneke,

Ja hoor U mag me zeker en vast Robert noemen, zelfs Emteeke WHO CARES!! 8) 8)
Ja dat ready-gebouw, na 30jaar hoor ik pas deze term gebruiken :oops: :oops: daar hebben we uurtjes in doorgebracht. Ja dat was eerst een lange gang met deuren naar de slaapzalen,keuken en refter toe. Wat mij nog bijstaat is dat er in die gang en hele grote kaart van het eiland KRETA geschilderd was rechts als je binnenkwam. Ja die plaats van die Bedford kan ik me wel voorstellen tot op de meter na hoor, want je passeerde daar als je de trap nam naar de PAR-radar die draaide daar juist boven
Over de WEECEES daar, ja wat ik mij herinner is dat deze vrij rudimentair waren, de binnenkanten van die deuren waren beschreven met allerlei boodschappen van nogal pikant allooi!
We hadden ook in de refter een TV staan, die soms op de manier van ONSLOW in die Britse serie moest opgestart worden :? :?

Over het wachtkotteke nog even meegeven dat daar destijds geen deur meer instond....kaput?? Daar was een soort van bache voorgespannen om het euvel op te lossen!
Wanneer er in het donker een wacht moest afgelost worden was daar op de site een pad dat je heel goed op den tast moest afleggen, anders had je wel iets voor.......oh memories!!
Soms brachten we onze tijd door in dat kamertje van de centralist, daar stond dat apparaat met die stekkertjes aan een draadje die soms nogal dikwijls moesten verstoken worden!

Allee tot horens

GRTZ,
ROBERT :lol: :lol:
Suuuupppeeers yes!!!!!

danys

16 nov 2007, 10:08

Beste Patrik,

Er schieten me nog een paar namen te binnen :

Adjudant Van den Steen (voornaam Jozef dacht ik), die zat in de kazerne. Toen we van den Boc wisselstukken moesten bestellen voor de batterijen kwamen we regelmatig bij hem terecht. Hij zat ook veel in de bar samen met een andere adjudant. Ik geloof dat de ene Seppe genoemd werd door de andere.

Op den Boc was er ne korporaal Eric Van Cauwenbergh, bijnaam "de snor". Ik geloof dat zijn broer op een andere site werkte.

Ja de herinneringen komen terug he van een schone tijd, spijtig dat de kazerne als dusdanig niet meer bestaat. We kunnen wel ne keer kijken via google earth maar das niet hetzelfde. Spijtig dat ik niet wat meer foto's gemaakt heb toen.

Groeten,

Dany

Patrik

16 nov 2007, 10:42

Hallo Dany,
De 2 Adjudanten die altijd in de bar zaten waren Seppe van der Steen en Polleke Van Dale. Seppe is na zijn pensioen naar Kreta getrokken. Polleke had een papegaai en die kon redelijk goed praten, vooral als Pol terug kwam van de bar zei die altijd "Polleke zat, Polleke zat". Erik van Cauwenberghe zit momenteel in de kazerne van Brasschaat en zijn broer Tony zit in Lombardsijde en zat bij ons op de A BIJ. Ik heb deze week nog gehoord dat hun vader die ook in Brakel was, Frans(ke) van Cauwenberghe recent overleden is. Die opvolger van Johan Demunck op de BOC was Freddy van den Hove en hij is ook reeds overleden. De tijd staat niet stil.
Groetjes Pat

danys

16 nov 2007, 10:54

Patrik schreef:Hallo Dany,
De 2 Adjudanten die altijd in de bar zaten waren Seppe van der Steen en Polleke Van Dale. Seppe is na zijn pensioen naar Kreta getrokken. Polleke had een papegaai en die kon redelijk goed praten, vooral als Pol terug kwam van de bar zei die altijd "Polleke zat, Polleke zat". Erik van Cauwenberghe zit momenteel in de kazerne van Brasschaat en zijn broer Tony zit in Lombardsijde en zat bij ons op de A BIJ. Ik heb deze week nog gehoord dat hun vader die ook in Brakel was, Frans(ke) van Cauwenberghe recent overleden is. Die opvolger van Johan Demunck op de BOC was Freddy van den Hove en hij is ook reeds overleden. De tijd staat niet stil.
Groetjes Pat
Beste Patrick,

Da zijn serieuze herinneringen zenne, inderdaad nu ge het zegt, polleke van Dale, zijne papegaai heb ik geen weet meer van. Maar da beestje zal da inderdaad veel kunnen zeggen hebben.

Wat Freddy Van Hove betreft lees ik dat die ook reeds overleden is, ik geloof dat die in 1986 een zoontje had (nog erg klein). Toen ik reeds afgezwaaid was las ik in de krant een artikeltje uit Brakel dat er zich daar een drama had afgespeeld en dat het zoontje overleden was. Ik dacht dat de naam Mitch of zoiets was. Freddy Van Hove was mijne maat niet, maar da wenst ge niemand toe zenne.

Ik heb nog naar de opendeurdag geweest in Lombardsijde, misschien ben ik Tony Van Cauwenberghe daar wel tegengekomen, die kende ik niet echt zenne, zijn broer daarentegen heb ik verschillende keren wacht mee gehad. Hopelijk is er nog eens een opendeurdag in Brasschaat en dan kom ik hem misschien wel tegen.

Bedankt voor de reactie en groeten,

Dany

Emteechauffeurke

17 nov 2007, 09:24

Goeiemorgen,

Ja, zo te lezen zijn er in de loop der jaren al en aantal vrienden-collegas helaas overleden! Ook ongelukken zijn onze grote Hawk-familie niet gespaard gebleven! :cry: :cry: Zoals eerder gemeld is onze padre BUYCK helaas jaren terug overleden alsook KPL-chef SALLIAU van de MT Delta-bij!

Ook stel ik vast dat enkele zich hebben gevestigd in het buitenland!

Volgend jaar is het voor mij precies 30 jaar geleden dat ik mijn dienstplicht heb vervuld. Jaja, toen ergens in het begin van dat jaar kwam dan het o zo gevreesde goene kaartje in de brievenbus! Toen ik het met bibberende handen het kaartje las zag ik idd. de naam BRAKEL- bsd staan! Eerst waande ik mij gelukkig omdat ik dacht dat dit het gelijknamige stadje was in de Vlaamse Ardennen, maaarre de waarheid over het verre Duitse Brakel drong spoedig tot mij door!! :oops: :oops: En daarmee was het aftellen begonnen naar de dag dat dit achteraf bekeken fantastische avontuur begon!!

Over dat groene kaartje nog dit, dat had zo een gelijke impakt wanneer je het in de bus kreeg dan zeg maar, de belastingsbrief!! :? :?

Zo tot horens
GRTZ,
ROBERT
Suuuupppeeers yes!!!!!