leger terug invoeren ja/ neen

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Leger ja/neen

Ja
176
89%
Neen
22
11%

Totaal aantal stemmen: 198

Longinus

24 mei 2010, 22:51

Er zijn er inderdaad die niets uit de geschiedenis geleerd hebben.
En dat bent u Aimé.
Jarenlang heb ik militaire kerkhoven bezocht in binnen en buitenland. Dikwijls met tranen in de ogen om al die gesneuvelde jonge en minder jonge mensen. Zij hebben wel hun leven gegeven voor onze huidige broze vrijheid en vrede, ook de uwe en uw dierbaren. Reeds meer dan 60 jaar genieten wij van een gewapende vrede. Laat het ons a.u.b. zo houden. Een andere mogelijkheid bestaat in deze wereld niet, tenminste als je de geschiedenis begrijpt. Ik heb 36 jaar voor duitsers gewerkt en graag gewerkt. Ik heb de muur gekend en de val ervan. Heb nadien onze oosterburen leren kennen en waarderen.Hadden al die soldaten hun leven niet geofferd voor onze vrijheid hadden wij allen nu misschien, maar deze kans was klein, nu duits gesproken, maar met een bijna zekerheid russisch. Ooit zei Joseph Stalin" Voel je staal, trek dan je bajonet terug, voel je echter modder, stoot dan hevig door"
Denk je nu echt dat er nu gen Stalins meer rondlopen?
En ja, als klein landje betekenen we alleen niet zoveel, maar wij behoren sedert meer dan een halve eeuw tot de NAVO en samen betekenen we wel iets. Samen kunnen we ons wel verdedigen. Er bestaat nog zoiets als een schild, als samenhorigheid.
En bedenk ook, de oorlogen zijn niet door de militairen uitgevonden, wel door de politiekers. Allen dromers, vanaf Julius Caesar over Karel De Grote, Napoleon, Stalin ,Hitler Hoesijns en noem maar op, tot op heden.
Men kan beter voorbereid zijn.
Dit zijn mijn allerlaatste woorden die ik aan u nog wil besteden.
Droom lekker voort, dromers moeten er ook zijn.
Maar dromen zijn bedrog.
Het ga je goed.

arsenaal

24 okt 2011, 16:24

:?: Ik weet echt niet of dit een goed voorstel zou zijn om de dienstplicht terug in te voeren. Aan de ene kant misschien wel daar de bedorven jeugd van tegenwoordig niet meer weet wat tucht en soberheid betekend maar aan de andere kant stel ik mij toch vragen of dit nog past in de tijdsgeest waarin we nu nog leven. Vroeger in onze jonge tijd wisten wij van niets beter maar als je nu ziet hoe de meeste jongeren van nu veel verder zijn ontwikkeld dan wij toen waren, vooral nu door de schoolplicht tot 18 jr bijvoorbeeld en nadien de meesten die nog verder studeren, zou je haast durven zeggen dat het nog het best zo is geweest dat wij toen nog gewoon soldaat mochten worden want velen onder ons hadden op de ouderdom van 18-19 jaar nog maar amper de "buitenlucht" gezien als je weet wat ik hiermee bedoel! De jongere generatie van nu kan je onmogelijk vergelijken met deze waartoe wij behoorden. De dienstplicht herinvoeren mogen ze altijd van mij, zal me hiertegen niet verzetten, maar dan stel ik mij de volgende vraag: is het leger een instelling die er alleen maar is om jongeren de nodige karaktervorming bij te brengen op de drempel van het leven of dient het leger dan toch in de eerste plaats om het land te verdedigen? We leven in een totaal andere tijd! Als ze dan toch zo lang moeten schoollopen zou het niet beter zijn dat de middelbare scholen eens terug wat meer tucht zouden invoeren dan nu het geval is. Ik ben jarenlang onderhoudsman geweest in een middelbare katholieke school met nochtans een grote naam. Ik heb daar ook veel dingen gezien die niet passen wat betreft algemene tucht en strengheid. De opvoeding begint van thuis uit en daarna de school! Deze laatste heeft voor mij de grootste verantwoordelijkheid inzake de opvoeding van pubers tot jongvolwassenen en niet zozeer het leger! Komt daarbij ook nog het probleem dat de legerdienst terug invoeren vrijwel zeker niet meer haalbaar is om praktische redenen en dan spreek ik nog niet van de financiële kant. Ook heb je nog eens het feit dat je het huidige Belgische leger, als je dit nog Belgisch kan noemen tenminste want het vormt niet meer dan een klein onderdeel van een groot algemeen Europees leger, absoluut niet meer kunt vergelijken met het toenmalig dan nog "echt" Belgisch leger zoals wij indertijd nog hebben mogen meemaken. Nu in deze moderne tijd streven ze vooral naar een efficiënt uitgebouwd beroepsleger met vooral gemotiveerde mensen die een degelijke opleiding hebben genoten om de nieuwe bewapening de baas te kunnen dus beter geen jonge gastjes meer die tegen hun zin een jaartje soldaatje komen spelen en daarna opnieuw verdwijnen. De tijd van "putjes graven" met gras in de helm gestoken en een schietgeweer om de schouder zoals wij nog hebben meegemaakt is wel degelijk voorbij! Als ze nu nog op zo een manier oorlog gaan moeten voeren bij een gewapend conflict dan vrees ik dat de meesten zullen "te laat komen met het Heilig Oliesel". Zou zeggen mensen laten we alstublieft voor even die stoere praat eens wat achterwege van "in onze tijd was het anders" maar tracht liever een logisch en nuchter oordeel te vellen over de vraag van het al dan niet herinvoeren van de legerdienst vooral rekening houdend met de hedendaagse normen van de huidige maatschappij. Bedenk daar dan vooral bij dat we niet meer leven in de jaren '50, '60 of '70, die tijd komt nooit meer terug! We leven wel degelijk in de jaren 2020 en zoveel ! Toch bedankt! (Tekst bijgewerkt 21 Oktober 2020)
Tussen 1972-1973 dienst volbracht in arsenaal kazerne naast militair hospitaal Antwerpen bij het 33BN LOG.