1971-72 - 43A Brakel

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Roxio

24 mar 2007, 20:30

Sorry verkeerde afbeelding.

de C site

Afbeelding

Roxio

24 mar 2007, 20:37

Het wil precies niet lukken

Nog eens de C site

Afbeelding

Ne mens wordt al wat ouder.

Groetjes

Emteechauffeurke

25 mar 2007, 09:52

Hallo,

De bovenste foto is den delta in Hausheide, vele uurtjes vertoeft!!
Ooit eens een probleem meegemaakt met een portierwacht die begon te flippen daar s'nachts in den donker!!Qua afstand in kilometers was de D-site
het verst van de kazerne nl. 23km. Dus wanneer ik chauffeur wacht-eten was
had je weeral wat kilometertjes op je verzamelblad. Door het mooie landschap was rit al een feest, bij BAD-DRIBURG had je die wijde bocht naar boven toe zag je BAD-DRIBURG steeds dieper liggen. Dorpjes als HERSTE, RIESEL en ISTRUP lagen allemaal op de route!!Wat betreft het eten, heb ik vele malen die bakken uitgekuist en beneden in de kazerne vele liters warm water gezeuld en met den overschot was de plaatselijke varkens boer content.Bij de kantien vele blikjes cola, fanta enz. gehaald om mee naar boven te nemen, onmiddelijk betalen was de boodschap!!Dikwijls hadden wij de bijnaam chauffeur-kots!!Maar ze waren altijd content dat ik met het cullinaire genot kwam aangereden!! Dan rap uitladen want het was aan het koud worden he. s'anderendaags morgens wachtwissel en terug naar beneden tuffen, wacht lossen camion tanken en zien wat ze voor mij in petto hadden, de wacht ging dan gewoonlijk in de kelder pattatten jassen en die bezighheid was een verhaal apart!!

Zo weeral wat leesvoer!!
GRTZ,
ROBERT :wink: :wink:
Suuuupppeeers yes!!!!!

Mx75

25 mar 2007, 18:09

Ben ook gekazerneerd geweest in Brakel in 1975

Waar zitten al die supers 1975 ????
Mx

Roxio

25 mar 2007, 20:04

Ja Robert dat is allemaal heel herkenbaar wat je daar verteld.Zo heb ik ook vele malen als chauffeur van wacht het eten en zo moeten gaan halen.Dat pattatten jassen behoorde bij op wacht gaan; ik herinnerde mij indertijd was er een beroeps verantwoordelijk voor de goede afloop van het pattatten jassen. Wij noemden hem toen chef pattat, hoe hij eigenlijk heette kan ik mij niet herinneren.

Van op wacht zijn herinner ik mij nog volgend verhaal.
Diegene die op wacht stond had toen een lader voor fal geweer met een 6 tal hulzen met plastieken kogel. Bij de aflossing van de wacht moest die lader aan de volgende gegeven worden en dit normaal onder toezicht van de oof van wacht. Maar het gebeurde wel eens dat die betreffende oof geen goesting had om mee te gaan tot aan de poort.
Zo was ik op een bepaalde dag chauffeur van wacht en bij de aflossing gewoon vergeten die lader af te geven en mijn opvolger vergat erachter te vragen.
Ik moest toen naar de kazerne om eten te gaan halen. Bij het terug rijden merkte ik ineens de lader nog in mijn zak.Wanneer ik dan op de site binnenreed vroeg ik aan de wacht waar zijn lader wel was. Die was natuurlijk in paniek want die had nog altijd niet door dat hij eigenlijk een soldaat zonder wapen was. Ik heb hem dan maar snel de lader gegeven.
Zo zijn er nog tal van anekdotes die ik mij gerinner.

Nog de groetjes

Emteechauffeurke

26 mar 2007, 14:38

Goeiemiddag,

Zoals gezegd komen we deze keer eens terug op het fenomeen pattatten jassen.
Gewoonlijk werdt dit gedaan door de jongens die de wacht waren afgegaan.
Het overgrote werk werd door een soort was en kuismachien gedaan. Wat nog restte was dus de zwarte ogen uithalen met het pattattemeske. Nu als we vlug klaar wilden zijn lieten we de machine langer draaien zodat ook die ogen ook ineeens wegwaren wat wel inhielt dat de patatjes wel erg klein uitvielen, formaat pomme parisienne dus. Gewoonlijk hadden we hiermee rond de middag gedaan, zodat we dan konden gaan eten!!Na de middag waren wij dan vrij zodat we het stad inkonden soms gingen we als het goed weer was naar het openluchtzwembad, dat bevond zich helemaal beneden de wijk
voorbij het CMC. Niet om te zwemmen maar voor een vleeskeurinkske, yes!!

Zo tot horens!!

GRTZ,
Suuuupppeeers yes!!!!!

Roxio

26 mar 2007, 20:58

Hallo,

Ja dat was zo om de ogen eruit te krijgen lieten we die bewuste machine wat langer draaien, maar zoals gezegd chef pattat waakte over de pattatten en als ze te klein uitvielen moesten we langer blijven jassen.
In de jaren 71/72 waren het gewoonlijk diegene die op wacht gingen die in de voormiddag eerst aan de pattatten zaten ,dan de wacht op tot s'anderendaags na de middag en dan een halve dag vrij. Ik heb het dan over op wacht op de site. Ik herinner mij ook iets van 5 min , 3 uur of 12 uur om paraat te zijn. Afhankelijk daarvan waren we met 3 of met meer (6?) om de wacht te doen.

Ook van dat zwembad kan ik mij niets herinneren;was er dat toen al?

Groetjes

facteurke

26 mar 2007, 23:47

facteurke
heeft ook in brakel soldaat geweest
was wel de lichting van 1970
bij de d batterij
was het jaar dat er daar wat te doen was
misschien zoveel jaar bestaan van het regiment ?of kazerne?
mee diene vogel als mascotte (arend) ?
ga zeker nog ne keer terug leuk om de foto's nog eens te bekijken
groeten
ps.heb ook nog foto's plaats se wel ne keerAfbeelding
Laatst gewijzigd door facteurke op 27 mar 2007, 15:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Emteechauffeurke

27 mar 2007, 08:54

Hallo,

Ik dacht dat het een 20minuten status was, een 3uren en een 12 uren,
Wannneer jouw batterij in een 20min operationele status was, was je automatisch batterij van karwei, dus meid voor alle werk en kon je dacht ik ook niet met verlof naar Belgie komen Tijdens de 20min had de portierwacht aan de site scherpe munitie!Lader 20patronen FAL.
Wat dat zwembad betreft, ik was daar in 1978 maar dat zag er toch niet uit alsof het recent gebouwd was!
GRTZ,
ROBERT :wink:
Suuuupppeeers yes!!!!!

Roxio

28 mar 2007, 12:17

Hallo,

Om nog eens terug te komen op dat pattatten jassen.
Ik lees op het topic van peetje maurice (62a) dat daar ook de afgaande wacht die plezante karwei kreeg toebedeeld. Wanneer begon die wacht dan?
In mijnen tijd was het de opgaande wacht die eerst in de voormiddag mocht gaan jassen dan na het middag eten de wacht op zo iets van 13 uur en dan s'anderendaags na de wacht een namiddag vrij.
Facteurke die er een jaar voor mij is geweest moet daar maar eens iets over zeggen, ook over dat zwembad want dat zou mij verbazen dat ik daar nooit iets van heb geweten. Was dat een zwembad alleen voor de militairen?
I.v.m. die scherpe munitie, is er misschien een voorval geweest dat men terug overging op echte kogels. Ik herinner me dat er toen werd verteld dat er ook ooit iets was gebeurd, de juiste samenhang weet ik niet meer en dat men toen ook tijdelijk verscherpte maatregelen had getroffen.

Over die 5 min of 20 min, ik herinner mij dat die battery die in 5 min status was op zogezegd 5 min moest paraat zijn.Hebben ze daar later 20 min van gemaakt? Ofwel is het dan toch te lang geleden voor mij.

Facteurke foto's zijn altijd welkom.

Groetjes

Emteechauffeurke

28 mar 2007, 18:32

Hallo goeieavond,

t'Ja die scherpe munitie was ook van toepassing in de tijd dat die Rote Armee Fraction stillekes aan actief aan het worden was! Wanneer er reden was om aan te nemen dat die gasten iets van plan waren werd onmiddellijk overgegaan tot verscherpte maaatregelen! Ook werden wij geinstrueerd bij site als bij kwartierwacht over het bestaan van die gevreesde autos met die specifieke nummerborden! Dat waren Warchaupacters die hier doodgemoedereerd rondreden om westerse militaire instalaties te bespioneren!! Ooit heb ik eens als portierwacht meegemaakt dat iemand zich bijzonder verdacht in de opnmiddellijke omgeving ophield van de ingangspoort van de site!! Heel bangelijk!!
Maar voor de rest zijn mijn site en kwartierwachten vrij normaal verlopen!!

Wat die kwartierwachten betreft misschien nog ff een anekdote!!
De dag dat wij vannuit Heverlee in onze eenheid toekwamen hadden ze voor een van onze ploeg al direkt een verrassing in petto, ja hou U schrap want die sukkelaar mocht al meteen na aankomst de kwartierwacht opgaan!
Dus een en ander impliceerde dat deze gast die avond de verwelkomingsmaaltijd miste, deze bestond uit kip-ananas met kroketjes, ja hoor deze keer geen patatjes!!
O ja , nog even dit, wanneer de kok van dienst het in zijn bolleke had om frietjes te bakken moesten wij nie veel op het machieneke vertrouwen! Dus dat moeste BIG-ONES zijn hihi!!!!!

Jaja Flavie!!

GRTZ,
ROBERT
:wink: :wink: :roll: :roll:

PS, De volgende keer gaan wij het even hebben over den verwelkomingsdoop!! Jaja!!
Suuuupppeeers yes!!!!!

Emteechauffeurke

29 mar 2007, 18:55

Goeienavond,
Zoals beloofd kom ik nog eens terug over den doop!!
t'Ja wanneer wij destijds met de DVT muteerde vannuit Heverlee naar BRAKEL
deden dus onvermijdelijk de geruchten de ronde over hoe het zou zijn met de ontgroeningsceremonie in BRAKEL!! Dus na aankomst in station ALTENBEKEN werden wij dus opgewacht met de bus met het schild BRAKEL aan de voorkant! Tijdens de verplaatsing naar BRAKEL werd er met onze begeleider druk gespeculeerd over dit evenement!!Na een pakweg halfuurtje rijden kregen wij dus ergens balancerend tussen hoop en bange verwachting onze toekomstige heimad fur genau 6monaten in zicht! Wanneer wij dus met de bus op het paradeplein arriveerden klonk daar opeens vannuitr een raam en variante van een bekent sinterklaasliedje! Ik kan mij nog het eerste couplet levendig herinneren! Zie ginds komt de DVD uit Brussel weer aan hij brengt ons recruutjes is zie ze alstaan enz enz!!
Na aankomst werden wij dus vergast op het verwelmkomingsdiner waarvan sprake in vorige posting.

Die avond bij het naar bed gaan werde wij vergast met een pseudo adjudant, in casu een simpel milicienke die ons op onze rechten en vooral plichten wees wat inhielt dat de helft van mijn toegewezen beddegoed zomaar pardoes naar buiten werd gekieperd!

Dan twee dagen later werden wij uitgenodigd in de gang door een comite der wijzen welke dfe eigenlijke doopplechtigheden op zich namen.
Dat hield in veel zeep tandpasta en verticuteringsgroen en nog wat van dat fraais werd op ons blote lijf gebonjourd! Na gedane zaken en wasbeurd werden wij dan als bleukes in de groep opgenomen en aanvaard!
Zo weeral wat leesvoer!!

GRTZ,
ROBERT :wink:
Suuuupppeeers yes!!!!!

gdo

29 mar 2007, 20:12

Ik was bij het 43 artillerie in de A-batterij te Lombardsijde , waar ook de AA-school (schieten op zak van vliegertje) en een regiment van para's was . Na 10 maanden zijn we verhuisd met gans het bataljon( 43 hawk ) naar Brakel , via Delbruck bij Keulen .Ik heb daar 2 maanden op wacht gestaan(met picket en rust en weer op wacht ) op de diverse sites , die voor ons door een particuliere wacht met honden werd bewaakt ,en er waren alleen wachtkotjes.
Na 25 jaar ging mijn zoon zijn legerdienst doen en wel bij het 43 artillerie te Brakel en wel bij de B-batterij : dan ben ik eens terug naar Brakel geweest : bijna onherkenbaar .Dit was van 1990-91 , wat later moest men geen legerdienst meer doen .
Mijn tweede zoon heeft zijn legerdienst gedaan in Westhoven bij Keulen de 1ste genie van 1989-90.

Men zei vroeger als men zijn legerdienst niet heeft gedaan is men geen man : dus er zijn geen mannen meer want men moet geen legerdienst meer doen : en waar is het respect en de discipline ?

Roxio

29 mar 2007, 20:48

Een echte ontgroeningsceremonie heb ik niet meegemaakt. Maar ik herinner mij wel hoe we daar aangekomen zijn.

Na een maand opleiding in Turnhout werden we over de verschillende bsd kazernes ingedeeld. Voor mij was dat dus Brakel. Nooit van gehoord en als we vroegen waar dat was zegden ze : één van de verste kazernes. In die tijd waren de meesten onder ons niet veel verder dan de kust of de Ardennen geweest, dat was voor ons een heel nieuwe wereld. De dag van vandaag zijn dat geen afstanden meer en de jeugd is nu overal al geweest.

Terug naar Brakel. Wij kwamen daar aan op een zaterdag namiddag en de eerste indruk viel eigenlijk mee.
We werden ingedeeld in de B bat en wel op de kamer in de blok van de C bat. Op de kamer zelf waren nog een 3 of 4 miliciens en wij kwamen daar met een 6-tal bleus bij.
We waren nog maar even op de kamer of daar stormde een luitenant binnen die met veel kabaal ons direkt aan het poetsen zette. Die 3 miliciens van de kamer speelde natuurlijk mee. Achteraf wisten we dat het een andere milicien was die met een paar sterren op zijn kraag ons goed had liggen.
Dat truukje is later met sukses nog wel eens herhaald.

Emteechauffeurke

31 mar 2007, 13:58

Goeiemiddag,

Vandaag gaan wij het eens even hebben over mijn werk als MT-chauffeur!!
Zoals de twee eerste letters aanduiden Maintenance Transport. Dus op geregelde tijdsstippen werd het voertuigenpark onderworpen smeer en oliebeurten. Daarom werdt er een camion die zijn km stand had bereikt naar de garages gebracht voor oliewissel en smering, naargelang de interval werden ook oliefilters, lucht en mazoutfilters vervangen en of gereinigd. meestal werden deze werkzaamheden verricht op de daartoe voorziene oprijrampen die zich aan het einde links van de garages bevonden.De benodigede olieen mgingen wij ophalen bij de pompen alwaar deze op het verbruiksblad van het vtg werden bijgeschreven. Ook moesten wij voertuigen klaarmaken voor de jaarlijks controle door de hogere echelons, ikzelf had ooit eens een camion klaargemaakt voor inspectie waar nadien geen enkele opmerking aan werd gegeven wat mij tot mij grote verbazing een halve dag extra verlof opleverde!! Jiepie!!

Wanneer de herstellingen een ietwat ingewikkelder karakter kregen gingen deze naar het 202 DET MAT in wat destijds AROLSEN heette !
Nu heeft deze stad het voorvoegsel BAD_AROLSEN gekregen, maar nu terug ter zake
Mijn contactpersoon was daar chef DEBONTRIDDER een groot en innemend man, de reden van waren oa. plaatsen mistachterlicht op de keukenremork, bestekken laten maken voor beschadigingen, nieuwe koppelingen plaatsen enz.

Ja menig maal zagen wij eruit als een soort zwarte piet, daarom hielde wij break in een apart lokaaltje in de garage vooraan rechts.

O ja nog dit mijn baas was chef DESOMER, ik wel eens willen weten wat er van hem geworden is??

Zo tot horens,
Suuuupppeeers yes!!!!!