1971-72 - 43A Brakel
-
pioneer - Lid geworden op: 20 jan 2008, 01:16
Heeft er niemand van jullie ervaring met het afwasmachien vanachter in de keuken,meestal mocht je daar gebruik van maken als je iets had uitgefreten.dat was heel lollig en zeker als het puree avond was geweest en de puree al een paar uur aan de borden hing.

-
Emteechauffeurke - Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:10
pioneer schreef:Heeft er niemand van jullie ervaring met het afwasmachien vanachter in de keuken,meestal mocht je daar gebruik van maken als je iets had uitgefreten.dat was heel lollig en zeker als het puree avond was geweest en de puree al een paar uur aan de borden hing.![]()
Hoikes,
Awel sé ikke, ja da was dus een machien wa enkel de tellooren de lepelkes en de verkettekes enzo doorgingen, de grote stoofpotten en pannen moesten afgewasssen worden aan dienen grote pompbak die aan de deur van den entree stond van de mess O/OOF. Amai wanneer ik van keukendienst was en da kwamen wa halfvolle fleskes wijn terug, amai dan heb ik daar direkt efkes een proeverijke gedaan!! Tot dat diene ballonnekeskop van de keuken zijn zegske kwam doen, da was ne KPL-chef met ne rode kop als een overijpe tomaat, zat constant me de poeppers tot en met..... hihi!! Oeioei,wa z'en we weer bezig sé!!
En dan nog met die liters water me detergent voor te kuisen smijten.....
ja diene keukenvloer was zo geribbeld me veel hoekskes en kantjes, da daar serieus op geschuurd moest worden zie!!
GRTZ,
EMTEEKE
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
Roxio - Lid geworden op: 01 aug 2006, 21:10
Dat klopt wat mucki zegt , een bratwurstkraam was er in 71 niet.
Jullie wedervaren brengt bij mij ook weer de herinnering terug.
Als je van keukendienst was, herinner ik mij en je had pech dan moest je die grote potten en pannen afwassen. Niet met afwasmiddel maar met soda en elk schrammetje op je handen begon dan na een tijd goed te branden.
Dat grote afwasmachine kan ik mij ook nog herinneren waar je het gerief aan de ene kant opzette en via een lopende band kwam het aan de andere kant (soms) proper uit.
Het eten viel eigenlijk nog mee. Ook de vindingrijkheid van de koks om alle mogelijke bereidingen met corned-beef te maken.
Ik herinner mij de dag van de bataljonsfeesten, het eten dat er toen werd gemaakt was wel dag en nacht verschil met de gewone dag. Wat wil je met al die bezoekers moesten ze wel hun beste beentje voorzetten. Moeilijk te geloven dat het dezelfde keuken was.
Chef patat (zijn echte naam heb ik nooit geweten)was de verantwoordelijke voor het patatten jassen, iedere keer voor de wacht eerst gaan patatten jassen in de kelder.
Waar is de tijd;
Groetjes
Jullie wedervaren brengt bij mij ook weer de herinnering terug.
Als je van keukendienst was, herinner ik mij en je had pech dan moest je die grote potten en pannen afwassen. Niet met afwasmiddel maar met soda en elk schrammetje op je handen begon dan na een tijd goed te branden.
Dat grote afwasmachine kan ik mij ook nog herinneren waar je het gerief aan de ene kant opzette en via een lopende band kwam het aan de andere kant (soms) proper uit.
Het eten viel eigenlijk nog mee. Ook de vindingrijkheid van de koks om alle mogelijke bereidingen met corned-beef te maken.
Ik herinner mij de dag van de bataljonsfeesten, het eten dat er toen werd gemaakt was wel dag en nacht verschil met de gewone dag. Wat wil je met al die bezoekers moesten ze wel hun beste beentje voorzetten. Moeilijk te geloven dat het dezelfde keuken was.
Chef patat (zijn echte naam heb ik nooit geweten)was de verantwoordelijke voor het patatten jassen, iedere keer voor de wacht eerst gaan patatten jassen in de kelder.
Waar is de tijd;
Groetjes
-
De jongste - Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:34
Waar is de tijd;
Van november 1973 tot juli 1974 mocht ik 21 maal patatjes jassen en evenveel maal de wacht op. Meestal op de eigen D-site maar ook enkele op die van de (slapende) C-by. Die keukenkarwei! Afwassen zoals hierboven al aangehaald maar niet vergeten te schuren, tot op het paradeplein. Als je te snel klaar was, hoe goed je het ook deed, opnieuw.
Waar is de tijd;
Van november 1973 tot juli 1974 mocht ik 21 maal patatjes jassen en evenveel maal de wacht op. Meestal op de eigen D-site maar ook enkele op die van de (slapende) C-by. Die keukenkarwei! Afwassen zoals hierboven al aangehaald maar niet vergeten te schuren, tot op het paradeplein. Als je te snel klaar was, hoe goed je het ook deed, opnieuw.
Hoe slecht het ook was, legerdienst was ergens goed voor!
-
Hoikes De Jongste,
Amai , dan heb jij een goed boekhoudingske gedaan!! Ik zou het begot nie meer weten hoeveel ik sitewacht heb gedaan?? Kwartierwacht daarentegen wel, nl. 6 keren, 1 keer per maand!
Diene kwartierwacht was ook al zoiets , amai da deed ik niet zo graag....altijd dat gevoel da ze op Uw vingers zaten te kijken..'s nachts ging da nog, maar overdag met die hoge pieten altijd in de buurt!
Als MT-chauffeur deed ik meestal in de weekends sitewacht, omdat ze mij in de week nodig hadden in de garage...maar toch weekdagen waren daar ook bij hoor maar niet veel. Verhoudingsgewijs was ik meer chauffeur-wacht dan wacht zelf! Wanneer ik dan de maandagochtend binnen kwam kon ik al direkt naar de garage gaan ipv. te gaan jassen!! Ja, in mijnen tijd was de C- bij ook nog een inactieve batterij, veel later is die site naar de Hollanders gegaan van Blomberg!
Zoals ik hier lees zijn we nog nie uitgebabbeld over da afwasmachien..hihi
Het naar de refter gaan was ook al zoiets, aan 't begin van de counter waar ge de platoo moest pakken stond gewoonlijk toezicht...wanneer Visoog van dienst was moeste wel zien dat ge proper pollekes had, anders direkt retour bij diene gast...en ge moest het nie avonturen om voor te schieten...!!
Ja, en over de kantine, daar kunne we ook veel berichtjes over pennen..veel 5de keus Wiels in ons botte geslagen.da was percies afwaswater...of we daar nog ander soorten hadden weet ik niet!
En de uurekkes bij onze Padre, helaas ondertussen overleden!
De ontelbare info-bezoekjes onder den BV-blok!
GRTZ,
EMTEEKE
Amai , dan heb jij een goed boekhoudingske gedaan!! Ik zou het begot nie meer weten hoeveel ik sitewacht heb gedaan?? Kwartierwacht daarentegen wel, nl. 6 keren, 1 keer per maand!
Zoals ik hier lees zijn we nog nie uitgebabbeld over da afwasmachien..hihi
Het naar de refter gaan was ook al zoiets, aan 't begin van de counter waar ge de platoo moest pakken stond gewoonlijk toezicht...wanneer Visoog van dienst was moeste wel zien dat ge proper pollekes had, anders direkt retour bij diene gast...en ge moest het nie avonturen om voor te schieten...!!
Ja, en over de kantine, daar kunne we ook veel berichtjes over pennen..veel 5de keus Wiels in ons botte geslagen.da was percies afwaswater...of we daar nog ander soorten hadden weet ik niet!
En de uurekkes bij onze Padre, helaas ondertussen overleden!
De ontelbare info-bezoekjes onder den BV-blok!
GRTZ,
EMTEEKE
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
Hoikes nog es,
Over dat BRATWURSTENKRAAM kan ik formeel zijn!! Dat stond er echt hoor!!
Mensen die in 1978 daar waren zullen dat bevestigen!!
Amai, met ZWIEBELEN UND CURRYSAUSSE..mmmm toch!!!
In den tijd moesten we daar nog met D-marken betalen alsook den telefoon aan de plaats, wanner we efkes goesting hadden om naar huis te bellen
GRTZ,
EMTEEKE
Over dat BRATWURSTENKRAAM kan ik formeel zijn!! Dat stond er echt hoor!!
Mensen die in 1978 daar waren zullen dat bevestigen!!
Amai, met ZWIEBELEN UND CURRYSAUSSE..mmmm toch!!!
In den tijd moesten we daar nog met D-marken betalen alsook den telefoon aan de plaats, wanner we efkes goesting hadden om naar huis te bellen
GRTZ,
EMTEEKE
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
mucki - Lid geworden op: 02 okt 2007, 20:21
Amaai emtee ge doet me goesting krijgen in een bratwurst ik wou alleen maar zeggen in mijn tijd was dat kraam er spijtig genoeg nog niet wij gingen gewoonlijk in t stad iets eten hmm lekkere jagerschnitzl en dan een flinke pils in de stad brakel ongeveer iets voor mijn afzwaai is het Belgisch huis geopend wat zou daar van geworden zijn
-
Hoe meer ik hier lees hoe meer herrinneringen wellen er op ja wacht lopen voor ons van de stafby was dat meestal kwartierwacht het begin alleen al met rp indesteeghe die je de echte kogels overhandigde en owee als je ereen verspeelde groot drama aan die wachten hou ik goede herrinneringen over je moest toen de hele tour doen over de parkings die niet of slecht verlicht waren en je kon dan stiekem een sigaretje roken en toch waren er mannen bij die schrik hadden in het donker en die niet tot vanachter op de parking wouden gaan en na de wacht de patten kelder wat is daar wat afgevloekt waar is de tijd
-
kazzac - Lid geworden op: 09 dec 2007, 09:39
Amaai, zijn dat hier allemaal snotneuzen???
Waar blijven de 'oudjes' van 1966 om herinneringen op te halen? Liefst mannen van de werkplaatsen of MT.
Als boefer heb ik 2,5jaar Brakel achter de kiezen, MT Staf By.
Wie kent nog: Chef Creyf, milicien Degraeve (van Brugge) milicien Waelkens (?) milicien Derycke PG (?) Brigadier Stroobandts (W. Vl.)
Waar blijven de 'oudjes' van 1966 om herinneringen op te halen? Liefst mannen van de werkplaatsen of MT.
Als boefer heb ik 2,5jaar Brakel achter de kiezen, MT Staf By.
Wie kent nog: Chef Creyf, milicien Degraeve (van Brugge) milicien Waelkens (?) milicien Derycke PG (?) Brigadier Stroobandts (W. Vl.)
-
Hoikes,mucki schreef:hela kazzac snotneus ik ben intussen ook al vlot de vijftig voorbij ja het gaat snel wie weet er wanneer brakel opgedoekt is ?
Brakel bestond van juni 1966 tot april 1993, maar bleef operationeel tot daar ergens dacht ik juli-augustus 1994 wanneer dan het hangslot definitief werd dichtgeklikt! Trouwens heb mail contact gehad met iemand die getuige was van dit evenement, volgens mijn correspondent een indrukwekkend moment!!
Wat het Belgisch Huis betreft ga ik er vannuit dat het zijn oorspronkelijke functie als hotel terug heeft opgenomen!!
Ja, het kon idd. 's nachts heeeel donker zijn op de parking en tot helemaal achteraan moeste wel uitkijken, want daar stond materiaal allerhande waar je al eens je knie tegenaan stootte!!
Mijn ervaring is dat het spannender was op de site dan in het kwartier tijdens de nacht!!Bij windstil weer die krakende en krisperende geluiden uit het bos....de dieren die hun bestje deden, ja dat had iets!!
Als je van den boerenbuiten was, was je al vertrouwd met die sonore toestanden.hihi!!
GRTZ,
EMTEEKE
Suuuupppeeers yes!!!!!
-
sonneke44 - Lid geworden op: 12 nov 2007, 22:51
Hoi mannen,
Ik heb een vraagje. Weet er iemand onder jullie bij wie je moet zijn om je aan te melden voor de Vriendenkring 43A. Ik heb al een paar keer een mailtje gestuurd maar nog geen enkele reactie gekregen. De gegevens uit den "Band" schijnen niet meer te kloppen.
Ik hoop dat er iemand mij kan helpen.
Ik hoor het graag van jullie.
Groetjes, Sonja
Ik heb een vraagje. Weet er iemand onder jullie bij wie je moet zijn om je aan te melden voor de Vriendenkring 43A. Ik heb al een paar keer een mailtje gestuurd maar nog geen enkele reactie gekregen. De gegevens uit den "Band" schijnen niet meer te kloppen.
Ik hoop dat er iemand mij kan helpen.
Ik hoor het graag van jullie.
Groetjes, Sonja
-
De jongste - Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:34
In de winter van 73-74 was het berekoud. In het wachthokje op de Delta-site hing nog een oude kapotjas die we over onze smokevest aandeden. Een rondlopende vos en jagers-stropers hielden ons wel wakker. Toen ook nog de RAF ging dreigen met akties werd het echt warm in ons hokje. Eenmaal kwamen Amerikaanse GI's ons versterken op wacht. De kwaliteit van hun kleding, eten en drank staken schril af met ons pover ABL-eke. 
Hoe slecht het ook was, legerdienst was ergens goed voor!
-
Ik heb hier al veel fotos gezien met sneeuw ik denk dat wij geluk hadden het was een zeer zachte winter 71/72 geen sneeuw gezien maar toch was en is het nog een prachtige streek daar rond bad driburg en brakel ik denk toch dat ik er nog eens terug op bezoek ga