62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

james blond

05 jun 2007, 09:06

Eindelijk nog eens tijd gevonden om wat te typen.
Peetje, ik was wmkroo, eerst opleiding in Lombardsijde, en daarna naar Essentho. We wisten van in 't begin dat er 4 van ons naar Korbach zouden vliegen, want de kroo's daar waren 'supers'.
Ik was er, euh, crew chief (?), of was dat nu het kotje waar we in moesten na een ORE ? Sommige benamingen zijn niet meer zo duidelijk. Wat ik wel nog weet is dat ik in Korbach een "ORE perfect" gelopen heb met mijn mannen, 2 dagen compensatie, jippie !!!
De majoor van Essentho had me bezig gezien op manoeuvres in Korbach en had tegen de luitenant gezegd dat hij me maar vrijaf moest geven als ik dat nodig had. Na de ORE vulde ik dus mijn papiertje in voor compensatie, en kreeg het direct terug van de BSM : miliciens GEEN compensatie ! Ik dus op rapport bij de luitenant om hem te herinneren aan de woorden van de majoor, en 't was geklonken. De BSM heeft me een week niet bezien, hihi.
De sfeer in Korbach was echter gemoedelijker dan in Essentho, iedereen kende er iedereen weet je wel. 's Avonds hadden we de mess voor ons vier, de OO's woonden in Korbach zelf, we hadden zelfs een biljart !
Ik ga het hier bij laten voor vandaag, ga proberen om zeker 1 keer per week wat te typen.
CU guys !

PS de dochter van de postmeester was inderdaad rossig bruin, krulletjes.
life is what you make of it

Mammie

05 jun 2007, 11:39

Mijn man was ook bij de hawk raketten in de jaren '68 in
Essento.Bij de éénheid 62A- D Bij.Ik heb nog een verlof brief liggen die afgetekend is door Kapt. Dumalin
Ik aanvaard de seizoenen van het hart
zoals ik de seizoenen van het veld aanvaard

radiooperateurke

05 jun 2007, 12:18

Hallo mammie, ik zal waarschijnlijk je man gekend hebben in die periode. Mijn "ouwe" was kapt. Dumalin. Een speciale, was niet veel van zeg en had geen goede band met zijn manschappen, mijn gedacht. Hopelijk nog wat meer van jullie te vernemen wens ik jullie nog een zonnige week toe.
Ik was in Essentho na de voorwacht en voor de hoofdwacht, zie mijn voorgaande stukjes op het seniorennet.

Mammie

05 jun 2007, 12:59

Hallo , ik zal eens navragen bij mijn man ,maar die is nu nog gaan werken .Ik zal zeker nog eens terug komen .De groetjes

Peetje Maurice

09 jun 2007, 11:21

Beste "james blond", als je even de tijd hebt, dan moet je me toch eens uitleggen wat een ORE is? Het is mogelijk dat ik het ken, maar zoals je zelf zegt, er zijn zaken die beginnen te vervagen en een mens moet zijn geheugen af en toe eens defragmenteren, om het geheugen sneller te doen in gang schieten.
Je schijnt wel een perfekt beeld te hebben van de dochter van de "postmeester"...ja, het zou al erg zijn mocht men zulke zaken laten vervagen...

Nu nog eens iets anders, ik heb nog steeds niets kunnen lezen over de "opperwachtmeester", SUYS, in mijn tijd (1974-het ABBA jaar met "Waterloo"), kent er iemand deze man, het was nogal een rijzige. Hij hield zich met van alles bezig, maar de plantjes en het gras op de "heuvels" waar de radars stonden daarvoor had hij enorm veel interesse! Iedereen die iets weet over deze man, schrijf ze maar gerust neer in deze topic, het is een man waar ik nog regelmatig aan denk..

Vriendelijke groeten en allemaal een mooi, eventueel een zonnig weekend toegewenst 8)

De Peet :wink:

Peetje Maurice

09 jun 2007, 11:23

Mammie schreef:Hallo , ik zal eens navragen bij mijn man ,maar die is nu nog gaan werken .Ik zal zeker nog eens terug komen .De groetjes
Ik moet nu wel vaststellen dat je man lang aan het werk is, beste mammie :wink: :wink: :wink: :wink:

De Peet :?

Mammie

09 jun 2007, 11:34

Peetje maurice ,en het is wel degelijk zo .Gij is drukker van beroep en nu met de kiezing ,hihihi :lol: :lol: :lol:

Peetje Maurice

17 jun 2007, 11:13

Het grootste probleem bij een "technische evaluatie oefening" de zogenaamde "Tac Eval" in Essentho, als men in de BCC met enorme concentratie zat, dat men ook moest rekening houden met het naar het "toilet gaan". Zo hadden we tijdens mijn dienst in het jaar 1974 in de maand november, meer bepaald de 13de, een oefening waar ik in de BCC zat van 7u30 ' s morgens tot 15u15 in de namiddag. Het spreekt voor zich dat we eten kregen en drinken, maar het plasgevoel kwam toen ook naar boven. Normaal gezien mochten we of konden we de BCC niet verlaten. De broodjes die we er kregen waren zo van die met zoute kaas belegde, zodanig dat je er dorst van kreeg. Meestal dronk ik "Lift", dat was een soort limonade, dat bij mij goed in de smaak viel. Andere operatoren die dronken dan weer Cola en de flessen hadden een inhoud van een halve liter. Het spreekt voor zich dat het drinken van alcohol in de BCC compleet ontoelaatbaar was.
Zodra ik het binnen had, moest ik echter altijd zonodig...gelukkig hadden we een crème van een luitenant die als bevelhebber in de BCC daar geen probleem van maakte, dat we de BCC eventjes mochten verlaten teneinde een plasje te gaan maken op de site van de C batterij, dit terwijl de laagvliegende vliegtuigen als het ware over onze hoofden met een immens lawaai scheerden!
Met dank aan luitenant De Buyser!

Evarist

26 jun 2007, 20:38

Haoolo Peetje,
't is lang geleden, maar zoals beloofd tijdens mijn verblijf in Brakel ben ik naar Rhoden, Essentho en Meerhof geweest en heb enige foto's getrokken. Jongen om bij te "bleiten" als je de wijk en kazerne van Brakel vergelijkt met Essentho, triestig! De kazerne staat nog voor de helft leeg, gebroken ruiten, onkruid tot boven de vensters. Achetraan waar vroeger de DSU zat is er een bedrijf, ook waar de MT's waren is een bedrijf. Enige blokken zijn verbouwd tot appartementsgebouwen o.a. de slaapblokken van de C- en D-by. De refter, kantine, messblokken, blok onderofficieren, stafblok alles staat te verkommeren. De blok aan de ingang is afgebroken en nu staat daar een woning. Ik zal de foto's pogen hier op het forum te krijgen maar zoals beloofd stuur ik ze je per mail.
Ik zie dat de laatste maanden de respons op het forum de goede richting uitgaat. Ik heb het druk gehad en ben ook enige tijd medisch uit geweest maar ik ben terug , dus je mag me verwachten met enige nieuwtjes en je mag me terug overladen met vragen.
grtz.
Dirk

Peetje Maurice

26 jun 2007, 21:07

Met dank aan Evarist voor het verslag van zijn plaatsbezoek aan de kazerne van Essentho! Evarist, wij hebben destijds zo ons best gedaan om alles netjes te houden, je kon er als het ware van de grond eten en nu staat daar alles te verkommeren... :cry:
Probeer maar foto's te plaatsen! Iedereen die er "gelegen" heeft moet de toestand zoals die er nu is met bewijsmateriaal kunnen zien!
Het is een echte schande dat men daar alles zo in de steek heeft gelaten!
Driewerf schande :evil:
Mvg
De Peet :wink:

radiooperateurke

26 jun 2007, 22:46

Hallo Evarist,
ik ben ook wel benieuwd naar je foto's betreffende de kazerne in Essentho.
Kan je ook iets meer toelichten over de huidige functie van de oud-kazerne ? Ik weet van vroeger dat die ooit dienst heeft gedaan voor opvang van asielzoekers of ex-ddr's meen ik. Volgens de foto's vanuit google-earth meen ik op te maken dat het dorp Essentho ook serieus uitgebreid werd sedert het jaar 1968. Heb je ook nog eens in het dorp zelf rondgewandeld? Bestaat het cafe met de trapjes op nog steeds? De naam ben ik vergeten, maar als we 's avonds buitenkonden tot 10 uur gingen we soms weleens tot daar. Zeggen dat deze bouw in 1968 nog moest afgewerkt worden en dat in sommige lokalen de vloeren nog dienden gelegd te worden. Dat wil zeggen dat we stillekesaan "oude peekes" aan 't worden zijn, nietwaar Peetje? Veel hartelijke groeten en tot spoedig meer nieuws.

Evarist

27 jun 2007, 11:37

Hallo radiooperateurke,

Momenteel heeft de kazerne in feite geen éénvormige functie. Twee bedrijven zijn er gevestigd zoals ik reeds zei in de zone achteraan de parking waar de DSU gevestigd was en één in de zone waar de MT's waren (garages).
Enkele slaapblokken zijn omgebouwd tot appartementsgebouwen terwijl men nu bezig was de de blok waarin de C- en D-by gevestigd waren om te bouwen tot weet ik wat. Alle andere blokken staan er zoals de kazerne werd achtergelaten, verwaarloosd, vernielde ruiten , gras tot onder de ruiten enzo. Het paradeplein is een ordinaire vuile koer geworden.

De wijk zelf is eveneens nog steeds als toen ze werd achtergelaten, helaas hier geen witrussen zoals in Brakel maar Turken en andere zuiderse types, bijgevolg mensen met weinig geld in vergelijking met de witrussen in Brakel. De wijk is effenaf vuil. Het oude Belgisch huis (club) is nu vermoedelijk een jeugdlokaal want alle muren aan de buitenzijde zijn geschilderd in allerlei mooie kleuren. De oude school lijkt ook proper en wordt vermoedelijk nog als school gebruikt.

Het dorp is rond de kerk hetzelfd gebleven maar als je van de kazerne naar het dorp gaat is er op de rechter zijde heel wat bijgebouwd terwijl er aan de linkerzijde op de hoek tegenover houthandel Tuschen u een autocarbedrijf gevestigd is.

De site meerhof is volledig afgesloten en enkel de loods staat er nog. De Site Rhoden (D-by) kan je enkel te voet bereiken want juist bij de inkom van het bos staat een slagboom. Dus ik ben niet tot boven gegaan doch heb er een schaapherder aangesproken die wist te vertellen dat alles weg was en er boven op het hoogste punt een uitkijktoren geplaatst is waar men bij mooi weer een prachtig zicht heeft op de omgeving. Dus daar mag iedereen gaan wandelen. Ik moet wel zeggen dat ik effen moeten zoeken heb om de Site te bereiken want ook Rhoden is wat uitgebouwd met neuwe verbindingswegen zoals je die in Duitsland nu overal vindt. Nieder-Marsberg is echter een mooie stad gebleven, ik zou zeggen geworden. Ik stuur je de foto's per e-mail want gisteren heb ik een poging gedaan om ze op dit forum te plaatsen en het lukte me niet.
groeten
Evarist

radiooperateurke

27 jun 2007, 12:50

Evarist, veel dank voor de uitvoerige omschrijving.
Zoals je kan zien op google-earth zou de de site in Rhoden er nog bijliggen als ong. 40 jaar geleden toen ik er was. Platforms voor launchers en ook lokaal waar de burelen en slaapplaats gelegen was. Ik heb er veel wacht geklopt, ong. 2 x per week een dagdienst plus 's nachts ook nog eens wacht en volgende morgen pas om halftien naar kazerne met vrachtwagen (bedford). Daarna in kazerne vrij tot middag en 's namiddags lichte karweien, (er was nogal wat weinig personeel in die
tijd). Ik zou ook nog graag eens teruggaan naar deze streek, dat zal er nog wel eens van komen; (nostalgie?)
In die tijd was er zeer weinig discipline in ons bataljon en toch waren er geen moeilijkheden of uitspattingen zoals sommige collega's beschrijven in latere tijden.
Wij dierven ook nog wel eens mopperen of zagen, inderdaad, wij klopten veel uren dienst, maar wat je achteraf hoort van sommige ex-milliciens, die bv. bij de infanterie waren, hadden deze jongens nogal wat andere katten te geselen. Achteraf al bij al een nogal positief gevoel bij deze "verloren tijd". Groetjes aan alle ex-collega's.

Peetje Maurice

27 jun 2007, 18:43

radiooperateurke schreef: Dat wil zeggen dat we stillekesaan "oude peekes" aan 't worden zijn, nietwaar Peetje?
Ge moogt gerust zijn radiooperateurke! De oude dag komt stilaan naderbij en een mens zou er als het ware moedeloos van worden als men hier leest hoe de gebouwen van onze "lievelingsplaats" van destijds was zo naar de ......geholpen is.
Mvg
De Peet :wink: (haast letterlijk.... :wink: )

Peetje Maurice

11 jul 2007, 11:24

Wanneer ik in Essentho 'lag' en 'vrij van dienst' was, dit was meestal op een zondag dan heb ik me enorm verveeld. Het was op zulke dagen dat de heimwee naar het thuisfront toe sloeg. Sommige zondagen waren niet alleen voor mij, maar voor andere kameraden zeer eenzaam. Wat deden we dan, meestal lagen we op bed, slapen of nadenken over de zin en de onzin van het leger en over al hetgene thuis nu aan het gebeuren was.
Tijdens mijn verblijf in Essentho werd me het overlijden meegedeeld van een vriend op het thuisfront. De jongen was verongelukt en ik kreeg dit nieuws per brief, GSM's bestonden toen nog niet en thuis beschikten we niet eens over een telefoon. Ik zie op zondag nog de lange rijen van medesoldaten die stonden aan te schuiven om naar huis of naar het liefje te bellen en sommigen konden daar hun tijd van maken...
Ik had veel liever iets om handen dan zo de hele dag zitten te 'niksen', want dan duurde de dag toch zo lang...en ik was zo ook niet een kantienganger om mijn 'leed' te gaan verdrinken...
Dat was eventjes nostalgie, het was niet altijd zon en maneschijn in het leger, zo moest ik op een dag zoals vandaag de 11de juli de plakaatjes van de 'voertuigen' opnieuw in het zwart schilderen, het nummer van Essentho was "583", leuke bezigheid, maar liever dat dan de hele dag niets doen!