62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Wij als miliciens, gewone onnozele miliciiens zijn ook blootgesteld geweest aan de stralingen. Maar ik heb nooit iets ontvangen, waarin me werd aangeboden om me op kosten van de Belgische Staat te laten onderzoeken.anneke57 schreef: ik ben zelfs op onderzoek gemoeten bij de dichtsbijzijnde eenheidsdokter (arbeidsgeneesheer) ...en lijsten met vragen moeten invullen van hoelang en hoeveel uren per dag ik op de site doorbracht enz....in 2003 heb ik ook kanker gehad...heb daar een jaar mee thuis gezeten met alles erop en eraan....ik denk dat er veel mensen ziek geworden zijn door die stralingen...kan ook nie gezond zijn he....
En ja, ik heb er ook onder geleden, ik ben er namelijk onvruchtbaar van geworden, dat heeft men later ontdekt in een befaamde Gentse kliniek. Dit heeft me altijd dwarsgezeten, stel je voor, je kunt niet eens voor een nageslacht zorgen, alhoewel alles perfekt functioneert.
Het is ook daarom dat ze me nooit ofte nooit op een bijeenkomst van oud-gedienden van 62 A te zien zullen krijgen, ze hebben een groot deel van mijn leven verwoest. Het is hun echter vergeven, want de gewone beroeps die zullen ook niet geweten hebben dat het zo erg kon zijn. Ik heb nooit een kolonel op de site gezien, laat staan aan een HPIR of een CWAR...
Maar gedane zaken nemen geen keer, ik koester geen haat geen wrok, maar als die onderzoeken bestonden voor beroeps, waarom ook niet voor de 'gewone' milicien. Het is onbestwistbaar dat er verband bestaat tussen die stralingen en gevolgen van kanker. Bij mij was het geen kanker, maar ik kan voor de rest van mijn leven wel voor anderen gaan werken. Ben er heel zeker van, dat wij destijds veel meer in het stralingsgebied moesten lopen, ik zag daar nooit veel BV's of beroeps, want later zou blijken dat dit té gevaarlijk was! Ik zou trouwens nooit een vergoeding willen, want met een vergoeding wordt men niet terug normaal. Honderden keren hebben ze ons gezegd dat we zoveel mogelijk uit het stralingsgebied moesten blijven, maar wat doet een milicientje die het bevel krijgt de boel te gaan opstarten. Trouwens in de BCC waren overal tekens te zien die er de aanwezigen op attent maakten op het eventueel gevaar! Ze zouden daar nu niet meer moeten mee afkomen. Soit, anneke, ik hoop dat je volledig herstelt bent van je kanker en dat je een normaal leven kunt leiden!
Met vriendelijke groeten,
De Peet
-
Ik zit zo te denken, nu dat er zich reeds een paar vrouwelijke BV's hier op deze topic hebben aangemeld, die ik in 2006 heb gestart, hoe is het nu toch in 'hemelsnaam' mogelijk dat vrouwen zich in een avontuur van het leger hebben gestort. In mijn tijd, ik was dus milicien in 1974 deed dikwijls het verhaal dat die 'mannekens' (er waren toen nog geen meisjes en in dit jaar was het nog ondenkbaar dat dit ooit zou gebeuren) dat die voor nergens anders goed voor waren...let wel, ik wil jullie dames natuurlijk niet beledigen, verre van, maar waarom het leger, voor het avontuur, voor de zogenaamde vastheid van betrekking, of zo maar omdat jullie er goesting in hadden en jullie wisten dat jullie ongetwijfeld een boeiende tijd tegemoet gingen, met een goedkoop leventje in Duitsland...
Het was in mijn tijd zo, dat er met die BV's ongelooflijk werd gespot, door de miliciens, onterecht, die mensen deden ook hun werk, maar hadden volgens mij een luxeleventje. Goedkoop drinken en roken en uitgaan sprak de meeste BV's aan toen ik nog in Essentho lag, ik heb er ook gekend die kapot gingen van verdriet omdat ze zich in zulk avontuur hadden gestort.
Niettemin, ik heb de allerbeste herinneringen aan de BV's van toen, ik kon met de meesten onder hen zeer goed overweg.
Peet
Het was in mijn tijd zo, dat er met die BV's ongelooflijk werd gespot, door de miliciens, onterecht, die mensen deden ook hun werk, maar hadden volgens mij een luxeleventje. Goedkoop drinken en roken en uitgaan sprak de meeste BV's aan toen ik nog in Essentho lag, ik heb er ook gekend die kapot gingen van verdriet omdat ze zich in zulk avontuur hadden gestort.
Niettemin, ik heb de allerbeste herinneringen aan de BV's van toen, ik kon met de meesten onder hen zeer goed overweg.
Peet
Laatst gewijzigd door Peetje Maurice op 28 jul 2007, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
-
vivke - Lid geworden op: 16 jan 2006, 19:22
Dat is harde taal Peetje, maar wij beroeps konden daar toch niets aan doen. Als wij boven aan de radars werkten liepen wij ook in het stralingsgebied, wij waren er zelfs heel dich bij.
Meer dan één keer waren ze de radars aan 't draaien terwijl wij aan een andere radar bezig waren.
Je zult nooit naar een bijeenkomst van 62A'ers komen zeg je, dat is heel spijtig, want wij waren ook maar gewone beroeps en niet beter beschermt dan de miliciens.
Jullie werkten er een paar maanden, wij jaren...
Meer dan één keer waren ze de radars aan 't draaien terwijl wij aan een andere radar bezig waren.
Je zult nooit naar een bijeenkomst van 62A'ers komen zeg je, dat is heel spijtig, want wij waren ook maar gewone beroeps en niet beter beschermt dan de miliciens.
My dog is my live
-
anneke57 - Lid geworden op: 27 jul 2007, 14:31
dank je wel robert...Emteechauffeurke schreef:Hallo Anneke57,
Het doet enorm veel deugd dat op dit forum de Hawk familie groeit!!
U bent er pas bijgekomen maar als collega ex. 43Aer waardeer ik U enorml!!
Graag wil ik U evenals ons Vivke beter leren kennen!!
Beste Anneke 57, welkom in de grote Hawk familie von damals!!
GRTZ,
ROBERT![]()
groetjes ann
my doggy is my baby
-
Natuurlijk konden jullie daar niets aan doen. En sorryvivke schreef:Dat is harde taal Peetje, maar wij beroeps konden daar toch niets aan doen. Als wij boven aan de radars werkten liepen wij ook in het stralingsgebied, wij waren er zelfs heel dicht bij.
Ik weet het Vivke, wij waren er gelukkiglijk maar enkele maanden, jullie waren er jaren, maar toegegeven, het leven dat jullie er hadden dat was toch heel mooi nietwaar. Als wij later op de arbeidsmarkt kwamen, dan was het heel wat anders hoor, er diende daar namelijk ook een beetje gewerkt te worden...
Peet
-
Peet,Peetje Maurice schreef:Wij als miliciens, gewone onnozele miliciiens zijn ook blootgesteld geweest aan de stralingen. Maar ik heb nooit iets ontvangen, waarin me werd aangeboden om me op kosten van de Belgische Staat te laten onderzoeken.anneke57 schreef: ik ben zelfs op onderzoek gemoeten bij de dichtsbijzijnde eenheidsdokter (arbeidsgeneesheer) ...en lijsten met vragen moeten invullen van hoelang en hoeveel uren per dag ik op de site doorbracht enz....in 2003 heb ik ook kanker gehad...heb daar een jaar mee thuis gezeten met alles erop en eraan....ik denk dat er veel mensen ziek geworden zijn door die stralingen...kan ook nie gezond zijn he....
En ja, ik heb er ook onder geleden, ik ben er namelijk onvruchtbaar van geworden, dat heeft men later ontdekt in een befaamde Gentse kliniek. Dit heeft me altijd dwarsgezeten, stel je voor, je kunt niet eens voor een nageslacht zorgen, alhoewel alles perfekt functioneert.
Het is ook daarom dat ze me nooit ofte nooit op een bijeenkomst van oud-gedienden van 62 A te zien zullen krijgen, ze hebben een groot deel van mijn leven verwoest. Het is hun echter vergeven, want de gewone beroeps die zullen ook niet geweten hebben dat het zo erg kon zijn. Ik heb nooit een kolonel op de site gezien, laat staan aan een HPIR of een CWAR...
Maar gedane zaken nemen geen keer, ik koester geen haat geen wrok, maar als die onderzoeken bestonden voor beroeps, waarom ook niet voor de 'gewone' milicien. Het is onbestwistbaar dat er verband bestaat tussen die stralingen en gevolgen van kanker. Bij mij was het geen kanker, maar ik kan voor de rest van mijn leven wel voor anderen gaan werken. Ben er heel zeker van, dat wij destijds veel meer in het stralingsgebied moesten lopen, ik zag daar nooit veel BV's of beroeps, want later zou blijken dat dit té gevaarlijk was! Ik zou trouwens nooit een vergoeding willen, want met een vergoeding wordt men niet terug normaal. Honderden keren hebben ze ons gezegd dat we zoveel mogelijk uit het stralingsgebied moesten blijven, maar wat doet een milicientje die het bevel krijgt de boel te gaan opstarten. Trouwens in de BCC waren overal tekens te zien die er de aanwezigen op attent maakten op het eventueel gevaar! Ze zouden daar nu niet meer moeten mee afkomen. Soit, anneke, ik hoop dat je volledig herstelt bent van je kanker en dat je een normaal leven kunt leiden!
De Peet
ik vind "gewone " milicien of BV of Ooffr zelfs Offr, we zijn allemaal mensen van vlees en bloed....alle mensen die op de site werkten (BOC of A, B, C, D site...we zijn allemaal bestraald geweest...of je nu aan de radar stond of niet...de hele site was er vol van....viv en ik werden ook als FCO telkens meegestuurd met een hersteller om radars te repareren of op te starten of af te zetten en uren aan die veldtelefoon te hangen naast de Highpower ofzo...en of er nu borden hingen of niet....de straling was er ....gelijk waar je ging....ik heb nu alle onderzoeken meegemaakt en hoor daar niks meer van....de belgskes staan weeral eens in de kou....zoals altijd....ik heb geluk gehad ...ik was er vroeg bij....met wat therapiëen was ik ervan af....hopelijk blijft het weg....maar ik hoor van veel mensen van de sites die de ziekte niet overleefd hebben....dus zijn wij nog bij de gelukkigen...het heeft ook ons leven verwoest....ik ben het eens nagegaan...alle vrouwen die daar zwanger werden....de kinderen mankeerden ergens iets ...werden te vroeg geboren enz...ik steek het op die stralingen hoor....het is niet normaal dat het percentage zo hoog ligt....maar hoe moet dat bewezen worden?....zonder dat is er niks he....
groetjes ann
my doggy is my baby
-
voor mij was het avontuur....ik wou het meemaken....was eigenlijk van plan om zo'n 2 jaar te blijven....maar dat zijn er intussen 31 geworden...nog 6 jaar en ik ga op pensioen....ik voelde mij goed bij t leger...en mocht 62A terug ope gaan...dan zou ik niet twijfelen om terug te keren....en goedkoop leventje?...dat was niet de reden om daar te blijven....ik voelde mij daar gewoon gelukkig.....nu spreken de eenheidsgeneesheren van "het BSD syndroom"...mensen die zich niet kunnen aanpassen in België....ik heb daar eerlijk gezegd ook problemen mee gehad....t is hier zo anders he...mensen hangen hier niet aaneen....wat in essentho wel het geval was....daarom voelde ik mij daar gelukkig.....Peetje Maurice schreef:Ik zit zo te denken, nu dat er zich reeds een paar vrouwelijke BV's hier op deze topic hebben aangemeld, die ik in 2006 heb gestart, hoe is het nu toch in 'hemelsnaam' mogelijk dat vrouwen zich in een avontuur van het leger hebben gestort. In mijn tijd, ik was dus milicien in 1974 deed dikwijls het verhaal dat die 'mannekens' (er waren toen nog geen meisjes en in dit jaar was het nog ondenkbaar dat dit ooit zou gebeuren) dat die voor nergens anders goed voor waren...let wel, ik wil jullie dames natuurlijk niet beledigen, verre van, maar waarom het leger, voor het avontuur, voor de zogenaamde vastheid van betrekking, of zo maar omdat jullie er goesting in hadden en jullie wisten dat jullie ongetwijfeld een boeiende tijd tegemoet gingen, met een goedkoop leventje in Duitsland...
Peet
groetjes ann
my doggy is my baby
-
ja eindelijk weet je mij terug wonen....hihivivke schreef:Amaai ik kan niet meer volgen met de berichten te lezen.
Eerst en vooral, Anneke jong en puur tot ik daar was. Pas op 'k weet u wonen. Vergeet niet dat wij samen op de kamer lagen.
Ook ik heb een enveloppe gekregen, maar nooit ingevuld. Ik wist dat het toch in de doofpot zou verdwijnen.
my doggy is my baby
-
Hier heb je volkomen gelijk! Alhoewel ik me afvraag, moesten we nu de dag van vandaag nog in Essentho zijn, zou de aanhankelijkheid er nog zo groot zijn dat die die er toen was, dit gelet op het feit dat we een in een rotwereld leven...anneke57 schreef: mensen hangen hier niet aaneen....wat in essentho wel het geval was....daarom voelde ik mij daar gelukkig.....
31 jaar in het leger, amaai, je moet het toch maar doen! Proficiat! Nog enkele jaartjes en je bent er je kan reeds met pensioen! Dat zal dan waarschijnlijk geen vervroegd pensioen zijn...
Nog exact 5 jaar voor mij, vervroegd op 60 weliswaar!
Peet
-
ik heb nu wel een mooie job hoor....t is wel bureauwerk...maar we zijn vrij...als ons werk gedaan is is het goed...onze Cdt is een heel fijne man...ik kan het nu wel rustig aan doen....dus mijn laatste 6 jaar zullen rustig zijn....Peetje Maurice schreef:Hier heb je volkomen gelijk! Alhoewel ik me afvraag, moesten we nu de dag van vandaag nog in Essentho zijn, zou de aanhankelijkheid er nog zo groot zijn dat die die er toen was, dit gelet op het feit dat we een in een rotwereld leven...anneke57 schreef: mensen hangen hier niet aaneen....wat in essentho wel het geval was....daarom voelde ik mij daar gelukkig.....
31 jaar in het leger, amaai, je moet het toch maar doen! Proficiat! Nog enkele jaartjes en je bent er je kan reeds met pensioen! Dat zal dan waarschijnlijk geen vervroegd pensioen zijn...
Nog exact 5 jaar voor mij, vervroegd op 60 weliswaar!
Peet
my doggy is my baby
-
vivke - Lid geworden op: 16 jan 2006, 19:22
Peetje, ik weet dat wij een beter leven hadden dan jullie, maar ook wij hebben slechte dingen mee gemaakt.
Ik ga hier niet verder over uitwijden, maar het is voor ons ook niet altijd rozengeur en maneschijn geweest.
Weet je milicien of BV worden, het was een vrije keuze. Iedereen mocht BV worden, net zoals iedereen Ooffr of Offr mocht worden.
Ann heeft gekozen om Ooffr te worden, ik heb gekozen om BV te blijven en jullie hebben gekozen om milicien te zijn.
Ik weet dat je hart luchten goed kan doen, maar je spuwt gal tegenover ons omdat wij zo een goed leven hadden. Als je Ann haar leven moest kennen zou je misschien verschieten, maar het is niet aan mij om die zaken te vertellen.
En de manier waarop Van Den Abbeel mij behandelt heeft, als een stuk vuil. Het is niet voor niets dat ik in Essentho vertrokken ben.
Ik heb daar zelfs eens de gas in mijn appartement open gedraaid omdat ik het niet meer aankon.
Wij hadden het beter dan de miliciens, maar hebben ook slechte ogenblikken gekend.
Ook ik zou nog eens graag terug gaan in de tijd en het nog eens 1 dag willen mee maken.
Viv
Ik ga hier niet verder over uitwijden, maar het is voor ons ook niet altijd rozengeur en maneschijn geweest.
Weet je milicien of BV worden, het was een vrije keuze. Iedereen mocht BV worden, net zoals iedereen Ooffr of Offr mocht worden.
Ann heeft gekozen om Ooffr te worden, ik heb gekozen om BV te blijven en jullie hebben gekozen om milicien te zijn.
Ik weet dat je hart luchten goed kan doen, maar je spuwt gal tegenover ons omdat wij zo een goed leven hadden. Als je Ann haar leven moest kennen zou je misschien verschieten, maar het is niet aan mij om die zaken te vertellen.
En de manier waarop Van Den Abbeel mij behandelt heeft, als een stuk vuil. Het is niet voor niets dat ik in Essentho vertrokken ben.
Ik heb daar zelfs eens de gas in mijn appartement open gedraaid omdat ik het niet meer aankon.
Wij hadden het beter dan de miliciens, maar hebben ook slechte ogenblikken gekend.
Ook ik zou nog eens graag terug gaan in de tijd en het nog eens 1 dag willen mee maken.
Viv
My dog is my live
-
Gast
Hey Peetje, ik schrok ook even van je harde taal tegenover onze meisjes (ja ik noem ze nog zo) alhoewel ik gelijk besefte dat je het idd niet zo hard bedoelde. Het was een keuze (om bij het leger te gaan) lijk een andere. Ik zie het zo...je wordt geboren met een basiskarakter, de enen worden best gelukkig in een vrij saai beroep, anderen kiezen voor avontuur in de vorm van een niet zo voor de hand liggende beroepskeuze. Waarom kiest de ene voor een leven achter een stoffig bureau, en de andere om torenkranen te monteren ? De eerste doet het in zijn broek misschien als hij al in een diep soepbord kijkt, de andere voelt zich gelukkig hoog boven de grond. En gelukkig maar, het zou pas saai worden als we allemaal dezelfde kleren droegen, met dezelfde wagen reden...enz. Ook ik heb geen nageslacht, en heb het me nooit afgevraagd waarom. Misschien een goeie gave van me...ik pas me ogenblikkelijk aan aan de realiteit, het heeft weinig zin om er bij stil te staan. Gewoon omdat ik er toch niets kan aan veranderen. Maar dit neemt niet weg dat ik geen respect heb voor mensen die het wél als een last ervaren, en zeker als ze de oorzaak kennen. Heden ten dage is het asbestspook alom aanwezig in onze samenleving, ook deze mannen/vrouwen wisten niet dat werken met deze stoffen dodelijk kon zijn...en nu zitten we in het burgercircuit.
Maar kom, even terug on topic.
Ik zag hier mooie foto's circuleren van onze vbv's. Ja Anneke, op die ene foto gezeten op bed met een sigaretje herken ik jou ook. Maar door mijn job op de BOC had ik niet zoveel contact met "onze meisjes". Ik herkende direct ook adj. Janssens...adj chef (met het palmpje boven de zilveren ster ?). Hij was de oudste denk ik. Als wachtmeester aten wij in de mess o/off. De KROO's zaten meestal bijeen aan de tafels van vier. Maar je was nooit zeker er te blijven zitten. Janssens had een tafel van vier voor zich alleen, hij keek rond en nodigde drie anderen uit om bij hem te zitten. Een ongeschreven wet in de mess.
En ja er was een A en B site, het is wat verwaterd maar ik meen te weten dat de A-batterij van Korbach was en de B-batterij was een spooksite, een terrein met gebouwen zonder meer. Tijdens één van de Tac-Evals hebben we deze even bemand.
Ik voel me niet te goed om ook nog even te vermelden dat je als KROO ook een mooi leventje had in Essentho...maar je moest ook je toenmalige taken volbrengen. Gelukkig zijn in een situatie is een kwestie van geven en nemen...soms was de koord wat slapjes. De beste acrobaat zwaaide met een goed gevoel af.
Tot slot, als er een reunie komt in Lombardsijde zal ik aanwezig zijn als het kan, er kan altijd iets in de weg komen dat misschien belangrijker is.
Maar de mensen daar aanwezig zullen daar zijn omdat ze nog eens de emotie willen beleven uit een tijd dat ze jong (en schoon) waren. Een tijd die -of ze wilden of niet- beleefden op een cruciale bladzijde in hun eigen geschiedenis.
Gr Willem
Maar kom, even terug on topic.
Ik zag hier mooie foto's circuleren van onze vbv's. Ja Anneke, op die ene foto gezeten op bed met een sigaretje herken ik jou ook. Maar door mijn job op de BOC had ik niet zoveel contact met "onze meisjes". Ik herkende direct ook adj. Janssens...adj chef (met het palmpje boven de zilveren ster ?). Hij was de oudste denk ik. Als wachtmeester aten wij in de mess o/off. De KROO's zaten meestal bijeen aan de tafels van vier. Maar je was nooit zeker er te blijven zitten. Janssens had een tafel van vier voor zich alleen, hij keek rond en nodigde drie anderen uit om bij hem te zitten. Een ongeschreven wet in de mess.
En ja er was een A en B site, het is wat verwaterd maar ik meen te weten dat de A-batterij van Korbach was en de B-batterij was een spooksite, een terrein met gebouwen zonder meer. Tijdens één van de Tac-Evals hebben we deze even bemand.
Ik voel me niet te goed om ook nog even te vermelden dat je als KROO ook een mooi leventje had in Essentho...maar je moest ook je toenmalige taken volbrengen. Gelukkig zijn in een situatie is een kwestie van geven en nemen...soms was de koord wat slapjes. De beste acrobaat zwaaide met een goed gevoel af.
Tot slot, als er een reunie komt in Lombardsijde zal ik aanwezig zijn als het kan, er kan altijd iets in de weg komen dat misschien belangrijker is.
Maar de mensen daar aanwezig zullen daar zijn omdat ze nog eens de emotie willen beleven uit een tijd dat ze jong (en schoon) waren. Een tijd die -of ze wilden of niet- beleefden op een cruciale bladzijde in hun eigen geschiedenis.
Gr Willem
viv ken jij nog die Adjt?....da was op de D Site....ik dacht dat die Janssens noemde....