62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

vivke

01 aug 2007, 15:29

Zomer of winter we hebben het allemaal mee gemaakt en hebben allemaal mooie herinneringen.
Zoals die keer dat Ann en ik François Dhaen zijn bed uit elkaar gevezen hadden of toen Ann de site opkwam en al dadelijk een douche kreeg.
Of toen ik met een vefborstel met kakiverf achter Dhaen gezeten heb en Fred Schulpe achter het raam stond mee te kijken.
Allemaal mooie herinneringen....
Waar is de tijd naartoe
We zijn nu allemaal vijftigers en dat is alles wat ons rest, mooie herinneringen.
Nu ga ik de zon in met mijn Bordercollie, mijn beste vriend
Grtz
Viv
My dog is my live

Peetje Maurice

01 aug 2007, 21:52

vivke schreef: Allemaal mooie herinneringen....
Waar is de tijd naartoe
We zijn nu allemaal vijftigers en dat is alles wat ons rest, mooie herinneringen.
Ja, maar Vivke, we zijn dan wel vijftigers, maar nog lang niet versleten hoor! :P :P :P :P :P Het is te zeggen ik hoop het toch...een mens weet nooit wat er binnen in het 'lijf' aan het gebeuren is...
Je bent een heel eerlijk mens, je hebt hier in alle eerlijkheid geschreven waarom je in het leger gestapt bent, dat siert je Vivke! Je bent maar beginnen te leven toen je naar het leger ging, je zult wel veel schade moeten inhalen hebben zeker. Pasop, het wil niet zeggen dat ik geen respect zou hebben voor je grootouders hoor, dat ze je katholiek opgevoed hebben, misschien hebben die mensen het ook goed bedoeld. Het is niet omdat men katholiek opgevoed is, dat men daarom minder heeft meegemaakt in het leven. Ik ben ook katholiek opgevoed en ben daar mijn oiuders nog atlijd dankbaar voor (was ff off-topic). Ik meen in het leven niets gemist te hebben.
Beste vrienden, ex-hawkers, laten we nu rustig nadenken over al dat moois dat we mochten beleven in Essentho!
Aan Vivke heb ik nog een vraag. Daar zij een fuifnummer was, moet zij toch ook alle uitgaansbuurten in de streek van Essentho gekend hebben. Ik heb alleen weet van Marsberg, maar er was nog een andere plaats waar de miliciens dikwijls heen gingen en ik ben die plaats vergeten. Viv, jij moet die plaats kennen. Ikzelf ben nooit op die plaats geweest. Maar ik herinner me dat velen naar die voor mij uit mijn geheugen gewiste plaats gingen. Ze kwamen dan natuurlijk strontzat terug, er werd vooral whisky-cola, niet gedronken, maar gezopen en wanneer ik dan ' s anderendaags terug op de kamer kwam na een nachtje site, ja, dan kon ik het ruiken, SM De Busschere, die had op een welbepaalde dag in zijn bed gesche.... :(
De enige plaats waar ik af en toe naar toe ging was Marsberg, maar ben ook de naam van de vele etablissementen vergeten. Samen met een vriend, gingen we iedere zaterdag naar Marsberg, soms was dat enkel om een portie "Sauerkraut mit Kartoffelnsalat" te eten en een lekkere grote pint, die ze zo twee tot drie keer tapten, maar smaakte oh zo lekker. Natuurlijk was ik gedurende het weekend meest op de site, ik liet de anderen genieten van een weekend, want een fuifnummer was ik hoegenaamd niet. Het deed me deugd dat anderen zich in het weekend hadden geamuseerd.
Op de site hadden we ook alle vrijheid, meestal bakte ik er eieren, of het gebeurde dat ik een cake bakte, ik deed dat thuis vroeger ook altijd. Mijn cake werd door iedereen op de site gewaardeerd! Dat deed deugd! En dat zijn zo van die herinneringen die een mens niet vergeet!
Maar op de site was in mijn tijd geen alcohol te verkrijgen, was verboden, de drank die ik dan altijd tot mij nam was "Lift", zo'n soort limonade.

Ik hoop na mijn op pensioenstelling, normaal gezien is dit, bij leven en welzijn nog 5 jaar, (weliswaar vervroegd) toch nog eens de streek waar de natuur zo mooi was te gaan bezoeken!

Beste vrienden, aan iedereen een goede nacht toegewenst!

De Peet :wink:

Peetje Maurice

01 aug 2007, 22:15

Emteechauffeurke schreef: Ikzelf was daar mei-oktober wat betekend dat ik daar in volle zomerperiode was,
Ik was er van 19 april 1974 tot en met 18 december 1974. Wij hebben er dus een stuk van de lente meegemaakt, een mooie zomer, redelijk warm, het kon op de kamers zeer warm zijn. Ook in de BCC kon het heet zijn. De zomermaanden waren voor mij de beste, ik was toen veel op de site, ik was veel liever op de site dan in de kazerne, omdat men daar een enorme vrijheid over alles en nog wat had. Daar was een chef, zijn naam was Suys, eerder zo een soort hovenier...ik moest gedurende de zomermaanden dikwijls de zeis en de sikkel hanteren, samen met anderen natuurlijk. Het liefst maakte ik vuur op de site, ik spaarde het onkruid die rond de opgestelde radars groeide op een hoop en ik had er daarna alle plezier in om die boel dan in brand te steken. Nee, ik heb er nooit aan gedacht ook de BCC of de radars in brand te steken :lol:
De winter heb ik dus ook zij het gedeeltelijk meegemaakt. Toen dan die lang verwachte dag kwam dat we mochten afzwaaien, lag er 20 cm sneeuw en er werd getwijfeld of de bus die ons naar Warburg moest brengen om naar België te reizen met de 'Cowboy', wel zou rijden. Natuurlijk heeft hij gereden, maar mensen, die rit met de 'Cowboy' die duurde toch zo verschrikkelijk lang, dat was geen DVT...We vertrokken zo rond middernacht in Warburg en ' s anderendaags rond 9 uur in de voormiddag kwamen we in Brussel aan en toen gebeurde het..................iedereen keek naar iedereen, ik dacht, die gaan toch gaan zuipen, niets van, met nog een andere vriend zijn we enkele pinten gaan drinken in een disco in Brussel, die ik kende, omdat ik reeds voor mijn legerdienst in Brussel aan het werk was. Er waren daar altijd, nu zouden ze zeggen 'toffe' meisjes, we zegden 'daar waren ferme wijven' (met excuus voor de dames op het forum voor dit gebruikte woord), maar de mooie meisjes die waren daar natuurlijk niet, en wachten tot de middagpauze, daar hadden we geen zin in, enfin...
Ik kom aan in Zottegem, er stond politie, mijn vest was niet toe,muts scheef, das open en meteen kreeg ik de opmerking van een onnozele politieagent om ONMIDDELLIJK mijn vest te sluiten "of anders kon ik nog even een retourticket krijgen voor Essentho", as je me nou seg...die kerel vroeg me zelfs mijn militair zakboekje...

Grtz,
Der Peet :roll:

vivke

01 aug 2007, 22:41

Wel peetje dat is mooi neer geschreven. Natuurlijk heb ik respect voor mijn grootouders, die mensen wisten niet beter. Ik ben nog altijd katholiek dus het heeft zijn nut toch gehad. Ze wilden mij alleen beschermen.
Uitgangsplaatsen in Essentho, wij gingen naar Marsberg, korbach en Arolsen maar de namen van de discotheken weet ik niet meer. Ik geloof als ik mij goed herinner dat we naar de Remember gingen in Marsberg, de andere namen moet ik eens aan Anneke vragen of misschien dat de anderen op het forum dat nog weten.
En versleten zijn we inderdaad nog niet. Ik speel nog ieder weekend mijn wedstrijden met mijne hond en train 3x per week in de hondenschool.
En peetje in onze tijd was er ook geen alcohol op de site.
My dog is my live

monske2006

01 aug 2007, 23:32

Peetje Maurice schreef:
vivke schreef: Allemaal mooie herinneringen....
Waar is de tijd naartoe

Hallo allemaal,

Denkt eens terug aan al het mooie dat we hebben meegemaakt, en zijt blij dat je mocht meedoen als milicien aan een ACTIEVE dienst, en niet zoals vele in het leger met alle dagen hetzelfde en vele karwijen. Ook hadden we geen last van MP en in mijne tijd (1968)was er noch veel respect tussen BV en miliciens.
Ik denk dat we op dit forum wel te maken hebben met mensen die met een goed gevoel terugdenken aan al het mooie en die paar slechte momenten die zijn toch vlug vergeten. Ik weet als ik in verlof ging ( na 10 weken) ik toch weer blij was om terug te keren en de vrienden daar weer te zien.
groetjes[/b]

vivke

01 aug 2007, 23:52

Eindelijk iemand die ook nog fijne herinneringen heeft
My dog is my live

monske2006

01 aug 2007, 23:59

vivke schreef:Eindelijk iemand die ook nog fijne herinneringen heeft
Hallo Vivke, nog zo laat wakker?

vivke

02 aug 2007, 00:02

Jep, maar nu ga ik slapen. Slaap wel iedereen en droom zacht...
My dog is my live

Emteechauffeurke

02 aug 2007, 07:38

Hallookes,

Hier een paar berichtjes terug vermeld onze Peet het cullinaire hoogstandje
Sauerkraut mit kartoffelnsalat, awel daar heb ik nu eens echt goesting voor!!
Dat brengt mij terug in de tijd nl. elke zaterdagnammiddag stond er bij ons in Brakel aan het sportveld een kraam met Deutsche Bratwurst en Frankfurter sauciskes enz.Mit zwiebelen und curryketcup sausse yumie, yumie bitte!!??
Wanneer wij terug uit de refter kwamen na het middageten, deden wij een rush richting dat kraam om zeg maar de gaatjes te vullen. Tot op de dag van van vandaag gaat dat bij mij er nog wel in!! Karrekollen had die gast nie bij geloof ik!
Allee hatt's alles gutte gesmeckt??

GRTZ,
ROBERT
:wink:
Suuuupppeeers yes!!!!!

BLACKJACK

02 aug 2007, 11:47

Hi,
entreechauffeurke hetgeen jij zegt zal inderdaad en onbewust wel een grote rol gespeeld hebben.
Zowel voor diegenen die de bevelen gaven ( als de zon schijnt gaat alles gemakkelijker) als diegene die ze moesten uitvoeren (het is plezanter buiten te lopen in augustus dan in februari natturlijk). Goed weer heeft wel degelijk een invloed op het humeur van een mens, zie maar nu.
En onder het grote aantal oofr. die er toen rondliepen moesten er toch maar een paar tussen zitten om de boel serieus te verkl... .
Dat het er verdorie koud kon zijn in de winter dat was zo. Er werd bij ons ooit iemand 'gepakt' tijdens de wacht zogezegd om te slapen, misschien niet alert genoeg gereageerd op de inspectie, ik weet het niet. Maar het gevolg was dat iedereen een volle maand i.p.v. in het wachtkotje wacht te doen, buiten op wacht kon gaan staan in alle weer en wind. Ik dacht dat het februari was toen, er lag in alle geval nog pakken sneeuw. We kregen een kapotjas met haar op van een centimeter of twee dik en daar konden we het mee doen.
Ook tijdens de manoevers was het weer meestal slecht en koud.
Maneuvers gebeurden nooit in de zomer......
Gans de boel afbreken en dan ergens anders opstellen. Ik herinner mij nog het trekken van de elektrische verbindingskabels tussen de radars, boc en launchers etc. door modder en slijk. Als ik het me goed herinner hadden die een lengte van meer dan honderd meter en moest je daarvoor zeker met een man of drie vier zijn om een kabel te kunnen verslepen.
De ganse nacht pijpestelen regenen zodat er van je tentje opzetten nadien niks meer in huis kwam, alles doorweekt en doorkleumt. We sliepen dan maar met een paar man in de cabines van onze Bedfords, het voorbeeld van de oofr. indachtig.
De launchers kuisen met mazout in die koude periode was zeker ook geen lolletje. Alles moest blinken weet je nog.
De laatste maand dat we daar waren, eind april, begin mei sloeg het weer plots om van koud en nat naar zeer warm. Van de ene dag op de andere kon je plots buitenlopen met opgerolde hemdsmouwen.
Ik bedoel maar niet iedereen had een kantoorjobke of kon een beetje schaak spelen met de kapitein ( er wes er trouwens gene). De ene had al een betere diensttijd dan de andere. Veralgemenen is altijd gevaarlijk.
Het ging hem hier toch over oude legermakkers teugvinden en verhalen van vroeger vertellen. Daarbij zijn dus zowel positieve als negatieve, en de ene heeft al een selectiever geheugen dan de andere. Ik schrijf gewoon alles zoals het was, thats it.
Trouwens als het daar toch echt de hemel was waarom dan niet bijgetekend ?
Voor mij is hierbij deze polemiek daarover dan ook gesloten.
Dat je me moeilijk kan herinneren Vivke kan ik wel geloven, het is tenslotte al 30 !!! jaar geleden, en ik was er ook maar vijf maanden.
Eerlijk op die foto met je hond herkende ik je ook niet zo goed meer.
Misschien dat het in het echt beter zou zijn, ik onthou anders toch zeer goed gezichten en namen.
Meestal waren wij aan de launchers met wachtmeester De Ceuninck of De Koninck, een Westvlaming. Er was er ook nog ene zeer jonge wmstr, 19 of 20 ofzo, die zijn naam ben ik dan wel vergeten.......
Wachtmeester Godu ( crème van ne vent ) herinner ik mij ook nog, doch die heeft een paar jaar later het leger verlaten meen ik. Die had een volière geinstalleerd in zijn kamer overde ganselengte vande muur maar moest ze natuurlijk weer afbreken... De meest launchercommandanten waren trouwens wachtmeesters geloof ik.
Er moet ook nog zoiets bestaan als een foto van onze doop in Essentho ( ik hoor Peetje al gruwen ..), maar die zit ergens ver weg en ik zal hem dus moeten zoeken.
Byebye,
Blj.

Emteechauffeurke

02 aug 2007, 13:36

Hallo BLACKJACK,

Misschien even een kantlijn wat betreft mijn verblijf daar. Idd, waren wij daar in de zomer, maar wanneer wij op den delta- site waren die z'on goeie 250M hoger lag dan de kazerne kon het weer daar ondanks zomer van heel goed naar archie slecht gaan en dat soms op heel korte tijd!! Om U een gedacht te geven wanneer in Brakel een zonovergoten openluchtzwembad gouden zaken deed was er diezelfde seconde boven op onze site sprake van een koel, kil en klam klimaat en moest de kapootjas boven gehaald worden!
Maar ja dat zijn de wetten van een landklimaat hee! En het omgekeerde kwam ook voor hoor, beneden slecht en boven bikinitijd!! WHISHFULL THINKING!!
Dit even ter verduidelijking!!
GRTZ,
ROBERT :wink: :wink:
Suuuupppeeers yes!!!!!

radio-operateurke

02 aug 2007, 15:55

Ja hoor, de weersomstandigheden op de D-site waren 's winters nogal guur. Ik heb er eigenlijk geen zomer meegemaakt, maar ik herinner me wel de winterse vriesnachten; je kon vanop de site de stad Warburg zien liggen met duizenden lichtjes. Een feeeriek spectakel als je 't mij vraagt. Heeft iemand van jullie Adj. Fobelets nog gekend op de D-site? Een wat oudere man die het QM-magazijntje beheerde. Een echte vader, die voor zijn bediende, (ik weet zijn naam niet meer), zorgde alsof het zijn eigen zoon was. In eerdere topics heb ik gelezen over chef Fernagut, die in latere tijden BSM moest geweest zijn. Volgens mij een rasmilitair, maar toch steeds correct tegenover iedereen, mij dunkt. 'k vraag mij af wie half jaren zeventig RSM was? bv. in de tijd van Vivke? Wij ginden meestal te voet naar Niedermarsberg, naar dancing Zur Tenne; verder geraakten wij niet omdat bijna niemand over persoonlijk vervoer beschikte. Er was inderdaad ook de cinema te Essentho, maar dat was niet veel soeps. Ook gingen wij éénmaal naar 2e jagers te Arolson voor een filmvoorstelling. Naar Kassel op zending om brood en ook ben ik nog naar Paderborn gegaan met ik vermoed de S4 in een volkswagenbusje om levensmiddelen, maar ik weet niet juist meer wat.
Groetjes.

papafreddy

02 aug 2007, 16:44

Peetje Maurice schreef:Ik kom aan in Zottegem, er stond politie, mijn vest was niet toe,muts scheef, das open en meteen kreeg ik de opmerking van een onnozele politieagent om ONMIDDELLIJK mijn vest te sluiten "of anders kon ik nog even een retourticket krijgen voor Essentho", as je me nou seg...die kerel vroeg me zelfs mijn militair zakboekje...
Dag Peet, als ik dat las dacht ik aan een voorval dat ik tegengekomen ben.
Het is zo als Offr dat je verplicht was eerste klas te reizen.
Maar als je het etiket zelf moest kopen was dat natuurlijk 2de klasse, meer kon er niet vanaf met onze magere soldy.
Natuurlijk waren we dan in burgergekleed in 2de klasse, anders kon je verslag kolonel krijgen als je, als militair in 2de klasse zat!
Maar thuis, vond mijn vader het nie goe dak altijd in burger afkwam, dus op een keer, ik kom in militair uniform af, heb dat maar eenmaal gedaan zulle.
Dus eerst vanaf Warburg in eerste klas met de DVT (Duitse verlofgangers trein) naar Brussel Nord, daar dan de gewone trein in eerste klasse naar Roeselare.
Maar nu begon het, vanaf hier moest ik normaal nog een half à 3 kwartier wandelen naar huis met in mijn rechterhand mijn valies.
Ik was nog geen honderd meter ver of ik moest ze al neer zetten om te saluren naar een mindere die mijn eerst salueerde, dat waren meerstal politieagenten en kerels van de Rijkswacht.
En telkens na zo'n 5 a 10 minuten herhaalde da ritueel zich opnieuw.
Toen ik thuis kwam, was ik dit spuugzat telkemale da gesalueer, vandaar dat ik dan besloten heb om nooit meer in militair aftekomen als ik een valies meehad.
Peet moesten jullie afzwaaien in militair??
Wij zijn gewoon als burgers afgewaaid, dan had je da probleem nie wat u daar vertelde.
Maar ik had ook geen collega's om mee af te komen.
De volgende maal het avontuur met de koersfiets op de DVT.

MVGr.

PapaFreddy
Gast

02 aug 2007, 19:54

Ik bedoel maar niet iedereen had een kantoorjobke of kon een beetje schaak spelen met de kapitein ( er wes er trouwens gene). De ene had al een betere diensttijd dan de andere. Veralgemenen is altijd gevaarlijk.
En mensen die eerlijk hun verhaal hier vertellen belachelijk maken is dat ook. (Iedereen weet dat het over mij gaat) Vergeet niet dat ik naar dat kantoorjobke NIET gevraagd heb, integendeel, (en lees dan het ganse topic vooraleer iemand te veroordelen, 36 pagina's dus) ik was een jongen van "den buiten" en voelde me daar ook het best, daarom wou ik ook graag naar de D-site...helaas dus. De eerste 5 maanden was het gelukkig geen "k-jobke" Opleiding zoals iedereen in Lombardsijde...sneeuw ruimen met kilometers de eerste maand in Duitsland, opleiding tot launchercomd, en de laatste helft van mijn dienst, de tijd dus van de opgerolde hemdsmouwen (half april) kreeg ondergetekende de droomjob om 24 u in die grote vogelkooi opgesloten te zitten. En dat ik dus van mijn legerdienst toch nog een mooie tijd maakte had ik in de eerste plaats aan mezelf te danken, ik ga het niet meer neerschrijven, je kan het elders lezen !

En ja in de zomer waren er nog oefeningen...oefenTAC-EVAL, en daarna de nationale en internationale TAC-EVAL...een welkome afwisseling.

Ik besef het gevaar van veel neer te schrijven op een forum, het kan tegen je gebruikt worden, vooral als je al eens kritisch bent. Meestal wordt je er dan blijkbaar uitgenomen om de vloer mee aan te vegen.

Gr Willem

radio-operateurke

02 aug 2007, 20:41

Papafreddy, ik ben binnengegaan in de kazerne te Mechelen op 4 mei 1968; de eerste weken moesten wij in militair met verlof gaan. Moet ong. juni '68 geweest zijn als wij voor het eerst burgerkledij mochten aandoen om zowel 's avonds uit te gaan of met verlof te gaan. Deze regeling bleef dan ook van kracht in de BSD. De DVT was inderdaad het enige middel om naar huis te gaan, er waren een mijn tijd misschien maar een viertal milicien in gans de kazerne die er met hun eigen wagen waren. Ik was jaloers op de collega's die bijna de ganse nacht lekker lagen te maffen op de trein; ik kon echter geen oog dichtdoen; de eerste dag verlof diende bij mij dan vooral om thuis een goed uit te rusten. En jongens toch, over dat "kantoorjobke....", dat is toch echt niet denigrerend bedoeld. Ik was toch ook een "pennelekker" en dat heeft me nooit gespeten. Als elk in 't leger een beetje kreeg wat hij graag deed was dat toch dik in orde. Ik heb eigenlijk gekregen wat in in 't Klein Kasteeltje me voor opgegeven had, dus mocht ik niet klagen. En inderdaad als je regelmatig met officieren in contact kwam had dat zijn voordelen.
Ik had ook de kwalificaties om als KRO binnen te gaan, maar heb dat bewust niet gedaan. Mijn neef heeft eerst zijn studies afgemaakt en daarna wel voor KRO geweest, so what?? Achteraf ook van mij geen geklaag, want ik heb 3 maanden minder dienstplichtig geweest. Die mannen hun opleiding was nogal straf had ik vernomen, veel fysische proeven, ze kregen het niet voor niets, hé papafreddy? Groeten,