leger terug invoeren ja/ neen

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

Leger ja/neen

Ja
176
89%
Neen
22
11%

Totaal aantal stemmen: 198

kazzac

24 dec 2007, 11:42

Bakker heeft gelijk wanneer hij stelt dat er mensen zijn die er niet beter zijn uitgekomen. Schanulekes heeft echter eveneens gelijk. En wel in die zin dat iemand die met een ietwat slap karakter voor de dag kwam, bij het leger dikwijls afzwaaide met wat meer haar op zijn tanden. Ik heb het meegemaakt dat een ‘duts’ van een gast, die voor het eerst een wapen in handen kreeg stond te bibberen als een riet. Hetzelfde probleem bij zijn opleiding als chauffeur op een vrachtwagen. Diezelfde gast deed het de eerste rit bijna in zijn broek, janken als een klein kind. Op het einde van de opleiding was hij nog altijd geen held maar hij gedroeg zich zoals de middelmaat. Zo zie je maar. Een enfant terrible als ik ben er ook uitgekomen zonder builen of blutsen, weliswaar met veel straf, maar dat was ik dan wel heel snel vergeten.

TJINNE

25 dec 2007, 11:32

Ik heb grote venten zien wenen als kleine kinderen toen we de vuurdoop kregen 8O en dan nog de grootste muilen eerst :D ze moesten ze er letterlijk doorheen jagen , snot en kweil huilden ze :cry:
Gast

26 dec 2007, 01:13

Awel Tjinne...daar zeg je zo wat. Het was vooral héél goed voor die gasten hun imago, daarna wisten ze meestal hun plaats...gewoon onder de stervelingen dus.
Al ben ik KROO geweest, één zaak heb ik altijd voor ogen gehouden, respect voor iedereen die het verdiende, in de tijdsgeest van 30 of meer jaren geleden was dit op een paar uitzonderingen na nog vanzelfsprekend. Heden ten dage zie ik (te)veel jongeren met vooral een grote smoel die nergens meer terecht kunnen (moeten) om de afmetingen hunner smoel tot aanneembare afmetingen te brengen. Uiteindelijk worden de meesten onder hen klaplopers die een flinke bijdrage leveren tot verloedering onzer maatschappij. De meesten onder hen konden waarschijnlijk geholpen worden. Net als zovelen (meen ik te weten) in dit topic keek ik met lede ogen toe hoe een minister (cvp) de dienstplicht opschortte Spijtig voor de gemiste kans om deze jongeren te "kleineren" (lees realiteitszin bijbrengen) in datgene wat we allemaal meegemaakt hebben.

Gr Willem

TJINNE

26 dec 2007, 12:19

Ewel Hawk, Ik zou het niet beter kunnen onder woorden brengen :wink: maar je hebt volkomen gelijk en wat die minister betreft 8O die heeft zelf GEEN dienst gedaan dat was ook zo'n "fils a pappatje" je weet wel hé zo eentje die via via eraan ontkomen is , ik herinner me nog heel goed toen ik mijn 3 dagen gedaan had en dat we op t'laats van de tweede dag voor het loketje stonden waar je uw stempel kreeg dat ik heel blij was om te zien dat ik GESCHIKT was voor de dienst , want ze draaiden je daar werkelijk binnenstebuiten en kon je zeker zijn dat je gezond was en geen gebreken had , en dat had volgens mij ook ze'n voordelen.

papafreddy

26 dec 2007, 17:32

TJINNE schreef:Ewel Hawk, Ik zou het niet beter kunnen onder woorden brengen, ik herinner me nog heel goed toen ik mijn 3 dagen gedaan had en dat we op t'laats van de tweede dag voor het loketje stonden waar je uw stempel kreeg dat ik heel blij was om te zien dat ik GESCHIKT was voor de dienst , want ze draaiden je daar werkelijk binnenstebuiten en kon je zeker zijn dat je gezond was en geen gebreken had , en dat had volgens mij ook ze'n voordelen.
Dag Tjinne
Ik ben niet volledig akkoord met u.
Vooreerst als je naar de kontrole ging was dat voor 1 dag als Sm voor kroo's en kro's was dat meer. (ik heb dan ook maar 4 dagen gedaan in het toen klein kasteeltje)
Met die medische kontrole, tis zo dat ik er gemakkelijk onderuit kon (geen legerdienst) met goede medische reden, ben toen maar als kro gegaan, heb dan ook bij afzwaai een papier moeten tekenen dat ik gezond was, wat zij nemen geen risico.
Een half jaar later na afzwaai ben ik dan ook geoppereerd aan dat euvel van toen, die er was voor mijn legerdienst, was toen 2 maanden buiten strijd.

MVGr.
PapaFreddy

flupke2

26 dec 2007, 18:09

@papafreddy :
ik weet niet in welk jij binnen geweest bent voor de "medische keuring voorafgaand aan de oproeping als dienstplichtige".
In elk geval kan ik bevestigen dat het begin 1966 wel degelijk 3 dagen "Klein Kasteeltje " waren.Het is natuurlijk mogelijk dat er bij iemand reeds de eerste dag of tweede dag werd vastgesteld dat hij ongeschikt was en dan al naar huis mocht.Maar de overgrote meerderheid was er wel degelijk 3 dagen.
En wat jij daar schrijft van ongeschikt zijn om medische redenen "en dan maar als KRO gegaan " ,daar snap ik dus helemaal niks van .Want ofwel was je ongeschikt,en dan deed je geen dienst ook niet als KRO ,ofwel was je wel geschikt en dan kon je eventueel vragen om als KRO of KROO te kunnen uw legerdienst vervullen.En het tekenen van het papier dat je gezond was op het einde van de legerdienst ,dat moest iedereen doen,hoewel de meesten dat wel niet meer zullen weten want er moest vanalles getekend worden en de meesten tekenden maar om er vanaf te zijn he .

kazzac

26 dec 2007, 18:32

Sorry jongens, maar ik moest mijn drie dagen doen in 1965, in feite kwam dit toen neer op twee verplichte dagen in het kl kasteelken, maar doordat ik de eerste dag maar 's middags was aangekomen - wegens hartgrondig overslapen, mijn legerdienst begon al goed - kwam ik dezelfde dag niet meer aan bod, dus werden het drie dagen. Was ik op tijd geweest waren het er twee. Het was wel mijn bedoeling voor boefer binnen te gaan.

ponyke

26 dec 2007, 18:51

hallo,ik ben sonja en heb mijn vrijwillige leger gedaan tussen 1979 en 1983 merendeel daarvan heb ik doorgebracht in Essentho 62A Hawk.het was een heel interessante tijd.Heel veel geleerd.Me heel goed geamuseerd vooral na de dienst.Volwassen ben ik er ook geworden ik kwam namelijk uit en boeredorpke en veel levenservaring had ik niet.uit de dingen die ik toen geleerd heb tucht en disipline daar pluk ik nog dagelijks de vruchten van.Ik heb 2 kinderen 1 al aan het werk en de andere nu studerend, in de opvoeding van deze 2rakkers heb ik soms toch ook wel eens de opmerking gemaakt dat ze best een maar maanden bij het leger zouden gaan.Maar het zijn andere tijden en al bij al heb ik toch 2 toffe kerels die ook van het leven proberen te maken wat er te maken valt.Dus vrijwillge legerdienst ja verplicht neen.dit is mijn bescheiden mening. :D

papafreddy

26 dec 2007, 18:51

flupke2 schreef:In elk geval kan ik bevestigen dat het begin 1966 wel degelijk 3 dagen "Klein Kasteeltje " waren. Het is natuurlijk mogelijk dat er bij iemand reeds de eerste dag of tweede dag werd vastgesteld dat hij ongeschikt was en dan al naar huis mocht. Maar de overgrote meerderheid was er wel degelijk 3 dagen.
Beste flupke
Vanaf medio de jaren 70 was de drie dagen in het klein kasteeltje enkel nog maar één dag.
Had ik op mijn strepen gestaan dat was ik ongeschikt voor MD, maar ik heb daarvan afgezien en een papier getekend dat ik om "da medisch probleem" geen verhaal kon doen op hen, verder kan ik niet in detail treden hé.
MVGr.
PapaFreddy
Gast

27 dec 2007, 00:33

Hey Ponyke, zoals uw rakkers zijn er gelukkig nog velen, het zijn jongeren die het geluk hadden om nog ouders te hebben die waarden aan hun kroost mee geven. Helaas slagen hier niet alle ouders in. Teveel mensen vertrouwen op de school om hun kinderen op te voeden, een misdacht van jewelste. Het leger...ja...hier heb ik jonge mensen zien openbloeien, ze moesten immers taken tot een goed einde brengen, dikwijls in groepsverband..en dit was belangrijk. Tjinne gaf al aan wat "Haantjes de voorsten" konden overkomen. Het zijn vooral dit percentage jongeren die baat zouden hebben bij een legerdienst. Ik heb vrienden bij de oud-para-cdo's, zij verzekerden me al jaren geleden uit hun verhalen dat hier heel wat grootsprekers "gereduceerd" werden tot mensen die toch nog iets fijns van hun leven maakten. Reunies zijn daar schering en inslag, dus zagen ze elkaar weer als 50-plussers en was dit makkelijk vast te stellen. En dit gebeurde evengoed in ons 62A als in nog andere eenheden.
Ik wens jou en je gezin én de bezoekers van dit topic een prettig eindejaar en een gezond 2008.
Gr Willem Oud Kroo 62A :wink:

len florent

01 jan 2008, 12:17

moest men het leger terug invoeren zouden de gevangenissen terug plaats krijgen en zou men 2 maal nadenken voor men een misdaad deed
maar ik zou het vroeger doen zodat degene die ontspoord zijn nog terug op het goede pad kunnen gebracht worden
len florent
kijk in je hart en volg het.

voorn

01 jan 2008, 12:25

In 67 naar het kleinkasteeltje geweest en maar één nacht geslapen.
Eerste dag intelligentie en vaardigheidstesten en de bewuste foto op wie ge altijd moest blijven lijken. Tweede dag medische testen en gesprek en tot slot de gruwelijke militaire wet.....dood met de kogel :roll: :roll: en tegen de avond terug naar huis

F.C

papafreddy

02 jan 2008, 11:47

SDW schreef: Wat betreft de invloed van dit onderwerp in het FORUM weet ik dat een mijner ex-collega's een Generaal op rust de gegevens van de POL hier heeft uitgeprint en gebruikt om met de nieuwe Minister van LANDSVERDEDIGING zijn zienswijze over het invoeren van een vrijwilige legerdienst in Belgie

Tevens had PIETER DE CREM reeds vroeger intrest getoont in aspecten van LANDSVERDEDIGING zoals blijkt uit het FORUM van WWW.BAHA.BE
Hallo SDW

Wat betreft onze nieuwe minister van Lansverdediging.
Uit militaire bron, onze militairen die nu in Aghanistan zijn, heb ik teen en ander vernomen bij het bezoek van de nieuwe minister aan hen.
Dat deze minister beter overkomt, meer de militairen begrijpt, hun verzuchingen begrijpt, het zijn allemaal positieve berichten dat ik hoor ten opzichte zijn voorgander.
MVGr.
PapaFreddy

harry007

06 jan 2008, 23:58

Als 20 jarige ben ik eerder per toeval op deze pagina terecht gekomen.
Speciaal voor deze post heb ik me dan ook geregistreerd...
De motivatie om me te registreren is:
Ik vind de reactie van vele ouderen hier totaal ongepast en RESPECTLOOS tov de jongeren. (als jullie dit woord dan toch zo graag gebruiken)

Ik verklaar mij nader:

Het zijn niet de jongeren tussen de 18-22 die de kleine crimineel spelen. Het zijn de "gastekes" van 15-16 jaar die graag het leven van de brave burger verpesten. En zelfs dan blijft het een marginaal klein percentage van deze jongeren...
Dit als (drog)reden gebruiken om opnieuw de dienstplicht in te voeren zou niet enkel als "vijgen na pazen" bestempelt kunnen worden,
maar ook als "schieten met een kanon op een mug."
In de huidge economische situatie kunnen we het geld wel beter gebruiken. Denk maar aan de pensioenlasten... :wink:

Nog enkele inhoudelijke argumenten tegen de herinvoering:
1) Beide sexen zouden in de zelfde mate dienstplichtig zijn.
gevolg: enorm veel kandidaten en dus een organisatorische ramp.
2) Moderne oorlogsvoering gebeurt door westerse landen met een relatief klein, maar professioneel, leger met technologisch hoogstaande apparatuur. Massamobilisatie en in se dus dienstplicht is folklore en niets meer. Sorry het zij zo...
3) Het argument om het leger te gebruiken als omscholingsplaats voor werkloze jongeren raakt volgens mij kant nog wal. Waarom zou een 20 jarige werkloze persoon wel naar het leger moeten en een 50 jarige dan weer niet? Een 50 jarige heeft toch nog steeds een dikke 10 jaar loopbaan te gaan? Het omscholen toch waard?

Tot zo ver mijn relaas over de herinvoering van de dienstplicht.
Graag had ik me ook nog kort uitgesproken over het gebrek aan respect waarvan mijn generatie wordt verweten:

Is mijn generatie echt zo barbaars gemanierd? Ik denk het niet...
"Sex drugs en rock en roll" en "flower power" waren levensstijlen van huidige 60-ers van toen ze jong waren.
"Mei '68" en "Leuven vlaams" zijn schoolvoorbeelden van het RESPECT van de toenmalige generatie voor hun franstalige medeburgers en voor de arm der wet. Ik beweer niet dat mijn generatie beter is. Ik stel enkel vast dat er in het verleden ook heel wat problemen zijn geweest.

Wat de meesten hier volgens mij denken, maar wat blijkbaar niemand durft te schijven is:
Een groep allochtone jongens en ook wel een groep autochtone jongeren zijn niets meer dan een last voor de maatschappij. Enkel goed om in jeugdinstellingen te bewaren tot ze rijp zijn voor leuven centraal.
Deze jongeren naar een door het leger geleide boot-camp sturen zie ik wel zitten. Hiervoor een algemene dienstplicht gebruiken is volgens mij niets meer dan café-praat.

groeten

Joris

Ps. om misverstanden te vermijden:
Ik ben er niet tegen dat Leuven vlaams is.
Integendeel, ik ben een groot tegenstander van de franstalige territoriale honger. Wel stel ik vast dat de huidige communautaire problemen bijna volledig geweldloos verlopen waar dat deze vroeger het niet waren.

voorn

07 jan 2008, 10:00

Als op brugpensioen zijnde met vroeger een leidinggevende functie moest ik vaststellen dat jongeren met min een A2 en A1 diploma niet alleen mondiger waren dan wij in onze generatie maar ook een gebrek aan opvoeding hadden.
De verhouding met de leiding is hun blijkbaar thuis of in het onderwijs niet meegegeven.
Het kan toch niet dat mensen die enkele maanden in dienst zijn bij afwezigheid van de shiftleider rustig in diens bureel eens gaan neuzen in de verloflijsten en diets meer.
Dat de tijd van mijnheer niet meer bestaat weet ik ook;maar een minimum afstand dient wel bewaard.
Bij het leger werd deze afstand erin gepompt;zowel voor de haantjes de voorsten als voor het schuchtere moederskindje.Tevens werd de zin van groepgeest getraind zeker bij de elite eenheden.Iets wat ik in een ploegensysteem in een produktie eenheid van het grootste belang is!Met een genie eenzaat ben je daar bij problemen niets.
Voor zulke types was legerdienst ideaal.

F.C.