LEGERDIENST 62 A TE LOMBARDSIJDE-ESSENTHO EN KORBACH DEEL 2

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

echt woar

10 nov 2008, 18:06

Gasten ... van den iesten april ... loembartsijde 75... ge weet welle hé ... je kan hier .. om ..och we waren alle goeie ... en hadde goeie -instruc.. teurs en géén blageurs hahaha

Boedha

10 nov 2008, 18:19

Pierre schreef:Boedha, ik was in diezelfde periode in 62A in Hasselt. Ik was 1WM Radiomekanieker in de Stafbatterij en kwam uit de BSD Dellbrück van het ontbonden 35A. In 1961 heb ik het leger verlaten omdat het niet meer aangenaam was: maneuvers en oefeningen, wachtdiensten en afwezigheden uit de familiekring waren toen schering en inslag. We behoorden bij de groepering AA van de BSD maarwe kregen niet de voordelen van de eenheden die in BRD waren: huisvesting en verwijderingsvergoeding. Dus wel de lasten maar niet de lusten!!! Met onze toen karige wedde moesten we dan ook nog een huis huren in de omgeving: een hap van 25% uit je budget...
Ik was liever in de BRD gebleven maar ja... je had niet te kiezen.
Dag Pierre,
Bedankt voor je reactie op mij bericht.Ik heb je wel misschien gekend in Hasselt.Indien mijn herinneringen nog kloppen was ik daar van februari-maart 59 tot 26 september 59.Hasselt was ook voor mij geen aangename tijd.Naast de kazerne lag er een uitgebreid terrein en de miliciens dienden er de wacht te lopen.Aangenaam was het niet,alleen en verlaten en dat telkens voor 2 uur langs de prikkeldraad lopen.Daarom was ik veel liever op oefening.Nogmaals bedankt en nog vele 62A-groeten.
CARPE DIEM

echt woar

10 nov 2008, 18:32

Ja Met een nick als ... boedha ... zorg voor je pensioen ... maar ... weet nie ...

Peetje Maurice

10 nov 2008, 18:50

echt woar schreef:Ja Met een nick als ... boedha ... zorg voor je pensioen ... maar ... weet nie ...
Kan je misschien even verduidelijken "echt woar"???
Met zo'n taaltje begrijpt geen mens wat je nu eigenlijk wilt zeggen!

Vriendelijke groeten,

Der Peet :wink:
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

echt woar

10 nov 2008, 19:33

Hoef niet ... net zoals je ...nie pipi ... magge doene ...de simpele .. andere miliciens .;waar jij de mond vol over hebt ..maar niet weet .;waar het over gaat ... inderdaad ... tac ...of mobility .. sorry hadde géén tijd of ..thiet om cola of sprite ... te zuipe .;dus piese ..was .;gewoonweg normaal ...

echt woar

10 nov 2008, 19:42

Eigenlijk erg ..dat C of D ... mannekes ... ja staf was staf blijkbaar
ja hahaha ...de overh waakt .;en de andere ..zijn sukkelaars ...lalaalal

Peetje Maurice

10 nov 2008, 21:31

Genieterke schreef:Moest dit een Geniak geweest zijn ... "Moe mag ik in de kast pissen"
Misschien dat de meeste ex-62A'ers dit niet zullen begrijpen, maar de feiten hebben wel degelijk plaats gehad!

Sedert die ene Tac Eval (tactische evaluatieoefening) was ik telkens bang dat ik terug uren aan een stuk in die BCC zou moeten zitten. En ja, ik was er altijd bij aan de zijde van de BCO.
Daarom dronk ik 's morgens bij het ontbijt niets, én toch, ik had het telkens "zitten". Waren natuurlijk de zenuwen, het denken van "ik ga daar weer uren moeten inzitten en ik ga terug dringend moeten pl....."

Bij sommige BCO'ers voelde ik me echt op mijn gemak en had er niet de minste last van, omdat die wel degelijk een plaspauze inlasten, teneinde zich zelf te kunnen bevrijden van de opkomende drang om het plassen te onderdrukken en zich van hun volle blaas konden ontlasten...

Jullie herinneren het zich ongetwijfeld, in die BCC mocht men toen ook nog roken, stel je voor in zo'n kleine hete ruimte! Natuurlijk rookte ik ook mee, ik rookte er zoals mijn collega's onophoudelijk .Men kon de rook in de BCC, de blauwe walm als het ware snijden! Zoiets zou de dag van vandaag niet meer kunnen, maar toen kon alles nog, behalve alcohol, alcohol heb ik nooit weten binnen komen in de BCC, stel je voor dat er een vijandelijk "tuig" zich in het luchtruim kwam nestelen en men was zat...nee, geen kantienetoestanden zoals in de kazerne van 62 A.
Eigenlijk was ik blij dat ik daar op de site niets te maken moest hebben met het gezever van immer dezelfden die iedere dag een stuk in hun kraag hadden gedronken, dat was dus onbestaand op de site van de C batterij!

En nu de commentaar van "echt woar" afwachten...

Met vriendelijke groeten,

Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)

billyken

11 nov 2008, 14:06

Beste 62Aers. Met veel plezier en heimwee heb ik een hele reeks van jullie berichten gelezen. Ik heb mijn legerdienst vervuld van februari 1973 tot februari 1974. Van 1feb tot ongeveer half april lag ik in Lombardsijde. In vele berichten las ik dat dit verblijf een slechte periode was. Zelf kan ik niet zeggen dat we daar gekloot werden zoals velen schrijven. Wel mag ik zeggen dat we regelmatig ambras hadden met de para's. Daarna ben ik vertrokken naar Korbach voor verdere opleiding als FCO in de simulator. Daarna ben ik naar Essentho overgeplaatst.
Met pasen dikke pakken sneeuw. Nog nooit gezien. Ik herrinner mij dat we op de Csite sneeuw ruimden met den bul. We begonnen van boven en tegen dat we beneden waren konden we terug herbeginnen want boven lag er terug 10cm sneeuw. Mijn beste vriend en ik waren beiden brigadier en chauffeur. Ik bediende de High Power en mijn vriend de CWAR. Graag zou ik in contact willen komen met mensen uit die periode. Graag kwam ik in contact met mensen uit die periode. Mijn Email adres is: lucreceptie@hotmail.com. Tot binnenkort.
essentho altijd in gedachten

Peetje Maurice

11 nov 2008, 18:27

billyken schreef: Wel mag ik zeggen dat we regelmatig ambras hadden met de para's.
Ook wij, in 1974 hadden regelmatig "last" van de para's! Het waren echt geen "doetjes". Ik herinner me dat we ze in het begin van onze opleiding (van februari 1974 tot eind april 1974) moesten aanspreken met "Mijnheer de Para", zoniet kregen we het hele bataljon op de kamers. Natuurlijk hadden we er schrik van. In mijn eerste deel van deze topic heb ik geschreven dat ze vooral gevaarlijk waren in de kantiene. Af en toe hadden wij, de bleus van de luchtdoelartillerie in Lombardsijde, dienst in de kantiene. Men moest niet proberen een glas van voor hun neus weg te nemen als er nog een halve centiliter bier in dat glas stond. Ik weet niet of jullie het weten van die gewone milicien die op een doordeweekse dag zo hardhandig door de fameuze para's werd aangepakt dat hij in het militair hospitaal van Oostende belandde!
Maar je mocht ze zeker niet allen over dezelfde kam scheren, er waren ook "goede" bij! Zo keerde ik ieder week samen met een para naar mijn thuisstreek en die jongen was de goedheid zelve.
Men moest ook bijzonder goed opletten wanneer de eerste sprong uit het vliegtuig achter de rug was én toen ze de rode muts gekregen hadden, dan waren het beesten, die van geen ophouden wisten.
Door gesprekken met de Padre van toen, ik kan nu niet meer op zijn naam komen, werd veel goedgemaakt tussen de Para's en de bleus van de luchtdoelartillerieschool.
Billyken, ik hoop voor jou dat kameraden uit je tijd contact gaan opnemen met jou. Mijn poging is vergeefs geweest. Ondertussen heb ik het al lang opgegeven!

Met vriendelijke groeten,

Ex ASO'er in Essentho van eind april tot eind december 1974.
Jongens waar is de tijd...

radio-operateurke

11 nov 2008, 19:25

Welkom Billyken in "den club" van de anciens. Waarschijnlijk heb je legerdienst Lombardsijde....deel 1 ook al gelezen; dat waren de good old days waar er nog veel reactie loskwam van de oud-collega's.
Vandaag hebben we de 11 novemberviering ook nog eens verzorgd met een hele boel medewerkers en de dag was terug geslaagd. Moe maar tevreden kunnen wij ons terug voorbereiden op volgend jaar. Laat ons elkaar een warm hart toedragen en een beetje meehelpen om de vredesgedachte waar te maken. Laat ons mekaar misschien eens ontmoeten te Lombardsijde in de maand mei van volgend jaar????
We spreken nog eens af als het bijna zover is. Groeten en tot later.

Peetje Maurice

11 nov 2008, 20:49

radio-operateurke schreef:Welkom Billyken in "den club" van de anciens. Waarschijnlijk heb je legerdienst Lombardsijde....deel 1 ook al gelezen; dat waren de good old days waar er nog veel reactie loskwam van de oud-collega's.
Vandaag hebben we de 11 novemberviering ook nog eens verzorgd met een hele boel medewerkers en de dag was terug geslaagd. Moe maar tevreden kunnen wij ons terug voorbereiden op volgend jaar. Laat ons elkaar een warm hart toedragen en een beetje meehelpen om de vredesgedachte waar te maken.
Wij kunnen misschien over onze legerdienst wat klagen en zagen, maar we mogen niet vergeten wat zich daar heeft afgespeeld in de Westhoek, ook al is het zolang geleden. 9 miljoen doden...da's toch niet te vatten en voor wat...voor niets...miljoenen jonge mensen met jonge ideeën de dood injagen...jonge mensen die nog moeten beginnen leven.
Waanzin is dat alles geweest en zeggen dat er dan nog zo'n groot wereldconflict moest komen. Daarom vrienden mogen wij en ook ons nageslacht die tijden nooit vergeten.
Ik was vandaag in de Westhoek, niet te geloven, onbegrijpelijk tot wat een mens toe in staat is geweest en misschien nog altijd is...
Dit was volledig off-topic ter nagedachtenis van allen die door die waanzinnige oorlog hun leven lieten.
Radiooperateurke, ik hoop dat je een fijne dag gehad hebt op deze wapenstandstilstandherdenking!

billyken

17 nov 2008, 11:20

Waarom hebben wij zoveel heimwee of mooie herinneringen aan onze tijd in het leger. Vooral de periode in essentho. Is het de kameraadschap, de belevenissen ... ik weet het niet. Ik ben pas onlangs gestoten op seniorennet toen ik een familielid trachte op te sporen die beroeps was in het 62ste. Toen kwamen de herinneringen en zelfs het heimwee naar boven. Dat er zo weinig of geen van mijn lichting reageren is misschien omdat ze die kleine zet of die plotse ingeving niet krijgen om eens terug te gaan naar die tijd van toen. Ik heb al vele reacties en belevenissen van anderen gelezen en ik voel mij helemaal terug in die periode. Veel foto's heb ik al bekeken van de kazerne in essentho en het is triestig dat het er zo vervallen bij ligt. maar ja tijden veranderen endaar kunnen wij niks aan doen. Maar de herinnering blijft. Moesten er toch nog mensen zijn van lichting 1februari 1973 en van de Cbatterij in essentho dan zou ik graag met hen in contact komen. Eventueel kunnen zij mij bellen op 0495 680327.

radio-operateurke

28 dec 2008, 11:35

Aan alle ex-collega's van 62A en 43A een spetterend eindejaar en een vrij crisisloos 2009 toegewenst. Hopelijk horen we mekaar nu en dan nog eens via dit forum. Allen een gezond en gelukkig 2009!!!!!

Peetje Maurice

28 dec 2008, 11:45

radio-operateurke schreef:Aan alle ex-collega's van 62A en 43A een spetterend eindejaar en een vrij crisisloos 2009 toegewenst. Hopelijk horen we mekaar nu en dan nog eens via dit forum. Allen een gezond en gelukkig 2009!!!!!
Ik sluit me hier volledig bij aan!

Der Peet
Legerdienst Essentho lichting 1974

billyken

28 dec 2008, 19:08

Aan alle collega's miliciens die in essentho hun legerdienst hebben vervuld, een hartelijk en gemeend gelukkig 2009. Hopelijk krijgen we wat meer reactie van onze legerkameraden. Tot binnenkort.