62 A HAWK LOMBARDSIJDE-ESSENTHO-KORBACH-te bewaren
-
radio-operateurke - Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:58
Mooie link naar Oostblokgrens, Danys. Bedankt en tot wederhoren.
-
Peetje Maurice - Lid geworden op: 05 mei 2004, 18:53
Ik merk dat er sedert verleden week woensdag niemand nog iets gepost heeft!
Zijn jullie dan allemaal reeds in winterslaap?
Over winterslaap gesproken, hoe hebben jullie destijds de winter in Essentho of Korbach doorgemaakt?
Een echte winter heb ik niet gekend in Essentho. Wat ik me wel herinner is het feit dat toen de langverwachte dag kwam waarop we dan toch eindelijk het leger mochten vaarwel zeggen er een pak sneeuw lag in Essentho en dat er eventjes werd gevreesd dat de bus niet zou kunnen vertrekken naar Warburg, waar we de 'Cowboy' moesten nemen om in Brussel te geraken.
Maar een chauffeur van het 62ste A Hawk zag daar geen problemen in en we bereikten, zij het met enige vertraging, toch Warburg. En in Warburg aangekomen lag er geen sneeuw meer.
In het jaar 1974 zijn we afgezwaaid op 18 december. Wij waren de eersten die konden profiteren van een verkorte legerdienst. Dus vanaf de eerste februari 1974 tot en met de achttiende december 1974 hebben wij dus het vaderland gedient. Ik meen me te herinneren dat het de toenmalige minister van defensie Paul Van Den Boeynants was die ons zo'n geschenk heeft gegeven! Met dank aan minister Van Den Boeynants! Het spreekt voor zich, dat toen het bericht uit België kwam dat de legerdienst werd ingekort het "kot" in Essentho werkelijk te klein was.
Groeten,
De Peet
Mensen die deze topic volgen reageer maar gerust hoor!
Zijn jullie dan allemaal reeds in winterslaap?
Over winterslaap gesproken, hoe hebben jullie destijds de winter in Essentho of Korbach doorgemaakt?
Een echte winter heb ik niet gekend in Essentho. Wat ik me wel herinner is het feit dat toen de langverwachte dag kwam waarop we dan toch eindelijk het leger mochten vaarwel zeggen er een pak sneeuw lag in Essentho en dat er eventjes werd gevreesd dat de bus niet zou kunnen vertrekken naar Warburg, waar we de 'Cowboy' moesten nemen om in Brussel te geraken.
Maar een chauffeur van het 62ste A Hawk zag daar geen problemen in en we bereikten, zij het met enige vertraging, toch Warburg. En in Warburg aangekomen lag er geen sneeuw meer.
In het jaar 1974 zijn we afgezwaaid op 18 december. Wij waren de eersten die konden profiteren van een verkorte legerdienst. Dus vanaf de eerste februari 1974 tot en met de achttiende december 1974 hebben wij dus het vaderland gedient. Ik meen me te herinneren dat het de toenmalige minister van defensie Paul Van Den Boeynants was die ons zo'n geschenk heeft gegeven! Met dank aan minister Van Den Boeynants! Het spreekt voor zich, dat toen het bericht uit België kwam dat de legerdienst werd ingekort het "kot" in Essentho werkelijk te klein was.
Groeten,
De Peet
Mensen die deze topic volgen reageer maar gerust hoor!
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
-
Ja Peet, ik was ook wat ongerust betreffende de "radiostilte"; meestal roer ik ook regelmatig mijn klep maar nu was ik ook wat ingedommeld. In mijn gezegend jaar 68/69 was er een zwakke winter, er zijn weinig of geen problemen geweest voor het verkeer op de weg.
We konden normaal de afdaling nemen naar Niedermarsberg en in Rhoden konden wij ook de bergop naar de site, zei het toch maar schoorvoetend. De autobus kon echter steeds ook de weg bergop. Het is echter wel tijdens sommige winters anders geweest volgens sommige foto's. De meeste ongevallen met voertuigen gebeurden wel 's zomers, bij goed weer, wanneer er wel een "volle petrol" gegeven werd, denk ik.
Ik heb een aantal dagen geleden ook eens een vraag gesteld betreffende franstaligheid van 62A, echter nog geen antwoord ontvangen, nl. Werd de opleiding te Lombardsijde dan ook "en français" gegeven aan Waalse collega's, of hadden deze een ander opleidingscentrum bv. in Wallonie? Reacties volop tegemoetziend groet ik jullie hartelijk,
We konden normaal de afdaling nemen naar Niedermarsberg en in Rhoden konden wij ook de bergop naar de site, zei het toch maar schoorvoetend. De autobus kon echter steeds ook de weg bergop. Het is echter wel tijdens sommige winters anders geweest volgens sommige foto's. De meeste ongevallen met voertuigen gebeurden wel 's zomers, bij goed weer, wanneer er wel een "volle petrol" gegeven werd, denk ik.
Ik heb een aantal dagen geleden ook eens een vraag gesteld betreffende franstaligheid van 62A, echter nog geen antwoord ontvangen, nl. Werd de opleiding te Lombardsijde dan ook "en français" gegeven aan Waalse collega's, of hadden deze een ander opleidingscentrum bv. in Wallonie? Reacties volop tegemoetziend groet ik jullie hartelijk,
-
Expert - Lid geworden op: 10 sep 2007, 16:19
Niet veel tijd. Je weet, gepensioneerden hebben geen tijd...
Toch snel even inpikken:
voor radio-operateurke
de opleiding/cursussen werden ook in Lombardzijde gegeven, in het Frans.
voor Peetje
Ik weet niet juist meer in welk jaar het was, ergens tussen 1970 en 1974: De begeleidende adjudant die de in verlof vertrekkende dienstplichtigen met de kamion naar het treinstation bracht was verstrooid en reed naar Marburg (ook een Duitse stad in de buurt, maar niet in de onmiddellijke omgeving van Warburg)! Gevolg: al die jongens misten hun trein en bleven dat weekend in Essentho/Korbach.
De man is nauwelijks ontsnapt aan een lynchpartij. De soldaten waren razend. Begrijpelijk.
Toch snel even inpikken:
voor radio-operateurke
de opleiding/cursussen werden ook in Lombardzijde gegeven, in het Frans.
voor Peetje
Ik weet niet juist meer in welk jaar het was, ergens tussen 1970 en 1974: De begeleidende adjudant die de in verlof vertrekkende dienstplichtigen met de kamion naar het treinstation bracht was verstrooid en reed naar Marburg (ook een Duitse stad in de buurt, maar niet in de onmiddellijke omgeving van Warburg)! Gevolg: al die jongens misten hun trein en bleven dat weekend in Essentho/Korbach.
De man is nauwelijks ontsnapt aan een lynchpartij. De soldaten waren razend. Begrijpelijk.
expert
-
Hallo jongens toch, met de camion naar Warburg voor verlof?? Hadden jullie dan geen autobussen? In de de prehistorie 1969 beschikten wij over twee comfortabele bussen, het equivalent van de toen bestaande moderne lijnbussen. Deze werden bestuurd door Duitse burgerchauffeurs. Met deze bussen werden wij steeds gebracht, afgehaald van 't station te Warburg alsook naar de D-site te Rhoden vervoerd tijdens de dienst in de week. Transport per Bedford gebeurde enkel in 't weekend bij aflossing wacht als er niet gewerkt werd door de beroeps. Groetjes.
-
Nee, zoiets heb ik nooit meegemaakt! Altijd met een 'chique' bus werden we naar Warburg gebracht!radio-operateurke schreef:Hallo jongens toch, met de camion naar Warburg voor verlof?? Hadden jullie dan geen autobussen? aflossing wacht als er niet gewerkt werd door de beroeps. Groetjes.
Het was altijd dezelfde chauffeur als ik me niet vergis, het is ook al 33 jaar geleden...
Het strafste was dat we pas op de avond voor een verlofperiode naar België vernamen of we mochten vertrekken.
Er waren natuurlijk miliciens bij die wat relaties hadden bij de BSM en die konden met een gerust had de dag tegemoet zien dat ze op verlof mochten.
De onderofficier van wacht reikte 's avonds bij het sluiten van de kantiene altijd het document af voor de afreis naar het vaderland. Maar hoe heette dat dokument alweer???
Mvg
De Peet
Humor en geduld zijn de kamelen waarmee je door alle woestijnen kunt gaan (Ph. Bosmans)
-
Dat is werkelijk om dood te vallen....Expert schreef:Ik weet niet juist meer in welk jaar het was, ergens tussen 1970 en 1974: De begeleidende adjudant die de in verlof vertrekkende dienstplichtigen met de kamion naar het treinstation bracht was verstrooid en reed naar Marburg (ook een Duitse stad in de buurt, maar niet in de onmiddellijke omgeving van Warburg)! Gevolg: al die jongens misten hun trein en bleven dat weekend in Essentho/Korbach.
Maar hoe kon die adjudant in hemelsnaam of in godsnaam zó verstrooid zijn, dat is toch niet te begrijpen...
-
Hallo?????, de mensen in spanning houden tot 's avonds of men wel of niet met verlof kon, dat noemt men nu psychische foltering. 'k Moet toch zeggen als ik dat allemaal verneem, dat wij toch echt als "watjes" behandeld werden. Raymond (Monske) zal dit ook volledig kunnen beamen dat dit in "onzen tijd" niet het geval was; relaties bij BSM of niet.
Groetjes aan alle bleus, anciens, supers en ouden van dagen, (mijzelf inbegrepen).

Groetjes aan alle bleus, anciens, supers en ouden van dagen, (mijzelf inbegrepen).
-
echt woar - Lid geworden op: 28 aug 2007, 12:14
Yowh..Hahaha ouwe zeure ..seg mannekes ..is al vele jaren gepasseerd
ik zelf was lichting 75 -na Lombardsijde -> Essentho D Comp ..en echt
alle eventuele..foutjes ja ...heb het zonder trauma's overleefd ,is al fijn dat we er kunne over kankere maar toch niet ...is de bedoeling niet ..denk
hoop het ..
Zo dat was het .. Nie van de A nie van de B nie van de C ...maar van de D Batterij hahahaha
-
echt woar - Lid geworden op: 28 aug 2007, 12:14
Aan Expert ..;milicien zijnde ..chauffeurke (en andere gedwonge funktie's -maar na tijd terugkerende) ...de route naar Warburg - ten eerste waren niet altijd komfortabele busse ook Berdfords waren soms het transport middel hoor -en ...soms '' miliciens'' vervoerden alle gelukkigen naar plaats van bestemming (station) ...
Ja ... is ...was ...
Groetjes
-
Echt woar, als ge in Essentho in een compagnie lag heb je er toch niet veel van meegedragen denk ik.....Oogjes open en snaveltjes dicht..
....fabeltjeskrant weetjewel
-
En ik kan niet anders dan dit volledig beamen!radio-operateurke schreef:Echt woar, als ge in Essentho in een compagnie lag heb je er toch niet veel van meegedragen denk ik.....Oogjes open en snaveltjes dicht..![]()
![]()
....fabeltjeskrant weetjewel
-
Gast
Als Kroo was ons verlof een tijdje op voorhand geregeld, niet omdat we beter waren dan een ander, gewoon...we waren maar met drie mensen om BOA te zijn op de BOC, en bij mijn weten werd deze job enkel ingevuld door Kroo's.
Op een mooie avond arriveerden we met de DVT in Warburg, geen vervoer te bespeuren... een o/off of off van een andere groep kon ons niet helpen. Wat ik wel nog weet is dat hij zei: ha, er zijn een paar Kroo's aanwezig, zorg voor vervoer, en weg was hij...daar stonden we dan. OK maar even contact opgenomen met de kazerne (in een gezellig cafeetje), ze waren ons blijkbaar vergeten. Een paar uurtjes (en pintjes) later werden we dan afgehaald.
ik heb niemand horen vloeken maar enkel zien...
Gr Willem
Op een mooie avond arriveerden we met de DVT in Warburg, geen vervoer te bespeuren... een o/off of off van een andere groep kon ons niet helpen. Wat ik wel nog weet is dat hij zei: ha, er zijn een paar Kroo's aanwezig, zorg voor vervoer, en weg was hij...daar stonden we dan. OK maar even contact opgenomen met de kazerne (in een gezellig cafeetje), ze waren ons blijkbaar vergeten. Een paar uurtjes (en pintjes) later werden we dan afgehaald.
Gr Willem
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Inderdaad Willem jullie waren met drie, weet je waarom, omdat je met 2 telkens de ploeg op en af deed. De derde die was telkens dan met verlof.Hawk schreef:Als Kroo was ons verlof een tijdje op voorhand geregeld, niet omdat we beter waren dan een ander, gewoon...we waren maar met drie mensen om BOA te zijn op de BOC, en bij mijn weten werd deze job enkel ingevuld door Kroo's.
En wee als plots eentje nie terug kwam uit verlof, dan was er ambras, ik denk da na uwe tijd, eentje nie in verlof heeft mogen gaan omdat zijn vriend nie was komen opdagen, achteraf gezien door bepaalde omstandigheden die ik vergeten ben.
Inderdaad in die tijd (1976) werd die funktie ingevuld door kroo's, of het vroeger zo was of later dat weet ik nie, omdat ik dan geen funktie meer heb gedaan op de BOC.
Zo tot later en nog een goede nacht
MVGr.
PapaFreddy
-
tine8878 - Lid geworden op: 04 nov 2006, 11:02
Tja hoe zou dat komen dat er niet meer gepost word?Aan allen een tip lees eens tussen de regels.Ik ben in de veronderstelling dat het leger bij velen sporen nagelaten heeft of heb ik het mis.Er word gekibbeld en gekafferd dat het een lieve lust is.Tenslotte moesten jullie maar enkele maanden soldaatje spelen.Ik woonde er 8 jaar,en heb er meer meegemaakt en gezien dan het me lief was.Zo dit moest me even van het hart.Reactie's zijn welkom maar dan liefst op persoonlijk adres.En denk eraan heb respect voor je medemens.Tenslotte zijn we toch maar een nummer.
Groeten Tine[/b]
Groeten Tine[/b]
OUD INWONER ESSENTHO JAMMER GENOEG OP PENSIOEN GESTELD WEGENS MEDISCHE REDEN NIETS AAN TE DOEN.