PX-10 gevaarlijk
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
In Nederland loopt een onderzoek naar de gevolgen van het gebruik van PX-10 een wapenreiniger op basis van benzeen. Het produkt werd gebruikt in de periode 1980-1995.
Het schijnt nu schadelijk te zijn geweest voor de gezondheid.Leukemie.
Weet iemand of dit ook bij ons in gebruik was.Want hier steken ze de zaak mischien in de doofpot.
Voor meer info eventjes Googlen onder PX-10
Het schijnt nu schadelijk te zijn geweest voor de gezondheid.Leukemie.
Weet iemand of dit ook bij ons in gebruik was.Want hier steken ze de zaak mischien in de doofpot.
Voor meer info eventjes Googlen onder PX-10
-
flupke2 - Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
ik ben van '66 tot '98 beroepsmilitair geweest ,maar heb nooit gehoord van PX 10 in het belgische leger.Ik veronderstel daarom dat PX 10 een benaming is die het nederlands leger aan dit produkt gaf.Op de sites die ik "gegoogeld" heb kon ik wel lezen dat het gevaar van PX 10 het produkt "benzeen" is dat er een bestanddeel van is .Of er ook in de wapenreinigingsmidddelen bij het belgisch leger benzeen word (of werd) gebruikt weet ik niet .
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Deze item in de Nederlandse pers trok mijn aandacht omdat in de jaren '70 ik werkzaam was in de petrol en daar een proces liep waar ik burgerlijke partij was. Er werd in die tijd onzorgvuldig omgesprongen met aromaten (waar benzeen tot behoord). Men kwam tot de vaststelling dat in die werkkring veel personeel leukemie kreeg.
De betrokken bedrijven zijn daar voor aansprakelijk gesteld.
Dat de naam in de ABL onbekend is wil niet zeggen dat een gelijkaardig produkt niet onder een andere naam circuleerde.Met dezelfde gevolgen.
Toch iets om een politieker vragen over te stellen en eventueel symthomen op te zoeken.
De betrokken bedrijven zijn daar voor aansprakelijk gesteld.
Dat de naam in de ABL onbekend is wil niet zeggen dat een gelijkaardig produkt niet onder een andere naam circuleerde.Met dezelfde gevolgen.
Toch iets om een politieker vragen over te stellen en eventueel symthomen op te zoeken.