Hulp in verband met drie dagen?

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

lofty

04 aug 2009, 16:36

Beste,

Heb reeds een oproep staan onder klein kasteeltje maar krijg daar geen antwoord.
De vraag is zijn er van iedere groep die zijn drie of twee dagen gedaan heeft foto's gemaakt.
In mijn geval heb ik die TWEE dagen gedaan in 1967 (denk ik :oops: )
Op mijn metalen id plaat staat 68/32765, kan iemand me verder helpen of op een spoor zetten.
Ben mijn dienst begonnen in baron Michel in mei 1968.

Met dank voor een eventuele respons,

Marcel
Gast

05 aug 2009, 08:55

Beste Marcel,

In princiepe kreeg elke groep die in het CRS zijn proeven ging doen, een groepsfoto van de groep waarin je was ingedeeld. Ik kan het weten want ik heb er drie. Een toen ik beroepsonderofficier wou worden, een tijdens mijn oproeping voor mijn legerdienst, en dan nog een, ('k weet niet waarom), als ik mijn contract moest tekenen om beroeps te worden. Telkens werd er een groepsfoto genomen.

Twee heb ik teruggevonden, de derde moet ergens op een plaats gesukkeld zijn die ik mij niet meer herinner. Op onze kamer wisselden wij ook onze adressen uit, kwestie van in contact te blijven, maar eens die jongens hun legerdienst hadden gedaan zijn we dat allemaal uit het oog verloren.

Ik hoop dat je iets hebt aan mijn uitleg.

Greetz, JP.

lofty

05 aug 2009, 16:30

Beste,

Bedankt voor het antwoord ik vermoede al dat er foto's moesten zijn, maar zoals je zegt met de mannen van het kasteeltje geen contact meer, recentelijk wel met enkele mannen van de staf 2e bn ttr van 68/69.
Als ik eens goed nadenk moet het in de winter geweest zijn dat we onze twee dagen deden, maar ben het niet zeker.
Aan de info op onze metalen id plaat heb ik ook niets zeker, dus blijf ik onderwerp Klein kasteeltje volgen.

Heel erg bedankt voor uw antwoord,

Marcel

lofty

06 aug 2009, 08:58

Eveneens bedankt voor het antwoord,

We hebben maar twee dagen gedaan wellicht dat ik me daardoor niets meer herinner van een foto, wel weet ik nog dat we met een groepje samen een taxi naar het station hebben genomen.
Ook dat er in Mechelen een groepsfoto is genomen na onze inentingen, die ik trouwens in mijn bezit heb (de foto natuurlijk).

Grtz,

Marcel
Gast

06 aug 2009, 09:46

Beste Marcel,

Het metalen plaatje waar jij over praat is het identificatieplaatje. Elke militair moest dat dragen op operatie of in geval van oorlog. Het diende eigenlijk om je te identificeren als je moest sneuvelen. Het bestond uit twee delen: een onderste deel dat werd weggenomen door uw strijdmakkers, en het bovenste deel dat rond uw hals bleef om de mensen die de lijken moesten bergen toe te laten een naam op het lijk te plakken.

Ja ik weet het, het is allemaal een beetje luguber, maar zo zat het nu eenmaal in elkaar. De gegevens die erop stonden waren uw naam en de beginletters van uw voornamen, uw stamnummer en uw bloedgroep en tevens tot welk geloof je behoorde, (Katholiek, protestant, jood, enz...).

De bloedgroep diende voor het medisch personeel indien je moest zwaar gekwetst zijn, maar toch nog kon gered worden. Het geloof was voor de Padre van uw eenheid om te weten welk soort eredienst er voor jou moest opgedragen worden. Naam en stamnummer was voor de militaire administratie, zodat zij ook je ouders of desgevallend uw echtgenote konden verwittigen, en om je administratief te beheren.

Helemaal bovenaan stond er ook op tot welk leger je behoorde, in ons geval was dat "Belgisch Leger - Armée belge".

Ik hoop dat je nu wat wijzer bent geworden in verband met dat identificatieplaatje, maar dat heeft niets te maken met uw drie, (of twee), dagen die je doorbracht in het "Klein Kasteeltje".

Met vriendelijke groeten,

JP.

nummer6
Locatie: Zwevelse Hoeven aan de vijver van Baron Von Grevenbroek

09 aug 2009, 22:20

Hei Lofty, indien je nog je militair zakboekje bezit, dan kan je de preciese datum van je drie dagen terugvinden in het begin van dat boekje. Ikzelf heb mijn 3 dagen gedaan vanaf 8 januari 1973. Ik weet dat er een groepsfoto gemaakt is, maar ik ben deze foto verloren.In dit forum doe ik ook al maandenlang een oproep en blijf hopen.

Nummer6 :roll:
Nummer6

lofty

11 aug 2009, 08:55

Beste,

Bedankt voor het antwoord, ik heb hier in "mijn archief" mijn zakboekje liggen en kijk het eens na, bedankt voor de tip.

Marcel