CMC-meisjes
-
leosken - Lid geworden op: 19 mar 2011, 21:10
Kan er iemand mij vertellen welke graad de meisjes hadden die in de kazerne Baron Michel in Mechelen werkten in de kantine eind jaren zestig, begin jaren zeventig. Zij waren wel burgermeisjes maar droegen een blauw uniform met ok de schouders CMC-MHK :?:
-
Danny. - Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Flupke, gij die ook "in het leger gelegen heeft" zou toch moeten weten dat zelfs een soldaat een graad had, dat hebben ze mij toen ook gezegd, namelijk een ruggengraad.
Allee Flupke, had jij dit nog nooit gehoord?
Groetjes
Danny
Allee Flupke, had jij dit nog nooit gehoord?
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
flupke2 - Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
het is wel degelijk ruggengraat en niet ruggengraadDanny. schreef:Flupke, gij die ook "in het leger gelegen heeft" zou toch moeten weten dat zelfs een soldaat een graad had, dat hebben ze mij toen ook gezegd, namelijk een ruggengraad.
Allee Flupke, had jij dit nog nooit gehoord?![]()
![]()
Groetjes
Danny
en daar zit het verschil tussen hebben of niet hebben bij het leger , die met T had inderdaad iedereen . Die met D ook wel , maar die verschilden in "hoogte" (soldaat de laagste, generaal de hoogste)
-
Tedoeme, hij heeft het gezienflupke2 schreef:... het is wel degelijk ruggengraat en niet ruggengraad
en daar zit het verschil ...
Groetjes und einen schönen Gruß an deine Gattin
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
flupke2 - Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
De "graad" van onderluitenant kunnen ze gewoonweg niet gehad hebben vermits het burgerpersoneel was.Wat wel zou kunnen is dat ze "gelijkgesteld officier" waren en niet , zoals ik misschien foutief meende te weten, "gelijkgesteld onderofficier"bobby1940 schreef:in duitsland hadden ze de graad van onderluitenant, allee toch in ossendorf heb er nog mee gewerkt in de kantine, ook in propsteinwald
-
papafreddy - Lid geworden op: 04 nov 2006, 21:05
Dag Flupkeflupke2 schreef:De "graad" van onderluitenant kunnen ze gewoonweg niet gehad hebben vermits het burgerpersoneel was.Wat wel zou kunnen is dat ze "gelijkgesteld officier" waren
Ze waren zoals je zegt gelijkgesteld als officier zodat ze de prevelige hadden van een officier.
Konden naar de mess en bar officieren gaan en andere voordelen wat me nu effe ontglipt.
Dit was ook zo met het onderwijzend personeel.
Bijna bij elke bataljon was er een school lager onderwijs.
MVGr.
PapaFreddy
-
Papafreddy je bedoelde hier waarschijnlijk ook in ieder garnizoenpapafreddy schreef:...Bijna bij elke bataljon was er een school lager onderwijs...
Groetjes
Danny
-
Ja iddDanny. schreef:Papafreddy je bedoelde hier waarschijnlijk ook in ieder garnizoen![]()
Groetjes
Danny
Maar elke kazerne die afgelegen was, zonder dat er nog andere kazerne's van een andere eenheid nabij was, had zijn lagere school.
De middelbare school kinderen die moesten verder gaan natuurlijk.
Daar had je een school in Soest voor, eentje in Bensberg, in regio keulen zullen er ook wel geweest zijn. Middelbare schoolkinderen zaten meestal op internaat. Ik weet wel dat er elke dag een bus van ons reed naar Soest vanuit Essentho.
MVGr.
PapaFreddy
-
Ik had hier op deze plaats door middel van een foto verwezen naar een bepaald boek, blijkbaar werd dit niet gezien en werd er hieronder eveneens met een foto naar dat boek verwezen.papafreddy schreef:...Maar elke kazerne die afgelegen was, zonder dat er nog andere kazerne's van een andere eenheid nabij was, had zijn lagere school.
Papafreddy, neem me niet kwalijk, maar omdat ik daar kon lezen dat ieder bataljon zijn lagere school had, dacht ik dat dit garnizoen moest zijn.
Maar, ik weet het niet meer zo goed, het is nu reeds meer dan 35 jaar dat ik daar weg ben, maar was de ligplaats van één enkel bataljon, niet per definitie een garnizoen?
De middelbare school kinderen die moesten verder gaan natuurlijk...
Rondom Keulen kon dit inderdaad in Bensberg
In Bensberg was dit in het Schloss dat vrijgekomen was omdat daar de 1ste divisie vertrokken was. In deze gebouwen, ingericht om militairen te legeren, werden nu plots op die slaapzalen meisjes, die daar op internaat verbleven, vanaf 12 jaar ondergebracht, met als gevolg iedere morgend een “gevecht” om als eerste op de (te)weinige toiletten te geraken (meisjes zijn geen jongens en hebben op die leeftijd andere behoeftes, jongens hebben met een urinoir meestal genoeg), om deze reden zijn wij in 1974 terug naar België gekomen.
Groetjes
Danny
Laatst gewijzigd door Danny. op 09 apr 2011, 06:43, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Het volgend boek is een aanrader voor wie ooit in de BSD verbleven is als Milicien of als zoon of dochter van een actieve militair.
Het boek is in elke goede boekenwinkel te krijgen oa de standaard boekenwinkels.
De auteur is een milicien van 43a hawk eenheid van Brakel.
Er staat een gans deel in over deze eenheid en ook zijn zuster eenheid 62a Essentho.
Ik wil geen namen noemen maar er staan artikels in zelfs van kolonels, hoe ze daar in Duitsland het verblijf beleefden.
Zoals ik zie een aanrader

MVGr.
PapaFreddy
Het boek is in elke goede boekenwinkel te krijgen oa de standaard boekenwinkels.
De auteur is een milicien van 43a hawk eenheid van Brakel.
Er staat een gans deel in over deze eenheid en ook zijn zuster eenheid 62a Essentho.
Ik wil geen namen noemen maar er staan artikels in zelfs van kolonels, hoe ze daar in Duitsland het verblijf beleefden.
Zoals ik zie een aanrader

MVGr.
PapaFreddy
-
elvee - Lid geworden op: 06 okt 2010, 17:32
Ik heb mijn legerdienst gedaan in Westhoven, in het kwartier Brasseur.
Ook daar waren dames van dienst achter de toog in de kantine, o.a. voor het tappen van de slechte Lamot-pils.
Er werd toen gezegd dat zij de graad hadden van officier, dus eerder ermee gelijkgesteld blijkbaar.
Ook daar waren dames van dienst achter de toog in de kantine, o.a. voor het tappen van de slechte Lamot-pils.
Er werd toen gezegd dat zij de graad hadden van officier, dus eerder ermee gelijkgesteld blijkbaar.