legerdienst

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

fonzie

09 apr 2014, 13:56

16 bon ord com c 52/53747
gelegerd bps 12 bsd

16de pantserdivisie

iemand ook in 1952 daar gelegerd
het leven is als een vallende ster ,licht een ogenblik op en verdwijnt dan voor altijd
desktop lenovo windows 10

pomponneke

18 apr 2014, 13:33

als het de 16e divisie was in Neheim was ik er ook gelegerd maar wel een aantal jaren later, en daar waren sterke verhalen aan verbonden.
spreekbeurt persoonlijke veiligheid

fonzie

18 apr 2014, 13:57

hallo pompommeke

ik was gelegerd in duren ,als chauffeur bevoorading wisselstukken
zware pantsers patton en en pershing
ons jong volk zou dat ook eens moeten doen 21 maand tucht en luisteren of straf ,ge weet wel welke straffen ,kwartierarrest,politiekamer,militair gevang,de dood met de kogel ,ben 1maal gestraft geweest in duitsland ,1x in doornik tijdens mijn gevechtsopleiding 2x 14 dagen kwartierarrest
in duitsland was dat een ramp viel juist voor mijn 2maandelijks verlof, dus verlof foetsie,maar ja waren woelige tijden ,koude oorlog op zijn hoogtepunt in korea schoot men de helicopters van de westerse alliantie(was ook een belgisch bataljon aktief) als mussen uit de lucht
maar ja voorbij is voorbij,maar ik denk toch dat die snotneuzen van 19 en 20 jaar en duizende zoals wij toen ons steentje hebben bij gedragen op weg naar een betere wereld

groetjes fonzie
het leven is als een vallende ster ,licht een ogenblik op en verdwijnt dan voor altijd

pomponneke

18 apr 2014, 18:09

Ik was zoals geschreven in Neheim, het hoofdkwartier van de 16e divisie. De generaal van de divisie toen was generaal Vivario die in Korea gevochten heeft. Misschien zegt die naam U iets? Ik was toen haarkapper en moest om de 3 weken zijn haar snijden.

fonzie

18 apr 2014, 19:11

was een legendarische generaal ponponnneke
na mijn 21 jaren dienst heb ik er van gehoord
heb ook gehoord toen dat het belgisch bataljon door de omsingeling is weten te breken en terug kontact heeft kunnen maken ùmet de amerikanen ,gelukkig maar
groetjes van mij

pomponneke

19 apr 2014, 10:20

dat was inderdaad een legendarische generaal. Na mijn dienst heb ik van hem nog een brief gekregen over mijn positieve werkwijze in de kazerne. Ik heb wel 65 dagen politiekamer gehad en een week cachot maar heb het niet moeten uitzitten anders was er in het camp geen haarkapper. (ik was de enige, en had een haarkappersalon) Cachot en politiekamer werden omgezet in "ballen) en die verkocht ik dan, ik had toen geld genoeg van het haarknippen, en verkoop van cigaretten. Ik rookte toch niet. Ik verkocht mijn cigaretten aan de duitsers in een cafe aldaar. Kortbij was ook een hospitaal en opleiding van verpleegsters waar ik en mijn vrienden op goeie voet mee stonden (als u begrijpt wat ik bedoel) Daar waren toen ook al 15 dagen politiekamer aan verbonden. Wat een mooie tijd was dat. Ben blij dat ik toch nog eens kan corresponderen met iemand die bij het leger geweest is. Ik had al eens een oproep geplaatst naar legervrienden van de 16e divisie van mijn tijd, maar negatief. :wink:

fonzie

19 apr 2014, 15:21

ja dat was een tijd jong ,van politiekamer had ik schrik als ik van wacht was in doornik de cellen die deuren kwamen allemaal buiten op de koer uit ,as ik die gestraften( had toen de vrijdagwacht) ,zag komen met o.officier en 2gewapende miliciens ,as ge politiekamer kreeg en er viel een weekend in ,dan was dat van vrijdagavond 7 uur tot maandagmorgen den bak in op een strozak en een paar dekens
ja ze lachten er toen niet mee ,toegenaaide broekzakken omdat ge met uw handen in uw zakken tijdens de rust liep was schering en inslag
maar de herrinneringen vervagen ,is bij mij al 62 jaar geleden

nog veel groetjes fonzie