3 september 1944

Zoek je maten uit je legertijd? Wil je herinneringen ophalen met andere die in dezelfde kazerne lagen?

ambi

16 mar 2008, 18:24

past misschien niet helemaal onder de term legerdienst, maar hier zijn er misschien personen die me kunnen verderhelpen met een opzoeking:

een copy vanuit de traed Genealogie
Bij onderzoek ben ik over het militiedossier gestruikeld van een broer van mijn grootvader.

Daar vind ik terug dat hij gesneuveld is op 3/09/1944 te Lille (FR)
Volgens het dossier tijdens een verkenningsopdracht.
(letterlijk: "....Service de Renseignements et d'action ..... a été tué, en mission....")

Mijn vraag is nu: welke eenheid was er op deze datum actief te Lille ?

Mijn eerste gedachte ging naar de Brigade Piron, die op dezelfde datum de Frans/Belgische grens overstak bij het dorpje Rongy !, Maar Lille ligt daar ongeveer 25 km vandaan en dan ook nog uit de richting van de marsroute van deze Brigade !!!
Ondertussen vind ik zijn naam ook niet terug bij de gesneuvelden van deze Brigade!

Heeft er iemand een idee welke eenheid het dan wel kan geweest zijn ? en wat heeft er zich te Lille afgespeeld ?

Zijn graad was Adjudant ARA. Wat betekent ARA?
alle info hieromtrent is welkom.

groetjes[/i]

bouba40

18 mar 2008, 15:09

Ik heb geen informatie maar het is een zeer interessant onderwerp
Tarzan

18 mar 2008, 18:55

Als je de familie naam laat weten , kunnen we misschien helpen ?

:wink:

ambi

18 mar 2008, 19:09

Het gaat hier over Emile, Cyrille, LENOOR, geboren te Zonnebeke.

Zijn medailles en onderscheidingen werden postuum uitgereikt aan zijn zoon die toen in Frankrijk verbleef (Croix (Nord)).
(er is een document die de echtgenote aanduid als rechthebbende in 1944. Er is een ander document die een randvermelding maakt naar de zoon in 1949. Zowel de weduwe als de zoon hebben hetzelfde adres)

groetjes
Tarzan

19 mar 2008, 14:57

Ik vind hier ook dat er Lenoir's woonde in Frankrijk , later omgevormd tot Lenoor .

Misschien was hij in het Franse leger ?

Tarzan

19 mar 2008, 15:40

De betekenis van ARA volgens wikepedia

http://en.wikipedia.org/wiki/ARA

Verschillens schrijfwijzen :

Common misspellings and typos for this name: Lenior, Lneoir, Leonir, eLnoir, Lenoi, Lenoia, Lenoir, Lenoir,
Lenoor, Lenoie, Lenoir, Lenoir, Lenoira, Lenoire, Lenoiri, Lenoiro, Lennoir

Zoeken maar !

Tarzan

19 mar 2008, 15:47

Maldon U3A
Outing to Lille, France.

Lille –European City of Culture 2004

A visit was made by members of the ‘Continuing French’ U3A group to Lille, through the excellent organization of Margot Bishop, on the 10, 11 and 12th September.

The city was previously a Flemish capital and the architecture reflects this influence. There is a very good art gallery and lots of interesting buildings and squares in the city.

It was arranged that we caught the Eurostar train at Ashford, departure 9.30.a.m. Some of us were up at 5:30 a.m. to avoid (hopefully) rush-hour traffic on the M25/M20. For the uninitiated car parking at Ashford is expensive! The train connections were made on time both ways and we admired a posh TVG double-decker train at one point.

Lille is the birth place of Charles-De-Gaulle and our visit coincided with the 60th anniversary of the liberation of Lille by the British (primarily), Canadians and Poles on the 12th September 1944.

Wikepedia:

[edit] World War II
Lille was taken by the Germans in May 1940, after brief resistance by a Moroccan Infantry division. When Belgium was invaded, the citizens of Lille, still marked by the events of World War I, began to flee the city in large numbers. Although Lille was part of the zone under control of the German commander in Brussels, the city was never controlled by the Vichy government. The départments of Nord and Pas-de-Calais (with the exception of the coast, notably Dunkirk) were, for the most part, liberated in five days, from the 1st to 5th September 1944 by British, American, Canadian, and Polish troops. On September 3rd, the German troops began to leave Lille, fearing the British, who were on their way from Brussels. Following this, the Lille resistance managed to retake part of the city before the British tanks arrived. Rationing came to an end in 1947, and by 1948, some normality had returned to Lille.

ambi

19 mar 2008, 17:15

De naamsverandering is hier niet van toepassing.
Ik heb na jarenlange zoektochten voldoende bewijzen gevonden dat er een korte periode was dat de naam misschreven werd in de militiedossiers tijdens WO1.
Nadien werden de namen gecorrigeerd.
Ik kan de naam LENOOR tot nu toe bewijzen tot in 1790 :wink:

Wat dat artikel uit wikipedia betreft:
Zeeeeeer interresant !
Er waren op die bewuste data dus zeker gevechten gaande voor de herovering van Lille.
Logisch zou zijn dat hij met de Briten meevocht, zoals de Brigade Piron die in Engeland gevormd werd met gevluchtte Belgische militairen....
Maar ... In de Brigade Piron staat hij niet vermeld bij de gesneuvelden ???
Zijn militiedossier is wel degelijk Belgisch !!! maar vermeld alleen zijn overlijden en de nodige onderscheidingen zonder enige aanduiding te maken over zijn eenheid ...

Gaat dus nog wat zoekwerk betekenen :wink:

in ieder geval al bedankt voor de info

groetjes
Gast

20 mar 2008, 00:03

Hallo Ambi,

ook ik ben even op zoektocht getrokken, en steeds was het hetzelfde liedje, oppervlakkige anekdotes. Ik heb wel ergens gelezen dat de Duitsers hevig weerstand boden...en dat op 3 september 1944 nogal wat Britten en FFI' s gesneuveld waren rond Lille. Nu dacht ik zo te weten dat WO II snel afgelopen was voor de Belgen, de 17-daagse veldtocht en het was afgelopen. Belgische soldaten vochten mee met Britse, Canadese..enz eenheden. Het is bijgevolg zeer goed mogelijk dat jouw grootoom sneuvelde onder Brits bevel. Hij kreeg postuum wel de eretekens van zijn eigen land...maar aangezien hij niet echt meer in een of andere Belgische legereenheid ingelijfd was zal je historisch geen of weinig sporen terugvinden van uit Belgische hoek. Zo waren er Belgische parachutisten die bij de SAS (Special Air Services) door de Britse RAF gedropt werden achter de Duitse linies bij de landing in Normandie op 6 juni 1944. De Britse, Canadese en Amerikaanse eenheden die op 12 en 13 september 1944 via Lille ons grondgebied binnenkwamen en oprukten naar Brussel waren landingstroepen. Zij leverden in de weken ervoor slag in Lille met het Duitse 19e Grenadiers.
Het ware dus niet slecht om eens te beginnen met uit te zoeken welke Belgische soldaten (versnipperde eenheden) er bij waren bij de landing. Ik denk heel sterk dat je grootoom via de landing terug met de geallieerden naar zijn eigen land oprukte. Het kan bijna niet anders dat hij via Normandie in Lille belandde...en er sneuvelde.
Gr Willem

ambi

19 apr 2008, 16:15

Ik ben ondertussen aan meer info geraakt maar het blijft onduidelijk.

Zijn graad was Adjudant A.R.A.

Volgens mijn info betekent A.R.A.: Agent de Renseignement et d'Action.
In zijn dossier vind ik ook volgende tekst terug:
"... se mit sans hésitation á la disposition d'un Service de Renseignement et d'Action ...

Maar nu komt het ... voor deze titel of eenheid vind ik alleen info terug bij het Franse leger ...
dus logischerwijze diende hij op dat ogenblik bij de Fransen !

maar ....
In zijn dossier vind ik dan plots een blad opgesteld door SRA met volgende aanduiding terug:
"grade et position dans l'armée Belge: Adjudant A.R.A.

Ik vond ook info terug over een monument te Lille, waar zijn naam op vermeld staat.
Tevens is zijn overlijdensakte opgesteld door de Franse overheid.

Nu is de vraag volgende:
Hoe kan ik vaststellen in welk leger hij diende, het Franse of het Belgische, op het ogenblik dat hij sneuvelde ???

één zaak is zeker ... hij moet tijdens een spionageopdracht bezig geweest zijn met het registreren van getalsterktes en voertuigcollones van de Duitsers, vlak voor de invasietroepen de Frans/Belgische grens overschreden !
Tarzan

20 apr 2008, 12:17

Dan heeft je zoektocht al iets opgeleverd !

Inderdaad moet het een van de laatste dagen geweest zijn , dat hij gesneuveld is .

Want op 4 en 5 september waren de Americanen al daar !

Sukses verder !

ambi

21 apr 2008, 11:38

Op 3 september overschreden de invasietroeppen de Frans/Belgische grens en nog diezelfde dag stonden ze reeds in Brussel !:wink:

Vlak voor is dan wel hoogstens een paar uur of misschien zelfs minuten voor de streek bevrijd werd dat hij sneuvelde ..

Begint inderdaad een interessant verhaal te worden en ik hoop nog meer info te vinden.

In ieder geval al hartelijk dank aan allen die meegeholpen en meegedacht hebben om sporen te vinden .

groetjes