Erfelijk of niet?

Hier is de plaats voor discussie en vragen over fysische ziekten of aandoeningen

Artesia

22 apr 2016, 10:22

Ik maak me al een tijdje zorgen.
In mijn man zijn familie zijn er al twee tantes en 1 nonkel die Parkinson hebben.
Is deze ziekte mogelijk erfelijk?
Ik heb via google al naar het één en ander gekeken maar echt uitsluitsel of bevestiging vind ik niet.
kan men zich genetisch laten testen om na te kijken of de kans op het krijgen van de ziekte bestaat?

pastoor

22 apr 2016, 12:00

Artesia,
Ik maak me al een tijdje zorgen. In mijn man zijn familie zijn er al twee tantes en 1 nonkel die Parkinson hebben. Is deze ziekte mogelijk erfelijk? Ik heb via google al naar het één en ander gekeken maar echt uitsluitsel of bevestiging vind ik niet. Kan men zich genetisch laten testen om na te kijken of de kans op het krijgen van de ziekte bestaat?

Voor zulke zaken ga ik in het internet naar de Amerikaanse documentatie.

What Causes Parkinson's Disease

1. Er is een toenemende evidente dat Parkinson wel erfelijk kan zijn.

* In een heel kleine hoeveelheid van families zijn er genetisch abnormale elementen gevonden.
* Maar de grote hoeveelheid Parkinson's hebben die genetische abnormale elementen niet.
* Het is waarschijnlijk dat Parkinson op jonge leeftijd wel erfelijk is.

2. Er is een kleine evidentie dat bepaalde giftige stoffen in de omgeving de dopamine kunnen vernietigen en Parkinson veroorzaken.
¨
* * * * *

Er is geen evidentie dat het erfelijk is. Maar daar is men niet zeker van omdat de wetenschap nog niet weet hoe het werkt.

DNA onderzoek ... als men die genetisch abnormale elementen vindt is de kans groter maar zonder die abnormale elementen kan het nog altijd gebeuren. Ze weten onvoldoende om te besluiten.

* * * * *

Artesia denk aan ander zaken.

(PS. Bij een schoonbroer, even boven de 70 jaren, is het heel snel gebeurd).

.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

Artesia

23 apr 2016, 08:54

Bedankt voor de info Pastoor! :wink: