DOODSTRAF
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Als het vast staat dat het bewezen is, dan is het idd aan de rechter om zulke uitspraak te doen.
Daar zijn tenslotte rechters voor. Anderzijds, indien er ook maar enige (kleine) twijfel bestaat, dan is de kans groot dat de crimineel zelfs wordt vrijgesproken.
Voor advocaten ligt het anders.
Die verdedigen zowel het recht als het onrecht, hetgeen dan weer tot zware en recidive misdrijven kan leiden.
Maar daar zullen die witteboord-criminelen niet van wakker liggen. Voor hen is het alleen 't geld dat telt. In sommige gevallen krijgen ze zelfs een bewezen moordenaar vrij.
Daar zijn tenslotte rechters voor. Anderzijds, indien er ook maar enige (kleine) twijfel bestaat, dan is de kans groot dat de crimineel zelfs wordt vrijgesproken.
Voor advocaten ligt het anders.
Die verdedigen zowel het recht als het onrecht, hetgeen dan weer tot zware en recidive misdrijven kan leiden.
Maar daar zullen die witteboord-criminelen niet van wakker liggen. Voor hen is het alleen 't geld dat telt. In sommige gevallen krijgen ze zelfs een bewezen moordenaar vrij.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Bij de doostraf zijn er altijd twee betrokken partijen: de mensheid en de misdadige mens. Ik vind het voor beiden even erg en even betreurenswaardig dat één van die partijen, na grondig beraad, kan beslissen om de ander van zijn leven te beroven. De ter dood veroordeelde misdadiger die dan toch, vroeg of laat, zou worden "vermoord", de kans geven op euthanasie vind ik een interessante denkpiste.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Dat is ook democratie.Elektrische stoel uit 1912, vuurpeloton of dodelijke injectie: Amerikaan krijgt 10 dagen om te beslissen hoe hij wil sterven
Een terdoodveroordeelde in de Amerikaanse staat South Carolina heeft tien dagen gekregen om te beslissen hoe hij om het leven gebracht wil worden. Richard Moore (59) ontving dinsdag een brief met de keuzemogelijkheden: het vuurpeloton, de elektrische stoel of een dodelijke injectie.
https://www.hln.be/buitenland/elektrisc ... ~a3d1cb05/
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Onze landgenoot Freddy Horion heeft euthanasie gevraagd op basis van 'ondraaglijk lijden'.
Een celstraf schijnt de misdadiger altijd een perspectief op een toekomst te moeten bieden, zo lees ik. Freddy H. - nu 77 j - heeft al enkele keren gevraagd om vervroegd vrij te komen, maar kreeg telkens een neen als antwoord. Hij ziet het nu niet meer zitten, hoewel hij nog lang moet zitten.
Een celstraf schijnt de misdadiger altijd een perspectief op een toekomst te moeten bieden, zo lees ik. Freddy H. - nu 77 j - heeft al enkele keren gevraagd om vervroegd vrij te komen, maar kreeg telkens een neen als antwoord. Hij ziet het nu niet meer zitten, hoewel hij nog lang moet zitten.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Gevangenen zijn zo goed als alle rechten kwijt. Als ze tegen hun wil in, verder moeten opgesloten blijven tot "de dood hen verlost" kan ik er begrip voor opbrengen dat zo iemand, wat hij ook moge hebben gedaan aan misdaden, nog de ultieme keuze krijgt om "proper" uit het leven te stappen. De samenleving heeft er trouwens ook geen voordeel bij om zo iemand nog jaren te moeten "voeden".
-
werewoef - Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53
Ik vind het afgrijzelijk dat de VRT en VTM het nodig vond om die moordenaar van zes mensen als headline te gebruiken in hun nieuws .En dan nog zijn advokaat die term mijnheer .... in de mond nam . Afschuwelijk gewoon ! Zwijg die killers dood of gooi hen in een vergeetput met een hoop ratten er boven op .Denken die twee zenders nu werkelijk dat er niet meer gekeken wordt als ze geen killerhistories en seksschandalen als hoofdittel gebruiken .Ook nog zo iets van Nat.Geo.. . Die willen ook gaan kijken in de mind van serialkillers .
Het heeft geen naam meer !
werewoef
Het heeft geen naam meer !
werewoef
AMEN en AUM
-
Waafom is dit oordeel hoogstaander of beter of humaner dan dat van de rechter die levenslange opsluiting (=60 jaar) een geschikte maatregel vond ?
Is wraak een nobeler gevoel dan behoefte aan rechtvaardigheid; of is dat hetzelfde ?
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
We hebben het daarover in dit topic al gehad. Lees deze posting nog eens en mijn aanvulling in de volgende posting.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
werewoef - Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53
Zoals Voorn het al zeide ; heel droevig voor de famillie ...
Totaal geen eerbied voor de overblijvenden door de tv-redacties .
Ook de Zevende Dag vond het nodig om dienne smeerlap ten tonele te brengen .
Dat monster vraagt dus euthanasie . Waarom kan hij dat dan zelf niet ? Zoals hij die zes vrouwen indertijd heeft laten bloeden , kan hij toch zelf met een scherp voorwerp zijn polsen door snijden . Een roofdier die vast zit in een klem bijt toch ook zijn poot af . Stok oud worden in een gevang wenste hij zijn ergste vijand niet toe ....opeens toch een ziertje empathie ergens ? Neen dienne onmens wilt, nadat hij zoveel schrijnend leed heeft veroorzaakt , een rustige dood sterven . Ik zeg het nogmaals : zwijg deze kille moordenaars dood en denk wat meer aan de famillie van de slachtoffers .Wijlen Martine Thange zou zo een nieuws nooit hebben willen uiten in haar journaal .
werewoef
Totaal geen eerbied voor de overblijvenden door de tv-redacties .
Ook de Zevende Dag vond het nodig om dienne smeerlap ten tonele te brengen .
Dat monster vraagt dus euthanasie . Waarom kan hij dat dan zelf niet ? Zoals hij die zes vrouwen indertijd heeft laten bloeden , kan hij toch zelf met een scherp voorwerp zijn polsen door snijden . Een roofdier die vast zit in een klem bijt toch ook zijn poot af . Stok oud worden in een gevang wenste hij zijn ergste vijand niet toe ....opeens toch een ziertje empathie ergens ? Neen dienne onmens wilt, nadat hij zoveel schrijnend leed heeft veroorzaakt , een rustige dood sterven . Ik zeg het nogmaals : zwijg deze kille moordenaars dood en denk wat meer aan de famillie van de slachtoffers .Wijlen Martine Thange zou zo een nieuws nooit hebben willen uiten in haar journaal .
werewoef
AMEN en AUM