Hoe maak ik met mijn smartphone veilig gebruik van openbare wifi-netwerken ?

Vragen/antwoorden betreffende
gsm, gps, Ipod, Ipad,smartphones, tablets...

Prutser
Lid geworden op: 30 aug 2004, 21:05
Locatie: N.W Brabant

28 jun 2020, 17:17

Hallo,

Binnenkort ga ik met spijt afscheid nemen van mijn 11-jarige, doch ijzersterke gsm, een NOKIA 105.
De vooruitgang (en de jongere familiale generatie) heeft ervoor gezorgd dat ik binnenkort met een smartphone door het leven stap (een HUAWEI P smart Plus 2019).

Eén van mijn - denk ik - belangrijke vragen waarmee ik zit, is : "Hoe maak ik veilig gebruik van de (gratis) openbare WIFI-netwerken die de jongste jaren explosief zijn toegenomen.
Je vindt ze in restaurants, hotels, op luchthavens, stadspleinen, enzomeer.
Voor zover mijn klein IT-verstand reikt en ik sommige (niet allemaal) vrienden hoor, is er bij gebruik van deze netwerken geen enkele verificatie nodig om via dat kanaal verbinding te maken met een netwerk, waardoor (professionele) hackers een 'opendeur' krijgen aangereikt om misbruik te maken van de privé informatie die ze op die manier kunnen onderscheppen.
Thuis hebben wij een (klein) draadloos netwerk voor mijn desktop PC, voor de laptop van mijn echtgenote en voor onze gezamenlijke printer. Maar dat draadloos netwerk thuis is beveiligd (door onze 200% betrouwbare IT-technicus) met een wachtwoord (een combinatie van 11 letters/cijfers), wat m.i. niet het geval is bij die openbare hotspots, denk ik ... en waarvan professionele hackers naar het schijnt dankbaar gebruik maken om op die manier 'gevoelige informatie' (bankgegevens, documenten, ...) op te halen en te misbruiken.

Ben ik nu iemand die (bij wijze van spreken) overal risico's zie ..? ... die van een mug een olifant maakt ... ?
Daarom graag, een antwoord op de (titel)vraag : 'Hoe maak ik met mijn smartphone VEILIG gebruik van die openbare wifi-netwerken/hotspots ?"

Bedankt voor de reacties.

Prutser
Willen is Kunnen

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

28 jun 2020, 20:30

door gewoon gezond verstand te gebruiken
bankzaken en dergelijke gewoon niet op openbare netwerken doen
en wat betreft privégegevens
denk niet dat het nog ergens belang heeft
alles is al lang geweten
en ge zet daar bitdefender free op

*Joy*
Lid geworden op: 24 feb 2014, 13:38
Locatie: Aan zee

28 jun 2020, 22:16

.
Wijze raad Mijnheer Verhaegen ..
Normaal gezien heb je standaardbescherming op je smartphone.
En die is prima.
Heb dus helemaal geen ander antivirus scanner erop gezet .
En werk heel veel op openbare WIFI-netwerken..

Maar wat privé zaken betreft ..bank enz ..niet .

Ik heb de HUAWEI P10

Hier een beetje lezing.

https://support.google.com/android/answer/2812853?hl=nl


Afbeelding


Afbeelding

Joy
Vertrouw niet alles wat je leest of ziet . Zelfs zout lijkt op suiker.