image maken met acronis

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

krulbol
Lid geworden op: 06 aug 2002, 11:14
Locatie: dendermonde

05 jan 2016, 09:12

Is het mogelijk met acronis een image te maken naar een harde schijf die in 2 partities is gedeeld is,het lukt mij wel maar bij het terugzetten is mijn schijf weer 1 geworden en ben ik alles kwijt wat op de 2de partitie stond.
schijf 1giga verdeeld naar 2x 500mega na image terugzetten weer 1giga en alles en enkel de image staat er op,nogal een moeilijke uitleg hopelijk kunnen jullie er aan uit en hebben jullie een oplossing,dank je.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

05 jan 2016, 09:58

heel denkelijk heb je dus maar een image gemaakt van één partitie
of bij het terugzetten maar voor één gekozen
daar heb ik van hieruit natuurlijk het raden naar

als je een image maakt krijg je de keuze wélk er allemaal in dat image moet zitten
ge moet dan wél aanvinken de 2 partities +de opstart
(heel de schijf dus)
dan maakt die der één van de hele schijf
en als ge die terug zet , kan je opnieuw kiezen
één partitie of ineens alles (dus alle 2 + de opstart)
en die opslagen doet men waar men zelf wil
zelfs naar een schijf met 10 partities

JimB
Lid geworden op: 12 jan 2008, 09:12

20 feb 2016, 05:06

1) Ik begrijp nog altijd niet goed het verschil tussen een image en klonen.
2) Kan ik een volledige laptop interne SSD met OS klonen naar een externe HDD (niet met de bedoeling om die HDD te gebruiken) en bij een storing van de SSD, de HDD terug nr. de SSD klonen ?

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

20 feb 2016, 08:42


Linuxwim
Lid geworden op: 14 dec 2015, 10:27
Locatie: Heist op den berg

20 feb 2016, 08:55

Dag JimB
Hier nog een uitleg wat het verschill is , , vind niets in het vlaams.
https://davescomputertips.com/whats-the ... k-imaging/
In elk geval het beste is een kloon maken , als er dan iets misloopt kan je zo van de kloon opstarten.
Bekijk een image als een ZIP file dus daar is altijd nog wat werk aan als je die wil terug zetten.
Ik gebruik EaseUS om te klonen.
Wel zien dat ge genoeg uitvinkt bij downloaded zodat er geen andere programma's meekomen..
http://www.easeus.com/disk-copy/index.htm
Is dit voor een PC of laptop ??
Nog hulp nodig laat maar weten.

klinker
Lid geworden op: 04 jul 2015, 13:56

21 feb 2016, 16:25

Als je een cloon van je interne schijf naar een andere(bv externe) schijf plaats dan kun je die schijf voor niets anders meer gebruiken.
Dat is anders wanneer je met images werkt. Die zijn meestal gecomprimeerd en kun je gewoon naar een map op je extern medium laten zetten. Je kunt je extern medium dan verder nog voor andere backups zoals je data gebruiken totdat de schijf vol is.
Een backup van data maak je best maar één keer om deze nadien met een programma synchroon te houden met je data op je pc. Zo voorkom je een massa identieke bestanden gaat backuppen. Na verloop van tijd zie je door de bomen het bos niet meer en loopt je externe schijf pijlsnel vol.

JimB
Lid geworden op: 12 jan 2008, 09:12

21 feb 2016, 17:09

Linuxwim schreef:Ik gebruik EaseUS om te klonen.
Wel zien dat ge genoeg uitvinkt bij downloaded zodat er geen andere programma's meekomen..
Dank je, maar ik dacht juist dat er bij klonen juist niets te selecteren valt behalve misschien een volledige partitie (met bvb. data en geen OS partitie) die je bij het klonen al dan niet zou kunnen overslaan, dus idd. zeker geen afzonderlijke programma's of zo. Ik heb tot hiertoe steeds Acronis gebruikt voor het klonen. Het klonen gebeurd bij mij ook steeds buiten het OS om vanaf een DVD bij het opstarten.

Rest er dan nog een antwoord op mijn vraag onder 2) hierboven. Het gaat wel degelijk over een laptop met SSD.

MVG

Linuxwim
Lid geworden op: 14 dec 2015, 10:27
Locatie: Heist op den berg

21 feb 2016, 17:41

Dag
Ik bedoelde uitvinken wanneer je EaseUS download , ik meen te herinneren dat er anders ook een of ander antivirus meekomt.
Klonen is eigenlijk bedoeld om Operating system en software te dupliceren . Data kan je net zo goed backuppen naar een externe harde schijf of usb.
Het simpelste is inderdaad een hele partitie te klonen .
Als het een laptop is moet je de oude HDD aansluiten met een docking station .
ik kocht de mijne hier.
http://www.mobile-harddisk.nl/category/ ... sort=price
Je installeerd dan EaseUS op je laptop en kloont naar de HDD
Acronis zal ook wel werken.
Nog vragen??

JimB
Lid geworden op: 12 jan 2008, 09:12

26 feb 2016, 05:07

Linuxwim schreef: Nog vragen??
Dank je, dan was er nog altijd dit van mij originele post hierboven: Kan ik een volledige laptop interne SSD (met OS op) klonen naar een externe HDD (niet met de bedoeling om die HDD te gebruiken) en bij een storing van de SSD, de HDD terug nr. de SSD klonen ?

Dus wat ik vroeger altijd deed en dat is wel eenvoudiger dan je schijf uit je laptop halen en dan in zo'n kopieerstation steken om te klonen naar een andere schijf in dat station: gewoon met een Acronis DVD opstarten en je interne HDD klonen naar een andere HDD die je aangesloten hebt op je USB poort.

Nu heb ik een SSD op mijn laptop en vraag me af of je die dan ook kunt klonen naar een uitwendige HDD. Bij een storing van je SSD op je laptop kloon je de inhoud van de uitwendige HDD terug naar de inwendige SSD ?

In het extreme geval dat de SSD definitief defekt is kan je nog altijd de BU op de HDD gebruiken en de software voor de SSD die dan uiteraard op de HDD staat, vewijderen.

Linuxwim
Lid geworden op: 14 dec 2015, 10:27
Locatie: Heist op den berg

26 feb 2016, 08:19

Dag Jim
Ja je kan klonen in beide richtingen.
Als je van de externe naar de interne wilt moet je wel van de externe opstarten natuurlijk.
Rechtzettig: In een vorige post had ik gezegd EaseUS te gebruiken , dit is beter voor partities aan te passen , om te klonen is Aomei beter.
http://www.backup-utility.com/free-backup-software.html
Dus als je SSD ooit moest kapot gaan dan steek je een nieuwe en kloon je terug.
Als hij niet kapot is maar er is wat mis met je OS dan kloon je ook terug.

JimB
Lid geworden op: 12 jan 2008, 09:12

27 feb 2016, 01:12

Linuxwim schreef:Dag Jim
Ja je kan klonen in beide richtingen.
Als je van de externe naar de interne wilt moet je wel van de externe opstarten natuurlijk.
Je bedoelt het omgekeerde ws. Bijvoorbeeld klonen van inwendige HDD of SSD nr. uitwendige HDD. Bij defekt van inwendige HDD, deze gewoon vervangen/omruilen met de uitwendige of de inhoud van de uitwendige nr. de inwendige terug klonen (zolang de inwendige niet fysisch kapot is natuurlijk). Dat laatste in het geval dat de inwendige schijf een SSD was.

MVG

Linuxwim
Lid geworden op: 14 dec 2015, 10:27
Locatie: Heist op den berg

27 feb 2016, 07:56

Dag Jim
Ik denk dat we hetzelfde willen zeggen.
Good luck