Externe HD
-
Danny. - Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Ik had sinds jaren een externe HD in gebruik waarop ik maandelijks mijn backup maak.
Heden, 1 mei, wil ik dit opnieuw starten, maar, dom, dom, dom, ik sluit een voeding aan van 19,5V in plaats van de gebruikelijke 12V voeding.
Je kunt het al raden, die HD heeft de geest gegeven, die HD uit die behuizing gehaald, en in de hoop dat het de print zou zijn die tussen de voeding en de eigenlijke HD zit die gesneuveld is, verbind ik die HD met een Scubs 2000 met de PC, maar die Scubs gaat in veiligheid.
Het is deus de HD die naar de eeuwige jachtvelden vertrokken is.
Op zoek zijnde naar een vervanger voor de uitwendige HD kom ik tot de vaststelling dat er blijkbaar geen afzonderlijke voeding meer is, maar dat alles van de USB aansluiting komt.
Ik meen te weten dat een HD zowel 5v als 12V nodig heeft, komt die 12V dan ook van de USB of hoe gaat dit?
Groetjes
Danny
Heden, 1 mei, wil ik dit opnieuw starten, maar, dom, dom, dom, ik sluit een voeding aan van 19,5V in plaats van de gebruikelijke 12V voeding.
Je kunt het al raden, die HD heeft de geest gegeven, die HD uit die behuizing gehaald, en in de hoop dat het de print zou zijn die tussen de voeding en de eigenlijke HD zit die gesneuveld is, verbind ik die HD met een Scubs 2000 met de PC, maar die Scubs gaat in veiligheid.
Het is deus de HD die naar de eeuwige jachtvelden vertrokken is.
Op zoek zijnde naar een vervanger voor de uitwendige HD kom ik tot de vaststelling dat er blijkbaar geen afzonderlijke voeding meer is, maar dat alles van de USB aansluiting komt.
Ik meen te weten dat een HD zowel 5v als 12V nodig heeft, komt die 12V dan ook van de USB of hoe gaat dit?
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
Versaille - Lid geworden op: 30 dec 2002, 15:14
Een externe voeding vind ik beter, het belast uw PC niet.
Ik heb laatst deze gekocht. Morgen hebt ge ze als ge wilt.
http://www.hardeschijfstore.nl/product/ ... -4-tb.html
-
den boete - Lid geworden op: 28 nov 2006, 16:44
https://nl.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_BusDanny. schreef:...
Ik meen te weten dat een HD zowel 5v als 12V nodig heeft, komt die 12V dan ook van de USB of hoe gaat dit?...
Hier vind je nogal wat info omtrent USB.
Don't limit your challenges, challenge your limits.
-
Versaille, bedankt voor jouw antwoord, maar het is er dan toch één geworden die geen externe voeding nodig heeft.Versaille schreef:Een externe voeding vind ik beter, het belast uw PC niet.
Trouwens, ik veronderstel dat de computers die ontworpen zijn met meerdere USB poorten, daar tegen kunnen, en om eventueel geen overbelasting te veroorzaken op één USB poort worden sommige toestellen die via die USB poort moet gevoed worden verkocht met een kabel met twee USB stekkers, zodat de noodzakelijke voeding uit twee poorten kan genomen worden
En in dat artikel van Den Boete over USB poorten staat het volgende te lezen
Dus waarom heiliger zijn dan de Paus, maar iedereen doet wat hij zelf wil héVerschillende draagbare of mobiele harde schijven in de 2,5 inch-uitvoering, zoals deze ook in laptops worden gebruikt, hebben geen extra stroomvoorziening nodig, en kunnen zo op een USB-poort aangesloten worden.
Bij veel moderne computers en laptops biedt de USB-poort al meer stroom dan de standaard, rekening houdend met externe harde schijven.
Groetjes
Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
-
hollygan - Lid geworden op: 26 apr 2003, 22:38
toch opletten voor denkfouten hoorDanny schreef:Trouwens, ik veronderstel dat de computers die ontworpen zijn met meerdere USB poorten, daar tegen kunnen, en om eventueel geen overbelasting te veroorzaken op één USB poort worden sommige toestellen die via die USB poort moet gevoed worden verkocht met een kabel met twee USB stekkers, zodat de noodzakelijke voeding uit twee poorten kan genomen worden Wink
het zou bv fout zijn te denken dat usb poorten energieleveranciers zijn
dat zijn ze niet, die leveren niets, dat zijn enkel doorgevers van energie die van de pc voeding komt, vergelijk ze best met stopcontacten die je toelaten energie van de pc voeding af te nemen
en zo'n computervoeding is gemaakt om genoeg energie voor je pc te voorzien + een zekere reserve
apparaten zonder eigen voeding parasieteren op die reserve
als die reserve wat nauw bemeten is en/of de parasieten worden te talrijk komt je voeding in de problemen
dit is slechts één van de nadelen van 2.5 inch schijfjes
hoe hoger de draaisnelheid van een hd hoe vlotter ze werkt
zo'n kleintje draait 5400 toeren per minuut
een 3.5 inch hd draait 7200 toeren
bij een grote is ook het cashgeheugen meestal groter
ook dit maakt de hd soepeler
wie regelmatig filmmontages maakt zal dit snel voelen
gelukkig, bij zo'n 2.5 inch is ook het prijskaartje kleiner
-
Hollygan, sorry dat ik mijn PC gebruik voor wat hij gebouwd is, en de aanwezige USB poorten gebruik voor wat ze bedacht werden, als mijn PC uitgerust is met USB poorten, dan vertrouw ik de constructeur dat ik op die poorten mijn smartfoon, mijn tablet, mijn muis, mijn toetsenbord, een HD en wat weet ik nog meer mag aansluiten om daar hun energie uit te halen, en wees gerust, ik dwing hier niemand dit te doen, iedereen doet wat hij zelf denkt goed te zijn, zo ook ik 
Groetjes
Danny
Groetjes
Danny
-
hviaene - Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
In zekere zin hebben jullie allebei gelijk: een volledige USB poort (6 pins) kan energie leveren (anders zou een USB stick niet werken), maar de hoeveelheid is zeer beperkt. Eén zo'n USB disk zou normaal geen probleem mogen geven, maar als je er twee zou aansluiten, dan valt het al te bezien of dat nog zou lukken.
Ik gebruik er in elk geval altijd mét een aparte voeding.
-
Hviaene, wablief? Slechts één USB stick op jouw computer anders "valt hij op zijn gat", en dan nog een afzonderlijke voeding voor die stickshviaene schreef:... Eén zo'n USB disk zou normaal geen probleem mogen geven, maar als je er twee zou aansluiten, dan valt het al te bezien of dat nog zou lukken.
Maar ik liet het reeds verstaan, iedereen doet wat hij zelf voor goed denkt, maar ik heb hier in gebruik:
- een muis
- een klavier
- een uitwendige HD
- twee sticks
en allen krijgen hun voeding via de USB poorten, en ik zie werkelijk niet in dat de constructeurs een vijftal USB poorten op hun toestellen plaatsen met de raad er geen enkel te gebruiken
En waarom twee sticks en een HD omdat ik data/fotootjes wil bewerken/verplaatsen
Groetjes
Danny
-
klinker - Lid geworden op: 04 jul 2015, 13:56
hviaene bedoelt dus DISK en niet STICKhviaene schreef:In zekere zin hebben jullie allebei gelijk: een volledige USB poort (6 pins) kan energie leveren (anders zou een USB stick niet werken), maar de hoeveelheid is zeer beperkt. Eén zo'n USB disk zou normaal geen probleem mogen geven, maar als je er twee zou aansluiten, dan valt het al te bezien of dat nog zou lukken.