Geluidskaart in moederbord

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.

Toby

12 jun 2016, 17:59

Een defecte geluidskaart in een moederbord geïntegreerd bij een computer desktop met Windows 7 Home Premium.
Hoe herstel je dit defect of is dit niet meer te herstellen ?
Bedankt voor wat hulp.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

Charlie Maru

12 jun 2016, 19:06

Toby schreef:Een defecte geluidskaart in een moederbord geïntegreerd.....

Hoe herstel je dit defect of is dit niet meer te herstellen ?
Is niet te herstellen......

Interne geluidskaart uitschakelen in bios en andere geluidskaart bijsteken in slot.

janneke dust2

12 jun 2016, 21:52

Eerst toch eens nazien of er geen probleem is met de drivers en/of hoofdtelefoon aansluiting.
Acer Nitro N50-600 ,Win11-64b,i7-3GHz,16GB RAM,500GB SSD,1TB HDD
Laptop HP pavilion, win11 64bit, 16GB RAM, SSD 512GB
Firefox, Microsoft Outlook 2019

Toby

12 jun 2016, 23:58

janneke dust2 schreef:Eerst toch eens nazien of er geen probleem is met de drivers en/of hoofdtelefoon aansluiting.
Heb ik gedaan.
"Jack" kabels vervangen, drivers opnieuw geupdated, niks helpt.
Zelfs nieuwe versterker aangesloten, storing blijft zich voordoen.

Nu wat betreft de aanpassing in de BIOS : ik ben geen expert, heb al wel een en ander aangepast in een BIOS en weet zo toch een beetje mijn weg daar voor o.a. bootvolgorde, datum en tijd enz. aan te passen.

Maar eerlijk gezegd, iets over geluid is me nog niks opgevallen in een BIOS. Ik weet dat een BIOS sterk kan verschillen naargelang de computer, maar is er iemand die mij op weg kan zetten a.u.b. ?

Desnoods maak ik een schermfoto van de BIOS na opstart met F2.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet

13 jun 2016, 09:03

als ge een geluidskaart steekt in een slot op je moederbord
hoef je gewoonlijk in debios niks te doen
de geintegreerde wordt automatisch uitgeschakeld , en de nieuw ingestoken kaart wordt automatisch als actief gezet

ik zeg niet dat het in alle 100 gevallen zo is , maar toch in 97%

Toby

14 jun 2016, 15:26

@Verhaegen : de oude geluidskaart heb ik in de BIOS kunnen uitschakelen. Ik draai nu muziek via een externe USB geluidskaart (zoals 2 voorbeelden op bijgevoegde afbeelding te zien zijn)
Werkt goed. Afbeelding
Give it a try too !

Toby

19 aug 2016, 17:55

Waar ik nu aan denk : ik draai nu al een tijd met een externe geluidskaart en op de computer staat nog steeds "Realtek High Definition Audio Driver".
Ik vermoed dat dat de software is die de vroegere (nu defecte) geluidskaart aan de klap hield.

Dit programma mag nu toch van de computer gehaald worden ? Overigens staan er rechts onderaan in de taakbalk 2 "luidsprekertjes" afgebeeld.
Give it a try too !

verhaegen
Support SeniorenNet

19 aug 2016, 19:43

normaal als die echt in de bios uit staat kan die niet meer .....
zal normaal ook niet meer geladen worden in windows
kijk eens of ze in de hardware staat vermeld in windows
als ze daar nog instaat , staat ze niet uit in de bios
windows kan niks detekteren dat niet in de bios aan staat

maar een probleem geeft dat niet (hetgeen je nu hebt)
het vraagt géén plaats (toch niet in noemenswaardige plaats )
en het eet géén brood
ge moogt dat gewoon zo laten , heb je géén probleem en geen kans op probleem
of je kan die uninstallen (driver) en de hardware verwijderen bij de hardware
normaal levert dat géén probleem op , maar een kans op probleem bestaat toch wel dan , als die niet echt uit staat in de bios
dan gaat die terug proberen te instaleren , en wat der dan gebeurt kan ik niet zeggen , dat kan goed gaan, maar dat kan evengoed gaan van conflikt welke der baas moet zijn

Toby

07 sep 2016, 02:36

Ok Verhaegen, bedankt voor de hulp.