Externe hd opnieuw partitioneren
-
verhaegen - Support SeniorenNet
anders zult ge toch de kleine moeten gebruiken
http://www.minitool.com/partition-manag ... guide.html
hier is de handleiding der van
https://www.partitionwizard.com/help/de ... ition.html
als ge der niet aan uit kunt , vraag het dan maar , dan help ik wel
de 4 punten die ze beschrijven zijn enkel 4 verschillende methodes om hetzelfde te doen , daar moet men maar één methode van kiezen en uitvoeren
bv. nr 4 rechtsklik op de partitie en kies delete
en dan op de knop : applay en dan op : yes
algemene handleidingen der van
hier is de handleiding der van
https://www.partitionwizard.com/help/de ... ition.html
als ge der niet aan uit kunt , vraag het dan maar , dan help ik wel
de 4 punten die ze beschrijven zijn enkel 4 verschillende methodes om hetzelfde te doen , daar moet men maar één methode van kiezen en uitvoeren
bv. nr 4 rechtsklik op de partitie en kies delete
en dan op de knop : applay en dan op : yes
algemene handleidingen der van
-
Toby - Lid geworden op: 08 jan 2005, 20:44
Momenteel letter J, naam Toshiba.verhaegen schreef:heeft die schijf een letter ?
Maar ik denk toch uiteindelijk op de goede weg beland te zijn, alhoewel.
Met die laatste info over Minitool heb ik volgens ik zie op het scherm, de hd kunnen formatteren.
Maar toch klopt er iets niet : de totale grootte van de schijf bedraagt om en bij de 930 GB en ik krijg er nu slechts ongeveer 17,50 GB uitgeperst, geformatteerd dus.
Eigenlijk kan ik die hd in haar geheel niet benaderen denk ik, laat staan volledig formatteren?
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !
Give it a try too !
-
Klopt. Maar die 911 GB is onbereikbaar. Ik kan alleen een gedeelte formatteren, ook als ik uitdrukkelijk opteer om het gehele zaakje op te kuisen.
Ik vind dat eigenaardig dat ik enkel aan die 17 GB kan om er iets mee te doen.
Warning: most messages of this kind, could be sent by an oldtimer Acer Aspire 7530 laptop or even an older Lenovo T500 laptop, both proudly and pretty fast using Linux Mint 21.1 "Vera" Cinnamon 64 bits operating system.
Give it a try too !
Give it a try too !
-
@Verhaegen: ik ga dat zo snel als ik kan eens duidelijk beschrijven en laat hierover iets weten.
Give it a try too !
Give it a try too !
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Toby schreef:![]()
![]()
Een donkerblauwe balk bovenaan betekent een "primaire partitie" - in windows schijfbeheer alleszins.Toby schreef:Ik heb een oude harddisk uit een HP laptop,.........
Ik denk dat H een primaire partitie was en I een logische.
Een logische partitie heeft een andere kleur en een volume in een logische partitie nog een andere.
Lang geleden dat ik nog met logische partities bezig ben geweest, maar ik dacht dat een logische lichtblauw was en een volume groen.
Eigenaardig is dat je met 7 primaire partities zit waarvan er 4 een "herstelpartitie" zijn.Toby schreef:Klopt. Maar die 911 GB is onbereikbaar. Ik kan alleen een gedeelte formatteren, ook als ik uitdrukkelijk opteer om het gehele zaakje op te kuisen.
Gewoonlijk heb je 4 partities: een "systeempartitie", een bruikbare werkpartitie (C), een "herstelpartitie" en een "recovery" partitie als het om een vóór-geinstalleerd OS gaat.
In normale omstandigheden zou je iedere partitie moeten kunnen verwijderen met schrijfbeheer. (en er nadien één partitie van maken)
Dat er alléén maar "help" verschijnt doet mij vermoeden dat ze niet benaderbaar zijn, zoals je zelf al aangeeft dat je alléén maar aan die 17G-partitie kan.
Heb je indertijd niet met "Bitlocker" of dergelijke software bezig gezeten om 't één en 't ander te beveiligen ? Dit is zowat het enige dat ik hier zou kunnen bedenken met de gegevens dat je tot hiertoe gegeven hebt.
In alle geval, op het eerste zicht zijn die partities beveiligd voor "benadering"
Laatst gewijzigd door Charlie Maru op 27 nov 2016, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
@Charlie Maru: dat bepaalde gedeelten niet te benaderen zijn is volgens mij de "clou" van het probleem. Die harddisk(s) - ik heb er nog enkele en die draaien prima- komen van een reeks laptops die bestemd waren voor het containerpark. Ik vond het zonde dat op zijn minst, de harddisks ervan zouden verloren gaan.
In feite is het verleden van die laptops mij dus niet onmiddellijk bekend en is de vorige eigenaar er prima in geslaagd om zijn oude harddisk onleesbaar te maken.
In feite is het verleden van die laptops mij dus niet onmiddellijk bekend en is de vorige eigenaar er prima in geslaagd om zijn oude harddisk onleesbaar te maken.
Give it a try too !
Give it a try too !
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Er zijn er hier ook zo al verschillende de revue gepasseerd hoor, die langs geen kanten te benaderen zijn.....Toby schreef:.........komen van een reeks laptops die bestemd waren voor het containerpark. Ik vond het zonde dat op zijn minst, de harddisks ervan zouden verloren gaan.
En zeker als je er de voorgeschiedenis niet van kent.
Ik kan je alléén maar aanraden om die mee op den hoop van het containerpark te zwieren.
Het zal je alvast enkele dozen Dafalgan's besparen.
-
@Verhaegen : initieel startte ik Systeembeheer op via het commando "diskmgmt.msc". Het vervolg is hier al duidelijk van gekend, nl. bij aanklikken van de verschillende partities kreeg ik enkel de optie "Help".
Tot daar die mogelijkheid.
Iets meer succes had ik met "Minitool Partition Wizard", toen ik slaagde om een gedeelte van de schijf te formatteren. Hoe dat gebeurd is, staat reeds beschreven in mijn voorgaande posts.
Hoe ga ik nu telkens te werk ?
-> stel u nu die werkbalk voor die je te zien krijgt als de schijf in kwestie grafisch weergeven wordt : je ziet eerst dat gedeelte "400 MB in orde herstelpartitie" dan "260 MB in orde (efi systeempartitie)" dan "911,72 GB RAW in orde primaire partitie" dan "848 MB in orde herstelpartitie" dan "450 MB in orde herstelpartitie" dan "350 MB in orde herstelpartitie" tenslotte "Toshiba J 17,41 GB NTFS in orde oem partitie".
-> Die laatste partitie kon ik vrij manipuleren, met "Minitool Partition".
-> Bij rechtsklikken (of wat dan ook) op die verschillende andere gedeelten, werd er prompt "Help" geantwoord, met uitzondering van het 2de gedeelte dat ook alle interessante opties vertoonde maar dan in lichtgrijs, ontoegankelijk dus en dan bedoel ik als opties o.a. openen-verkenen-partitie als actief markeren-letter wijzigen enz.
-> Dat derde gedeelte blijkt nu toch wat in petto te hebben !
Ik kan nl. bij rechtsklikken "het volume verwijderen", maar dat is dan ook alles t.t.z. na afloop van dat "volume verwijderen", krijg ik bij rechtsklikken de nieuwe opties zoals "nieuw eenvoudig volume-eigenschappen" en "help" opnieuw aangeboden. That's all.
->Zoals reeds eerder vermeld is dat laatste gedeelte van de schijf, thans "Toshiba" genaamd, tot stand gekomen met "Minitool Wizard."
Dat programma pakte dat gedeelte van die schijf moeiteloos aan zodat ik dat (laatste) deel vlot kon bewerken, formatteren dus.
-> Ter info : het docking station waar die schijf (Van origine Toshiba 1 TB meen ik) in huist werkt normaal. Bij verwisseling door een andere ex-laptop schijf (eentje van 250 GB) was de werking navenant, zonder problemen bedoel ik dan ...
-> Als proef formatteerde ik ook een usb stick via "Minitool Wizard", met volledig succes overigens.
Ik zou nu tenslotte niet echt weten wat ik verkeerd of te veel of te weinig gedaan heb. Intussen is er een opmerking gemaakt door forumlid Charlie Maru (waarvoor dank uiteraard) over de ontoegankelijkheid van dat bepaalde gedeelte dat niet te formatteren is.
Zou de voorgaande eigenaar bepaalde gedeelten met vertrouwelijke gegevens willen beschermen hebben ? Waarom vernietigde hij dan de schijf niet ? Dat was toch efficiënter ? Moet ik dan aannemen dat er niks meer aan te doen is ?
Tot daar die mogelijkheid.
Iets meer succes had ik met "Minitool Partition Wizard", toen ik slaagde om een gedeelte van de schijf te formatteren. Hoe dat gebeurd is, staat reeds beschreven in mijn voorgaande posts.
Hoe ga ik nu telkens te werk ?
-> stel u nu die werkbalk voor die je te zien krijgt als de schijf in kwestie grafisch weergeven wordt : je ziet eerst dat gedeelte "400 MB in orde herstelpartitie" dan "260 MB in orde (efi systeempartitie)" dan "911,72 GB RAW in orde primaire partitie" dan "848 MB in orde herstelpartitie" dan "450 MB in orde herstelpartitie" dan "350 MB in orde herstelpartitie" tenslotte "Toshiba J 17,41 GB NTFS in orde oem partitie".
-> Die laatste partitie kon ik vrij manipuleren, met "Minitool Partition".
-> Bij rechtsklikken (of wat dan ook) op die verschillende andere gedeelten, werd er prompt "Help" geantwoord, met uitzondering van het 2de gedeelte dat ook alle interessante opties vertoonde maar dan in lichtgrijs, ontoegankelijk dus en dan bedoel ik als opties o.a. openen-verkenen-partitie als actief markeren-letter wijzigen enz.
-> Dat derde gedeelte blijkt nu toch wat in petto te hebben !
Ik kan nl. bij rechtsklikken "het volume verwijderen", maar dat is dan ook alles t.t.z. na afloop van dat "volume verwijderen", krijg ik bij rechtsklikken de nieuwe opties zoals "nieuw eenvoudig volume-eigenschappen" en "help" opnieuw aangeboden. That's all.
->Zoals reeds eerder vermeld is dat laatste gedeelte van de schijf, thans "Toshiba" genaamd, tot stand gekomen met "Minitool Wizard."
Dat programma pakte dat gedeelte van die schijf moeiteloos aan zodat ik dat (laatste) deel vlot kon bewerken, formatteren dus.
-> Ter info : het docking station waar die schijf (Van origine Toshiba 1 TB meen ik) in huist werkt normaal. Bij verwisseling door een andere ex-laptop schijf (eentje van 250 GB) was de werking navenant, zonder problemen bedoel ik dan ...
-> Als proef formatteerde ik ook een usb stick via "Minitool Wizard", met volledig succes overigens.
Ik zou nu tenslotte niet echt weten wat ik verkeerd of te veel of te weinig gedaan heb. Intussen is er een opmerking gemaakt door forumlid Charlie Maru (waarvoor dank uiteraard) over de ontoegankelijkheid van dat bepaalde gedeelte dat niet te formatteren is.
Zou de voorgaande eigenaar bepaalde gedeelten met vertrouwelijke gegevens willen beschermen hebben ? Waarom vernietigde hij dan de schijf niet ? Dat was toch efficiënter ? Moet ik dan aannemen dat er niks meer aan te doen is ?
Laatst gewijzigd door Toby op 27 nov 2016, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Give it a try too !
Give it a try too !
-
@Charlie Maru : nee hoor. Hoofdpijn draag ik daar niet van, alleen is dat interessante leerstof en het is zoals je zegt : beter naar de de vuilbak brengen moest het niet meer lukken.
Mijn verhaal is - denk ik toch - toch eens leuk voor andere forumleden om eens te lezen.
Mijn verhaal is - denk ik toch - toch eens leuk voor andere forumleden om eens te lezen.
Give it a try too !
Give it a try too !
-
911,72 GB RAW in orde primaire partitie
dat noem je het derde gedeelte volgens mij
die staat in RAW
dus niet meer te gebruiken eigenlijk
ge kunt proberen der een neiuw volume van te maken en te formateren in NTFS
maar ik vrees dat het niet zal pakken
zal zelfs niet lukken met
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
alleen data of dergelijks dat wel
dat noem je het derde gedeelte volgens mij
die staat in RAW
dus niet meer te gebruiken eigenlijk
ge kunt proberen der een neiuw volume van te maken en te formateren in NTFS
maar ik vrees dat het niet zal pakken
zal zelfs niet lukken met
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
alleen data of dergelijks dat wel
-
als dat een toschiba schijf is
heb je bij toschiba daar tools voor om die te .....(heb ik ooit eens een schijfje van gemaakt) Hitachi drive fitness test
http://www.toshiba.eu/generic/BYC_SUPPORT/
sorry ik zie hier juist dat het niet meer beschikbaar is
https://toshiba.semicon-storage.com/us/ ... ormat.html
ze verwijzen nu naar paragon

heb je bij toschiba daar tools voor om die te .....(heb ik ooit eens een schijfje van gemaakt) Hitachi drive fitness test
http://www.toshiba.eu/generic/BYC_SUPPORT/
sorry ik zie hier juist dat het niet meer beschikbaar is
https://toshiba.semicon-storage.com/us/ ... ormat.html
ze verwijzen nu naar paragon

-
... nu loop ik met een punthoofd rond ...
Bekijk nu eens onderstaande afbeelding en dat "derde gedeelte" blijkt netjes gepartitioneerd te zijn in NTFS met 911 GB.
Vraag me nu niet hoe dat gebeurd is ...

Ik herinner mij dat :
Ik ging nu via > Starten > Configuratiescherm > Systeem en Beveiliging > Systeembeheer > Partities op Harde Schijf Maken en Formatteren, waarop ik opnieuw die grafische boomstructuur te zien kreeg.
Toen ik dan die 911,72 GB RAW in orde primaire partitie rechts aanklikte, kreeg ik de volgende mogelijkheden :

Ik heb toen het commando "Formatteren" aangeklikt en 't moleke ging draaien ...
'k Zou begot niet meer kunnen vertellen hoe dat exact verlopen is.
Als er iemand is die hier nog wat commentaar wil over geven, dan zal ik daar ten zeerste naar uitkijken.
Bekijk nu eens onderstaande afbeelding en dat "derde gedeelte" blijkt netjes gepartitioneerd te zijn in NTFS met 911 GB.
Vraag me nu niet hoe dat gebeurd is ...

Ik herinner mij dat :
Ik ging nu via > Starten > Configuratiescherm > Systeem en Beveiliging > Systeembeheer > Partities op Harde Schijf Maken en Formatteren, waarop ik opnieuw die grafische boomstructuur te zien kreeg.
Toen ik dan die 911,72 GB RAW in orde primaire partitie rechts aanklikte, kreeg ik de volgende mogelijkheden :

Ik heb toen het commando "Formatteren" aangeklikt en 't moleke ging draaien ...
'k Zou begot niet meer kunnen vertellen hoe dat exact verlopen is.
Als er iemand is die hier nog wat commentaar wil over geven, dan zal ik daar ten zeerste naar uitkijken.
Give it a try too !
Give it a try too !