Oververhitting laptop.

Vragen/antwoorden betreffende computer hardware.
MaLoReg

23 jun 2015, 08:42

Ik heb een grote (43x31) VIAO (Sony) laptop die ik opzet s'ochtends ronf een uur of zeven en die blijft opstaan tot middernacht.(uiteraard als ik om boodschappen ga zet ik hem uit).
Denkelijk heb ik hem zo'n 3 à 4 jaar en 't is heel goed mogelijk dat er stof/vuil binnenin zit.
Mijn simpele vraag is: kan het zijn dat de 'verluchting' verstopt is (normaal gezien zou die zelf moeten afkoelen).

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

23 jun 2015, 08:59

Maloreq,

Internet zoektermen: oververhitting laptop Sony 2015

?
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.
MaLoReg

23 jun 2015, 09:11

Pastoor bedankt om te reageren en zoals altijd geef jij goeie raad maar ditmaal gaat het niet over een Fit11A- SVF11N (zoals beschreven in artikel) want mijn laptop is ouder. Het probleem van té grote hitte deed zich al die jaren niet voor, omdat het afkoelingssysteem werkte. Ik denk nu dat dit afk sys verstopt is door stof/vuil gedurende de jaren en dat was mijn vraag.

Itsme
Lid geworden op: 19 aug 2005, 20:07
Locatie: Grens Hageland - Kempen

23 jun 2015, 10:09

Toch maar even rekening houden met wat Mr. Pastoor predikte... ge weet nooit. Zeker als je al een verbrand geurtje geroken hebt.

Als het hem toch gaat over een normale vervuiling door stof. Ik doe altijd het volgende:

Ik blokkeer het ventilatortje in de bodem met een voldoende stevige stopnaald zodat die bij het uitblazen met perslucht niet kan stuk draaien.
Uiteraard moet de laptop uit staan en best is zelfs de batterij uitgenomen.

Ik gebruik gewoonlijk perslucht van 1 tot 2 bar - en blaas de pc vrij via de (geblokkeerde) ventilator en nadien ook in de ander richting via de uitlaat (gewoonlijk bezijden de laptop) naar binnen, (steeds met de ventilator geblokkeerd)

Nog nooit mislukt - altijd prima resultaten gehad... kosten - NIETS
Chi pecora si fa, il lupo mangia

Reini
Lid geworden op: 18 jul 2004, 10:46
Locatie: Brasschaat

23 jun 2015, 10:53

Misschien kan Maloreg dat zelf niet in orde krijgen, best door kenners dat in orde laten brengen.
Maloreg, vermits je laptop de hele dag opstaat , veroorzaakt die uiteraard heel wat warmte. Er bestaan onderzetters die je in elke degelijke pc winkel kan kopen, en de zorgen dat de warme lucht veel beter circuleert.
Bijkomend groot voordeel is, dat je een veel betere houding verkrijgt bij het werken aan je laptop omdat die enigszins schuin komt te staan.
Ik kan die niet meer missen.
Ik zet ook steeds mijn laptop uit na gebruik, spaart energie en materiaal.
Laatst gewijzigd door Reini op 23 jun 2015, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
MaLoReg

23 jun 2015, 11:37

Bedankt voor al julie goeie raad. Ik zal hem ff binnenbrengen (heb idd zelf geen perslucht) om uit te stofzuigen (of hoe dat ook noemt) en dan meteen doen wat reini zegt: onderleggers erbij kopen=is idd ook beter voor mijn schouders. Goeie tips allemaal. Topic mag aub gesloten worden.
MaLoReg

26 jun 2015, 08:24

Ik heb de laptop binnengebracht om 'uit te kuisen' en het is nu iets beter
maar ik ondervindt wel dat de koeling niet werkt. Denkelijk zal er maar één
oplossing zijn nml een extra koeling inpluggen.
Hoe lang gaat eigenlijk zo'n Sony (die toch duur was) mee? (ik gebruik hem voor heel weinig maar hij staat wel op van ochtend tot middernacht).
Ik kan me, alzeker in de komende Solden wel een nieuwe aanschaffen maar zie er zo tegenop omdat dan alles weer overgezet moet worden (op deze
staat al alles van de vorige dat niet kwijt mag) en ik heb echt waar problemen om daar dan iets van terug te vinden.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

26 jun 2015, 09:05

MaLoReg schreef:... maar zie er zo tegenop omdat dan alles weer overgezet moet worden (op deze
staat al alles van de vorige dat niet kwijt mag) en ik heb echt waar problemen om daar dan iets van terug te vinden.
MaLoReg, daarom werd er hier in het verleden reeds herhaaldelijk de raad gegeven alles wat persoonlijk is (fotootjes, documenten, kortom de mappen mijn documenten enz. ...) best op een uitwendige harde schijf te plaatsen, die kosten immers bijna niets meer, en ze worden via de USB aansluiting gebruikt.

Ik zou nu de knoop doorhakken en dit, als je dan toch denkt een andere PC aan te schaffen, daarbij zo een uitwendige harde schijf mee aan te kopen, is voor minder dan 100Eurokes te vinden.

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender
MaLoReg

26 jun 2015, 09:26

Danny dat is goede raad waarvoor dank maar ik heb echt niks met computeren en totaal geen idee hoe je alles op een harde schijf zet.
En dan? (je legt die ik het vakje daarvoor en laat die lopen?) en hoe ziet die nieuwe laptop er dan uit, hoe komen bvb mijn favorieten erop en alles wat op deze laptop staat zoals skype/Ccleaner/f/b-al mijn mailadressen?
Bij aanschaf van deze heeft FNAC dingen vd vorige hier op gezet (daar heb ik al problemen mee om dat terug te vinden) . Voor mij is het Chinees, moet ik dan alle mailadressen overschrijven om op de nieuwe te gebruiken? en wat met de rest-staat dat er standaard op? (bvb héél de kolom links ).
Ik zie daar zo tegenop (heeft niks met kostprijs aanschaf te maken).

dafke
Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
Locatie: maaskant

26 jun 2015, 10:29

Ik ben van een laptop (w7) overgeschakeld naar een desktop (w8.1) In de pc winkel waar ik altijd ga hebben ze alles omgezet en de laptop volledig leeggemaakt (die is voor mijn kleindochter) Ze zijn die desktop komen plaatsen en installeren met de nodige uitleg Ze moesten mijn wachtwoorden en emailadressen hebben Ik heb niks hoeven te doen Ik ken daar ook niets van! Dit alles tegen betaling natuurlijk (Samen 200 euro extra)
MaLoReg

26 jun 2015, 11:34

Ik heb zojuist een grote 'koeling' gekocht bij FNAC- "AIRSTREAM 19".
Ingeplugt is het (in laptop en in Airstream) maar ik voel geen koeling en hoor ook helemaal niks draaien. Mss moet ik wachten tot laptop warm wordt en dan zal de koeling starten?
Vraag: achteraan zijn er 2 openslaande pootjes maar ook vooran 2 die iets minder hoog zijn. Neem ik beide of doet dat er niet toe (als ik ook voorpootjes uitklap dan kust laptop niet meer op airstream-bij enkel achterpoortjes uitgeklapt rust hij wél op airstream.
Beide systemen zijn gemakkelijk voor mij maar ik wil het meest functionele.
Ik zie ook opzij airstream een draaiwieltje-dat heb ik nu opengedraait en ja,
ik voel lichtelijk koude lucht (geluidloos maar dat had men gezegt).
Voor de rest moet ne mens het allemaal maar zelf uitzoeken hé want het mini foldertje dat erbij ingesloten was geeft wel gewicht en Fan speed/dimensions/airflow etc maar niet hoe je het aansluit.
Enfin, ik denk dat 'k voortkan.

Helena van Troje
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:07

26 jun 2015, 13:01

MaLoReg je bent niet de enige hoor, die dat allemaal niet zo plezant vindt.
Ik heb zo een uitwendige harde schijf waar automatisch een back-up gemaakt wordt om de zoveel tijd. Het is een heel simpel ding naar het schijnt. Nochtans heeft een van mijn zonen hem moeten installeren, want dat kan ik ook niet.

Het overzetten van de oude op de nieuwe pc hebben ze ook voor mij gedaan.

Maar ja, niet iedereen heeft zonen in de aanbieding...

Stap voor stap je komt er ook wel.
MaLoReg

26 jun 2015, 13:30

Helena ik begrijp wat je bedoelt en 'k heb ze idd niet in aanbieding, ééntje maar die woont (en werkt) erg ver van huis.
Bovendien gooit men een dure (ongeveer 1.500 euro) niet zomaar weg, ik ben
nu bezig met die verluchting en dat schijnt goed te gaan dus ik hou me nog even aan mijn Sony.
Bedankt iedereen en topic mag aub gesloten worden.
MaLoReg

27 jun 2015, 11:23

Ik komtoch even terug op wat ik reeds vroeg:
Airstream heeft acjteraan 2 hoge poten maar ook vooraan 2 kleinere uitklapbare pootjes. Zet ik die nu alle vier open (dan creêr ik een laptop
die vooraan zowel als achteraan niks meer raakt-dus lucht kan over de ganse opp vd laptop. Klap ik enkel achterblokjes open?
Ik vraag het maar voor alle zekerheid omdat laptop toch wel warm wordt en ik heb beide systemen uitgeprobeert.
(bijkomend vraagje sluit die koeling meteen af als ik laptop uitzet of blijft die koeling lopen als ik die niet uitdruk (drukknop)?)